Knakande ljud i styrningen
Moderator: Redaktion
Knakande ljud i styrningen
Har någon råkat ut för knakande/knäppande ljud från styrningen?
Hörs speciellt vid rattrörelser stillastående och tycks komma från framvagnsregionen.
Hörs speciellt vid rattrörelser stillastående och tycks komma från framvagnsregionen.
- Mikael Karlberg
- Teslaägare
Re: Knakande ljud i styrningen
Jag har hört det för första gången idag. Jag stod stilla och gjorde en kraftig rattrörelse när det knaka till.
Det knakar och knäpper så pass mycket att min sambo inte vill köra bilen. Jag har felanmält per telefon, och med mailad filmsnutt till Köpenhamn. Dock utan reaktion från Tesla. Men det har bara gått tre dagar. Synd att man inte kan lägga upp filmsnuttar här.
Hur är det med era luftkonditioneringar? Viner de, nästan gnisslande?
Hur är det med era luftkonditioneringar? Viner de, nästan gnisslande?
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Lägg upp på YouTube och länka till den.Anders N skrev:Synd att man inte kan lägga upp filmsnuttar här.
Inte märkt...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Varför mailar du köpenhamn? Vi har ett svenskt SC nu...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Än står det "kommer snart" på Teslas web för SC Stockholm. Därför mailade jag Köpenhamn, som dessutom är närmare för mej.hybris skrev:Varför mailar du köpenhamn? Vi har ett svenskt SC nu...
Men jag fick svar från Stockholm med förslag på tid om ett par veckor när jag skulle komma med bilen, 50 mil bort, med knakande styrning.
Jag har, sedan ett par veckor, börjat ha "knakande" ljud i styrningen vid stora rattrörelser stillastående. Ni som haft detta tidigare, har ni lämnat in bilen eller lever ni med det? Om ni lämnat in det, vad har Tesla sagt om "problemet"?
Har knakande styrning. Ska in på service nästa vecka för att fixa det bl a.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Knakande ljud i styrningen är ett känt fel sägs det. På verkstaden åtgärdades det med rengöring och insmörjning av några bultar sades det.
För övrigt påpekade jag ett gnisslande ljud i luftkonditioneringens kompressor. Verkstaden insåg felet men hade inte reservdelar hemma så det ska åtgärdas nästa gång. Ibland ser man att folk kallar den värmepump men såvitt jag förstår så värms bilen med direktel och kompressorn används bara för att kyla. Så någon uppvärmning av bilens kupé med värmepump finns inte. Visst kan man kanske kalla kompressorn värmepump även om den bara kan jobbar med kylning men ordvalet haltar tycker jag. Rätta mej om jag har fel.
En liten vardagshistoria: Teslans fina svarta nyckeldosa råkade ligga kvar i min byxficka när byxorna tvättades i maskin. Till min glädje fungerade den efteråt!
För övrigt påpekade jag ett gnisslande ljud i luftkonditioneringens kompressor. Verkstaden insåg felet men hade inte reservdelar hemma så det ska åtgärdas nästa gång. Ibland ser man att folk kallar den värmepump men såvitt jag förstår så värms bilen med direktel och kompressorn används bara för att kyla. Så någon uppvärmning av bilens kupé med värmepump finns inte. Visst kan man kanske kalla kompressorn värmepump även om den bara kan jobbar med kylning men ordvalet haltar tycker jag. Rätta mej om jag har fel.
En liten vardagshistoria: Teslans fina svarta nyckeldosa råkade ligga kvar i min byxficka när byxorna tvättades i maskin. Till min glädje fungerade den efteråt!
- TiborBlomhall
Med värmepump anses en luftkonditionering som kan köras "baklänges" och värma också.
I de ursprungliga planerna om Model S pratades det om värmepump, men sedan i de färdiga bilarna blev det en AC som bara kunde kyla, inte värma.
I de ursprungliga planerna om Model S pratades det om värmepump, men sedan i de färdiga bilarna blev det en AC som bara kunde kyla, inte värma.
Fick min i juli, upplevde knakande ljud. Bor i Malmö, så jag tog den till Tesla Kastrup. De tog in den, hittade felet: Lös skruv i hjulupphängningen fram, som över tid hade gnaget skruvhålet större. Tesla bytte hela vänstra hjulupphängningen, och ljudet försvann (bilen 'känns' också stabilare att köra). Ska in med den i nästa vecka för efterkontroll och justering av rattet (pekar lite åt vänster).
Sättet jag har blivit bemött på och entusiasmen hos Tesla anställda är helt sagolikt. Fick självklart låna en Model S de tre dagarna bilen var inne.
Audi och Mercedes har aldrig varit i närheten av denna servicenivå och vänlighet (vad jag hade innan Tesla).
/Finno
PS: Misstänker att felet smyger sig in pga EU-tull: Tesla monterar bilarna färdigt i USA, demonterar sedan hjulupphäng fram och bak (inkl. elmotor) för att undvika tullen. Återmonterar detta samt batteri i Holland. Uppenbar källa till fel, imho.
Sättet jag har blivit bemött på och entusiasmen hos Tesla anställda är helt sagolikt. Fick självklart låna en Model S de tre dagarna bilen var inne.
Audi och Mercedes har aldrig varit i närheten av denna servicenivå och vänlighet (vad jag hade innan Tesla).
/Finno
PS: Misstänker att felet smyger sig in pga EU-tull: Tesla monterar bilarna färdigt i USA, demonterar sedan hjulupphäng fram och bak (inkl. elmotor) för att undvika tullen. Återmonterar detta samt batteri i Holland. Uppenbar källa till fel, imho.
- TiborBlomhall
Tesla demonterar mig veterligen batteriet och drivlinan, dvs ihopbyggda motor+utväxling+drivkretsar enheten som sitter vid bakaxeln. Har inte hört talas om att de skulle demontera främre hjulupphängning?
Jag ska inte svära på att hjulupph. fram demonteras, har dock hört/läst det någonstans.
/Finno
/Finno
Ska in för knakande styrning den 13 oktober. Återrapporterar därefter vad dom gör med min bil i ärendet.
Japp! Även jag då och då.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
- TiborBlomhall
Bilen är väl så tyst så minsta lilla knak hörs.
Skulle vara bra med en brummande motor ibland som dolde övriga oljud... not!
Även jag har knakande styrning vid stort rattutslag och stillastående. Det hade garanterat hörts i en ICE-bil också.TiborBlomhall skrev:Bilen är väl så tyst så minsta lilla knak hörs.
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Jo från stillastående och fullt utslag på ratten så kom det ett klonk ljud på min. Åkte till KPH i förrgår det var bara en bult som behövde justeras och dras åt. Nu är den tyst och fin. Vill passa på och tacka Tesla för världens bästa service. Fick låna en fullaladdad och ganska fullmatad S. När jag kom tillbaka från mon KPH trip så var min S också fulladdad och även nytvättad och nystädad innuti wow. Mycket trevlig personal och en otroligt stilig Tesla pimpad och ren anläggning. Bor man i Skåne är det ju ett bra alternativ.
6 år gammal tråd men samma problem med Model 3. Åkte till Tesla igår efter att ha skickat en video ( till dom samt en länk till en annan kund med liknade problem (Daniel skrev:Jag har, sedan ett par veckor, börjat ha "knakande" ljud i styrningen vid stora rattrörelser stillastående. Ni som haft detta tidigare, har ni lämnat in bilen eller lever ni med det? Om ni lämnat in det, vad har Tesla sagt om "problemet"?
Blev ingen åtgärd då Tesla låtit flera tekniker provköra bilen utan att kunna återskapa samma knakande ljud och därför valde att inte ersätta de misstänkta delarna som man tagit hem som reservdelar. Min M3:a är 1/2 år gammal