Tesla Model 3 bagagelucka

Model3trunk

Tesla Model 3

Det har varit mycket tal om Tesla Model 3 bagagelucka. Folk blev lite fundersamma när de insåg att Model 3 inte kommer att vara en halvkombi, utan endast ha en sedan baklucka, dvs bakrutan är inte en del av bagageluckan. Kommer en så pass mindre baklucka verkligen räcka till folks behov? Kan en barnvagn få plats, eller en cykel, eller en… ?

En snabb titt på bilens kommande konkurrenter avslöjar i alla fall en förvånansvärt stor baklucka. Bloombergs reporter Tom Randall hade med sig måttbandet till Model 3 testkörningen och mätte upp bagagerumsöppningen till 106 x 47 cm.

Volvo S60

Som jämförelse har Volvo S60 bagageöppning måtten 95 x 40 cm. Vill du alltså få en uppfattning om hur stor bagagelucka Tesla Model 3 har, och ifall den kommer passa dig, bege dig till närmsta Volvohandlare och öppna Volvo S60 bagagelucka. Model 3 kommer få snäppet större lucka så allt du kan få in i Volvo S60 får du garanterat in i Model 3.

BMW 3-serie Sedan

Eller så kan du göra samma sak med BMW 3-seriens sedanversion som har ännu mindre öppning.

Audi A4

Eller Audi A4.

Tesla Model 3

Kollar man på bakluckans öppningsmekanism kan man se att den inkräktar i bagageutrymmet på både Volvo, BMW och Audi men inte på Tesla Model 3. Ovan bild avslöjar dessutom ett enormt extrautrymme under Model 3 bagagegolv – jag har haft bilar med mindre bagageutrymme än så.

Och så har Tesla Model 3 även ett extra bagageutrymme i nosen, kallad ”frunk” efter engelskans ”front trunk”, tillräckligt stor för att ta emot en kabinväska. Det har ingen av Teslas konkurrenter.

Fäller man så baksätena får man då en över 2 meter lång plan lastyta som räcker i längd både för människor, cyklar och surfbrädor. Hatthyllan är dock fast monterad, ej löstagbar, vilket kan begränsa lasthöjden.

Då både Volvo, BMW och Audi har plats för barnvagnar kommer det inte bli nåt problem i Tesla Model 3 heller. Och enligt Teslas chefsdesigner Franz von Holzhausen kan man även få plats med en cykel utan problem (med fällda baksäten).

Men varför har Tesla valt att göra Model 3 till en sedan istället för halvkombi? Förklaringen ligger i bakluckan, som är en enda stor glasruta som börjar i höjd med framsätenas ryggstöd och sträcker sig hela vägen bak. För att kunna göra glasluckan öppningsbar skulle Tesla behövt lägga till en extra balk vid baksätespassagerarnas huvudhöjd, precis som alla andra bilar. Det skulle dock ha inskränkt just baksätespassagerarnas huvudhöjd. För att få till rejäla innermått i baksätet offrade Tesla möjligheten till halvkombi med öppningsbar glasruta. Istället fick Model 3 en sedan-baklucka, vilket resulterade i mindre bagagelucka men som vi såg ovan är den i alla fall större och mer praktisk än konkurrenternas.

Bagagevolymen bilarna emellan är lite mer svårjämfört. De 15 kubikfot Tesla anger Model 3 har kan inte direkt räknas om till liter och jämföras europeiska siffror, då bagageutrymme beräknas olika i USA och Europa. Europeiska VDA systemet fyller bilens bagagelucka med 20 x 10 x 5 cm enlitersblock, medan amerikanska systemet SAE J1100 använder sig av ett antal standardiserade bagage som stuvas in i bilens bagageutrymme och deras totala volym räknas ihop. Det ger sig naturligt att med alla stuvutrymmen i en bils bagagelucka kan man få in olika många av dessa måttenheter. Man kan därför inte jämföra VDA och SAE J1100 lastmått. (Och vissa biltillverkare anger endast ”liter” som de räknat genom att helt enkelt fylla hela bagageutrymmet med vatten så varenda skrymslen och vrår räknas in.)

Tesla Model 3 angivna 15 kubikfot ska därför jämföras Audi A4 och BMW 3-series 13 kubikfot och Volvo S60 12 kubikfot, alla räknade enligt SAE J1100 (som i ärlighetens namn verkar vara mest rättvisande med riktiga bagage som mått).

Lugn, du kommer få med både barnvagnen och väskorna på din bilsemester med Tesla Model 3.

 


TCS två år sedan: Håller Tesla Motors på att gå i konkurs?

Vi skrev redan för två år sedan om den utbredda missuppfattningen att Tesla förlorar pengar på varje bil de säljer. Att företaget Tesla går back beror inte på att de inte kan få tillverkningen att gå runt utan på att de investerar massivt inför framtiden.

TCS tre år sedan: Tesla Motors grundrisk

Däremot finns det en risk som få pratar om, men som bokstavligen kan skaka om företaget i dess grundvalar.

 

Tagged , . Bookmark the permalink.