Så visar det sig att det är en elektrisk (ok, med eget elverk, men ändå) tung dragare på gång.
Ser fantastisk ut!
Stöddig batterikapacitet och en gasturbin som on-board laddare.
https://nikolamotor.com/one
För oss som gillar tyngre grejer...
Moderator: Redaktion
För oss som gillar tyngre grejer...
S90D, Midnight Silver, Lädersoffa, Autopilot, Luftfjädring.
To understand what recursion is, you must first understand recursion.
To understand what recursion is, you must first understand recursion.
Re: För oss som gillar tyngre grejer...
Välkommet med ett sådant alternativ, men känns det inte ganska bakåtsträvande att bara ha en vanlig hybrid, om än med ordentliga batterier och biogasdrivning?
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Re: För oss som gillar tyngre grejer...
Fattar verkligen noll. 320KWh batterier utan laddmöjlighet som ska laddas av en turbin som kan köras på diesel...? Turbincykeln har sämre verkningsgrad än en kolvmotor och att köra en turbin som skapar el som laddar batterier som sen urladdas för att driva en elmotor bara för att kunna gå på optimalt varvtal brukar inte ge några jättefördelar.nej det här låter väldigt sketchy.
Re: För oss som gillar tyngre grejer...
Ingen verklig prototyp byggd än? Det är inte helt enkelt att bara kasta ihop en lastbil men det vore intressant om det blev något av detta.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Re: För oss som gillar tyngre grejer...
känns spontant som att det är någon som gillar Tesla och tänkte skapa en liknande lastbil, men insåg att även en superladdare blir för långsam för 320kWh och då kom på den inte helt smarta lösningen med turbinen. jaja, men tuff ser den ju ut, som en MC-hjälm 

Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: För oss som gillar tyngre grejer...
Fast hemsidan verkar ganska genomarbetad. De har nog kollat att gas blir klart billigare och kör på det. Men så länge det inte är biodiesel är det inte miljövänligt och det är knappt att det är miljövänligt då
Re: För oss som gillar tyngre grejer...
Hade de skrotat dieselmotorn och istället kör med en otto-motor på maximal verkningsgrad som laddar batterierna som range extender låter det riktigt nice. Lär vara stora vinster i regen för en tung lastbil.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Re: För oss som gillar tyngre grejer...
Turbin har ju fördelen att man kan blaska i lite vad man vill i både gas o vätskeform.
Regenfördelarna borde bli enorma, samt inget slitage på bromsar och koppling.
Och vridmoment från noll rpm och kunna smyga igång ett släp är nog välkommet!
Regenfördelarna borde bli enorma, samt inget slitage på bromsar och koppling.
Och vridmoment från noll rpm och kunna smyga igång ett släp är nog välkommet!
S90D, Midnight Silver, Lädersoffa, Autopilot, Luftfjädring.
To understand what recursion is, you must first understand recursion.
To understand what recursion is, you must first understand recursion.