I samband med att Mercedes-Benz la ner sin ganska så misslyckade elbil B-klass Electric Drive gick de ut med en undersökning de nog ångrar.
Mercedes B-klass började som en ganska så bra konceptbil. I dess dubbla golv hade Tesla monterat 36 kWh batterier – japp, en av de största tyska biltillverkarna fick ta hjälp från på den tiden mikroskopiskt lilla Tesla för att få ihop en elbil. Det var Tesla som sedan levererade batterierna och drivlinan även till produktionsbilarna, men någonting gick väldigt fel på vägen till produktionsstart. Den färdiga B-klasse Electric Drive fick mindre batterier än konceptbilen hade, endast 28 kWh – och kunde inte snabbladdas! Som en extra skruvad detalj visade bilens navigationsskärm alla bensinmackar i närheten – men inga laddstolpar. Mercedes stoppade helt enkelt in standardnavigatorn i bilarna…
När Mercedes nu la ner tillverkningen av B-klass Electric Drive var det med utlovanden om att tillverkaren snart, om bara några år ska börja sälja helt egna, egenutvecklade elbilar.
De kanske får extra fart på lanseringen när de läser svaren de har fått på sin twitterkanal, där de frågade “Med elbilar som ökar i popularitet skulle vi vilja veta om ni skulle kunna tänka er att byta till elbil?”
With electric cars increasing in popularity, we'd love to know if you would consider switching to an electric car? pic.twitter.com/ujH2eRNP5b
— Mercedes-Benz Retail (@MB_Retail) 3 augusti 2017
Sorry Mercedes Benz, I have already switched from ICV to EV and I’m not going back to ICV. TESLA S & my next is going to be a TMX!
— Khalil Diallo (@diallokb) 7 augusti 2017
Already switched, thanks! pic.twitter.com/WJ8v80KbWB
— moss (@CovelloMassimo) 8 augusti 2017
Yes, Mercedes B250 (gas) owner, deposit down on Tesla 3. I asked MB dealer about electric and he said ‘not our market’.
— David Jenkins (@djenkins6) 7 augusti 2017
Driving a @TeslaMotors since two years.
No plans to change to a Mercedes 🙂— Roberto di Gento (@robertvg) 8 augusti 2017
It’s 2017, and you’re still busy with basic market research about EVs? Take leadership & responsibility, or be eaten by history.
— ceo plus (@ceo_plus_ch) 8 augusti 2017
I’ve switched, i would’t go back even if you gave me any of your cars for free. 200.000km eleectric nort of the Arctic circle
— Espen Limstrand (@EspenLimstrand) 7 augusti 2017
After 30+ years of @MercedesBenz ownership, I traded my #CL55AMG for a @TeslaMotors P85. Couldn’t be happier.
— Rick Bollar (@bollar) 7 augusti 2017
Already switched to @TeslaMotors, and just also replaced 2nd car with a Leaf, so thanks and good luck with your vaporware
— Johannes vd Bosch (@johannesvdb) 8 augusti 2017
…och 750 till liknande svar 🙂
Vilket påminner mig om det pressmöte jag själv hade varit med på redan 2014. Tillsammans med Sveriges motorjournalistelit fick jag provköra Mercedes flaggskepp S 500 plug-in-hybrid. En riktig direktörsvagn. På middagen efter provkörningen satt så Mercedes PR-avdelning och fick snacka… Tesla. Jag tyckte nästan synd om dem när journalist efter journalist frågade dem hur de kunde “ge bort” eldrivna lyxbilsmarknaden till Tesla? Varför hade de inga egna elbilar? Nåt svar kunde de inte ge då. Det kan de fortfarande inte. Vi väntar med spänning på att få se om Mercedes kommande elbil kommer bli något bra svar.
De verkar inte vara på banan riktigt ännu… @robertvg gjorde ett ordmoln över de 300 första reaktionerna…
https://uploads.disquscdn.com/images/dc8a8417736dd518d5f3502f78e7b20d2f119d83c5a3b52686154b4defbfd814.jpg
Om Model3 produktion skulle gå enligt plan då är försprånget mycket stort. Som det ser ut idag hänger en hel del på att produktionsvolymen inte upplever några större störningar. Lite förseningar är vi Tesla ägare vana vid och kan uthärda. ( den som väntar på något gott …,)
Misslyckad var den knappast, eftersom målsättningen var att göra en bil som ingen ville ha.