Ser inte det i artikeln, har detta strukits?LarsL skrev:
https://unvis.it/mariestadstidningen.se ... asbilarnas
Moderator: Redaktion
Ser inte det i artikeln, har detta strukits?LarsL skrev:
Facebook är lite av ett gatedcommunity... så jag kan inte länka direkt till Mariestads-tisningens inlägg.mati skrev:Går inte att läsa. Det är en betal-artikel.LarsL skrev:
XC70 är (var) ett steg på vägen för Volvo från 245'an och mot V90. Dvs även den är en bil som frångått grundprinciperna för en praktisk bil och där man lagt till en mängd både onödiga och kostsamma designelement och funktioner. Självklart sker det en utveckling på bilområdet i takt med att vårt allmänna välstånd ökar - men för personer som liksom mig inte kan motivera en månadskostnad på 5-6000 för att hålla sig med något så rent praktiskt som en bil när det räcker med halva summan om man väljer en annan (i mitt fall Octavia) ter det sig bara som slöseri med pengar.Verdi skrev:Jodå. Hade själv en XC70 nyligen och det var en förbannat praktisk och oöm bil.StefL skrev:Min herre insåg förmodligen inte storheten med Volvo 245 heller. Skoda Octavia är i dagens Sverige det närmaste vi kommer en modern version av 245'an sedan Volvo bestämt sig för att bli ett "premiummärke" och sluta bygga bilar för normala människor (läs: privatköpare). Eftersom jag är en praktiskt lagd person värderar jag användbarhet och Octavian är på det området utan konkurrens den bästa bil jag haft - komfortabel, rymlig, driftsäker och med ett pris som man väl idag knappt får "businesspaketet" till en V90 förVerdi skrev:Nu låter du lite som den där radioreklamen för Fiat Tipo. Ingen kan drömma om en Octavia. Ingen.perkabolo skrev:Mmmm... BEV Octavia, med > 30 riktiga mil, min drömbil.
Kostar det 4500 kr att tanka eller är det gratis? Känns som man måste läsa artikeln för att förstå vad de menar.LarsL skrev:
Skärmdump...
Som jag fattar det så är det gratis för alla som laddar sina vätgasbilar där. Det är alltså jättemånga bilar som kan ladda, förlåt tanka gratis. Men det kostar kommunen 4500SEK per laddning, förlåt, tankning. (Varför har jag så svårt för det här med att man ska fylla på nånting med en slang...? )vigge50 skrev:Kostar det 4500 kr att tanka eller är det gratis? Känns som man måste läsa artikeln för att förstå vad de menar.
Skulle tydligen hålla på 1 år från oktober 2016, så borde väl komma nån slutrapport snartbat skrev:Är Håkan klar med sin provkörning? Den skulle väl hålla på lite längre?
Jo jag vet. Men jag gillade det mesta med XC70:n förutom väghållningen, styrningen och drivlinan. Haha. Nä, men jag satt förbannat bekvämt, den hade en bra utrustningsnivå, den var rymlig och praktisk osv.StefL skrev:XC70 är (var) ett steg på vägen för Volvo från 245'an och mot V90. Dvs även den är en bil som frångått grundprinciperna för en praktisk bil och där man lagt till en mängd både onödiga och kostsamma designelement och funktioner. Självklart sker det en utveckling på bilområdet i takt med att vårt allmänna välstånd ökar - men för personer som liksom mig inte kan motivera en månadskostnad på 5-6000 för att hålla sig med något så rent praktiskt som en bil när det räcker med halva summan om man väljer en annan (i mitt fall Octavia) ter det sig bara som slöseri med pengar.
Dock - detta är ju ett val man gör, och jag har säkert "kostnadsmässiga skygglappar" på andra områden. (Jag har t.ex. en cykel som totalt kostat närmare hälften av vad bilen kostade när jag köpte den...)
Någon här som kan läsa artikeln och förklara siffrorna?mati skrev:Som jag fattar det så är det gratis för alla som laddar sina vätgasbilar där. Det är alltså jättemånga bilar som kan ladda, förlåt tanka gratis. Men det kostar kommunen 4500SEK per laddning, förlåt, tankning. (Varför har jag så svårt för det här med att man ska fylla på nånting med en slang...? )vigge50 skrev:Kostar det 4500 kr att tanka eller är det gratis? Känns som man måste läsa artikeln för att förstå vad de menar.
I praktiken spelar det väl egentligen ingen som helst roll vad det kostar. Jag antar att det är Håkan M som tankar där när han får provköra sin favoritbil. Sen är det väl inte så många fler.
Bränslecellsbilar kommer bara köras av dem som inte betalar själva, vare sig bil eller bränsle. Enbart institutioner som lever helt på skattepengar! Marknadsmässigt är konceptet dödfött!nek0 skrev:2015 kostade 1kg vätgasen 80krvigge50 skrev:Någon här som kan läsa artikeln och förklara siffrorna?mati skrev:Som jag fattar det så är det gratis för alla som laddar sina vätgasbilar där. Det är alltså jättemånga bilar som kan ladda, förlåt tanka gratis. Men det kostar kommunen 4500SEK per laddning, förlåt, tankning. (Varför har jag så svårt för det här med att man ska fylla på nånting med en slang...? )vigge50 skrev:Kostar det 4500 kr att tanka eller är det gratis? Känns som man måste läsa artikeln för att förstå vad de menar.
I praktiken spelar det väl egentligen ingen som helst roll vad det kostar. Jag antar att det är Håkan M som tankar där när han får provköra sin favoritbil. Sen är det väl inte så många fler.
https://www.nyteknik.se/energi/nu-ar-ny ... en-6344599
Nettoutsläpp av CO2 WTW i g/km
Tesla Model S -- 274
Toyota Mirai -- 121
Exakt och det är det som gör mig så upprörd. Vi skattebetalare kommer få finansiera dessa galenskaper.Foluke skrev:Bränslecellsbilar kommer bara köras av dem som inte betalar själva, vare sig bil eller bränsle. Enbart institutioner som lever helt på skattepengar! Marknadsmässigt är konceptet dödfött!
Det skall bli intressant att skåda misslyckandet på avstånd. Påminner lite om postens bil, Torven, en gång i tiden.
12man skrev:Antal tankningar: 89
Kostnader
Nitrogen: 27 906 kronor
Hydrogen: 467 912
ADR: 12 426
Hyra: 103 561
Frakt: 47 307
Kostnad per tank (exklusive de 278 kilo hydrogen som fortfarande finns kvar): 4 461 kronor
Den största utgiften för de flesta snabbladdare är ju än så länge den fasta kostnaden, alltså nätavgiften. Tankningarna ovan var mellan feb-aug. Alltså 7 månader.. Om man har en snabbladdare under 7 månader får du nog plussa på 30-40k på dom 8900kr för elen. (Kanske en bit mer..)TiborBlomhall skrev:12man skrev:Antal tankningar: 89
Kostnader
Nitrogen: 27 906 kronor
Hydrogen: 467 912
ADR: 12 426
Hyra: 103 561
Frakt: 47 307
Kostnad per tank (exklusive de 278 kilo hydrogen som fortfarande finns kvar): 4 461 kronor
89 laddningar av elbil skulle kostat dem som max 100 spänn per laddning (100 kWh) dvs 8900:- allt som allt för hela månaden.
OK dubbla summan, vad vet jag de kanske avbetalar laddboxarna. Ändå en bråkdel av vätgaskalaset.
De kunde till och med ha kunnat köpt en snabbladdare, betalt den cash och kommit billigare undan
Det är alltid bråttom att tanka en bil, oavsett om det är giftig sörja eller explosiva gaser man fyller på. Förklaringen är enkel, man tankar för att man är tvungen. Tanken är tom och man ska åka nånstans. Man tankar ju inte för att det är trevligt eller för att man inte har nåt annat för sig. Det ska bara gå fort. Och det är äckligt och jobbigt och oftast svinkallt.TiborBlomhall skrev:Elbilen måste inte snabbladdas, du kan lugnt och billigt långsamladda den över natten - något vätgasbilen inte klarar.
Det skulle vara kul att veta hur många av de 89 laddningarna som var tvungna att ske på några minuter - och hur många gånger det egentligen inte var bråttom?
mati skrev:Det är alltid bråttom att tanka en bil, oavsett om det är giftig sörja eller explosiva gaser man fyller på. Förklaringen är enkel, man tankar för att man är tvungen. Tanken är tom och man ska åka nånstans. Man tankar ju inte för att det är trevligt eller för att man inte har nåt annat för sig. Det ska bara gå fort. Och det är äckligt och jobbigt och oftast svinkallt.TiborBlomhall skrev:Elbilen måste inte snabbladdas, du kan lugnt och billigt långsamladda den över natten - något vätgasbilen inte klarar.
Det skulle vara kul att veta hur många av de 89 laddningarna som var tvungna att ske på några minuter - och hur många gånger det egentligen inte var bråttom?
Jag vet hur det kändes, jag hade en sådan bil själv. Men det var förr i tiden, innan det fanns möjligheten att fylla på med energi hemma.
Tackar för infon! Detta betyder att snittankningen är på 2,5 kg vilket ger bilen 25 mil (enligt NEDC) i räckvidd. Lär inte vara så många från Stockholm som varit och laddat på den. Skulle stationen enbart ha nyttjats av de tre bilarna i Mariestad så skulle dessa bilar kört 2220 mil på 7 månader. Dvs ca 1270 mil per bil och år. Detta är väl rätt genomsnittligt. Misstänker att laddningarna till största del har gjorts av dessa tre vätgasbilar i Mariestad.12man skrev:
Kommunen äger två vätgasbilar, totalt finns tre i Mariestad.
Nedan följer kostnader för vätgasstationen mellan februari och augusti månad. Totalt inköp av hydrogen är 500 kilo, varav 222 kilo är tankat.
Antal tankningar: 89
Kostnader
Nitrogen: 27 906 kronor
Hydrogen: 467 912
ADR: 12 426
Hyra: 103 561
Frakt: 47 307
Kostnad per tank (exklusive de 278 kilo hydrogen som fortfarande finns kvar): 4 461 kronor
Källa: Vänerenergi
En typ av elbil som får energi från en bränslecellsstack som matas med vätgas och syre. Enkelt förklarat sker en kemisk process mellan de båda ämnena som bildar elektricitet som därefter lagras i batterier. Utsläppet består av vattenånga.
Det tar cirka tre minuter att tanka fullt och på det kommer en vätgasbil cirka 50 mil.