Auto Pilot - Problem med fil byte!

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Andreas Muller
Teslaägare

Auto Pilot - Problem med fil byte!

Inlägg av Andreas Muller »

Jag har varit tveksamt om jag skulle uppgradera med AP funktionen eller inte. Jag gjorde det till slut och det var hel rätt beslut. Man blir inte lika trött och resandet är mycket mer avkopplande. Dock upplever jag problem när jag ska byta fil med AP på. Om jag sätter blinkern och ha indikera fil byte med ratten då kommer inte alltid den delade sträckan i mitten och när jag styr ytterligare med ratten till den andra filen kopplas AP ur. Undra om jag gör något fel eller om någon annan har upplevt något liknande. Hör gärna av er i så fall. :?:
Stromare
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Auto Pilot - Problem med fil byte!

Inlägg av danni »

Det kan ta en stund, upp till 5-10 sekunder är inte ovanligt, innan den påbörjar filbytet. Tänk också på du ska hålla i ratten under tiden, men du behöver inte använda någon röst
kraft eller pusha bilen att påbörja filbytet.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Om problemet är att du inte håller ratten kommer det upp ett meddelande om det på instrumentbrädan.

Annars, för att autopiloten ska byta fil måste den ha sett att det går att byta. Du ser om den tycker att det finns en fil att byta till genom att det finns en fil till höger och/eller vänster om din fil på instrumentbrädan (en svag, grå linje som skapar en fil bredvid den där bilen kör).
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare

Inlägg av Feddan »

Om bilen tror att något är i vägen så byter den inte.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

VÄNTA är lösningen! Jag tycker också den är lite för seg för min smak.

MEN förklaringen är gansks enkel. AP har ingen kamera/radar som kan se om det kommer en bil bakifrån. Därför måste du ta ett aktivt beslut =blinkers, sen kolla noga =VÄNTA, innan dataprogrammet bedömer att det är riskfritt att göra en sidoförflyttning in på, för AP-systemet, oövervakat/riskabelt område.

Så det är säkert väldigt avsiktligt hur denna väntperiod är vald.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
Gert Hoff
Teslaägare

Inlägg av Gert Hoff »

Ibland får jag en omedelbar reaktion, men emellanåt kan det ta 15 SEK innan bilen börjar filbytet, och det är väldigt lång tid om man har en snabbt analkande bil bakifrån. Vid en omstart av datorn fungerade det perfekt en tid, men sedan var det samma problem igen. Jag har provat ensam på en ödslig motorväg och ibland vill bilen inte alls byta fil. Får ta upp det vid service.
Användarvisningsbild
Andreas Muller
Teslaägare

Inlägg av Andreas Muller »

Tack för alla synpunkter. Jag komma prova vänta ut de 15 sec. och ser om det fungera bättre. MMI (man machine interface) kräver helt enkelt att första M måste också anpassa sig. ;)
Stromare
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Det verkar ta tid för den att lista ut att det är en streckad mittlinje som det är lov att korsa. Men så fort den känt igen mittlinjen som streckad så kör den ut direkt (förutsatt att man touchar ratten). Därför kan man få ligga som ett fån en stund och blinka ut åt vänster innan den faktiskt byter fil.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Herr X skrev:
Det verkar ta tid för den att lista ut att det är en streckad mittlinje som det är lov att korsa. Men så fort den känt igen mittlinjen som streckad så kör den ut direkt (förutsatt att man touchar ratten). Därför kan man få ligga som ett fån en stund och blinka ut åt vänster innan den faktiskt byter fil.
...och fossilisten som ligger bakom undrar varför dendäringa Teslan håller på och blinkar hela tiden utan att byta fil. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

För att inte tala omvad de tänker då man själv vill åt ett annat håll än AP. Vingligt som en skadskjuten kråka vid ständiga 2-1 vägs avsnitt. Där den fortfarande inte är riktigt smidig, milt sagt.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare

Inlägg av Toja »

Jag har inga problem med filbytet. Det går hur smidigt som helst.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare

Inlägg av tehjimos »

Säker på att filbytes inställningen är påslagen? har hänt när man skapat nya profiler att man glömmer trycka i den.

Annars så är det som alla andra säger, vänta och om AP vägrar byta och det börjar bli pinsamt o sitta med blinkern på i 15 sek så är det bara att greppa tag och byta själv sen dubbel-dra i ap-spaken o aktivera igen.
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
345 000km på mätaren Mars 2025.
instagram.com/tehjimos
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

mati skrev:
Herr X skrev:
...och fossilisten som ligger bakom undrar varför dendäringa Teslan håller på och blinkar hela tiden utan att byta fil. ;)
Jädra elbilar vi fossiler byter fil först och blinkar sedan som en riktig karl. ;)
Användarvisningsbild
znak3
Teslaägare

Inlägg av znak3 »

Jag tycker filbyte fungerar ypperligt och gör snabba enhandsbyten hela tiden. Inget strul alls.
2023 Model 3P
2020 Model 3P
2015 Model S85D
Användarvisningsbild
Challe76a
Teslaägare

Inlägg av Challe76a »

Jag tycker den blivit något sämre på att detektera att det finns en fil att byta till men det kan å andra sida ha med att linjerna på en del vägar kanske är dåliga eller om det har med ljuset under sommaren att göra. Har åkt E4:an mellan Norrköping och Stockholm flera gånger de gångna månaderna och vissa avsnitt fungerar det väldigt dåligt, den ser inte vägbanan bredvid alls. Ska försöka kolla och se om det är på samma ställen och vad det är som är den gemensamma nämnaren. När den väl ser att det finns en fil funkar det alldeles utmärkt.
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Användarvisningsbild
muran
Teslaägare

Inlägg av muran »

Det är 2-1 vägarna som är boven. Efter en ny fil tillkommit tar det en stund innan Teslan vågar lita på att det faktiskt är en ny fil tillgänglig.
Tiden det tar är lite för lång tid för att det ska vara gångbart om man har bil bakom som vill om, därmed blir det som oftast att jag blinkar och sen aktivt styr över bilen i andra filen och därmed bryter AP för att sen klicka igång den igen.

På "riktiga" motorvägar med 2 filer är bilen alltid snabb att byta fil för mig.
S75D Pearl white
S85D Midnight silver metallic
Skriv svar