Betyder det att nya bilar nu har AP 2.0 hårdvara..?

/Håkan
Moderator: Redaktion
Elon motiverade det med att kundnyttan var lite för lågt värderad i början. Tesla tycker helt enkelt att AP är värt mer pengar, så det är bara att slanta upp för samma grej.IrmaIsfot skrev:Hur kommer det sig att priset för Autopilot har höjts? Var väl nyligen 27.100, men kostar nu 32.500.
Betyder det att nya bilar nu har AP 2.0 hårdvara..?![]()
/Håkan
Vilket är ännu märkligare med tanke på att prövoperioden man får aktiveras på distans.Oddball skrev:Du behöver även åka in till SC för att få den aktiverad.
Fattar egentligen inte varför
Så var det förr ja, men under och efter provperioden så var det text på mytesla som jag iallafall tolkade som "knappa in ditt kortnummer här så drar vi $$$ och aktiverar det permanent direkt". Men någon som köpt till det så kanske kan bekräfta hur det gick till?Oddball skrev:Du behöver även åka in till SC för att få den aktiverad.
Jag köpte efter provperioden, därav min förvåning när jag behövde åka in till SC för aktivering.andersw skrev:Så var det förr ja, men under och efter provperioden så var det text på mytesla som jag iallafall tolkade som "knappa in ditt kortnummer här så drar vi $$$ och aktiverar det permanent direkt". Men någon som köpt till det så kanske kan bekräfta hur det gick till?Oddball skrev:Du behöver även åka in till SC för att få den aktiverad.
I USA kostar det $3500 eller 30 000 kr och i Sverige kostar det 37 900 kr, jag tror det är momsen som är skillnadenOddball skrev:Jag köpte efter provperioden, därav min förvåning när jag behövde åka in till SC för aktivering.andersw skrev:Så var det förr ja, men under och efter provperioden så var det text på mytesla som jag iallafall tolkade som "knappa in ditt kortnummer här så drar vi $$$ och aktiverar det permanent direkt". Men någon som köpt till det så kanske kan bekräfta hur det gick till?Oddball skrev:Du behöver även åka in till SC för att få den aktiverad.
Även lustigt att det skiljer motsvarande $1000 mellan efteraktivering i US och EU, det är ju bara mjukvara som dom enkelt borde kunna sälja en EU-version av från inom EU. Vad motiverar den prisskillnaden?
Då är det utjämnat nu, när jag kollade så låg US på $3000vigge50 skrev:I USA kostar det $3500 eller 30 000 kr och i Sverige kostar det 37 900 kr, jag tror det är momsen som är skillnadenOddball skrev:Jag köpte efter provperioden, därav min förvåning när jag behövde åka in till SC för aktivering.andersw skrev:Så var det förr ja, men under och efter provperioden så var det text på mytesla som jag iallafall tolkade som "knappa in ditt kortnummer här så drar vi $$$ och aktiverar det permanent direkt". Men någon som köpt till det så kanske kan bekräfta hur det gick till?Oddball skrev:Du behöver även åka in till SC för att få den aktiverad.
Även lustigt att det skiljer motsvarande $1000 mellan efteraktivering i US och EU, det är ju bara mjukvara som dom enkelt borde kunna sälja en EU-version av från inom EU. Vad motiverar den prisskillnaden?
Missade att även EU-priset är högre nu. Det är nog helt rätt att merparten av påslaget består av moms - VATOddball skrev:Då är det utjämnat nu, när jag kollade så låg US på $3000vigge50 skrev:I USA kostar det $3500 eller 30 000 kr och i Sverige kostar det 37 900 kr, jag tror det är momsen som är skillnadenOddball skrev:Jag köpte efter provperioden, därav min förvåning när jag behövde åka in till SC för aktivering.andersw skrev:Så var det förr ja, men under och efter provperioden så var det text på mytesla som jag iallafall tolkade som "knappa in ditt kortnummer här så drar vi $$$ och aktiverar det permanent direkt". Men någon som köpt till det så kanske kan bekräfta hur det gick till?Oddball skrev:Du behöver även åka in till SC för att få den aktiverad.
Hur ändrades det? Är det olika priser nu för norsk- resp. svenskregistrerade? Verkar ju intressant om man har olika priser för samma bil. För dom har väl inte bara höjt priset med 8k i Norge? Då känns det som många hade reagerat på det här och jag har inte hört nåtGustafsson skrev:Det var 8000 kr billigare att aktivera i Norge till ngn gång i höstas. Det ändrades ganska raskt när detta började utnyttjas.
Halvvild gissning: norska elbilar är skattebefriade (i Norge), men inte svenska? Då blir det moms, vilket väl passar med beloppen?HelectriC skrev:Hur ändrades det? Är det olika priser nu för norsk- resp. svenskregistrerade? Verkar ju intressant om man har olika priser för samma bil. För dom har väl inte bara höjt priset med 8k i Norge? Då känns det som många hade reagerat på det här och jag har inte hört nåtGustafsson skrev:Det var 8000 kr billigare att aktivera i Norge till ngn gång i höstas. Det ändrades ganska raskt när detta började utnyttjas.
Spelar ingen roll om bilen är svensk eller inte. Priserna är de som ses i norska resp svenska designstudion. För att jämföra priserna är det bara att ändra land på webben, ibland kan det löna sig att åka till Norge, men betydligt mindre så numera...Då jag ofta åker E6 i Norge passerar jag SC i Brumunddal och passar på att serva bilen mm då. Dock är det något av en gråzon skattemässigt. Norska myndigheter lär t.ex. ha försökt spåra norska bilar så de inte servas i Sverige, vilket varit betydligt billigare tidigare, men mindre intressant numera pga sjunkande norsk kronkurs.HelectriC skrev:Hur ändrades det? Är det olika priser nu för norsk- resp. svenskregistrerade? Verkar ju intressant om man har olika priser för samma bil. För dom har väl inte bara höjt priset med 8k i Norge? Då känns det som många hade reagerat på det här och jag har inte hört nåtGustafsson skrev:Det var 8000 kr billigare att aktivera i Norge till ngn gång i höstas. Det ändrades ganska raskt när detta började utnyttjas.
Kan nog variera beroende på belopp och var användningen sker, men här har jag dålig koll på hur man ser på mjukvara, service, reservdelar mm.Pontus skrev:Men om man betalar ett norskt företag för en tjänst eller programvara så ska man väl som svenskt företag betala svensk moms? Gäller väl även privatpersoner?
Så uppdatering efter köp har blivit betydligt dyrare för norska kunder? Intressant om det nu då kommer ytterligare prishöjning av AP (den som kom nu senaste veckorna). Det betyder då att AP blivit runt 50% dyrare i Norge vid "eftermontering"? Konstigt att det inte har hörts så mycket om det på elbilforumbylund skrev:Såhär har jag förstått det: Extrautrustning som köps med bilen är momsfri i Norge. Senare köp är det inte.
Gissning: Tidigare sålde man aktiveringen billigare i Norge för att skillnaden mot köp med bilen inte skulle vara så stor. Nu har man slutat med det, och priset liknar det i Sverige.
Yepp, mycket dyrare har det blivit !HelectriC skrev:Så uppdatering efter köp har blivit betydligt dyrare för norska kunder? Intressant om det nu då kommer ytterligare prishöjning av AP (den som kom nu senaste veckorna). Det betyder då att AP blivit runt 50% dyrare i Norge vid "eftermontering"? Konstigt att det inte har hörts så mycket om det på elbilforumbylund skrev:Såhär har jag förstått det: Extrautrustning som köps med bilen är momsfri i Norge. Senare köp är det inte.
Gissning: Tidigare sålde man aktiveringen billigare i Norge för att skillnaden mot köp med bilen inte skulle vara så stor. Nu har man slutat med det, och priset liknar det i Sverige.![]()
Det är mycket riktigt så att elbilar är momsbefriade när de säljs nya, men inte uppdateringar eller extrautrustning som säljs separat vid ett senare tillfälle.
Det känns som man ska vara ordentligt skeptisk för att inte välja AP vid leverans i Norge när det nu ser ut så. Tänker man sen på andrahandsvärdet så gör man nog bäst i att alltid välja AP om man inte vill komma långt bak i kön när den ska säljas.Gustafsson skrev:Yepp, mycket dyrare har det blivit !HelectriC skrev:Så uppdatering efter köp har blivit betydligt dyrare för norska kunder? Intressant om det nu då kommer ytterligare prishöjning av AP (den som kom nu senaste veckorna). Det betyder då att AP blivit runt 50% dyrare i Norge vid "eftermontering"? Konstigt att det inte har hörts så mycket om det på elbilforumbylund skrev:Såhär har jag förstått det: Extrautrustning som köps med bilen är momsfri i Norge. Senare köp är det inte.
Gissning: Tidigare sålde man aktiveringen billigare i Norge för att skillnaden mot köp med bilen inte skulle vara så stor. Nu har man slutat med det, och priset liknar det i Sverige.![]()
Det är mycket riktigt så att elbilar är momsbefriade när de säljs nya, men inte uppdateringar eller extrautrustning som säljs separat vid ett senare tillfälle.
Man får i Norge väldigt mycket för de pengarna som AP kostar vid "fabriksmontering". Eftermontering i Norge har gått upp från 24tkr till 36tkr på mindre än ett år.HelectriC skrev:Det känns som man ska vara ordentligt skeptisk för att inte välja AP vid leverans i Norge när det nu ser ut så. Tänker man sen på andrahandsvärdet så gör man nog bäst i att alltid välja AP om man inte vill komma långt bak i kön när den ska säljas.Gustafsson skrev:Yepp, mycket dyrare har det blivit !HelectriC skrev:Så uppdatering efter köp har blivit betydligt dyrare för norska kunder? Intressant om det nu då kommer ytterligare prishöjning av AP (den som kom nu senaste veckorna). Det betyder då att AP blivit runt 50% dyrare i Norge vid "eftermontering"? Konstigt att det inte har hörts så mycket om det på elbilforumbylund skrev:Såhär har jag förstått det: Extrautrustning som köps med bilen är momsfri i Norge. Senare köp är det inte.