... Annars kommer du inte fram till ditt mål. Fick denna varning idag på väg till Sillekrog
Varför vill den att jag ska sänka hastigheten? Vilket värde utgår den ifrån?
Jag låg i 140 och hade oftast jämnare körning än på bilden med lägre förbrukning än 258 typ 238 och där med en uppskattade räckvidd som var längre än 17% över sträckan som var kvar att köra. Varför vill bilen då gå ner till 120? Verkar obegripligt och jag struntade i varningarna eftersom jag dessutom vet en genväg som gör att jag spar 2 mil
Kom fram med typ 9% kvar i batteriet.
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Instant range kanske?
- den borde vara under eller väldigt nära 141 från vad jag ser på bilden...
Kanske men vad fick den i så fall 120 ifrån? När jag höll 140 jämnt så indikera den ju att det skulle räcka med några procents marginal.
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Eller räknar den efter att det ska finnas några procent kvar när man kommer fram?
Eller räknar den efter att det ska finnas några procent kvar när man kommer fram?
Jag brukar också få upp liknande varningstext. Det verkar hänga ihop med just att det skall finnas en viss procent kvar, typ min 6%, under det försvinner procentangivelsen och varningstexten dyker upp. Kommer just nu inte ihåg om det är min 6%, och alltså när det växlar till 5% så kommer varningen. Men något åt det hållet. Blir som sagt extra onödigt just i fallet Sillekrog eftersom vi nördar tar genvägen
Ja 6-7 % väl. Estimera själv som du gjorde här funkar ju bättre. Börjar ju känna bilen så bra nu så jag kan ju själv pricka 0 tkm +/- nån km genom att bara följa med på aktuell förbrukning och anpassa hasighet och körstil. Hade en lånebil som drog lite mer än min. Det var obekvämt, man känner sin egen bil bäst ☺.
Fick samma "fenomen" mellan Ödeshög och Sillekrog. (Nu visste jag om genvägen så hade marginalen på min sida ändå...)
Funderade också varför den gjorde så, dock pendlade det väldigt mycket. JAg funderar på om bilen inte har uppdaterad topografidata för den sträckan och blir förvirrad när man kör uppför ett tag?
/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Jag fick hotet om att inte komma fram när jag körde Sthlm-Karlstad. Ingenstans kom bilen själv på att den kunde be mig ladda i Arboga, vilket jag förstås gjorde...
Senast redigerad av Surfaren, redigerad totalt 1 gånger.
Hade du klickat bort alla laddstationer i navigatorn? Då föreslår den inga ladd möjligheter utan informerar bara att man inte kommer fram.
Det tror jag inte. Redan från början när jag slog in adressen i Karlstad så visade den hela resan utan att nämna laddaren i Arboga. Jag hann inte långt innan den började hojta att jag skulle skänka farten.
Off topic: Någon som lyckats köra batteritorsk någon gång?
Vad har ni isf varit tvungna att hitta på då?
Inte batteritorsk men en dryg mil under vintern på reserven har jag kört. Om det blivit stopp är det väl bara att ringa Tesla service, om man inte kan dra en förlängningssladd från ngt ställe.
Off topic: Någon som lyckats köra batteritorsk någon gång?
Vad har ni isf varit tvungna att hitta på då?
Jupp. 50 m från garaget. Lång skarvsladd i en timme. Sen tog jag mig till garaget ☺. Hade stannat tidigare om det inte var så nära hem och lite för att testa. Allt dokumenterat på bloggen. Bra att lära sig hur kW varierar mot slutet.