Låter betryggande... men ännu lugnare kommer jag varar när jag får se den själv i verkligheten... Bara att hoppas den är stor nog men men de beskrivningar jag fått innan så låter de som den bör funka för oss.Legato skrev:Behövs ju inte så mycket prova när all data finns... Jämförbart med alla konkurrenterna (A4, 3-serie, C-klass) samt en liten frunk. Betydligt större än Golfens, men givetvis mindre lastlucka. Är ju inget problem för väskor, men däremot för större objekt (samt då levande djur ).chaffis75 skrev:ok.. ja nu är jag mer ute efter att lasta väskor och då såg den väldigt liten ut där bak men visst jag provade aldrig med väskor på riktigt för som ni säger formen på bagaget och luckan kan påverka hur mycket man får in i praktiken.Verdi skrev:Precis. Golfen är rätt praktisk.mati skrev:Det beror på. Jag avbokade min Model 3 just pga det ynka bagaget. Det är ju ändå bara en sedan. E-Golfens bagage må vara mindre i volym, men den har en riktig baklucka. Inga bekymmer att baxa in en stor hund i en Golf. Det funkar inte i en Model 3 tyvärr.chaffis75 skrev:Jo de är väl mycket rangen som inte är riktigt i modell3 klass... e-gofen har ju dessutom väldigt litet bagage så jag ser den verkligen inte som en modell 3 konkurrent utan är mer i en egen klass av bil. E-golfen är en småbil medans modell 3 är mellanklass om jag inte är helt fel på modell 3s bagage.
Vad de gäller modell 3 så har jag alltid tyckt den ser liten ut i bagaget men många har varit på mig att nej den är inte så liten... Lite blandade åsikter helt enkelt, måste nog se och prova själv.
Artikel i media
Moderator: Redaktion
Re: Artikel i media
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Artikel i media
Jag transporterade 16 skivor markfrigolit i Golfen häromveckan. Det var ett rejält paket och jag blev lite kallsvettig när jag såg det. Men det gick in utan problem tack vare "lådformatet". Det hade varit roligt att testa hur det hade gått i Model S som ju är mycket större, men också betydligt lägre i bagaget. Jag provade dock aldrig. Förmodligen hade jag behövt plocka isär inplastingen och lägga skivorna löst i bilen.
Teslan har ju störe lastyta vilket kan vara en fördel i sig. Jag körde hem ett last grus (!) i Teslan för ett tag sedan. Så får man göra när det inte finns drag på bilfan. Jag slängde in en såndär plastlåda som man kan ha som badbalja eller sandlåda för barn. Det blev ett bra lastflak för gruset. Fyra skottkärror fick jag in. Hoppas ingen såg mig.
Teslan har ju störe lastyta vilket kan vara en fördel i sig. Jag körde hem ett last grus (!) i Teslan för ett tag sedan. Så får man göra när det inte finns drag på bilfan. Jag slängde in en såndär plastlåda som man kan ha som badbalja eller sandlåda för barn. Det blev ett bra lastflak för gruset. Fyra skottkärror fick jag in. Hoppas ingen såg mig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Artikel i media
Jag läste den där också; intressant nog var den - eller en mycket snarlik artikel - publicerad i papperstidningen Ny Teknik nån gång i våras, så det kan hända att det helt enkelt är gamla uppgifter när det gäller Model 3. Vilket i och för sig inte motsäger ditt omdöme om "okunniga skribenter" för är man en kunnig skribent har man rimligen vett nog att uppdatera sin information innan man återanvänder en gammal artikel. Särskilt när det gäller ett teknikområde där utvecklingen går i rasande fart.Jerker skrev:Har Ny Teknik satt i system att upplåta utrymme åt okunniga skribenter? Bara för att de har en fin titel så betyder väl inte det att de har nåt vettigt att säga, eller tänker jag fel?
https://www.nyteknik.se/fordon/darfor-r ... ge-6932510
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5520
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Artikel i media
Namnbyte till ”gammal teknik” kan vara på sin plats. Typ Nostalgia eller nåt.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Artikel i media
Imponerande att man enligt artikeln får plats med 2 meter långa objekt med sätet fällt. Fattar inte riktigt hur det går till, Model S klarar typ 2,05m...TiborBlomhall skrev:
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Artikel i media
Sätena i Model 3 sitter längre fram än i Model S.
Hela torpedväggen (väggen mellan "motorrum" och passagerarkabin) är flyttad framåt i Model 3.
Hela torpedväggen (väggen mellan "motorrum" och passagerarkabin) är flyttad framåt i Model 3.
Re: Artikel i media
Är det så mycket? Jag har för mig att det är mindre än så. Såvida man inte lägger grejerna diagonalt. Jag har nyligen kört hem en markis som är 1,93m och den gick inte in utan att trixa. Den fick ligga med ena sidan på mittarmstödet, andra sidan var i yttersta hörnet längst bak till höger. Så det var på marginalen.Legato skrev:Imponerande att man enligt artikeln får plats med 2 meter långa objekt med sätet fällt. Fattar inte riktigt hur det går till, Model S klarar typ 2,05m...TiborBlomhall skrev:
Model 3 har ju en annan uppdelning av kupén och även kortare huv än Model S. Det kanske är så att den är nästan lika lång inuti. Fast den ser ju onekligen kortare ut.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Artikel i media
Precis över 2 meter är det. Någonstans i intervallet 2,02-2,08 skulle jag säga.mati skrev:Är det så mycket? Jag har för mig att det är mindre än så. Såvida man inte lägger grejerna diagonalt. Jag har nyligen kört hem en markis som är 1,93m och den gick inte in utan att trixa. Den fick ligga med ena sidan på mittarmstödet, andra sidan var i yttersta hörnet längst bak till höger. Så det var på marginalen.Legato skrev:Imponerande att man enligt artikeln får plats med 2 meter långa objekt med sätet fällt. Fattar inte riktigt hur det går till, Model S klarar typ 2,05m...TiborBlomhall skrev:
Model 3 har ju en annan uppdelning av kupén och även kortare huv än Model S. Det kanske är så att den är nästan lika lång inuti. Fast den ser ju onekligen kortare ut.
Vi körde två solsängar som var exakt 2 meter långa. Det var väldigt trixigt men gick till slut. Jag kunde dock inte köra (eller kunde hade jag kunnat med huvudet på sned under taket), min 180 cm långa sambo fick dock plats, dock med väldigt "ihopvikta" ben
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Artikel i media
Här är en uppdatering av bakom mig själv med lite extra upprepat ryggstöd. Kanske kan man klämma ut 5 cm till
.Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Artikel i media
Äh nej, jag tänkte ju köra hem också. Jag är med mina extrema 172cm alldeles för lång för att kunna köra med maximalt framdragna stolar. Är det så man beräknar bagagevolymen? Där ser man.TiborBlomhall skrev:Misstänker att du inte hade framstolarna maximalt framdragna.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Artikel i media
Och så körde din sambo vääääldigt sakta på grund av det.Legato skrev:Vi körde två solsängar som var exakt 2 meter långa. Det var väldigt trixigt men gick till slut. Jag kunde dock inte köra (eller kunde hade jag kunnat med huvudet på sned under taket), min 180 cm långa sambo fick dock plats, dock med väldigt "ihopvikta" ben
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Artikel i media
Kan kan du, tro mig... Sambon är som sagt 180 cm och jag 183 cm. Hon körde från Sollentuna till Tyresö, runt 5 mil, men jag tyckte lite synd om hennemati skrev:Äh nej, jag tänkte ju köra hem också. Jag är med mina extrema 172cm alldeles för lång för att kunna köra med maximalt framdragna stolar. Är det så man beräknar bagagevolymen? Där ser man.TiborBlomhall skrev:Misstänker att du inte hade framstolarna maximalt framdragna.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Artikel i media
Mycket att göra för att förbättra återvinningen av batterier.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7052732
https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7052732
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Artikel i media
LarsL skrev:Mycket att göra för att förbättra återvinningen av batterier.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7052732
Ha, den har jag kommenterat i morse redan!
Forskare har ofta rätt, men ibland hänger inte ens forskningen med i utvecklingen törs vi påstå. Nu har Sveriges radio gjort en intervju där det förekommer missuppfattningar och rent av förvirring.
http://vuef.se/elbilsbatterier-forvirri ... r-sanning/
Hepp!
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Artikel i media
LarsL skrev:Okej hittar inte din kommentar.
Edit... eller menar du din länk?
Exakt. Ursprungligen avsedd för facebook-grupper men kom på den artikeln funkar här också
”Forskare har ofta rätt, men ibland hänger inte ens forskningen med i utvecklingen törs vi påstå. Nu har Sveriges radio gjort en intervju där det förekommer missuppfattningar och rent av förvirring”.
Länk: http://vuef.se/elbilsbatterier-forvirri ... r-sanning/
Re: Artikel i media
Mycket svammel i Sveriges Radio intervjun, att batteriet består till stor del av kobolt är fel.
Dessutom, var finns alla dessa batterier som ska återvinnas???
Sanningen är att det knappt finns några, och de som inte längre används i bilar får ett andra liv som batterilagrig i hus.
Först därefter kan de återvinnas.
Dessutom, var finns alla dessa batterier som ska återvinnas???
Sanningen är att det knappt finns några, och de som inte längre används i bilar får ett andra liv som batterilagrig i hus.
Först därefter kan de återvinnas.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Artikel i media
”Problemet” som forskaren antagligen fokuserat på och kan en del om är nog mobiltelefoner, datorer osv. Där finns nog ett reellt problem att batterier kastas och inte återvinns osv.
Sen blir det en tokig parallell till elbilar bara för att de använder liknande batterikemi.
Så är nog en viss okunskap och/eller sen felaktiga slutsatser utifrån det.
Sen blir det en tokig parallell till elbilar bara för att de använder liknande batterikemi.
Så är nog en viss okunskap och/eller sen felaktiga slutsatser utifrån det.
Senast redigerad av Leo, redigerad totalt 1 gånger.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Artikel i media
Leo skrev:”Problemet” som forskaren antagligen fokuserat på och kanendel om är nog mobiltelefoner, datorer osv. Där finns nog ett reellt problem att batterier kastas och inte återvinns osv.
Sen blir det en tokig parallell till elbilar bara för att de använder liknande batterikemi.
Så är nog en viss okunskap och/eller sen felaktiga slutsatser utifrån det.
Precis, och vår Tibor Blomhäll’s artikel tidigare, förra året innehåller en hel del info om andelen material i batterierna, med mera.
http://teslaclubsweden.se/gamla-elbilsbatterier/
Hepp!
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Artikel i media
Varenda dagstidning i hela landet ligger ute med det!? Dessutom kom Omni ut med detta också Verkar vara TT som kablat ut det?TeslaTissel skrev:Leo skrev:”Problemet” som forskaren antagligen fokuserat på och kanendel om är nog mobiltelefoner, datorer osv. Där finns nog ett reellt problem att batterier kastas och inte återvinns osv.
Sen blir det en tokig parallell till elbilar bara för att de använder liknande batterikemi.
Så är nog en viss okunskap och/eller sen felaktiga slutsatser utifrån det.
Precis, och vår Tibor Blomhäll’s artikel tidigare, förra året innehåller en hel del info om andelen material i batterierna, med mera.
http://teslaclubsweden.se/gamla-elbilsbatterier/
Hepp!
Tråkigt med mediers makt när det sprids så snabbt med delvis förvirrande information.
Tyvärr är det inte mycket att göra åt det men vi får försöka visa sanningen genom olika föreningar och verksamheter, och företag.
Re: Artikel i media
Det säljer klick med elbilar just nu.
Det är nog sant att forskarna har fokuserat på telefonbatterier som har högre kobolt halt och en större andel som slängs. Det är ju en helt annan typ av hantering om du ska återvinna 10000 telefoner eller ett Tesla batteri (om det nu är så de skalar).
Det är nog sant att forskarna har fokuserat på telefonbatterier som har högre kobolt halt och en större andel som slängs. Det är ju en helt annan typ av hantering om du ska återvinna 10000 telefoner eller ett Tesla batteri (om det nu är så de skalar).
Re: Artikel i media
Hörde det på lunchekot när jag satt i bilen och jag fick både migrän och var nära att köra i diket av frustration över alla felaktigheter i inslaget. Man blir så trött! Det är precis som sagts här att forskare ibland inte riktigt har koll. Det som händer utanför deras egen lilla forskningsdamm existerar inte. Har de inte hört talas om både Nissan och Renault som planerar stationära batterilager med begagnade bilbatterier? Har de inte hört att Tesla planerar att ha fasat ut kobolt helt ur sina batterier om ett par år och att det redan finns bilbatterier från andra tillverkare som helt saknar kobolt?
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Artikel i media
Håll dig på vägen bara haha!Jerker skrev:Hörde det på lunchekot när jag satt i bilen och jag fick både migrän och var nära att köra i diket av frustration över alla felaktigheter i inslaget. Man blir så trött! Det är precis som sagts här att forskare ibland inte riktigt har koll. Det som händer utanför deras egen lilla forskningsdamm existerar inte. Har de inte hört talas om både Nissan och Renault som planerar stationära batterilager med begagnade bilbatterier? Har de inte hört att Tesla planerar att ha fasat ut kobolt helt ur sina batterier om ett par år och att det redan finns bilbatterier från andra tillverkare som helt saknar kobolt?
Jag hörde detta redan halv sex i morse, tyckte det lät märkligt att denna Martina Petranikova, på Chalmers, projektledare för den konferens som refererades till i ekot sade så här:
– ”Eftersom produktionen ibland innebär slaveri, barnarbete och andra miljöproblem”.
Då kunde jag inte låta bli skriva mitt blogg-inlägg: http://vuef.se/elbilsbatterier-forvirri ... r-sanning/
http://teslaclubsweden.se/gamla-elbilsbatterier/
Hepp!