VA - Elbilen en tickande miljöbomb
Moderator: Redaktion
VA - Elbilen en tickande miljöbomb
Dagens lågvattenmärke. Vem är journalisten?
Artikeln inleds:
Att lansera el- och hybridbilar är just nu hett bland världens biltillverkare. Helt enkelt för att de anses miljövänliga. Men i själva verket är det helt tvärtom.
http://www.va.se/nyheter/2011/03/04/elb ... miljobomb/
Artikeln inleds:
Att lansera el- och hybridbilar är just nu hett bland världens biltillverkare. Helt enkelt för att de anses miljövänliga. Men i själva verket är det helt tvärtom.
http://www.va.se/nyheter/2011/03/04/elb ... miljobomb/
Re: VA - Elbilen en tickande miljöbomb
Edit... Artikeln var ju gammal från 2011 :-/
Blev lurad av att den är dagens mest lästa artikel... Kanske pga av sociala media och såna här inlägg... Ber om ursäkt.
Blev lurad av att den är dagens mest lästa artikel... Kanske pga av sociala media och såna här inlägg... Ber om ursäkt.
Den valsar runt på Facebook.
Jo, jag läste den också. Han har rätt i en del sakfrågor men jag stör mig på grundtonen och ansatsen, att angripa elbilar mer är fossilbilar. Varför försöka mota bort något sånt som elbilar? Luktar lobbyverksamhet lång väg.
Och såna där svepande ogrundade antaganden som att litiumet som utvinns säkert kommer att torkas med hjälp av fossila bränslen tycker jag bara är för lågt och osakligt och slår tillbaka mot författaren.
Det saknas också en massa fakta och perspektiv som är relevanta.
Jo, jag läste den också. Han har rätt i en del sakfrågor men jag stör mig på grundtonen och ansatsen, att angripa elbilar mer är fossilbilar. Varför försöka mota bort något sånt som elbilar? Luktar lobbyverksamhet lång väg.
Och såna där svepande ogrundade antaganden som att litiumet som utvinns säkert kommer att torkas med hjälp av fossila bränslen tycker jag bara är för lågt och osakligt och slår tillbaka mot författaren.
Det saknas också en massa fakta och perspektiv som är relevanta.
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Det finns en grundpoäng i att inga bilar är direkt miljövänliga, men samtidigt slänger han ut babyn med badvattnet. Elbilar är en del av lösningen. Den största delen av lösningen är autonoma bilar...
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Jag har precis fått "försvara" elbilen mot just den där texten.. Och det verkar ju inte finnas mycket bakom texten. T.ex är ju beräkningen av litium helt uppåt väggarna.
"för att tillverka 60 miljoner elhybridbilar, vilket i teorin skulle kunna bli en årsproduktion, behövs 420 000 ton litium, bedömer det tekniska konsultföretaget Meridian International Research. Det är sex gånger mer än den nuvarande samlade årsproduktionen."
Jag har här (och på elbilsmytersidan) läst att en vanlig elbil innehåller ca 20kg litium. Det är 50 000 bilar per ton. Siffrorna i artikeln är överdriven med 40 000%. Eller troligen mer då en hybrid med mindre batteri inte ens borde innehålla hälften så mycket litium.
"för att tillverka 60 miljoner elhybridbilar, vilket i teorin skulle kunna bli en årsproduktion, behövs 420 000 ton litium, bedömer det tekniska konsultföretaget Meridian International Research. Det är sex gånger mer än den nuvarande samlade årsproduktionen."
Jag har här (och på elbilsmytersidan) läst att en vanlig elbil innehåller ca 20kg litium. Det är 50 000 bilar per ton. Siffrorna i artikeln är överdriven med 40 000%. Eller troligen mer då en hybrid med mindre batteri inte ens borde innehålla hälften så mycket litium.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
420/60= 7kg/bil eller ? för hybrider?
20kg/bil då skulle 420 000 ton räcka till 21 milj bilar. För en Tesla 85kWh?
Kanske jag missförstod vad som var uppåt väggarna, det framgår dock ingenstans vad för storlek på batteriet man avser.
20kg/bil då skulle 420 000 ton räcka till 21 milj bilar. För en Tesla 85kWh?
Kanske jag missförstod vad som var uppåt väggarna, det framgår dock ingenstans vad för storlek på batteriet man avser.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Men faan.. Jag var trött.. Räknar som en SD-are i riksdagen!!
500 bilar per ton.. Inte 50 000..
Fortfarande 400% fel i artikeln..
Du har fortfarande inte vaknat...joel80 skrev:Men faan.. Jag var trött.. Räknar som en SD-are i riksdagen!!

Volvo V70N 2.5T 2004
[Annulerad] Model 3 reservation 31/3-16
[Annulerad] Sono Sion #51xx 17/6-18
Lightyear 2 waitlist SE0007x 5/1-23
[Annulerad] Model 3 reservation 31/3-16
[Annulerad] Sono Sion #51xx 17/6-18
Lightyear 2 waitlist SE0007x 5/1-23
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Eller snarare gödslar du med siffrorna som en socialdemokrat ödslar bort andras pengar...joel80 skrev:Men faan.. Jag var trött.. Räknar som en SD-are i riksdagen!!
Nej då.. Det var bara ett räkneexempel....
Och fortfarande en nolla för mycket.. Eller två om jag räknar in mig själv. Suck...
Kan vi bara spola tillbaka ett dygn då jag får börja om.. Jag har minst sagt haft lite otur när jag tänkt.
Och fortfarande en nolla för mycket.. Eller två om jag räknar in mig själv. Suck...
Kan vi bara spola tillbaka ett dygn då jag får börja om.. Jag har minst sagt haft lite otur när jag tänkt.

Dessutom har man funnit litium på andra ställen nu t ex. i Finland.
Skickat från min E6653 via Tapatalk
Skickat från min E6653 via Tapatalk