Förväntad räckvidd på en X60D
Moderator: Redaktion
Förväntad räckvidd på en X60D
Hej!! Undrar om det är någon som har en känsla för hur lång räckvidd en X60D har? Är 25 mil rimligt?
Re: Förväntad räckvidd på en X60D
beror på vad du menar med 25 mil? kör du i 70, så är det nog inga problem. Men 150km/h på motorväg, så kanske det blir svårare.chol skrev:Hej!! Undrar om det är någon som har en känsla för hur lång räckvidd en X60D har? Är 25 mil rimligt?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
och ej att förglömma hur kuperad terrängen är, hur många personer plus packning är i bilen, sommar/vinter, regn/torrt?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tänkte mig "blandad körning" om man nu kan säga det, snitthastighet 90 km/h, kanske inte högre hastighet än 120 km/h.HelectriC skrev:och ej att förglömma hur kuperad terrängen är, hur många personer plus packning är i bilen, sommar/vinter, regn/torrt?
Har debatterat detta lite innan och det verka som det skulle vara realistiskt med ca 30 mil sommar
och en 25 på vintern.
Men hastigheten har enorm betydelse har jag förstått, så undviker man att köra motorväg hela tiden
så klarar man sig betydligt längre.
och en 25 på vintern.
Men hastigheten har enorm betydelse har jag förstått, så undviker man att köra motorväg hela tiden
så klarar man sig betydligt längre.
kan ju vara en ide att jämföra med Model S 60 och dra bort kanske 13% som verkar vara skillnaden i designstudion mellan X60D och S60D. Bl.a. Zoidberg här på forumet har ju kommit ganska långt med sin S60 (visserligen utan D, men den skillnaden kan inte vara enorm)chol skrev:Tänkte mig "blandad körning" om man nu kan säga det, snitthastighet 90 km/h, kanske inte högre hastighet än 120 km/h.HelectriC skrev:och ej att förglömma hur kuperad terrängen är, hur många personer plus packning är i bilen, sommar/vinter, regn/torrt?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tesla Björn har kört lite tester av Model S och andra märken i landsvägs och motorvägsfart.
Ooops! Jag så inte att det rörde sig om x-modellen, då får vi nog minska ytterligare på milen 

Ok, missade det också... Blir ju extra intressant om man hänger på en släpkärra också. (Den 20:e ska Bjørn få sin X så vi får väl se efter det).Oktavos skrev:Ooops! Jag så inte att det rörde sig om x-modellen, då får vi nog minska ytterligare på milen
Nu beror det naturligtvis på hur mycket man kör, men när det gäller x modellen så är känslan
att den bilen bör man nog lyfta in ett så stort batteri man har råd med.
Den är ju lätt att sitta många och aven lasta tungt för att inte nämna dragkrok.
att den bilen bör man nog lyfta in ett så stort batteri man har råd med.
Den är ju lätt att sitta många och aven lasta tungt för att inte nämna dragkrok.
120 med farthållare på min P85 resulterar ica 33-35mil nu på sommaren. Risk att du blir rejält besviken om du förväntar dig 30mil sommartid.
Vore jag du skulle jag räkna med 20 vintertid och 25 sommartid. Särskilt om det är en X du funderar på. Tror till och med att det kan vara lite för optimistiskt i vissa fall.
Vore jag du skulle jag räkna med 20 vintertid och 25 sommartid. Särskilt om det är en X du funderar på. Tror till och med att det kan vara lite för optimistiskt i vissa fall.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Jag såg inte att det var en x det gällde därav skrev jag 30mil på sommarn, eller duLeo skrev:120 med farthållare på min P85 resulterar ica 33-35mil nu på sommaren. Risk att du blir rejält besviken om du förväntar dig 30mil sommartid.
menar att det också är för mycket för en S60D?
Tror att det är för mycket att "räkna med" även på en S60D.
Sen antagligen inga problem att nå om man anpassar hastigheten osv (neremot 80-95km/h) men då är det en annan fråga.
Sen antagligen inga problem att nå om man anpassar hastigheten osv (neremot 80-95km/h) men då är det en annan fråga.
Om du ska köra motorväg så gäller det att det är tort och medvind om du ska komma 30 mil med 60Oktavos skrev:Jag såg inte att det var en x det gällde därav skrev jag 30mil på sommarn, eller duLeo skrev:120 med farthållare på min P85 resulterar ica 33-35mil nu på sommaren. Risk att du blir rejält besviken om du förväntar dig 30mil sommartid.
Sen vet vi ju inte hur mycket som finns tillgängligt i en 60 om det är 60 tillgängligt så går det kanske
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Om en 60 skulle ha 60 tillgängligt (vilket jag inte tror) så har ändå en 85 25% mer tillgängligt (dvs 75 tillgängligt av 85)
SuC och hög laddhastighet (då det är ett mjukvaruspärrat 75) hjälper till vid viss typ av långkörning.
Vi är på bilsemester i Norge och fladdrar runt lite oplanerat med vår P85 och det blir ändå ganska mycket anpassning/kompromisser för att funka med alla SuC som ändå finns här.
Första gången jag saknar ännu större batteri...
SuC och hög laddhastighet (då det är ett mjukvaruspärrat 75) hjälper till vid viss typ av långkörning.
Vi är på bilsemester i Norge och fladdrar runt lite oplanerat med vår P85 och det blir ändå ganska mycket anpassning/kompromisser för att funka med alla SuC som ändå finns här.
Första gången jag saknar ännu större batteri...
Ja, där har vi de som jag utryckte innan i en annan tråd, flanera runt lite.
Det är precis de vi gör när vi är ute och kör, man hittar än det ena efter det andra man vill undersöka
och då kan jag tänka mig en 60 är begränsande.
Om man nu bara kör de större vägarna och det finns SuC inom räckhåll då är det en annan sak.
Eftersom jag idag har en 100 liters tank i bilen och den drar ca 0.7 så är ju räckvidden kanon.
Just därför har min fru redan räckviddsångest.
Det är precis de vi gör när vi är ute och kör, man hittar än det ena efter det andra man vill undersöka
och då kan jag tänka mig en 60 är begränsande.
Om man nu bara kör de större vägarna och det finns SuC inom räckhåll då är det en annan sak.
Eftersom jag idag har en 100 liters tank i bilen och den drar ca 0.7 så är ju räckvidden kanon.
Just därför har min fru redan räckviddsångest.
Gör din fru lycklig och välj en X90D och skippa det mesta av utrustningen du kan leva utan.
Jag tror att 28mil är rimligt nu på sommaren på en 60D som har en epa räckvidd på 218miles. Om leo kommer 34mil med sin p85 som har en epa räckvidd på 265miles så innebär det alltså 82% av leos bils räckvidd. Och 23 på vintern kanske. Om du går in på denna sida:Oktavos skrev:Jag såg inte att det var en x det gällde därav skrev jag 30mil på sommarn, eller duLeo skrev:120 med farthållare på min P85 resulterar ica 33-35mil nu på sommaren. Risk att du blir rejält besviken om du förväntar dig 30mil sommartid.
https://www.tesla.com/sv_SE/models
Och scrollar ned på en laptop eller en mobil i landskapsläge så kommer du åt räckviddsberäknaren vilken bör stämma ganska bra.
Och en model x kommer enligt epa 200miles. På motorväg på sommaren skulle det då motsvara 26mil på sommaren med ok väder.
Säg att 60 har 55 användbart. Då blir det 55/75 =0,73 x mina 33 mil = ca 24 mil sommartid. Jag kör 19", lättrullande Good Year 2 med 3,3kg och luftfjädringen som sänker över 80km/h och det är optimala 20gr utomhus. Så mycket bättre blir det inte med en P85.
Så även om S60D har effektivare batterier, effektivare motorer osv så blir det tufft att "räkna med" 30mil enligt min bedömning.
JAG räknar med drygt 30 mil sommartidoch sen neremot 25 vintertid på min (och jag har inte lätt för räckviddsångest då jag kört tusentals mil i både e-up och e-Golf)
Så även om S60D har effektivare batterier, effektivare motorer osv så blir det tufft att "räkna med" 30mil enligt min bedömning.
JAG räknar med drygt 30 mil sommartidoch sen neremot 25 vintertid på min (och jag har inte lätt för räckviddsångest då jag kört tusentals mil i både e-up och e-Golf)
Eftersom vi inte vet hur mycket som finns tillgängligt i en s60D så känns det (enligt mig) bättre att räkna på EPA räckvidden.Leo skrev:Säg att 60 har 55 användbart. Då blir det 55/75 =0,73 x mina 33 mil = ca 24 mil sommartid. Jag kör 19", lättrullande Good Year 2 med 3,3kg och luftfjädringen som sänker över 80km/h och det är optimala 20gr utomhus. Så mycket bättre blir det inte med en P85.
P85 - 265miles
S60D - 218miles
Dvs. 82,3% men några 30mil på en laddning blir nog svårt i höga hastigheter.
Frun ja, men plånboken dåLeo skrev:Gör din fru lycklig och välj en X90D och skippa det mesta av utrustningen du kan leva utan.

Ja det är väl bara att bita i det sura och skramla ihop ett par hundratusen till, och satsa på en 90D istället. Vi får se hur det slutar det här!!Oktavos skrev:Frun ja, men plånboken dåLeo skrev:Gör din fru lycklig och välj en X90D och skippa det mesta av utrustningen du kan leva utan.
Beror ju helt på hur du planerar använda bilen. Du kommer nog få 75% av den räckvidd som model s ägare uppger på sina 85or. Jag tror att du kan räkna med 20mil på vintern och 25 mil på sommaren vid långresor på motorväg.
Det är ju det som är intressant, vad man kan räkna med för räckvidd på långresor dvs. Den här "blandade körningen" är mindre intressant tycker jag då man pluggar in bilen efter i princip varje resa. Men vid nån form av blandad körning sommar/vinter långa/korta resor stad/landsväg/motorväg så skulle jag tippa på 26 mil.
Ett intressant fenomen är korta resor vintertid med kall bil. Helt plötsligt drar bilen mängder med energi, speciellt om du åker långsamt, då nästan hälften av energin kan gå åt till att värma bilen och om du bara skulle köra under de förhållandena kanske du får 15 mils räckvidd. Rätt ointressant i praktiken men kul att tänka på i teorin.
Om du inte åker så många långresor så är nog 60 ett bra alternativ. Den går ju alltid att uppgradera till en 75a om du tycker att du behöver. Kostar bara lite mer än att köpa en 75a på en gång. Det är nog mitt tips trotts allt. Onödigt att köra runt på massa batteri man inte behöver men om du verkligen vill ha räckvidd så är det ju 90 som gäller.
Det är ju det som är intressant, vad man kan räkna med för räckvidd på långresor dvs. Den här "blandade körningen" är mindre intressant tycker jag då man pluggar in bilen efter i princip varje resa. Men vid nån form av blandad körning sommar/vinter långa/korta resor stad/landsväg/motorväg så skulle jag tippa på 26 mil.
Ett intressant fenomen är korta resor vintertid med kall bil. Helt plötsligt drar bilen mängder med energi, speciellt om du åker långsamt, då nästan hälften av energin kan gå åt till att värma bilen och om du bara skulle köra under de förhållandena kanske du får 15 mils räckvidd. Rätt ointressant i praktiken men kul att tänka på i teorin.
Om du inte åker så många långresor så är nog 60 ett bra alternativ. Den går ju alltid att uppgradera till en 75a om du tycker att du behöver. Kostar bara lite mer än att köpa en 75a på en gång. Det är nog mitt tips trotts allt. Onödigt att köra runt på massa batteri man inte behöver men om du verkligen vill ha räckvidd så är det ju 90 som gäller.
Senast redigerad av apkungen, redigerad totalt 1 gånger.
men om man inte uppgraderar så kör man ju runt med extra 15kWh ändå, dom ligger ju där och gömmer sig oavsett.apkungen skrev:
Om du inte åker så många långresor så är nog 60 ett bra alternativ. Den går ju alltid att uppgradera till en 75a om du tycker att du behöver. Kostar bara lite mer än att köpa en 75a på en gång. Det är nog mitt tips trotts allt. Onödigt att köra runt på massa batteri man inte behöver.
Model 3-24/Polestar 3-24