I USA så står elbilar och plug-in hybrider för 0,76% av marknaden i år vilket är lågt och här är förklaringen, bilförsäljare vill verkligen inte sälja elbilar.
Och detta gäller ZEV-stater där varje bilmärke måste sälja ett visst antal elbilar varje år för att få sälja bilar, hur det kan se ut i andra stater vill jag nog inte veta. Att läsa kommentarerna till artikeln gör en inte gladare heller.
Märkt liknande tendens i Sverige. Var inne på att leasa en Nissan Leaf i väntan på Model 3. Så jag var förbi den lokala Nissan-återförsäljaren i Orebro. I bilhallen kunde jag inte hitta Leafen bland de övriga modellerna (ingen säljare heller som kunde visa). Hittade efter ett tag Leafen ute på deras parkering. Gick in i bilhallen igen och lyckades få tag på en säljare och för att höra efter om leasingerbjudandet. Fick fel uppgifter att det bara gick aleas med max 1500 mil per år sedan är det 15 kr/mil för övermil(hittade senare på Nissans hemsida att det går att öka milantalet( fast max 2000 mil per år). Jag pendlar till jobbet Örebro-Köping ca 6 mil enkel väg så det blir uppåt 2700 mil per år bara till jobbpendling, sen vill jag kunna köra lite privat också. Sen klankade ner på räckviddsangivelser(där är den missvisande NEDC-räckvidden en bov i dramat också) och elbil allmänt.
Jag fick fick iaf känslan att han absolut inte ville sälja en elbil till mig.
Fortfarande sugen på att leasa en elbil tills model 3 kommer men inte via denna återförsäljare.
Märkt liknande tendens i Sverige. Var inne på att leasa en Nissan Leaf i väntan på Model 3. Så jag var förbi den lokala Nissan-återförsäljaren i Orebro. I bilhallen kunde jag inte hitta Leafen bland de övriga modellerna (ingen säljare heller som kunde visa). Hittade efter ett tag Leafen ute på deras parkering. Gick in i bilhallen igen och lyckades få tag på en säljare och för att höra efter om leasingerbjudandet. Fick fel uppgifter att det bara gick aleas med max 1500 mil per år sedan är det 15 kr/mil för övermil(hittade senare på Nissans hemsida att det går att öka milantalet( fast max 2000 mil per år). Jag pendlar till jobbet Örebro-Köping ca 6 mil enkel väg så det blir uppåt 2700 mil per år bara till jobbpendling, sen vill jag kunna köra lite privat också. Sen klankade ner på räckviddsangivelser(där är den missvisande NEDC-räckvidden en bov i dramat också) och elbil allmänt.
Jag fick fick iaf känslan att han absolut inte ville sälja en elbil till mig.
Fortfarande sugen på att leasa en elbil tills model 3 kommer men inte via denna återförsäljare.
Liknande bemötande på VW i Kista faktiskt. Säljaren visste inget om eUp eller eGolf och ville ofta flytta diskussionen till GTE:erna även om jag sagt att jag inte är intresserad av kompromissen. Nått svävande om att kunderna inte efterfrågar dessa bilar.
Hittade ingen eGolf alls och eUp:en hittade jag efter en stunds letande ute på parkeringen. Känns som de borde ställa dessa bilar ytterst för att tvätta bort dieselbefläckningen.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17 Renault Zoe 22kWh -16 Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Det där med att vägra sälja det kunden vill ha är ett vanligt säljar, fel. Och bilförsäljare är de sämsta säljarna jag har sett.
Nissan i Krokslätt har varit väldigt bra med att visa upp Leafen.
Det är såklart inte alla säljare som "suger" när det gäller kunskap kring elbilarna de saluför men de duktiga är i kraftig minoritet. De borde ju tjäna en del pengar på att kränga dessa bilar kan man tycka då de oftast ligger högre i pris en den lilla bensinbilen som de ersätter.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17 Renault Zoe 22kWh -16 Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22