Förmånsvärde MX60D
Moderator: Redaktion
Förmånsvärde MX60D
Hej
Har en beställning på MX60D.
Någon som vet förmånsvärde på den?
Hittar bara 75D på Skatteverket, 60D borde krypa neråt.
Tack!
Har en beställning på MX60D.
Någon som vet förmånsvärde på den?
Hittar bara 75D på Skatteverket, 60D borde krypa neråt.
Tack!
"White Lady"
Tesla Model S 90D -16, Multicoat White (all utrustning utom bakvända säten/dubbelladdare)
Vossen 21" m Contisilent 245/265.
Reg nr ERK893
Tesla Model S 90D -16, Multicoat White (all utrustning utom bakvända säten/dubbelladdare)
Reg nr ERK893
Re: Förmånsvärde MX60D
I andra trådar har det framkommit att det ska vara samma på Model S 60 och 75, så det lär inte vara någon skillnad på X på den fronten.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Tack!
Lite märkligt med tanke på att den är så pass mycket billigare.
Förstår samtidigt inte hur MX60/75D kan vara så mycket högre i förmånsvärde jämfört med MS90D...
Vi får se när SKV släpper förmånskod på MX60D.
Förstår samtidigt inte hur MX60/75D kan vara så mycket högre i förmånsvärde jämfört med MS90D...
"White Lady"
Reg nr ERK893
Reg nr ERK893
Nja. Eftersom skv verkar jobba med prisavdrag på tesla. Och dessutom godtyckliga sådanna. Så ska man nog inte vara så säker på det...
Annars skulle rimligtvis en 90D och en 75D ha samma förmånsgrundande pris. Om man går på vad lagen säger vill säga.
På samma sätt så borde inte prishöjningarna slå igenom på förmånsvärdet om inte jämförbar bil också gått upp i pris.
Men skv tycks ha skapat lite egna regler.
Annars skulle rimligtvis en 90D och en 75D ha samma förmånsgrundande pris. Om man går på vad lagen säger vill säga.
På samma sätt så borde inte prishöjningarna slå igenom på förmånsvärdet om inte jämförbar bil också gått upp i pris.
Men skv tycks ha skapat lite egna regler.
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Gissningsvis för att det är samma bil, och att de delar som är dyrare på en elbil än motsvarande bensin-/dieselbil inte ska höja förmånsvärdet. De är nog nersatta till samma "värde på motsvarande bil". 90-modellerna har däremot högre prestanda och sätts därför inte ner till samma värde som 60/75.
Men som matbl är inne på så är Skattverkets vägar outgrundliga... Jag försöker bara gissa vad de rimligen håller på med.
Men som matbl är inne på så är Skattverkets vägar outgrundliga... Jag försöker bara gissa vad de rimligen håller på med.
Senast redigerad av bylund, redigerad totalt 1 gånger.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
I de andra trådarna har det diskuterats om att anledningen är att det är samma bil, det är ju bara en mjukvarubegränsning som stoppar dig från att använda alla 75 kWh och därför är förmånsvärdet samma.Largu75 skrev:Tack!
Det kom väl fram att de baserar förmånsvärdet på liknande bil avseende effekt och klass. SUV:ar med effekten som en MX60D är ganska dyra jämnfört med bilar som matchar en MS60D.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
X90D och X75D har exakt samma värde om man kastar på luftfjädring på 75an. X60D lär få samma också. Tyvärr spelade alltså inte prestandan någon roll i detta fall, så som det verkar göra på MS.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Så enkelt funkar det inte, tillval räknas på helt annat sätt än "grundbilen"Remuz skrev:X90D och X75D har exakt samma värde om man kastar på luftfjädring på 75an. X60D lär få samma också. Tyvärr spelade alltså inte prestandan någon roll i detta fall, så som det verkar göra på MS.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Jag förstår inte vad du vill få fram? Säger du att jag har fel?chpaulin skrev:Så enkelt funkar det inte, tillval räknas på helt annat sätt än "grundbilen"Remuz skrev:X90D och X75D har exakt samma värde om man kastar på luftfjädring på 75an. X60D lär få samma också. Tyvärr spelade alltså inte prestandan någon roll i detta fall, så som det verkar göra på MS.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Fel, men samtidigt rätt. Tillval räknas exakt likadant som själva grundbilen. Pris är pris och uträkningen i sig räknar bara på bilens totalpris och inget annat. Det som dock gäller i Teslas fall är att det förmånsgrundande priset på bilen inte är samma som det faktiska priset på bilen, utan kraftigt nedsatt (till priset för "motsvarande bil"). Det innebär att en dyrare grund-Tesla utan utrustning oftast får lägre förmånsvärde än en billigare grund-Tesla med mer utrustning fastän totalpriset för bägge bilarna kan vara samma. Lurigt, det där.chpaulin skrev:Så enkelt funkar det inte, tillval räknas på helt annat sätt än "grundbilen"Remuz skrev:X90D och X75D har exakt samma värde om man kastar på luftfjädring på 75an. X60D lär få samma också. Tyvärr spelade alltså inte prestandan någon roll i detta fall, så som det verkar göra på MS.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Jag väljer att hoppas på att Tesla får till det med SKV när det gäller MX60D på samma sätt som de lyckades få ett suveränt förmånsvärde på MS90D.
Den som lever får se....SKV's vägar äro outgrundliga
Den som lever får se....SKV's vägar äro outgrundliga

"White Lady"
Reg nr ERK893
Reg nr ERK893
Jag ser inga lurigheter. X75D och X90D värderas lika av Skatteverket. Hur man räknar tillval hör inte till saken.danni skrev:Fel, men samtidigt rätt. Tillval räknas exakt likadant som själva grundbilen. Pris är pris och uträkningen i sig räknar bara på bilens totalpris och inget annat. Det som dock gäller i Teslas fall är att det förmånsgrundande priset på bilen inte är samma som det faktiska priset på bilen, utan kraftigt nedsatt (till priset för "motsvarande bil"). Det innebär att en dyrare grund-Tesla utan utrustning oftast får lägre förmånsvärde än en billigare grund-Tesla med mer utrustning fastän totalpriset för bägge bilarna kan vara samma. Lurigt, det där.chpaulin skrev:Så enkelt funkar det inte, tillval räknas på helt annat sätt än "grundbilen"Remuz skrev:X90D och X75D har exakt samma värde om man kastar på luftfjädring på 75an. X60D lär få samma också. Tyvärr spelade alltså inte prestandan någon roll i detta fall, så som det verkar göra på MS.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Nu svarade jag förvisso på det mer generella fallet kring hur man räknar med tillvalen, inte på det du skrev. Men nej, X75D och X90D värderas inte exakt lika av Skatteverket. X75D har ett förmånsgrundande pris på 600 300 kr. X90D har ett förmånsgrundande pris på 630 600. Priset på luftfjädring till en X75D är 27 100 kr, så en X75D med luftfjädring får ett förmånsgrundande pris på 627 400 kr. Men det kanske var så att luftfjädringen kostade 30 300 kr före prissänkningen? Isåfall värderades de lika när de här listorna skapades. Det hela gör ju att 90D blir enormt mycket mer prisvärd än 75D eller 60D för en företagare/tjänstebilist.Remuz skrev:Jag ser inga lurigheter. X75D och X90D värderas lika av Skatteverket. Hur man räknar tillval hör inte till saken.danni skrev:Fel, men samtidigt rätt. Tillval räknas exakt likadant som själva grundbilen. Pris är pris och uträkningen i sig räknar bara på bilens totalpris och inget annat. Det som dock gäller i Teslas fall är att det förmånsgrundande priset på bilen inte är samma som det faktiska priset på bilen, utan kraftigt nedsatt (till priset för "motsvarande bil"). Det innebär att en dyrare grund-Tesla utan utrustning oftast får lägre förmånsvärde än en billigare grund-Tesla med mer utrustning fastän totalpriset för bägge bilarna kan vara samma. Lurigt, det där.chpaulin skrev:Så enkelt funkar det inte, tillval räknas på helt annat sätt än "grundbilen"Remuz skrev:X90D och X75D har exakt samma värde om man kastar på luftfjädring på 75an. X60D lär få samma också. Tyvärr spelade alltså inte prestandan någon roll i detta fall, så som det verkar göra på MS.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Då hade jag fel. Luften kostade inte över 30k när listan gjordes. Prestandaökningen mellan 75 och 90 värderas alltså av skv til cirka 3000kr. På MS är skillnaden rejält mycket större.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Som sagt. Det finns ingen logik i skv's siffror och enligt min åsikt följer de inte heller vad som föreskrivs i lagen. Men nu har jag en 2014 med superlågt förmånsvärde så jag tänker inte klaga heller.Remuz skrev:Då hade jag fel. Luften kostade inte över 30k när listan gjordes. Prestandaökningen mellan 75 och 90 värderas alltså av skv til cirka 3000kr. På MS är skillnaden rejält mycket större.
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---