Begränsning laddning
Moderator: Redaktion
Begränsning laddning
Hej, en fråga ang långsamladdning.
Är just nu i Sälen/Lindvallen på SkiLodge.
Dalaenergi har en stolpe med 2 x 16A men Teslan tar bara 13A.
Går inte att höja högre (går att sänka), det står "custom setting".
Någon som vet vem som styr denna begränsning?
Tack
/Largu75
Är just nu i Sälen/Lindvallen på SkiLodge.
Dalaenergi har en stolpe med 2 x 16A men Teslan tar bara 13A.
Går inte att höja högre (går att sänka), det står "custom setting".
Någon som vet vem som styr denna begränsning?
Tack
/Largu75
"White Lady"
Tesla Model S 90D -16, Multicoat White (all utrustning utom bakvända säten/dubbelladdare)
Vossen 21" m Contisilent 245/265.
Reg nr ERK893
Tesla Model S 90D -16, Multicoat White (all utrustning utom bakvända säten/dubbelladdare)
Vossen 21" m Contisilent 245/265.
Reg nr ERK893
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
- Ort: Kungsholmen, Stockholm
- Kontakt:
Re: Begränsning laddning
Om du använder Shucko-adaptern på UMC:n blir det inte mer än 13A.
För att få 16A enfas krävs ful-adapter från Shucko till röd trefas och röd adapter på UMC:n, eller adapter från schucko till blå enfas och blå adapter på UMC:n.
För att få 16A enfas krävs ful-adapter från Shucko till röd trefas och röd adapter på UMC:n, eller adapter från schucko till blå enfas och blå adapter på UMC:n.
Re: Begränsning laddning
Tack för snabbt svar!
Då vet jag att det är helt normalt.
Då vet jag att det är helt normalt.
"White Lady"
Tesla Model S 90D -16, Multicoat White (all utrustning utom bakvända säten/dubbelladdare)
Vossen 21" m Contisilent 245/265.
Reg nr ERK893
Tesla Model S 90D -16, Multicoat White (all utrustning utom bakvända säten/dubbelladdare)
Vossen 21" m Contisilent 245/265.
Reg nr ERK893
Re: Begränsning laddning
Det är tyvärr i sin ordning att det inte går att ladda med mer än 13A enfas. Du kan nog inte göra så mycket åt det. Det är väl en säkerhetsgrej så att man inte kan överbelasta ett vanligt vägguttag skulle jag tro.
EDIT. Oj, för sent. Du kom före.
EDIT. Oj, för sent. Du kom före.

e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Begränsning laddning
Såvida du inte laddar typ 2. Då kan du ladda 16 A enfas (bland annat).
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Begränsning laddning
Prematur postulation.mati skrev:EDIT. Oj, för sent. Du kom före.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2083
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Begränsning laddning
Den stolpen har den blå enfas 16a handsken på baksidan. Så om du har en blå adapter till din UMC så prova det uttaget.
Funkade fint för mig förra veckan när jag var på Experium.

Tesla Model Y
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
- Ort: Kungsholmen, Stockholm
- Kontakt:
Re: Begränsning laddning
Ja, om det finns blå enfasuttag och man har den blå adaptern till UMC:n så är det det enklaste sättet att få 16A.
Re: Begränsning laddning
Frågade då jag köpte min bil och fick svaret att den "blå" adaptern främst är för Norge och har "fel storlek" till de vanligaste i Sverige (16A Blå ceekontakt som finns på t ex campingplatser och båthamnar)
Den kanske är för 32A enfas? På samma sätt som våra trefas röda 16A och 32A har fysiskt olika storlek men ser likadana ut på bild.
Den kanske är för 32A enfas? På samma sätt som våra trefas röda 16A och 32A har fysiskt olika storlek men ser likadana ut på bild.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
- Ort: Kungsholmen, Stockholm
- Kontakt:
Re: Begränsning laddning
Men Teslas blå adapter är väl CEE? Jag köpte inte den så jag har aldrig använt den.
Re: Begränsning laddning
Ja men en blå Cee för 32A som jag förstått det =fel storlek för de vanliga 16A Cee som finns på Campingar/båthamnar i Sverige.
Hade tänkt köpa en när jag hämtade ut bilen men min leveranskille sa att det är främst om du ska köra i Norge som den funkar.
Obs jag har varken sett eller provat den i verkligheten. Bara förmedlar den info jag fått.
Hade tänkt köpa en när jag hämtade ut bilen men min leveranskille sa att det är främst om du ska köra i Norge som den funkar.
Obs jag har varken sett eller provat den i verkligheten. Bara förmedlar den info jag fått.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
- Ort: Kungsholmen, Stockholm
- Kontakt:
Re: Begränsning laddning
Ok. Nej, då funkar det ju inte med den. Kvar är då ful-adapter från Schucko till 16A trefas om man vill ladda enfas 16A.
Re: Begränsning laddning
Den blå är 32 A. Jag köpte en sådan och har aldrig använt den. Argumentet att den är för att köra i Norge är rätt svagt, med mindre än att man även köper en norsk UMC...
Jag har sett den på några marinor i Kroatien (men då finns i regel trefas också).
Jag har sett den på några marinor i Kroatien (men då finns i regel trefas också).
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Begränsning laddning
Jag har en sådan adapter till UMC:n. Bor i Norge men har aldrig använt den. Har inte heller sett något sådant uttag.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: Begränsning laddning
Har stött på sådana i Fjällen ett par gånger. (Lindvallen o Ramundberget )
Skickat från min iPad med Tapatalk
Skickat från min iPad med Tapatalk
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)