Nu har Jacques Wallner på DN spårat ut totalt!

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

+46
Teslaägare
Inlägg: 1786
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Nu har Jacques Wallner på DN spårat ut totalt!

Inlägg av +46 »

Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10944
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Nu har Jacques Wallner på DN spårat ut totalt!

Inlägg av Jerker »

Hahah... Jaja, han uppfyller iaf nollvisionen för journalisters förmåga till källkritik och att sätta händelser i sitt rätta perspektiv.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Nu har Jacques Wallner på DN spårat ut totalt!

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Att han är helt jävla dum i huvudet visste vi sedan innan. Han vill väl bara påminna oss så vi inte glömmer.

I sann modern journalistisk anda åsidosätter han fakta och väljer istället att argumentera kring sina fabricerade lögner att Tesla är självkörande. Till och med vanligt folk förstår skillnaden mellan en bil som har line assist och en bil som är självkörande. Hur kan en så pass seriös tidning som DN, ha ett sånt stolpskott till journalist?
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Nu har Jacques Wallner på DN spårat ut totalt!

Inlägg av Herr X »

Denne mannen är en riktig näthatare. Otroligt att DN upplåter redaktionellt utrymme till sån här dynga.
Deprimerande att läsa.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Nu har Jacques Wallner på DN spårat ut totalt!

Inlägg av apkungen »

Hans resonemang är ungefär lika rimligt som Fi,s vilja att avveckla försvaret i Sverige.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Nu har Jacques Wallner på DN spårat ut totalt!

Inlägg av LarsL »

Först tänkte jag att det är ju riktigt och vettigt... Sen blandade han ihop Google och Tesla och den där kirurgen och då försvinner all logik. Tala om att blanda päron, äpplen och bananer...
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Nu har Jacques Wallner på DN spårat ut totalt!

Inlägg av mati »

Jag föreslår en nollvision för korkade wannabe-journalister.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Nu har Jacques Wallner på DN spårat ut totalt!

Inlägg av Mickep »

Gillar inte att stämma upp i internethatarkörer men jag måste erkänna att jag instämmer i kritiken mot Aftonbladets sk krönikör.
Jag anser inte att Tesla gjort något fel eftersom de bara paketerat teknik som finns i andra bilar som adaptiv farthållare och filhållaassistans som autopilot, och att man skulle kunna kräva att någon håller i ratten för att inte kunna avsäga sig ansvaret som förare är väl rimligt , men det är vad tesla gör med jämna mellanrum (är med i nästan varenda video på youtube ("oj, nu vill den att jag rör ratten igen").
Tom för länge sedan när farthållare kom har det varit olyckor där folk har lämnat över till tekniken, i tro att den kan göra samma beslut som en människa (det finns teknik runt hörnet, men vi är inte där än!) men jag skulle inte kalla något bilföretag som oansvarigt för det. Om mindre ansvarstagande individer vill leka "hela havet stormar" i bil som färdas i 100 km/h bara för att få träffar på youtube så tänker inte jag lasta den som uppfann farthållaren.
Varför hör man inte om andra bilföretag vars förare dör för att de varit oaktsamma vid fel tillfälle kan man bara spekulera i, men i Usa är man väldigt snabb på att ta hand om sådana saker (och helst hålla dem utanför rättsalar) för statiskt sätt så sker det olyckor, så är det bara.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4358
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Nu har Jacques Wallner på DN spårat ut totalt!

Inlägg av dstr »

Om det inte är ok med lite svinn så behöver vi förbjuda bilar. Direkt.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Nu har Jacques Wallner på DN spårat ut totalt!

Inlägg av Svenssons »

dstr skrev:
Om det inte är ok med lite svinn så behöver vi förbjuda bilar. Direkt.
Även Jacques Wallner borde förbjudas om man går på noll dödade... http://sv.metapedia.org/wiki/Jacques_Wallner
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Benz
Teslaägare
Inlägg: 81
Blev medlem: 07 okt 2015 20:49
Ort: sthlm

Re: Nu har Jacques Wallner på DN spårat ut totalt!

Inlägg av Benz »

Nicke Nyfiken skrev:
Att han är helt jävla dum i huvudet visste vi sedan innan. Han vill väl bara påminna oss så vi inte glömmer.

I sann modern journalistisk anda åsidosätter han fakta och väljer istället att argumentera kring sina fabricerade lögner att Tesla är självkörande. Till och med vanligt folk förstår skillnaden mellan en bil som har line assist och en bil som är självkörande. Hur kan en så pass seriös tidning som DN, ha ett sånt stolpskott till journalist?
Hahahaha ett stolpskott fyfan va roligt
Tesla model S 85 | Autopilot | Röd
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Nu har Jacques Wallner på DN spårat ut totalt!

Inlägg av Herr X »

Svenssons skrev:
dstr skrev:
Om det inte är ok med lite svinn så behöver vi förbjuda bilar. Direkt.
Även Jacques Wallner borde förbjudas om man går på noll dödade... http://sv.metapedia.org/wiki/Jacques_Wallner
Nu var det noll dödade i bilar med autopilot det var tal om, han har inte kritiserat att hugga ihjäl andra personer med kniv. I så fall hade han ju förbjudit sig själv.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Elbilisten
Inlägg: 457
Blev medlem: 11 sep 2015 21:38

Re: Nu har Jacques Wallner på DN spårat ut totalt!

Inlägg av Elbilisten »

Kör man i motorvägshastighet och det kommer en lastbil från sidan i hög hastighet finns det inga däck och bromssystem eller förare i världen som klarar inbromsning eller hinner svänga höger eller vänster förbi en långtradare. Världsmästaren i formel 1 klarar inte heller bromsa ner till stillastående från motorvägshastighet på några meter. Olyckan orsakades av lastbilföraren, även om personbilsföraren körde fort och ouppmärksamt. Men eftersom det står Tesla på personbilens baklucka är det väl vettigare att hacka på bilen än farliga vägar, lastbilsföraren och avsaknad av underkörningsskydd...

:roll:
kenhag
elbilist
Inlägg: 236
Blev medlem: 20 jan 2016 09:45
Ort: Västerås

Re: Nu har Jacques Wallner på DN spårat ut totalt!

Inlägg av kenhag »

Konstigt och ologiskt resonemang för det verkar som han hellre vill att folk kör utan AP och därmed fler dör i trafiken eftersom AP bevisligen är dubbelt så säker som normalföraren. :roll: Skall man vänta på att något blir 100% idiotsäkert före man kan använda det så lär det ta längre än till 2020 att bli klart. Det är bättre att man får chans att testa systemen i trafiken och förbättra dom med varje generation och att utbilda förarna hur man hanterar dom.
Tesla Model 3 reserverad online 1/4 2016.
Tesla Model Y reserverad
Hyundai Kona Electric Advanced 64kWh/2020
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Nu har Jacques Wallner på DN spårat ut totalt!

Inlägg av danni »

Resonemanget är alltså att om vi inte kan rädda ALLA liv som förloras i trafiken utan kanske bara hälften eller tre fjärdedelar, då är det bättre att låta bli. Öh, nej.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9356
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Nu har Jacques Wallner på DN spårat ut totalt!

Inlägg av bylund »

På samma sätt borde vi inte släppa ut förare som inte är 100 % perfekta i trafiken. Det löser många andra problem , t ex med trängsel då det skulle bli tomt på vägarna. Transporter får lösas på annat sätt.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
pitemacc
Teslaägare
Inlägg: 132
Blev medlem: 30 jul 2015 13:41
Ort: Piteå

Re: Nu har Jacques Wallner på DN spårat ut totalt!

Inlägg av pitemacc »

Helt korkat sagt .


Skickat från min iPhone med Tapatalk
FD: vw egolf -15 SÅLD, Porsche TT -10 SÅLD, MXP100D-17 SÅLD
NU: MSP85D-15, Renault Zoe 41kw, Porsche GT4
FT:Cybertruck awd beställt
Jerka
Inlägg: 949
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Nu har Jacques Wallner på DN spårat ut totalt!

Inlägg av Jerka »

Jag håller i och för sig med om att vi måste hålla självkörande bilar till en högre standard än mänskliga förare. Det skulle inte vara okej om det dog ens i närheten av lika många som idag med självkörande bilar. Nollvision är självklart och precis som han säger är det inte okej att ha inställningen "lite svinn får man räkna med".

Detta åstadkoms genom haveriutredningar på varje olycka, och uppdateringar av hård- eller mjukvara så att den typen av olycka aldrig händer igen. Görs detta på samtliga olyckor, dvs även de utan dödlig utgång, så kan antalet mycket snabbt gå mot noll.

Wallners katastrofala feltänk ligger däremot i antagandet att en Model S med autopilot är en självkörande bil. Det är det inte, snarare en avancerad farthållare, och Tesla har alltid varit mycket noga med att påpeka att man måste ha uppsikt över vägen osv. Därför köper jag inte hans resonemang.
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare
Inlägg: 730
Blev medlem: 05 mar 2014 18:45

Re: Nu har Jacques Wallner på DN spårat ut totalt!

Inlägg av Larofo »

Här ser vi knivmördaren i aktion. Känsliga tittare varnas!
Jacques Wallner OCH vätgasbil i samma klipp, kan det bli bättre? :D

Användarvisningsbild
Bow
Teslaägare
Inlägg: 207
Blev medlem: 25 nov 2014 08:47
Ort: Torsås

Re: Nu har Jacques Wallner på DN spårat ut totalt!

Inlägg av Bow »

[quote="dstr"]Om det inte är ok med lite svinn så behöver vi förbjuda bilar. Direkt.[/quot

Exakt när jag tog körkort för ca. 45 år sedan dog ca. 1200 personer i trafiken idag är det fortfarande för många men betydligt färre trots att trafiken har ökat mångdubbelt. Olyckor händer både på vägen och i hemmen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
S85D Röd, Mercedes 230 SLK Gul metallic, Modell X 100D Silver en Modell 3 bokad men blir troligen avbokad
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Nu har Jacques Wallner på DN spårat ut totalt!

Inlägg av mati »

Larofo skrev:
Här ser vi knivmördaren i aktion. Känsliga tittare varnas!
Jacques Wallner OCH vätgasbil i samma klipp, kan det bli bättre? :D
Usch, nu har jag säkert svårt att somna. :x
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9356
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Nu har Jacques Wallner på DN spårat ut totalt!

Inlägg av bylund »

Jerka skrev:
Jag håller i och för sig med om att vi måste hålla självkörande bilar till en högre standard än mänskliga förare. Det skulle inte vara okej om det dog ens i närheten av lika många som idag med självkörande bilar. Nollvision är självklart och precis som han säger är det inte okej att ha inställningen "lite svinn får man räkna med".
Det håller jag med om, men att vänta tills man kan bevisa att systemet är helt ofelbart gör att fler hinner dö innan det kommer på vägarna (och jag påstår inte att du säger något annat). Såklart måste man ju ha ambitionen att man ska skapa system som inte har ihjäl folk.

Dilemmat är såklart att det är olika personer som dör i de olika scenarierna. I icke självkörande bilar kan man som förare själv på ett förståeligt själv välja risknivån i viss mån. I autonoma fordon är man mer beroende av tekniken. Det är såklart läskigare.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Nu har Jacques Wallner på DN spårat ut totalt!

Inlägg av mati »

Meningen med autonoma bilar är väl just att (bland annat) den mänskliga faktorn i samband med olyckor elimineras. Människor är ju ganska dåliga på att köra bil. Sen tror jag inte att det är möjligt att eliminera samtliga olyckor, inte ens med autonoma bilar, även om tekniken skulle vara felfri (som den aldrig kan bli). Det finns ju alltid omständigheter som ingen autopilot i världen kan förutse eller förhindra.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2073
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Nu har Jacques Wallner på DN spårat ut totalt!

Inlägg av gellerstam »

Larofo skrev:
Här ser vi knivmördaren i aktion. Känsliga tittare varnas!
Jacques Wallner OCH vätgasbil i samma klipp, kan det bli bättre? :D

Orkade inte lyssna färdigt på han.

Vissa säger att man inte ska dömma hunden efter pälsen.
Andra säger -"Ingen regel utan undantag."

Jag säger nog inget mer i detta inlägg.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11892
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Nu har Jacques Wallner på DN spårat ut totalt!

Inlägg av HelectriC »

Att jämföra Tesla och Googles bilar med Machiarini? Det hade ju varit korrekt om det var så att endast en operation gått fel, och en herrans massa operationer blivit succé, men det var väl inte riktigt så va?!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Skriv svar