Hur står sig Tesla mot Trump?
Moderator: Redaktion
Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Hur står sig Tesla mot Trump?
Om denna narcissistiska och miljöförnekande herre blir president i USA hur kommer det att påverka Teslas framtid?
Jag tror att Tesla kommer att få det tufft på hemmamarknaden om alla miljösubventioner tas bort. Men att det kommer att kunna kompenseras av en ökad försäljning utomlands. Främst pga att dollarn förväntas tappa i värde.
Vad tror ni? Kan de stora vinnarna bli de som beställer sin Tesla efter presidentvalet?
Jag tror att Tesla kommer att få det tufft på hemmamarknaden om alla miljösubventioner tas bort. Men att det kommer att kunna kompenseras av en ökad försäljning utomlands. Främst pga att dollarn förväntas tappa i värde.
Vad tror ni? Kan de stora vinnarna bli de som beställer sin Tesla efter presidentvalet?
Installerat 13,2 kWp solceller
Re: Hur står sig Tesla mot Trump?
Med tanke på den herrens uttalanden vet man ju inte alls vad man kan vänta sig. Han kan ju få för sig att förbjuda elbilar, lägga en fet avgift på export, eller vad som helst.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Jag har satt mitt hopp till att han inte får chansen att sätta sin fot i Vita Huset. Bara att börja bunkra mat och förnödenheter om han blir vald för världen kommer bli en mindre trevlig då 

Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Tyvärr är det ju väldigt många amerikaner som jag träffat de senaste två veckorna som tycker att han kanske inte är jättebra men han kommer röra om i grytan och det är det som behövs, någon som vågar göra något. Så han har nog på något konstigt sätt en möjlighet ändå. På Sheraton låg det presspapper för Trump i lobbyn...chpaulin skrev:Jag har satt mitt hopp till att han inte får chansen att sätta sin fot i Vita Huset. Bara att börja bunkra mat och förnödenheter om han blir vald för världen kommer bli en mindre trevlig då
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Nån här som just ställde frågan på reddit också?
https://www.reddit.com/r/teslamotors/co ... for_tesla/
Man kan bara hoppas att detta skräckscenario aldrig inträffar. Det kommer inte finnas många vinnare annars. Jag tror att vi kommer att få större problem som ligger i en helt annan dimension än bara en prisökning eller minskning för elbilar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Det där inägget är femton timmar gammalt. Jag gjorde mitt inägg i morse utan att ha sett detta. Ren och skrämmande tankeöverföring.Daoops skrev:Nån här som just ställde frågan på reddit också?
Ja lite va?+46 skrev:Det där inägget är femton timmar gammalt. Jag gjorde mitt inägg i morse utan att ha sett detta. Ren och skrämmande tankeöverföring.Daoops skrev:Nån här som just ställde frågan på reddit också?

Jag håller helt med dig, men en aspekt är hur det kan påverka Tesla som vi håller kärt. Det kan också ha en stor påverkan för den som idag sitter och sliter med att få ihop kalkylen..mati skrev:Man kan bara hoppas att detta skräckscenario aldrig inträffar. Det kommer inte finnas många vinnare annars. Jag tror att vi kommer att få större problem som ligger i en helt annan dimension än bara en prisökning eller minskning för elbilar.
Jag är väldigt irriterad på pressen som bara rapporterar ensidigt negativt om Trump och upplever att jag inte att jag får en nyanserad bild. Satt och läste igenom SvD's samtliga artiklar om Trump en dag och allt som var skrivet var negativt - det fanns inte någon enda liten ljusglimt.
I praktiken säger svenska journalister att det är dumma och lågutbildade rednecks som är korkade nog att rösta fram Trump - en förenklande schablon/nidbilds-kampanj som liknar den som Hutuerna drev mot Tutsierna under folkmordet i Rwanda.
Svenska journalister har för längesedan slutat att rapportera sakligt om Trump och nu känns det som att det bara handlar om att häckla honom och hans kandidatur i största möjliga mån.
Jag påstår verkligen inte att Trump är en helyllekaraktär och han skulle säkerligen kunna vara extremt dålig för USA, men jag upplever att jag blivit serverad en vinklad, onyanserad och färgad bild som gör det svårt att skapa mig en nyanserad åsikt.
Trump har många högutbildade anhängare och det är rimligt att det också finns en andra sida av det hela; en sida som kanske hade kunnat vara begriplig om vi fått höra om den.
I praktiken säger svenska journalister att det är dumma och lågutbildade rednecks som är korkade nog att rösta fram Trump - en förenklande schablon/nidbilds-kampanj som liknar den som Hutuerna drev mot Tutsierna under folkmordet i Rwanda.
Svenska journalister har för längesedan slutat att rapportera sakligt om Trump och nu känns det som att det bara handlar om att häckla honom och hans kandidatur i största möjliga mån.
Jag påstår verkligen inte att Trump är en helyllekaraktär och han skulle säkerligen kunna vara extremt dålig för USA, men jag upplever att jag blivit serverad en vinklad, onyanserad och färgad bild som gör det svårt att skapa mig en nyanserad åsikt.
Trump har många högutbildade anhängare och det är rimligt att det också finns en andra sida av det hela; en sida som kanske hade kunnat vara begriplig om vi fått höra om den.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Jag litar bara på det jag hör direkt från hästens mun och inte var andra säger. Men den mannen gör mig mörkrädd!Herr X skrev:Jag är väldigt irriterad på pressen som bara rapporterar ensidigt negativt om Trump och upplever att jag inte att jag får en nyanserad bild. Satt och läste igenom SvD's samtliga artiklar om Trump en dag och allt som var skrivet var negativt - det fanns inte någon enda liten ljusglimt.
Om han skulle ta bort skatterabatten i USA så vet jag inte om de påverkar så mycket, för Model S och Model X så påverkar inte de $7500 så mycket lite som många i Sverige inte tycker supermiljöbilspremien är avgörande även om det är en något mindre andel av priset. När det kommer till Model lll så har det så klart en betydligt större andel av priset men jag tror också att många av de som reserverat inte förväntar sig att få rabatten just för de vet att Model lll är väldigt populär och att Tesla kommer hinna sälja många bilar innan Model lll börjar levereras.
Sen så finns det säkert annat som Trump kan påverka men om dollarn sjunker så kan de öka försäljningen utomlands.
Sen så finns det säkert annat som Trump kan påverka men om dollarn sjunker så kan de öka försäljningen utomlands.
Håller fullständigt med. Svensk media skäms inte det minsta över att ge en sjukt vinklad bild. Nu är det inte så svårt alltid för ibland är dom lite skogstokiga, men tolkar man svensk media är det som att läsa om Bamse och Vargen vilket inte ger en korrekt bild.Herr X skrev:Jag är väldigt irriterad på pressen som bara rapporterar ensidigt negativt om Trump och upplever att jag inte att jag får en nyanserad bild. Satt och läste igenom SvD's samtliga artiklar om Trump en dag och allt som var skrivet var negativt - det fanns inte någon enda liten ljusglimt.
Lite synd, för just i det här fallet kan dom rapportera rätt sakligt och man skulle nog ändå heja på "rätt" lag. Men jag tycker ändå man borde sträva efter saklig rapportering och inte bara bli mini-cnn.
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Om man bortser från konsekvenserna av globalt termonukleärt krig så skulle Trump faktiskt medföra två positiva saker för Tesla.
Tesla är redan på god väg att bli av med federala skatterabatten som är begränsad till enbart ett visst antal tillverkade bilar. Konkurrenter som Chevy Bolt kommer då inte kunna dra fördel av att de fortfarande skulle få rabatten.
Dollarkursen skulle förmodligen sjunka, och därmed priserna i bland annat Sverige.
Tesla är redan på god väg att bli av med federala skatterabatten som är begränsad till enbart ett visst antal tillverkade bilar. Konkurrenter som Chevy Bolt kommer då inte kunna dra fördel av att de fortfarande skulle få rabatten.
Dollarkursen skulle förmodligen sjunka, och därmed priserna i bland annat Sverige.
Priset på oljan kan komma att stiga med en oroligare värld.TiborBlomhall skrev:Om man bortser från konsekvenserna av globalt termonukleärt krig så skulle Trump faktiskt medföra två positiva saker för Tesla.
Tror att media gör samma misstag som de gjort i Sverige med SD. De förmedlar en vinklad förenklad bild med övertydligt ställningstagande. En sådan strategi stärker den som blir utsatt eftersom det är så lätt för "folk" att hitta sådan som inte stämmer i den rapporteringen därmed helt avfärda den. Dessutom älskar alla en underdog, vilket också förstärks av allt hackande.
Nä, stå upp och ta Trump på allvar, låt honom stå för sina uttalanden. Då kommer han ner på samma nivå som andra och folk börjar fundera på vad han verkligen vill åstadkomma.
Nä, stå upp och ta Trump på allvar, låt honom stå för sina uttalanden. Då kommer han ner på samma nivå som andra och folk börjar fundera på vad han verkligen vill åstadkomma.
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Tja det är väl mest de som ställer till det för honomLarsL skrev:låt honom stå för sina uttalanden

Otroligt välformulerat. Där har du både problem och lösning i ett.LarsL skrev:Tror att media gör samma misstag som de gjort i Sverige med SD. De förmedlar en vinklad förenklad bild med övertydligt ställningstagande. En sådan strategi stärker den som blir utsatt eftersom det är så lätt för "folk" att hitta sådan som inte stämmer i den rapporteringen därmed helt avfärda den. Dessutom älskar alla en underdog, vilket också förstärks av allt hackande.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Du har naturligtvis rätt Herr X. Svensk media påminner mig väldigt mycket om gamla DDR-tiden. Bilden de förmedlar är så onyanserad och vinklad den bara kan bli. Så är det. Men å andra sidan vet man ju om det och i motsats till ovannämnda tid, då statlig media var enda informationskällan, är det idag inte svårt att få tag på annan information som visar verkligheten från en annan synvinkel. Sen är det upp till var och en att bilda sig en egen uppfattning.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jag har från första parkett kunnat följa Trumps fleråriga kamp för att stoppa Aberdeen offshore wind farm utanför Skottland. En liten vindkraftpark (11 turbiner) som projekteras flera kilometer ute till havs. Det han inte var kapabel till för att få igenom sin vilja är bortom all respekt och moral. Om det är på det sättet som han tänkt göra USA "GREAT" igen så får man hoppas att han blir mer framgångsrik, för lika mycket som det amerikanska folket älskar en vinnare, lika mycket hatar de en loser...
Men den parken ville ha väl bara stoppa för att det störde hans golfbana eller?+46 skrev:Jag har från första parkett kunnat följa Trumps fleråriga kamp för att stoppa Aberdeen offshore wind farm utanför Skottland. En liten vindkraftpark (11 turbiner) som projekteras flera kilometer ute till havs. Det han inte var kapabel till för att få igenom sin vilja är bortom all respekt och moral. Om det är på det sättet som han tänkt göra USA "GREAT" igen så får man hoppas att han blir mer framgångsrik, för lika mycket som det amerikanska folket älskar en vinnare, lika mycket hatar de en loser...
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
Trump hade naturligtvis all rätt att klaga i egenskap av sakägare men hur man sedan gör det säger mycket om vederbörande.Pontus skrev:Men den parken ville ha väl bara stoppa för att det störde hans golfbana eller?+46 skrev:Jag har från första parkett kunnat följa Trumps fleråriga kamp för att stoppa Aberdeen offshore wind farm utanför Skottland. En liten vindkraftpark (11 turbiner) som projekteras flera kilometer ute till havs. Det han inte var kapabel till för att få igenom sin vilja är bortom all respekt och moral. Om det är på det sättet som han tänkt göra USA "GREAT" igen så får man hoppas att han blir mer framgångsrik, för lika mycket som det amerikanska folket älskar en vinnare, lika mycket hatar de en loser...
Hade det varit ett dussin oljeplattformar ute till havs så hade det säkert inte varit några problem att samexistera med hans golfanläggning. Men nu var det förnybar vindkraft och det fick honom att gå i taket..
Läste häromdagen att han nu förlorat i sista instans, så nu blir det bygge av!+46 skrev:Trump hade naturligtvis all rätt att klaga i egenskap av sakägare men hur man sedan gör det säger mycket om vederbörande.Pontus skrev:Men den parken ville ha väl bara stoppa för att det störde hans golfbana eller?+46 skrev:Jag har från första parkett kunnat följa Trumps fleråriga kamp för att stoppa Aberdeen offshore wind farm utanför Skottland. En liten vindkraftpark (11 turbiner) som projekteras flera kilometer ute till havs. Det han inte var kapabel till för att få igenom sin vilja är bortom all respekt och moral. Om det är på det sättet som han tänkt göra USA "GREAT" igen så får man hoppas att han blir mer framgångsrik, för lika mycket som det amerikanska folket älskar en vinnare, lika mycket hatar de en loser...
Hade det varit ett dussin oljeplattformar ute till havs så hade det säkert inte varit några problem att samexistera med hans golfanläggning. Men nu var det förnybar vindkraft och det fick honom att gå i taket..
Har inte sett vad Clinton har något mål eller strategier så kan inte avgöra vad som vore bäst för oss i Sverige eftersom jag inte hört NÅGOT om det sakpolitiska frågorna de stöttar från någon an kandidaterna.
Så det hela kommer ned till person.
De säger att Clinton är kriminell och korrupt. (vilket anti-etablissemanget har sagt om de flesta politiker i Washington sedan tidernas begynnelse, inte för att de har haft fel, det har historien bevisat) men faktum är att man kan inte bli vald utan stöttning, och kopplingarna från wallstreet och lobbyisterna ligger Clinton i fatet.Man är alltså osäker vilken agenda den osynliga mannen bakom skynket har.
Men jag ser närmast Trump som en av de lobbyister som bestämt sig för att skippa mellan-handen. Han ÄR den osynliga mannen bakom skynket! Han har tagit sig dit på egenhand och risken är att han bedriver sin egen agenda, och ser till att berika sig själv.Vissa säger att han är dum, men jag ser det mer som dimmråder för att få folk att kritisera fel saker. Skulle mer säga hänsynslös, arrogant, cynisk med en tendens till storhetsvansinne.
Vilken personlighet är bäst för USA? för Tesla?
det jag kan se är att Trump är emot green energy.
Skulle dock önska att medier skulle sluta skildra Trumps idioti och mer skildra Clintons fördelar. För risken är att folk tycker "hellre en idiot som säger vad han tycker än en kriminell som ljuger".(det är den frasen jag hört mest). Finns tom demokrater (Sanders supporters) som skulle rösta republikanskt, och det finns republikaner som skulle rösta på demokraterna.just för att de hatar sina egna kandidater, och det är mellan dessa som dragkampen står.
källa:
http://presidential-candidates.insidego ... nald-Trump
Så det hela kommer ned till person.
De säger att Clinton är kriminell och korrupt. (vilket anti-etablissemanget har sagt om de flesta politiker i Washington sedan tidernas begynnelse, inte för att de har haft fel, det har historien bevisat) men faktum är att man kan inte bli vald utan stöttning, och kopplingarna från wallstreet och lobbyisterna ligger Clinton i fatet.Man är alltså osäker vilken agenda den osynliga mannen bakom skynket har.
Men jag ser närmast Trump som en av de lobbyister som bestämt sig för att skippa mellan-handen. Han ÄR den osynliga mannen bakom skynket! Han har tagit sig dit på egenhand och risken är att han bedriver sin egen agenda, och ser till att berika sig själv.Vissa säger att han är dum, men jag ser det mer som dimmråder för att få folk att kritisera fel saker. Skulle mer säga hänsynslös, arrogant, cynisk med en tendens till storhetsvansinne.
Vilken personlighet är bäst för USA? för Tesla?
det jag kan se är att Trump är emot green energy.
Skulle dock önska att medier skulle sluta skildra Trumps idioti och mer skildra Clintons fördelar. För risken är att folk tycker "hellre en idiot som säger vad han tycker än en kriminell som ljuger".(det är den frasen jag hört mest). Finns tom demokrater (Sanders supporters) som skulle rösta republikanskt, och det finns republikaner som skulle rösta på demokraterna.just för att de hatar sina egna kandidater, och det är mellan dessa som dragkampen står.
källa:
http://presidential-candidates.insidego ... nald-Trump