Varför vinner Tesla alltid
Moderator: Redaktion
Varför vinner Tesla alltid
Min son har gjort en video där han förklarar varför en Tesla alltid vid røtt ljus .
Även mot bilar som i specifikation är snabbare 0-100 kmh eller 0-60 mph .
Även mot bilar som i specifikation är snabbare 0-100 kmh eller 0-60 mph .
Om du vill att jag ska göra fler filmer kan du stödja mig genom att använda mit referral link.
http://---
http://---
Re: Varför vinner Tesla alltid
Han e tyvärr ute o cyklar. Bensinaren har problem pga grepp och kopplingen (inte för att bilen växlar) då utväxlingen är brutal på 1a och 2a växel. Hade kopplingen kunnat slira för att momentväxla variabelt hade utfallet varit något annat. Likt launch control.
Re: Varför vinner Tesla alltid
Min bensinare växlar direkt. Så snabbt att ingenjörerna slutat mäta växlingen i tid.
En växellåda hade gjort teslan gott.
En växellåda hade gjort teslan gott.
Re: Varför vinner Tesla alltid
Teslan är ju ingen racer utan en lyxfamiljesedan och då funkar den bäst utan låda.
Re: Varför vinner Tesla alltid
Ett par saker jag noterade: han säger "100 to zero-time" ett par gånger i början (istället för tvärt om) och säger att Teslan och Ferrarin nått 100 samtidigt när han pekar på grafen där dom båda gör 80 knyck.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Re: Varför vinner Tesla alltid
Dom hade växellåda på första bilen (Roadstern)från början.dstr skrev:Min bensinare växlar direkt. Så snabbt att ingenjörerna slutat mäta växlingen i tid.
En växellåda hade gjort teslan gott.
Men det är så bra vridmoment i elmotorn så det finns ingen växellåda som höll.
MYP -22 | MIB | svart/svart
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Varför vinner Tesla alltid
Var det inte värmeutvecklingen man hade problem med? En växellåda hade gjort så man kunde hålla en bättre kompromiss mellan acceleration, toppfart, och effektivitet. Men ärligt talat tycker jag man lyckats strålande med alla faktorer ändå. Vad en växellåda kanske kunde givit är bättre högfartsacceleration men för min del kvittar det med den. Till viss del har man ju dessutom fått de effekterna med Dual Motor eftersom man kan ha olika utväxling på de bägge motorerna.Toja skrev:Dom hade växellåda på första bilen (Roadstern)från början.dstr skrev:Min bensinare växlar direkt. Så snabbt att ingenjörerna slutat mäta växlingen i tid.
En växellåda hade gjort teslan gott.
Men det är så bra vridmoment i elmotorn så det finns ingen växellåda som höll.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Varför vinner Tesla alltid
Växellåda var definitivt ett problem i början vilket gjorde att de tillslut valde en fast växel eftersom alla andra växellådor de testade gick sönder.danni skrev:
Var det inte värmeutvecklingen man hade problem med? En växellåda hade gjort så man kunde hålla en bättre kompromiss mellan acceleration, toppfart, och effektivitet. Men ärligt talat tycker jag man lyckats strålande med alla faktorer ändå. Vad en växellåda kanske kunde givit är bättre högfartsacceleration men för min del kvittar det med den. Till viss del har man ju dessutom fått de effekterna med Dual Motor eftersom man kan ha olika utväxling på de bägge motorerna.
http://www.motorauthority.com/news/1025 ... speed-unit
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Varför vinner Tesla alltid
Det vet jag - vad jag skrev var för att jag hade ett vagt minne av att det var värmeutvecklingen i växellådorna som var det stora problemet, men när jag googlar runt hittar jag inte riktigt stöd för det, utan det verkar varit ett par andra problem (däribland det höga vridmomentet).Svenssons skrev:Växellåda var definitivt ett problem i början vilket gjorde att de tillslut valde en fast växel eftersom alla andra växellådor de testade gick sönder.danni skrev:
Var det inte värmeutvecklingen man hade problem med? En växellåda hade gjort så man kunde hålla en bättre kompromiss mellan acceleration, toppfart, och effektivitet. Men ärligt talat tycker jag man lyckats strålande med alla faktorer ändå. Vad en växellåda kanske kunde givit är bättre högfartsacceleration men för min del kvittar det med den. Till viss del har man ju dessutom fått de effekterna med Dual Motor eftersom man kan ha olika utväxling på de bägge motorerna.
http://www.motorauthority.com/news/1025 ... speed-unit
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Varför vinner Tesla alltid
det var klåpare som som tillverkade lådan. Dom hade ingen erfarenhet av vridet.
Se på ex Rimac, den har 2växlad låda, byggd för bilen
Se på ex Rimac, den har 2växlad låda, byggd för bilen