Bil Sweden's VD Bertil Molldén kritisk mot supermiljöbilar!
Moderator: Redaktion
Bil Sweden's VD Bertil Molldén kritisk mot supermiljöbilar!
Bil Sweden's VD Bertil Molldén döljer sin ilska över supermiljöbilar dåligt på Sveriges Radio!
Tesla Model S 85 2015
Renault ZOE Intense 2014
Zero Motorcycles S ZF 11.4 2013
Emax 90S 2008
Wacker Neuson WL20e 2016
SÅLD Zero Motorcycles DS 2010
Renault ZOE Intense 2014
Zero Motorcycles S ZF 11.4 2013
Emax 90S 2008
Wacker Neuson WL20e 2016
SÅLD Zero Motorcycles DS 2010
Re: Bil Sweden's VD Bertil Molldén kritisk mot supermiljöbil
Länk till artikeln?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Bil Sweden's VD Bertil Molldén kritisk mot supermiljöbil
Misstänker att det är denna som avses: http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6449564mati skrev:Länk till artikeln?
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Bil Sweden's VD Bertil Molldén kritisk mot supermiljöbil
Det är ju orättvist att elbilar bara kostar 2:- milen... Det måste ju bero på bidrag och incentives...danni skrev:Misstänker att det är denna som avses: http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6449564mati skrev:Länk till artikeln?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Bil Sweden's VD Bertil Molldén kritisk mot supermiljöbil
Att just Bil-Swedens vd tycker detta är väl ungefär lika självklart som att vänsterpartiet är emot nato och värdlandsavtalet... ![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
MY LR, Pearl White
Re: Bil Sweden's VD Bertil Molldén kritisk mot supermiljöbil
Jag hörde intervjun med honom imorse och vet inte om jag tyckte han var sådär extremt kritisk utan det var mer Ekot som hänge på grejen med "minskade skatteintäkter" och sen var det mer ett konstaterande av fakta. För Bil Sweden spelar det väl egentligen mindre roll om det är supermiljöbilar eller andra bilar som säljs, det är ju ändå bilbranschen som säljer dem - eller har jag missuppfattat nåt här?
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Re: Bil Sweden's VD Bertil Molldén kritisk mot supermiljöbil
Men är de inte fel ute...
De säger ju själva att den förmånsbeskattas som en "motsvarande bensinbil", dvs de får in precis lika mycket pengar där som om vederbörande väljer icke-miljö-bilsalternativet. Skillanden blir väl att de får mer moms och lite mindre fordonsskatt.
De säger ju själva att den förmånsbeskattas som en "motsvarande bensinbil", dvs de får in precis lika mycket pengar där som om vederbörande väljer icke-miljö-bilsalternativet. Skillanden blir väl att de får mer moms och lite mindre fordonsskatt.
- 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Re: Bil Sweden's VD Bertil Molldén kritisk mot supermiljöbil
Nja, är det inte så att vad gäller förmånsskatten så sätts värdet ner till "motsvarande bensinbil" och sen får man en ytterligare reducering av förmånsvärdet som gör att förmånsvärdet blir extremt lågt för vissa supermiljöbilar. Men samtidigt är det ju sant att kostar bilarna mer i inköp (och den kostnaden försvinner ju inte eftersom företaget måste betala vad bilen kostar) så blir det mer moms in till staten. Den aspekten tog man aldrig upp i inslaget...
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Re: Bil Sweden's VD Bertil Molldén kritisk mot supermiljöbil
Precis skatteintäkterna borde bli samma gällande förmånsvärdet.
Bränsleskatten däremot... Men det är väl tanken med skatten, att man ska tanka mindre eller?
Bränsleskatten däremot... Men det är väl tanken med skatten, att man ska tanka mindre eller?
Re: Bil Sweden's VD Bertil Molldén kritisk mot supermiljöbil
Ja, om man menar allvar med "fossilfri fordonsflotta" bör man nog ta med i beräkningarna att det kommer att säljas mindre bensin och diesel... ![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Re: Bil Sweden's VD Bertil Molldén kritisk mot supermiljöbil
Kommer väl en extraskatt på elen som man laddar med som kompensation för den förlorade fossilbränsleskatten ![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Tesla Model Y reserverad
Hyundai Kona Electric Advanced 64kWh/2020
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7452
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Bil Sweden's VD Bertil Molldén kritisk mot supermiljöbil
Eller kilometerskatt. Jag har räknat på det en gång att 40 öre kilometern skulle ge staten samma inkomster som idag:
http://teslaclubsweden.se/om-alla-bilar ... r-elbilar/
Skulle bli knappa 5000 kr per år för genomsnittsbilisten.
http://teslaclubsweden.se/om-alla-bilar ... r-elbilar/
Skulle bli knappa 5000 kr per år för genomsnittsbilisten.
Re: Bil Sweden's VD Bertil Molldén kritisk mot supermiljöbil
Betalvägar och trängselskatt och liknande kan nog bli mycket vanligare i framtiden också.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Bil Sweden's VD Bertil Molldén kritisk mot supermiljöbil
Ja, jag tror på fler trängselskatter i städerna. Det har visat sig vara överraskande effektivt för att minska trängsel och ger dessutom skatteintäkter.
Re: Bil Sweden's VD Bertil Molldén kritisk mot supermiljöbil
Beror helt på hur det utformas. Om det är för att minska trängseln och det då finns alternativ så ger det mindre trängsel. Men görs det som i Göteborg, där syftet är just att ta in pengar och där inga alternativ finns, så minskar inte trängseln.Jerka skrev:Ja, jag tror på fler trängselskatter i städerna. Det har visat sig vara överraskande effektivt för att minska trängsel och ger dessutom skatteintäkter.
Re: Bil Sweden's VD Bertil Molldén kritisk mot supermiljöbil
Jonas är väll politiskt tillsatt och har som uppdrag och arbetsuppgift att komma fram till att vägtullar är skitbra.Jerka skrev:Ja, jag tror på fler trängselskatter i städerna. Det har visat sig vara överraskande effektivt för att minska trängsel och ger dessutom skatteintäkter.
![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Tror inte han skulle få behålla sitt jobb om han kommer fram till något Daniel Heldén inte gillar.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Bil Sweden's VD Bertil Molldén kritisk mot supermiljöbil
Du hann före med det här. Det har visat sig mest vara ett slöseri med pengar här i Götet. Jag är fortfarande gravt irriterad på hela skiten.LarsL skrev:Beror helt på hur det utformas. Om det är för att minska trängseln och det då finns alternativ så ger det mindre trängsel. Men görs det som i Göteborg, där syftet är just att ta in pengar och där inga alternativ finns, så minskar inte trängseln.Jerka skrev:Ja, jag tror på fler trängselskatter i städerna. Det har visat sig vara överraskande effektivt för att minska trängsel och ger dessutom skatteintäkter.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Bil Sweden's VD Bertil Molldén kritisk mot supermiljöbil
För mig var tullarna en av sakerna som gjorde att jag började fundera på att flytta från Götet och sedan flyttade. Har hittills aldrig kört bil genom tullarna under tider då det varit avfiftavgift.danni skrev:Du hann före med det här. Det har visat sig mest vara ett slöseri med pengar här i Götet. Jag är fortfarande gravt irriterad på hela skiten.LarsL skrev:Beror helt på hur det utformas. Om det är för att minska trängseln och det då finns alternativ så ger det mindre trängsel. Men görs det som i Göteborg, där syftet är just att ta in pengar och där inga alternativ finns, så minskar inte trängseln.Jerka skrev:Ja, jag tror på fler trängselskatter i städerna. Det har visat sig vara överraskande effektivt för att minska trängsel och ger dessutom skatteintäkter.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Bil Sweden's VD Bertil Molldén kritisk mot supermiljöbil
Biltullarna måste vara avsevärt högre än 500-1000 kr/månad för att få effekt.
Tesla Model S 85 2015
Renault ZOE Intense 2014
Zero Motorcycles S ZF 11.4 2013
Emax 90S 2008
Wacker Neuson WL20e 2016
SÅLD Zero Motorcycles DS 2010
Renault ZOE Intense 2014
Zero Motorcycles S ZF 11.4 2013
Emax 90S 2008
Wacker Neuson WL20e 2016
SÅLD Zero Motorcycles DS 2010
Re: Bil Sweden's VD Bertil Molldén kritisk mot supermiljöbil
Det beror ju på vilken effekt du vill ha. I Göteborg vill de ha in pengar och då ska det vara en "obetydlig" avgift så att alla fortsätter att köra.REIT skrev:Biltullarna måste vara avsevärt högre än 500-1000 kr/månad för att få effekt.
Men om du vill stoppa bilar från att köra in i centrum (för att utarma affärerna där?) så måste avgiften vara betydligt högre, ja. Nu kostar det ju mångdubbelt mer att parkera än att köra in så knappast något att reflektera över egentligen. Sen att jag väljer affärer i ytterområdena före centrum måste ju vara en självklarhet. En stor stad som Stockholm kan klara det, den kan leva av sig själv. Men en liten stad som Göteborg kan nog få problem, ännu mindre städer skulle dö ut helt.