Sova i Teslan

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Laponia
Teslaägare

Sova i Teslan

Inlägg av Laponia »

Jag tänkte utnyttja möjligheten att sätta Teslan i Campermode och sova i den emellanåt. Men jag har en fundering när det gäller att bädda i bilen. Blir underlaget helt slätt när man fäller de bakre sätena? Skiljer det något beroende på vilka säten man väljer? Skiljer det något mellan olika modeller av S?
S60D uttagen okt. 2016
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Kontakt:

Re: Sova i Teslan

Inlägg av bjelkeman »

Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare

Inlägg av Delta »

Man ligger skapligt på sidan med standardsäten i textil. Men helt jämt blir det inte. Någon form av insynsskydd behövs också. Själv har jag en alternativ förarinställning för nedfällt säte för powernaps vid laddning.
Användarvisningsbild
matsm
Teslaägare

Inlägg av matsm »

Har man mycket plats så kan man lyxa till det och vika en 90*200 skummadrass på mitten i bagaget. Ser alltså inte ut som man har packat fullt med hatthyllan uppe. Receptet är sedan...2 tjocka trädgårdsdynor för att få bagaget plant. 1 tunnare dyna ovanpå det fällda ryggstödet. Dra fram framstolarna och lägg en trähylla mot mittarmstödet, med handduk under för att inte repa. sedan en tunn dyna på hyllan. Ovanpå detta skummadrassen samt en tunn bäddmadrass o riktigt lakan o täcke. Camper mode o ac på...et volia...bon nuit! Obs ställ gärna bilen så den lutar något nedåt i framänden så blir det så plant som möjligt i sov-läge...
70D, midnight silver metallic, svarta next gen seats, pano-tak, autopilot
Användarvisningsbild
Challe76a
Teslaägare

Inlägg av Challe76a »

Mao glöm inte vattenpasset!
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
nisse hult

Inlägg av nisse hult »

hmm sett någonstans att det föreslagits en luftmadrass-uppblåsbar så går att packa ned mellan gångerna , tror jysk o dylika affärer har utbud i olika bredder
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Tesla borde införa riktig Camper mode där luftfjädring ställer bilen i våg förutom att bilen låses, lampor släcks och temperaturen hålls rätt med klimatanläggningen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Svenssons skrev:
Tesla borde införa riktig Camper mode där luftfjädring ställer bilen i våg förutom att bilen låses, lampor släcks och temperaturen hålls rätt med klimatanläggningen.
Alltså, det är ju ganska många som skulle vilja ha det här lixom, även jag...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare

Inlägg av jonas »

Och att man kan ha camper-mode vid laddning
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

jonas skrev:
Finns kanske risk att någon bosätter sig på en Supercharger då... Inte så särskilt troligt dock och man skulle kunna ha undantag för just SuC eftersom dessa är till för långa färder, inte camping. Tycker att det vore mycket smidigt om man kunde köra det under laddning men nu är tyvärr Model X inte lika bra att sova i om man inte är under 1,50 eller har valt 6 säten och byggt en liten nivåhöjare mellan stolarna i andra raden.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

Svenssons skrev:
jonas skrev:
Finns kanske risk att någon bosätter sig på en Supercharger då... Inte så särskilt troligt dock och man skulle kunna ha undantag för just SuC eftersom dessa är till för långa färder, inte camping. Tycker att det vore mycket smidigt om man kunde köra det under laddning men nu är tyvärr Model X inte lika bra att sova i om man inte är under 1,50 eller har valt 6 säten och byggt en liten nivåhöjare mellan stolarna i andra raden.
Eller så sover man i husvagnen som man kan dra efter sin X:)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Bjelke skrev:
Svenssons skrev:
Alltså, det är ju ganska många som skulle vilja ha det här lixom, även jag...
Allt detta borde man kunna lösa med en eftermarknads-luftmadrass som är formad så att den passar perfekt i Teslans bagage, genom att den fyller igen hacket som blir av de nedfällda sätena samt är vinklad något så att det blir plant att ligga när bilen står på plant underlag.
Jag skulle kunna ta alla måtten och rita en sådan luftmadrass i 3D, ta kontakt med någon kinesisk tillverkare och låta producera dem. Frågan är hur många enheter man skulle kunna få sålt? 1000st?
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Många är nog intresserade, även jag, men det hänger ju verkligen på vad priset blir om jag skulle slå till eller inte.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

bylund skrev:
Många är nog intresserade, även jag, men det hänger ju verkligen på vad priset blir om jag skulle slå till eller inte.
Utpriset styrs av efterfrågan.
Stort intresse/högt köptryck/många enheter = lågt pris
Litet intresse/lågt köptryck/få enheter = högt pris

Låt säga att den totala potentialen i marknaden är 1000 enheter WW, men att endast 400 av dessa är tillräckligt intresserade för att välja att köpa.
Jag gissar på att overhead-kostnaden för att ta fram dessa 400 enheterna är ca. 200 000kr och därefter en kostnad på ca. 100kr per enhet.
Det innebär en kostnad på 240 000kr som ska slås ut över 400 enheter, dvs. ett självkostnadspris på 600kr. Men med tanke på den enorma risken, behöver man minimum ha 50% marginal, så utpris till kund bör landa på 1200kr + skatter + frakt.
I Sverige då ca. 1500kr + frakt. Om jag beräknat marknadens potentiella storlek fel åt något håll kan kalkylen väsentligt svänga.

Skulle man få sålt såna specialsydda luftmadrasser så att man får en helt plan jättesäng bak i Teslan för 1500kr + frakt?
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

Jag skulle köpa en direkt! :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Bjelke skrev:
Jag skulle köpa en direkt! :)
Bara 399 intresseanmälningar kvar då!
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare

Inlägg av Johnalm »

398 :D
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
NikkolajVessla
Teslaägare

Inlägg av NikkolajVessla »

397!
Model Y 2023
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

Fan dom går åt som smör! :D
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Surfaren
elbilist

Inlägg av Surfaren »

Haha, du får koda en webbsida där folk kan skriva upp sig och betala 100 kr i reservationsavgift. ;)

Kan du få till den så den fyller ut bra men är universal och passar i alla Model S så kan det nog bli bra. Blir det olika varianter för olika typer av säten osv så kommer förvirringen dämpa marknadens köpintresse tror jag. Servera den i en snygg väska (som går ner i frunken även i senaste generation S) som man faktiskt kan få ner madrassen i även efter första användning, kanske med medföljande (eller inbyggd) 12V luftpump som tillval. Nu börjar jag bli lite sugen fastän jag aldrig tänkt sova i bilen...
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
JorgenM
Teslaägare

Inlägg av JorgenM »

396
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Tror på allvar att det går att sälja 400 sådana enheter? Kände faktiskt att jag blev lite sugen på en själv även om jag inte tänkt tanken att sova i bilen förrän nu...
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Användarvisningsbild
ModelS85D
Teslaägare

Inlägg av ModelS85D »

395. Dessa kommer sälja.
Solidsvart Model S 85D
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare

Inlägg av jpetters »