Mercedes S 500 Plug-In Hybrid provkörd

S500pih

En vecka sen fick jag chansen att få testköra Mercedes S 500 Plug-In Hybrid. Jag blev inbjuden till Mercedes pressevent i Köpenhamn där bilen presenterades och kunde provköras.

Många har ju jämfört Tesla Model S med Mercedes S-klass, så när nu Mercedes-Benz släpper en plug-in hybrid i S-klass är väl den det närmsta vi kan komma i fråga om konkurrens? Är S 500 Plug-In Hybrid en “Tesla-dödare” – eller kommer den bli en lika stor flopp som BMW i8?

Så snart man sätter sig i Mercedes S500 Plug-In Hybrid inser man att bilarna spelar inte i samma division. Medan Tesla Model S är en bil som ger föraren enorma körupplevelser är Mercedes S 500 Plug-In Hybrid något helt annat.

Bakstol

Mercedes S 500 Plug-In Hybrids viktigaste stol är inte den bakom ratten – utan höger bakre. Det är inte en bil man vill köra, utan en bil man vill bli körd i.

I el-mod glider Mercedes S 500 Plug-In Hybrid iväg precis så mjukt och ryckfritt som man förväntar sig av en sådan bil. Eldrift är som skapt för en sådan bil som Mercedes S-klass. Men efter tre mil är det roliga slut och bensinmotorn kör igång. Och på en gång är man tillbaka i bensinåldern med ryckig körning – trots en av världens mest sofistikerade bensinmotorer under huven.

På middagen efter provkörningen så satt sveriges biljournalistelit Alrik Söderlind, Håkan Mattson, Erik Wedberg, (och så lilla jag), och pratade Tesla hela kvällen. Jag tyckte nästan synd om Mercedes representanter som vi satt till bords med, när de bara fick frågor om varför de inte gjort en riktig elbil, och hur kunde de “ge bort marknaden” till Tesla Motors?

Vad de svarade och hur bilen kändes att köra kan du läsa om i nästa nummer av Elbilen i Sverige!

 

Tagged , , , . Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • Lämna ett svar