Kan inte backa!
Moderator: Redaktion
Kan inte backa!
Nåt väldigt märkligt har hänt med bilen de senaste dagarna. Bilen har stått parkerad utomhus med ca 70% laddning i nån minusgrad, inte extremkallt. På morgonen två dagar i rad har jag försökt backa ut från parkeringen, lagt i "R", tryckt på pedalen utan att något händer. Lägger då i "D" och rullar nån cm fram, sen funkar backen. Helmärkligt! Har aldrig upplevt nåt liknande tidigare. Bromsarna har inte fastnat, som dom kan göra om man tex har tvättat bilen i kyla eller liknande. Det verkar helt enkelt inte komma nån ström till DU.
Någon som känner igen detta?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Kan inte backa!
Det kom ju nån uppdatering förra veckan det kanske beror på att bilen står i backe eller nåt. vill den rulla bakåt om du lägger i neutral i backe? och blir det med en gång om du lämnar bilen några minuter eller är det bara på morgonen? Om det är det sist nämda så kan det bero på att bilen är bakis 

HelectriC skrev:Nåt väldigt märkligt har hänt med bilen de senaste dagarna. Bilen har stått parkerad utomhus med ca 70% laddning i nån minusgrad, inte extremkallt. På morgonen två dagar i rad har jag försökt backa ut från parkeringen, lagt i "R", tryckt på pedalen utan att något händer. Lägger då i "D" och rullar nån cm fram, sen funkar backen. Helmärkligt! Har aldrig upplevt nåt liknande tidigare. Bromsarna har inte fastnat, som dom kan göra om man tex har tvättat bilen i kyla eller liknande. Det verkar helt enkelt inte komma nån ström till DU.
Jag råkade ut för något liknande för ett par månader sen, jag skulle backa i ett garage.
Lade i R och efter någon meter stannade bilen och tände innerbelysning, ca 3-4 gånger

Sen dess inga problem

Plan mark, men på morgonen, så bakis är ju ett alternativjjmaskin skrev:Det kom ju nån uppdatering förra veckan det kanske beror på att bilen står i backe eller nåt. vill den rulla bakåt om du lägger i neutral i backe? och blir det med en gång om du lämnar bilen några minuter eller är det bara på morgonen? Om det är det sist nämda så kan det bero på att bilen är bakis

Försökte först med summon, men gick inte heller.
Model 3-24/Polestar 3-24
Min bror skulle parkera bilen pt mig efter en provtur. Jag stod utanför för att höra om det tog emot i hjulhuset vid fullt rattutslag. Han backade ngn meter och sedan tvärstopp och innerbelysningen på. Detta hände tre gånger. Visade sig att han inte hade säkerhetsbälte på sig men efter han satt på sig det så gick det utan problem.wotottw skrev:HelectriC skrev:Nåt väldigt märkligt har hänt med bilen de senaste dagarna. Bilen har stått parkerad utomhus med ca 70% laddning i nån minusgrad, inte extremkallt. På morgonen två dagar i rad har jag försökt backa ut från parkeringen, lagt i "R", tryckt på pedalen utan att något händer. Lägger då i "D" och rullar nån cm fram, sen funkar backen. Helmärkligt! Har aldrig upplevt nåt liknande tidigare. Bromsarna har inte fastnat, som dom kan göra om man tex har tvättat bilen i kyla eller liknande. Det verkar helt enkelt inte komma nån ström till DU.
Jag råkade ut för något liknande för ett par månader sen, jag skulle backa i ett garage.
Lade i R och efter någon meter stannade bilen och tände innerbelysning, ca 3-4 gånger![]()
Sen dess inga problem
Tesla M3 AWD
Nu har jag inte provat med tesla men min tidigare bil vägrade köra mer än nån cm om förardörren var öppen
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
thompap skrev:wotottw skrev:HelectriC skrev:Nåt väldigt märkligt har hänt med bilen de senaste dagarna. Bilen har stått parkerad utomhus med ca 70% laddning i nån minusgrad, inte extremkallt. På morgonen två dagar i rad har jag försökt backa ut från parkeringen, lagt i "R", tryckt på pedalen utan att något händer. Lägger då i "D" och rullar nån cm fram, sen funkar backen. Helmärkligt! Har aldrig upplevt nåt liknande tidigare. Bromsarna har inte fastnat, som dom kan göra om man tex har tvättat bilen i kyla eller liknande. Det verkar helt enkelt inte komma nån ström till DU.
Lade i R och efter någon meter stannade bilen och tände innerbelysning, ca 3-4 gånger

Sen dess inga problem

Min bror skulle parkera bilen pt mig efter en provtur. Jag stod utanför för att höra om det tog emot i hjulhuset vid fullt rattutslag. Han backade ngn meter och sedan tvärstopp och innerbelysningen på. Detta hände tre gånger. Visade sig att han inte hade säkerhetsbälte på sig men efter han satt på sig det så gick det utan problem.[/
Där är nog lösningen

- kanylbullen
- Teslaägare
Det är inte så att ni har skymd sikt och lyfter lite på röven för att kunna vända er och och se bättre bakåt? Då lägger den ju nämligen i park direkt.
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Låter ju lite som att en dörr är öppen eller glappar eftersom innerlampan tänds också. Kan det vara så att en dörrbrytare sitter lite loss eller något sånt?
Jag hade bältet på och dörren stängd.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tangentiellt apropå glapp i knapp:LarsL skrev:Låter ju lite som att en dörr är öppen eller glappar eftersom innerlampan tänds också. Kan det vara så att en dörrbrytare sitter lite loss eller något sånt?

Min baklucka vägrar att låsa. Kan vara nån angivare som slutat skvallra, eller nån solenoid som slöat till. Ska få det kollat om några dar. Problemen är dels att bilfan skriker åt mig i ett par minuter, dels att det inte går att låsa bilen alls så länge någon dörr är öppen. Frun vägrar sätta sig innan jag har kört ett par hundra meter. Iofs är luckan så tung att den knappast flyger upp, men har pillat in ett snöre i låstungan för att hålla igen den - man får hålla tömmarna. Innerbelysningen är förstås på.
Upplysningsvis.
Idag var fenomenet borta, så orkar nog inte åka till SC om det inte händer igen. Konstigt var det iaf, men med tanke på att hela bilen är som en stor datamaskin, så kanske man inte ska bli förvånad 

Model 3-24/Polestar 3-24
Förvånansvärt att ingen fått "blå-skärm" i displayen än. Just saying.HelectriC skrev:Idag var fenomenet borta, så orkar nog inte åka till SC om det inte händer igen. Konstigt var det iaf, men med tanke på att hela bilen är som en stor datamaskin, så kanske man inte ska bli förvånad
85D Referrallänk: http://---
Nu är det ju inte Windows 95 Tesla körJohnny_B skrev:Förvånansvärt att ingen fått "blå-skärm" i displayen än. Just saying.HelectriC skrev:Idag var fenomenet borta, så orkar nog inte åka till SC om det inte händer igen. Konstigt var det iaf, men med tanke på att hela bilen är som en stor datamaskin, så kanske man inte ska bli förvånad

Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Åh, jag tror många av oss råkat ut för motsvarigheten (kernel panic). Men den startar om automatiskt när det händer.Johnny_B skrev:Förvånansvärt att ingen fått "blå-skärm" i displayen än. Just saying.HelectriC skrev:Idag var fenomenet borta, så orkar nog inte åka till SC om det inte händer igen. Konstigt var det iaf, men med tanke på att hela bilen är som en stor datamaskin, så kanske man inte ska bli förvånad
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com