Tesla Model 3 bagagelucka

Model3trunk

Tesla Model 3

Det har varit mycket tal om Tesla Model 3 bagagelucka. Folk blev lite fundersamma när de insåg att Model 3 inte kommer att vara en halvkombi, utan endast ha en sedan baklucka, dvs bakrutan är inte en del av bagageluckan. Kommer en så pass mindre baklucka verkligen räcka till folks behov? Kan en barnvagn få plats, eller en cykel, eller en… ?

En snabb titt på bilens kommande konkurrenter avslöjar i alla fall en förvånansvärt stor baklucka. Bloombergs reporter Tom Randall hade med sig måttbandet till Model 3 testkörningen och mätte upp bagagerumsöppningen till 106 x 47 cm.

Volvo S60

Som jämförelse har Volvo S60 bagageöppning måtten 95 x 40 cm. Vill du alltså få en uppfattning om hur stor bagagelucka Tesla Model 3 har, och ifall den kommer passa dig, bege dig till närmsta Volvohandlare och öppna Volvo S60 bagagelucka. Model 3 kommer få snäppet större lucka så allt du kan få in i Volvo S60 får du garanterat in i Model 3.

BMW 3-serie Sedan

Eller så kan du göra samma sak med BMW 3-seriens sedanversion som har ännu mindre öppning.

Audi A4

Eller Audi A4.

Tesla Model 3

Kollar man på bakluckans öppningsmekanism kan man se att den inkräktar i bagageutrymmet på både Volvo, BMW och Audi men inte på Tesla Model 3. Ovan bild avslöjar dessutom ett enormt extrautrymme under Model 3 bagagegolv – jag har haft bilar med mindre bagageutrymme än så.

Och så har Tesla Model 3 även ett extra bagageutrymme i nosen, kallad ”frunk” efter engelskans ”front trunk”, tillräckligt stor för att ta emot en kabinväska. Det har ingen av Teslas konkurrenter.

Fäller man så baksätena får man då en över 2 meter lång plan lastyta som räcker i längd både för människor, cyklar och surfbrädor. Hatthyllan är dock fast monterad, ej löstagbar, vilket kan begränsa lasthöjden.

Då både Volvo, BMW och Audi har plats för barnvagnar kommer det inte bli nåt problem i Tesla Model 3 heller. Och enligt Teslas chefsdesigner Franz von Holzhausen kan man även få plats med en cykel utan problem (med fällda baksäten).

Men varför har Tesla valt att göra Model 3 till en sedan istället för halvkombi? Förklaringen ligger i bakluckan, som är en enda stor glasruta som börjar i höjd med framsätenas ryggstöd och sträcker sig hela vägen bak. För att kunna göra glasluckan öppningsbar skulle Tesla behövt lägga till en extra balk vid baksätespassagerarnas huvudhöjd, precis som alla andra bilar. Det skulle dock ha inskränkt just baksätespassagerarnas huvudhöjd. För att få till rejäla innermått i baksätet offrade Tesla möjligheten till halvkombi med öppningsbar glasruta. Istället fick Model 3 en sedan-baklucka, vilket resulterade i mindre bagagelucka men som vi såg ovan är den i alla fall större och mer praktisk än konkurrenternas.

Bagagevolymen bilarna emellan är lite mer svårjämfört. De 15 kubikfot Tesla anger Model 3 har kan inte direkt räknas om till liter och jämföras europeiska siffror, då bagageutrymme beräknas olika i USA och Europa. Europeiska VDA systemet fyller bilens bagagelucka med 20 x 10 x 5 cm enlitersblock, medan amerikanska systemet SAE J1100 använder sig av ett antal standardiserade bagage som stuvas in i bilens bagageutrymme och deras totala volym räknas ihop. Det ger sig naturligt att med alla stuvutrymmen i en bils bagagelucka kan man få in olika många av dessa måttenheter. Man kan därför inte jämföra VDA och SAE J1100 lastmått. (Och vissa biltillverkare anger endast ”liter” som de räknat genom att helt enkelt fylla hela bagageutrymmet med vatten så varenda skrymslen och vrår räknas in.)

Tesla Model 3 angivna 15 kubikfot ska därför jämföras Audi A4 och BMW 3-series 13 kubikfot och Volvo S60 12 kubikfot, alla räknade enligt SAE J1100 (som i ärlighetens namn verkar vara mest rättvisande med riktiga bagage som mått).

Lugn, du kommer få med både barnvagnen och väskorna på din bilsemester med Tesla Model 3.

 


TCS två år sedan: Håller Tesla Motors på att gå i konkurs?

Vi skrev redan för två år sedan om den utbredda missuppfattningen att Tesla förlorar pengar på varje bil de säljer. Att företaget Tesla går back beror inte på att de inte kan få tillverkningen att gå runt utan på att de investerar massivt inför framtiden.

TCS tre år sedan: Tesla Motors grundrisk

Däremot finns det en risk som få pratar om, men som bokstavligen kan skaka om företaget i dess grundvalar.

 

Tagged , . Bookmark the permalink.
  • Per Jonsson

    Trist att de saknar genomlastningslucka. Kanske ett särfall men har man två barnstolar är den ovärderlig när man vill lasta in skidor i bilen.

    • http://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll
      • Per Jonsson

        Då kanske man dessutom ökar restvärdet!

      • Bo Westerlund

        Hahaha!

    • http://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll

      Å ska vi vara allvarliga så vis av erfarenhet från generation efter generation av stolar i Model S och X skulle jag inte bli förvånad om genomlastningsluckan plötsligt dök upp nån torsdag, eller en ny generation bakstolar med 40/20/40 delning. Tesla pillar hela tiden på detaljerna på sina bilar.

      • Anders Nyman

        Tibor, nu kan du nog ändra i artikeln och slå fast att hatthyllan INTE går att ta bort – reparationshandboksbilderna på vad som var stål och aluminium visar ju tydligt att den är en del i bilens bärande konstruktion :)

        • http://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll

          Fixat!

  • Surfaren

    Jag läste någonstans att hatthyllan inte går att ta loss (någon hade frågat, men jag minns inte vilken sajt som publicerade infon). Dessutom ser det ut att sitta högtalare i hatthyllan…

    • Anders Nyman

      Jag frågade Tom Randall (han som mätte öppningen) och fick svaret ”It’s not removable”. Så, case closed (åtminstone tills vi kan pilla själv och se hur mycket fast den egentligen sitter).

      Hund kan man för den delen ha i sele och bälte på en vanlig passagerarplats – om man nu inte är fler än fyra människor förstås.

  • Danni Efraim

    Blir det verkligen ett två meter långt utrymme med fällda säten? Ett två meter långt paket går nätt och jämnt in i en Model S.

    • Björn

      läste 208 cm, på någon site där man hade kollat om man kunde campa även i M3.

      • Danni Efraim

        Låter osannolikt stort. Se bilden ovan för ett exempel på hur man måste göra för att lasta ett paket som är 199 cm långt i en Model S.

        • Seregon

          Det är ju möjligt att sätena sitter en smula längre fram än på en S.

          • Danni Efraim

            Ja, det är det ju faktiskt. Model 3 slösar ju överlag på mindre utrymme framtill än Model S. Och verkar ha ett väldigt djupt baksäte.

          • Johannes Brorsson

            Model 3 är 28,4cm kortare än Model S utvändigt också, inte jättestor skillnad.

          • Danni Efraim

            Det är en jätteskillnad i bilsammanhang. Det är nästan 50% mer än skillnaden mellan Audi A4 och Audi A6, och ungefär samma skillnad som mellan Volvo V60 och V90.

            Och redan Model S har ju svårt att lasta två meter djupt, som sagt.

          • Surfaren

            Dom sa ju redan på första eventet 2016 att dom hade dragit fram hela instrumenteringen och framstolarna jämfört med en mer konventionell design, och samtidigt ser det ut som största skillnaden i längd mellan 3 och S är i fronten av bilen. Utöver detta gissar jag att vinkeln på insidan av bakluckan är annorlunda. Sluttningen där bak på Model S gör att utrymmet snabbt krymper om objektet man vill transportera har märkbar bredd och tjocklek också, utöver längd.

          • Danni Efraim

            Jo, du har en poäng i att de nog har disponerat längden bättre i Model S. Men om du kollar på bilden jag postade ovan så är det ett nästan helt platt paket som är 199 cm långt, så bakluckan påverkade inte, och det gick ändå inte in plant.

          • Surfaren

            Om paketet är så platt, varför la du det inte med ena kortänden ner under bakluckan och den andra upp mot ryggstöden? Så gjorde jag för att köra hem ett par sängar från Ikea (en i taget). Iofs kanske du sitter mycket längre bak än mig när du kör, då blir det väl annorlunda…

          • Danni Efraim

            Jag försökte såklart det, och det gick inte. Inte ens när jag kört fram passagerarstolen så mycket det gick… Du ser ju hur långt paketet sticker fram över armstödet, och då är det så långt bak som det kan vara.

          • Surfaren

            https://uploads.disquscdn.com/images/97f11c99352bfdfc23f259f47e3c04d975d3a29053143418d4a01434bacae9c8.jpg

            Då har vi väl olika innermått på våra 85D då, för jag fick iaf in en 200×80-säng med emballage i min :)

          • Danni Efraim

            Intressant. Jag försökte lägga den så, utan större framgång. Eller möjligen om det var så att jag inte kunde lägga den så på ett vis som försäkrade att den inte kom farandes i nacken på mig vid en hastig inbromsning eller krock. Minns bara att det var ett jävelskap att få in den på ett bra sätt.

    • Seregon

      206 eller så cm, men det med förarsätena maximalt framskjutna.

      • Danni Efraim

        Ah, så man kan få in så långa saker om man inte har tänkt köra bilen ;) Till och med när man skjuter fram sätena tror jag det är svårt att få in så långa saker i Model S. Den här förpackningen är 199 cm lång och passagerarstolen är maximalt framskjuten, men som du ser det verkligen precis att det går: https://dl.dropboxusercontent.com/u/599230/IMG_0136.jpg

        Det gick inte gå in den bakom passagerarstolen, och hade jag inte haft panotak hade den nog inte gått in som den gjorde heller.

        • Seregon

          Det är bara att hoppas att full autonomi funkar lagom till att en behöver köra så stora grejer. :D

  • Johannes Brorsson

    När kan man få reda på om hatthyllan går att plocka bort? Går det inte så är hund bara att glömma.

    • Axel Svensson

      Har för mig att jag i någon video strax efter releasen nämnde att hatthyllan inte gick att ta bort.

  • Jonathan

    Om det går att få på en dragkrog är det ett icke-problem. Om inte, ett smärre problem.

  • AlmisVallis

    Över 2 meter yta! Sovplats för mig o frugan alltså.. superhärligt. ZZZzzzZzz

  • Surfaren

    Haha, nä jag konstaterade att det hade varit bättre att köpa en bil som är helgrå hela året, än denna som är halvgrå halva året.