Övertyga resten av familjen

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

fredacler

Inlägg av fredacler »

Nu behöver jag er hjälp tror jag! :? :)
Jag själv har ju varit såld på Tesla och model S sen ett bra tag tillbaka. Där emot så är min andra hälft inte lika övertygad,
och den absolut största tröskeln att ta sig över är priset. Det kan man ju inte komma undan att det är mycket pengar. Så
det är här jag behöver hjälp. Hur övertygar man resten av hushållet att det är dags att byta till Tesla?

Vad vi har idag:
Toyota Avensis uttagen sep 2014 och vi har väl kört ca 2800 mil. I och med att vi båda har cirka 3 km till jobbet så "behöver" vi ju inte ta bilen.
Älskar lastutrymmet i den vilket behövs när det ska köras hockeygrejer till sonens träningar/matcher på vintern och golfbagar på sommaren.
Skatten tror jag ligger på ca 1400/år.
Bensinförbrukning enligt mätaren i bilen ligger på 0.8/mil.

Det jag tycker vi borde ha:
Röd Model S 60D
Panorama
Next gen stolar
Autopilot
Köldpaket
Uppgraderad laddare

Är premiumpaketet värt pengarna?
Ingen av oss driver eget tyvärr, så leasing blir ju lite knixigt ;)

SÅ hur ska jag nu gå vidare för att lyckas med detta? All hjälp är välkommen!
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare

Re: Övertyga resten av familjen

Inlägg av Johnalm »

Skippa laddaren, väldigt sällan du har nytta av den i vardagen.
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Hur man övertygar familjen? Låt dem provåka/klämma.
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare

Inlägg av grenhall »

Premiumpaketet är värt det framför allt i Faceliften. Annars tycker jag du har specat en mycket trevlig bil! Övertyga familjen? Jadu om man bara ser kostnaden så är det svårt.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Skippa köldpaket och fram för allt laddare!

Behöver du verkligen nextgen/läder?

Det är ju en TESLA du vill ha med sitt unika koncept! Skippa det som behövs för att få råd eller satsa på en välutrustad lite begagnad istället.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
fredacler

Inlägg av fredacler »

Johnalm skrev:
Skippa laddaren, väldigt sällan du har nytta av den i vardagen.
Ok!
Så det räcker med standardvarianten om man installerar laddare hemma?

Just ja, är det någon mer som har bilen parkerad i garagelänga? Vi bor i en brf och vi har bilen i garagelänga där vi idag bara att timer för motorvärmare framdraget.
Gissar att man måste göra någon annan lösning där?
fredacler

Inlägg av fredacler »

LarsL skrev:
Hur man övertygar familjen? Låt dem provåka/klämma.
ja sonen har jag på min sida haha. Det är han som tycker den ska vara röd :D
Ska boka in provkörning inom kort!
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Du BEHÖVER definitivt inte någon speciell "laddbox" hemmavid. Ett helt vanligt 400V eluttag och bilens medföljande UMC=laddkabel funkar hur bra som helst. Har du då 16A trefas 400V i uttaget laddar du ca 5mil/timme dvs helt fullt på en natt.

Då tar du enkelt med dig original UMC:n de gånger du åker iväg långt och utanför SuC nätverket.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare

Inlägg av Feddan »

Borde inte Model 3 varit ett bättre alternativ?
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Inlägg av +46 »

En mamma lyssnar mer på sin son än på sin man. Mitt förslag är att du och sonen först gör en provtur / lånar en Tesla. Efter det kommer han sluka allt om Tesla och vid varje tillfälle påpeka hur bra den är och hur mycket ni skulle vinna på att skaffa en. Sakta men säkert kommer din fru bli mer och mer imponerad av din sons kunskaper, intresse och engagemang. Efter ett tag är hon i brygga och då är det dags för en provtur med hela familjen. Glöm inte att en moders hjärta är förprogrammerad på trygghet och säkerhet så kör med ett ägg under högerfoten.

Taktiken funkade för mig ;)
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Laddaren kan du nog skippa ja. Det krävs att du laddar via en laddbox som har 22kW stöd, umcn stödjer bara upp till 11kW och sen kommer du ändå bara få ut 16kW.

Köldpaketet kanske man också kan skippa eftersom du kan förvärma bilen. Det bästa med köldpaketet verkar vara uppvärmd ratt.

Man kan räkna på det, och man kan dela upp betalningen på 5år och andrahandsvärdet är högt och om du kör den som tjänstebil så är förmånsvärdet lågt. Man kan också tänka sig att man behåller bilen längre än vad ni brukar. Räkna över 10år så börjar priset komma ned och bränslebesparing på 10år blir rätt mycket. Men oavsett så kommer det bli dyrare än nu och den initiala kostnaden kommer att bli hög.

Det enda sättet tror jag är att få din partner att förstå hur gärna du vill ha bilen och hur mycket det skulle betyda för dig.

Jag har varit intresserad av tesla sen innan model s släpptes för cirka 5år sen. Jag tror att det var denna video som satte mitt hjärta i brand:

En tesla för mig utslaget över 10år med 2% ränta och 200kkr i restvärde skulle för mig öka mina månatliga utgifter med cirka 9000kr per månad. Och det har gått så långt att tom min snåla pappa förstått hur galet gärna jag vill ha en tesla. "men ska du inte ta o köpa dig en sån där tesla Filip?" sa han på Gotland för ett par dagar sen. Jag tappade hakan totalt.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Lägg till att det är "världens säkraste bil och dessutom bra för miljön" att köra elbil. Undvik att låta henne provköra i trångt parkeringsgarage eller trånga gator... Är en stooor bil som tar plats.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Ska du ha "nytta" av något mer än originalladdaren behöver du 24A trefas 400V ÖVER i kapacitet UTÖVER vad resten av huset/garagelängan har om du vill ha nytta av den hemma....

De allra flesta garagelängor har MAX 10A enfas reserverat per bilplats och sällan mer än 32A trefas TOTALT i matning för hela garagelängan. Många har 6A enfas/plats. Och då räcker 16A trefas matning till 8 bilplatser och 32A till 16 bilplatser vilket nog är det normala. Man "överdimensionerade" sällan förr och inte i de nybyggda idag heller. Så skulle tro att du får mycket svårt att övertala en BRF-styrelse att du ska få "reservera" 24A trefas till bara din bilplats. =du kommer knappast att kunna utnyttja ens originalladdarens fulla kapacitet pä 16A trefas =11kW i din garagelänga misstänker jag.
fredacler

Inlägg av fredacler »

Tack alla för er snabba svar. Har fått mig en del att tänka på när det gäller att välja bort en del val.
Köldpaket och uppg. laddare - bort

Vad det gäller next gen stolarna, har bara suttit i den bilen som står på MoS nu och jag gissar att den har next gen?
Dom var ju vääldigt sköna :)

Som +46 skrev, ska nog visa lite med Tesla för sonen ;) haha

Annan fråga, någon som vet hur stor skillnad det blir i bagageutrymme mellan MS och M3?

Leo: Ja nu är vi bara 4 bilar i vår länga, men det kanske inte spelar någon roll? Förlåt för min okunskap. Är extremt dålig på strömstyrka/laddningsbiten?
fredacler

Inlägg av fredacler »

apkungen skrev:
Laddaren kan du nog skippa ja. Det krävs att du laddar via en laddbox som har 22kW stöd, umcn stödjer bara upp till 11kW och sen kommer du ändå bara få ut 16kW.

Köldpaketet kanske man också kan skippa eftersom du kan förvärma bilen. Det bästa med köldpaketet verkar vara uppvärmd ratt.

Man kan räkna på det, och man kan dela upp betalningen på 5år och andrahandsvärdet är högt och om du kör den som tjänstebil så är förmånsvärdet lågt. Man kan också tänka sig att man behåller bilen längre än vad ni brukar. Räkna över 10år så börjar priset komma ned och bränslebesparing på 10år blir rätt mycket. Men oavsett så kommer det bli dyrare än nu och den initiala kostnaden kommer att bli hög.

Det enda sättet tror jag är att få din partner att förstå hur gärna du vill ha bilen och hur mycket det skulle betyda för dig.

Jag har varit intresserad av tesla sen innan model s släpptes för cirka 5år sen. Jag tror att det var denna video som satte mitt hjärta i brand:

En tesla för mig utslaget över 10år med 2% ränta och 200kkr i restvärde skulle för mig öka mina månatliga utgifter med cirka 9000kr per månad. Och det har gått så långt att tom min snåla pappa förstått hur galet gärna jag vill ha en tesla. "men ska du inte ta o köpa dig en sån där tesla Filip?" sa han på Gotland för ett par dagar sen. Jag tappade hakan totalt.
Ska ta och titta på den där videon sen :)

Haha låter som en klok far!!
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare

Inlägg av matbl »

Du kan ju börja med att sänka priset om det är där skon klämmer genom att välja bort D, panorama och next gen.
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Användarvisningsbild
djFabbe
Teslaägare

Inlägg av djFabbe »

Jag kommer ladda min Model S i bostadsrättsföreningens uttag för motorvärmare. Ett tips är att ta en tur under provkörning till garaget och testladda, jag testade upp till 10 A vilket fungerade fint. En bra tumregel är att du på 10A får ungefär en mils räckvidd per timma. Så om ni kör så korta avstånd kommer garageuttaget duga gott.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
En röd Model 3 Long Range från Mars 2019.

Lyssna på Bilar med sladd - nordens största elbilspoddcast! http://www.bilarmedsladd.se.
fredacler

Inlägg av fredacler »

djFabbe skrev:
Jag kommer ladda min Model S i bostadsrättsföreningens uttag för motorvärmare. Ett tips är att ta en tur under provkörning till garaget och testladda, jag testade upp till 10 A vilket fungerade fint. En bra tumregel är att du på 10A får ungefär en mils räckvidd per timma. Så om ni kör så korta avstånd kommer garageuttaget duga gott.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Det jag tänker med timern är att den bara går i två timmar i stöten. I alla fall den typen som sitter i vårt garage. Men det kanske går att "justera" ;)
Användarvisningsbild
Hammar

Inlägg av Hammar »

Vart skall ni åka på semester de närmsta 5 åren?
I och med SuC nätverket så kan du ju hitta bra och rätt billiga semesteralternativ. Sonen behöver definitivt se stora delar av Norge.
Dagsturer till Ullared blir hyfsat billigt (resan alltså), och medan frun är inne och handlar, så smiter sonen och du till Göteborg på lunch med sekten.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Nja, egentligen vet man inte riktigt kapaciteten på matningen utan att kolla. Men min erfarenhet är att garagelängor generellt har ganska taskig el-matning i mellan och södra sverige. Är liksom inte planerat för att alla använder el-motorvärmare samtidigt.

Har kört elbil i snart 3år och drygt 7000mil och min erfarenhet där är att många överskattar behovet OCH/ELLER den praktiska möjligheten att ha nytta av mer kapacitet än std-laddaren i Tesla som kan ge 11kW.
JohanLKarlsson

Inlägg av JohanLKarlsson »

+46 skrev:
En mamma lyssnar mer på sin son än på sin man. Mitt förslag är att du och sonen först gör en provtur / lånar en Tesla. Efter det kommer han sluka allt om Tesla och vid varje tillfälle påpeka hur bra den är och hur mycket ni skulle vinna på att skaffa en. Sakta men säkert kommer din fru bli mer och mer imponerad av din sons kunskaper, intresse och engagemang. Efter ett tag är hon i brygga och då är det dags för en provtur med hela familjen. Glöm inte att en moders hjärta är förprogrammerad på trygghet och säkerhet så kör med ett ägg under högerfoten.

Taktiken funkade för mig ;)

Det låter lovande! :-) Jag har gjort provkörningen med min son. Han är helt såld och väl påläst. Nu är provkörning med frun/familjen bokad. Hoppas att det fungerar.
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare

Inlägg av Bod »

Håller tummarna 8-)
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

JohanLKarlsson skrev:
Det låter lovande! :-) Jag har gjort provkörningen med min son. Han är helt såld och väl påläst. Nu är provkörning med frun/familjen bokad. Hoppas att det fungerar.
När jag provkör med folk så brukar jag först krypköra ett tag i början. Då går Teslan helt ljudlöst och alla är impade hur tyst och mjukt den går. Sen hammrar jag bara plattan i golvet, utan att säga nånting innan. Det är ganska effektfullt. :mrgreen:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
JohanLKarlsson skrev:
När jag provkör med folk så brukar jag först krypköra ett tag i början. Då går Teslan helt ljudlöst och alla är impade hur tyst och mjukt den går. Sen hammrar jag bara plattan i golvet, utan att säga nånting innan. Det är ganska effektfullt. :mrgreen:
Samma här :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Bjelke skrev:
mati skrev:
JohanLKarlsson skrev:
Samma här :)
+1

Har man upplevt den så säljer den sig själv.

Jag har haft bilhatare i bilen som efteråt erkännt att denne plötsligt ville ta körkort.
Skriv svar