Mercedes-Benz sägs jobba på inte en utan hela fyra elbilar som ska nå marknaden år 2020. Det avslöjade deras utvecklingschef till sajten autocar. Det spekuleras om att det kommer komma eldrivna versioner av Mercedes GLA, GLC, C-klass och S-klass.
Mercedes måste dock förnya bilarna innan. Den plattformen modellerna idag bygger på lämpar sig inte för elbilar. C- och S-klass laddhybrider har haft enorma problem med att ens få plats med deras mikroskopiska batterier, de inkräktar redan på bagageutrymmet.
Mercedes måste lansera sin nya MEA plattform innan de på allvar kan börja överväga lansering av elbilar. Precis som Volvo har Mercedes-Benz satsat på en ny plattform som har designats till att förutom bensin- och dieselmotorer även erbjuda plats för elmotorer och batterier. Mercedes kommande MEA plattform är en vidareutveckling av dagens MFA plattform som sitter under Mercedes B-klass – deras enda elbil för dagsläget.
En intressant fråga är ifall Mercedes kommer fortsätta samarbetet med Tesla eller kommer stå på egna ben med sina nya elbilar? Dagens enda Mercedes elbil, Mercedes B-klass Electric Drive innehåller batterier, drivkretsar och elmotorer från Tesla Motors. Bilen som skulle kunna blivit en av de bästa elbilarna på marknaden har dock tyvärr kompromissats sönder. Mercedes och Tesla kunde till exempel aldrig komma överens om hur bilen skulle snabbladdas, så slutresultatet blev att den kan inte snabbladdas över huvud taget. Sådana dumma beslut får inte drabba Mercedes kommande modeller.
Enligt det som har läckt ut blir det dock Mercedes själva som kommer utveckla den elektriska drivlinan till bilarna – troligtvis baserade på deras erfarenheter från sina laddhybrider. Batterierna sägs komma levereras av Accumotive (som idag levererar batterierna till deras laddhybrider), och elmotorerna utvecklas av Mercedes själva. Redan när de visade upp sin S500 plug-in-hybrid för två år sedan visade Mercedes ingenjörer stolt upp elmotorn i den och berättade att den är gjord för att vara skalbar – samma elmotor kan göras med fler eller färre segment i längdriktningen och göra motorn olika kraftfull.
Gör Mercedes inte om sina misstag från B-klass kan bolaget bli en av de starkaste konkurrenterna till Tesla i premiumsegmentet. Mercedes S500 plug-in-hybrid var utan tvekan den absolut lyxigaste elbil jag har testkört, i komfort och sofistikation vida överlägsen Tesla Model S. I tre mil, ungefär. För sedan var batterierna slut och bilens bensinmotor tog över. Den chockerande upplevelsen, att ett utav världens bästa bensinmotorer upplevs som ryckig, slö, vibrerande och högljudd jämfört med eldriften har nog varit ögonöppnaren för Mercedes-Benz ingenjörer och ledning.
Nu pratas det dock om räckvidder på över 40 mil, vilket om de besannas kommer skänka Mercedes rejäla fördelar på marknaden. En eldriven Mercedes, där företagets enorma kunskaper i hur man bygger en lyxig och majestätisk bil kombineras med elmotorns ljudlösa ryckfria gång, kommer bli en enorm hit på marknaden. Mercedes kommer -om de hanterar sina kort rätt- kunna erövra tillbaka de marknadsandelar de har tappat till Tesla.
Behöver Tesla Motors vara oroad? Nej, inte riktigt. När Mercedes släpper sina elbilar framåt år 2020 planerar ju Tesla Motors tillverka uppåt en miljon bilar per år – varav endast en bråkdel är Tesla Model S längre. Att den modellen då får konkurrens kommer knappt påverka företaget som då har fått spridning på sin billiga Model 3 istället, och kanske rentav är på gång att släppa ännu nyare och bättre modeller. Åter igen är konkurrenterna ett steg bakom Tesla Motors.