Övningsköring

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Lucas_h
Inlägg: 13
Blev medlem: 12 jul 2016 09:27

Övningsköring

Inlägg av Lucas_h »

Rolig fråga -Hur många av er har barn som övningskör i teslor? Kom och tänka på det när jag såg en ung tjej (16) på youtube som övningskörde hennes pappas bil. :D
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5983
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Övningsköring

Inlägg av Remuz »

Jag har ingen Tesla, annars hade min fru kört den. Det finns dock en grå P90DL här i Enskede som ofta glider förbi med övningsskylt.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Benz
Teslaägare
Inlägg: 81
Blev medlem: 07 okt 2015 20:49
Ort: sthlm

Re: Övningsköring

Inlägg av Benz »

Jag övningskörde i Teslan klockan 00.00 på min 16årsdag haha. Har snart avverkat 600mil på 4 månader. Har även dragit en roadtrip till Nordkap. Kör runt i en röd Tesla i vasastan, senast igår till infra för att provköra 8.0 :) Hälsar gärna glatt på andra Tesla-förare även fast ingen hälsar tbx :/ Passar på att dela med mig av en bild från min födelsedag :D
2016-06-20 23.53.55.jpg
Tesla model S 85 | Autopilot | Röd
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Övningsköring

Inlägg av Teslaspolen »

Tja, ingen Tesla, men åtminstone i en Nissan Leaf. Inte endast den, men om vi i alla fall ska ut, så varför inte?
joel80
elbilist
Inlägg: 3073
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Övningsköring

Inlägg av joel80 »

Men hur funkar det då med växlar? Alltså även om man tror att det framöver bara kommer vara elbilar utan manuell växellåda kan man väl tänka sig att de som tar körkort nu kommer åka på manuellt växlade bilar på begagnatmarknaden ett bra tag framåt. Övningskör man i en Tesla och tänker att man kör upp med automat får man ju restriktioner på kortet.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5546
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Övningsköring

Inlägg av Gustafsson »

Det är ju liite mer än växlandet som skall övas in för ett körkort. Kan vara bra att bli van i trafiken med en automatbil också. Sedan är det inte sååå svårt att växla heller så det kan man ju ta på körskolan möjligen...
Vi planerar övningskörning i TEslan, men var sätter man bäst skylten ? Fastnar väl inte på aluminium karossen kan jag tro
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Övningsköring

Inlägg av 12man »

vi använde sugkopps modellen, insidan bakrutan
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5546
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Övningsköring

Inlägg av Gustafsson »

12man skrev:
vi använde sugkopps modellen, insidan bakrutan
Ehh tänkte inte på det :oops:
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Övningsköring

Inlägg av Teslaspolen »

joel80 skrev:
Men hur funkar det då med växlar? Alltså även om man tror att det framöver bara kommer vara elbilar utan manuell växellåda kan man väl tänka sig att de som tar körkort nu kommer åka på manuellt växlade bilar på begagnatmarknaden ett bra tag framåt. Övningskör man i en Tesla och tänker att man kör upp med automat får man ju restriktioner på kortet.
Som sagt, det är för körvanans skull. Att växla lär man sig i en uråldrig maskin, halkkörning gör man på vintern och mörkerkörning när det är mörkt. När slutade man lära ut handveven? ;)

Dessutom så själv tänker jag då aldrig äga en ICEV, oavsett hur billig den är i inköp. Kommer knappast att äga en Tesla det första jag gör, men en begagnad Leaf eller Soul EV känns lagom för min plånbok när det kommer till det.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8693
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Övningsköring

Inlägg av Pontus »

12man skrev:
vi använde sugkopps modellen, insidan bakrutan
Har försökt det utan att lyckas då värmetrådarna skapartillräckligt med läckage.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9350
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Övningsköring

Inlägg av bylund »

Några framöver är det nog bra att kunna hyra bil t ex som är manuellt växlad. Men värdet att ha manuell behörighet på körkortet minskar.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Övningsköring

Inlägg av apkungen »

Benz skrev:
Jag övningskörde i Teslan klockan 00.00 på min 16årsdag haha. Har snart avverkat 600mil på 4 månader. Har även dragit en roadtrip till Nordkap. Kör runt i en röd Tesla i vasastan, senast igår till infra för att provköra 8.0 :) Hälsar gärna glatt på andra Tesla-förare även fast ingen hälsar tbx :/ Passar på att dela med mig av en bild från min födelsedag :D
Ha ha, hjärtligt. En riktig teslanörd som oss andra :)
Jerka
Inlägg: 943
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Övningsköring

Inlägg av Jerka »

Skulle jag ta körkort idag skulle jag nog fortfarande vilja ha med manuell behörighet. Men redan om 5-10 år känns det onödigt och om 15-20 år behöver man nog inte ta körkort alls, lika lite som man behöver behörighet för att köra tåg.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Övningsköring

Inlägg av danni »

Jerka skrev:
Skulle jag ta körkort idag skulle jag nog fortfarande vilja ha med manuell behörighet. Men redan om 5-10 år känns det onödigt och om 15-20 år behöver man nog inte ta körkort alls, lika lite som man behöver behörighet för att köra tåg.
Min äldsta tjej är snart sex år gammal. Jag tvivlar starkt på att hon kommer behöva något körkort... Jag räknar kallt med att vi har en helautonom bil inom några år, och kanske också med att det blir den sista bil vi har som egen bil.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
pinussen
Teslaägare
Inlägg: 320
Blev medlem: 03 aug 2016 22:37
Ort: Brottby
Kontakt:

Re: Övningsköring

Inlägg av pinussen »

Problemet som jag ser är att det då måste bli tillåtet att åka själv i en autonom bil utan körkort + att bilen måste klara alla situationer själv. Backa med släp på brädgård, parkera tätt på färja, köra på halkig och översnöad grusväg, <insert corner case> etc. Det är nog lång kvar tills det går.

Skickat från min S40 via Tapatalk
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Övningsköring

Inlägg av danni »

pinussen skrev:
Problemet som jag ser är att det då måste bli tillåtet att åka själv i en autonom bil utan körkort + att bilen måste klara alla situationer själv. Backa med släp på brädgård, parkera tätt på färja, köra på halkig och översnöad grusväg, <insert corner case> etc. Det är nog lång kvar tills det går.

Skickat från min S40 via Tapatalk
Det mesta av det här borde inte vara några större problem. Volkswagen har redan idag en släp-assistent till sina bilar som backar bättre än de flesta klarar själva med släp. Inte för att jag ser vad du ska med ett släp till i framtiden, du får såklart hem grejerna i en autonom lastpodd :)
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Övningsköring

Inlägg av StefL »

Jerka skrev:
Skulle jag ta körkort idag skulle jag nog fortfarande vilja ha med manuell behörighet. Men redan om 5-10 år känns det onödigt och om 15-20 år behöver man nog inte ta körkort alls, lika lite som man behöver behörighet för att köra tåg.
Man behöver en helsikes behörighet för att köra tåg - har för mig att det är 1-2 års utbildning.
För att åka tåg däremot räcker det med biljett :D
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
joel80
elbilist
Inlägg: 3073
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Övningsköring

Inlägg av joel80 »

I dagsläget har vi inga autonoma bilar. Tidigast den dag det enbart säljs autonoma bilar bör vi kunna börja räkna ner till då körkort blir överflödigt.. Och då räkna med minst 10år (under förutsättning att det sålts så pass många autonoma bilar även innan det datumet att det kommer finnas billiga begagnade autonoma bilar då körkort skrotas för de som är unga eller har sämre ekonomi. Jag tror att det är rätt mycket att övervinna innan vi är där... Och att både min dotter som är 5år och min 2åriga son kommer att behöva ta körkort.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Skyvandrare
Teslaägare
Inlägg: 120
Blev medlem: 23 mar 2020 21:30
Ort: Degerfors
Referralkod: ts.la/filip98503

Re: Övningsköring

Inlägg av Skyvandrare »

Dottern har fyllt 16 och ska börja övningsköra, men hur f-n får man fast skylten bak på en 3:a? Bakluckan är ju visserligen av plåt men alla ytor är krökta.

Någon som har något tips?
MYP 2022
M3 SR+ 2020
Passat Alltrack 2017 HVO100
Användarvisningsbild
FStaake
Teslaägare
Inlägg: 463
Blev medlem: 05 mar 2020 10:12
Ort: Kristinehamn

Re: Övningsköring

Inlägg av FStaake »

Skyvandrare skrev: 08 jan 2024 01:01
Dottern har fyllt 16 och ska börja övningsköra, men hur f-n får man fast skylten bak på en 3:a? Bakluckan är ju visserligen av plåt men alla ytor är krökta.

Någon som har något tips?
Har inga problem att få skylten att sitta.
Lossnar den för dig?

Kom på att det kan ha o göra med kylan. Vi körde mest i höstas och då är skylten mjukare och följer karossen lättare/bättre.
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 911
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Övningsköring

Inlägg av Arctic Drifter »

Skyvandrare skrev: 08 jan 2024 01:01
Dottern har fyllt 16 och ska börja övningsköra, men hur f-n får man fast skylten bak på en 3:a? Bakluckan är ju visserligen av plåt men alla ytor är krökta.

Någon som har något tips?
Vi har förvarat skylten inomhus när vi inte övningskört, det har underlättat vid monteringen så länge som plåten är fri från snö/is.
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
A76
Teslaägare
Inlägg: 255
Blev medlem: 29 dec 2018 18:16
Ort: Onsala
Referralkod: ts.la/andreas13052

Re: Övningsköring

Inlägg av A76 »

Har ”byggt” en liten anordning. Två smala plexiglasstavar med bult och vingmutter. Klämmer sedan fast skylten under regplåten. Dvs på plastflärpen som det står Tesla på. Har Y dock. Och fick aldrig skylten till att bli sittande innan denna konstruktion. Nu sitter den där den skall och är snabb och enkel att få dit😊
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6496
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Övningsköring

Inlägg av spacecoin »

danni skrev: 10 okt 2016 09:28
Jerka skrev:
Skulle jag ta körkort idag skulle jag nog fortfarande vilja ha med manuell behörighet. Men redan om 5-10 år känns det onödigt och om 15-20 år behöver man nog inte ta körkort alls, lika lite som man behöver behörighet för att köra tåg.
Min äldsta tjej är snart sex år gammal. Jag tvivlar starkt på att hon kommer behöva något körkort... Jag räknar kallt med att vi har en helautonom bil inom några år, och kanske också med att det blir den sista bil vi har som egen bil.
Du/ni skrev det här inlägget 2016 :) Nu har det gått åtta år och det har inte hänt jättemycket.

Du kan räkna kallt med att körkortsfria autonoma bilar (L5) inte händer för privatägda bilar det här årtiondet heller. Knappast nästa i Sverige heller tyvärr (snö, mörker, is).

Markörer man kan hålla utkik för är:
0) Tunnelbana och spårvagn är autonoma.
1) Robotaxi finns i 100 städer med 99% täckning av ytan, motsvarande taxibolagen idag.
2) Billtillverkarna börjar lobbya för lagstiftning för autonoma privatbilar.
3) Biltillverkarna sluta sälja det "upfront". Det ska supportas och ges liability under bilens livstid så det funkar bara som prenumerationstjänst.

Om det finns autonoma bilar som en kan köpa som funkar på sommaren på dagtid på motorväg (i motorvägsfart) där man kan titta bort från vägen (men behöver vara kvar i förarsätet (dvs L3) det här årtiondet blir jag förvånad. Där finns regler på plats (dock inte lagstiftning).

Om det finns hel-autonoma bilar som en privatperson kan köpa/prenumerera på i Sverige inom 15 år blir jag väldigt överraskad.

Det som troligtvis kan hända det här årtiondet är att merparten av taxibilarna i 10-20 snöfria storstäder är förarlösa (men ringer hem till mänskligt support när de blir osäkra som idag). Även kanske en tvåsiffrig andel av långtradare på motorväg kan vara autonoma i USA.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10930
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Övningsköring

Inlägg av Jerker »

Allt fler tar körkort för automat, och det är ju inget problem om man bara tänker sig köra elbil. Men både på mitt jobb och sambons jobb så har vi börjat få problem med folk som söker jobb och bara har körkort för automat när bilarna som de kommer tvingas köra är manuella. Så det är fortfarande lite för tidigt att nöja sig med körkort för automat, iaf om man tänker sig yrken där det är krav på körkort. Och i jobbannonserna får man lägga till "krav på körkort för manuell bil".
Användarvisningsbild
Skyvandrare
Teslaägare
Inlägg: 120
Blev medlem: 23 mar 2020 21:30
Ort: Degerfors
Referralkod: ts.la/filip98503

Re: Övningsköring

Inlägg av Skyvandrare »

A76 skrev: 08 jan 2024 08:54
Har ”byggt” en liten anordning. Två smala plexiglasstavar med bult och vingmutter. Klämmer sedan fast skylten under regplåten. Dvs på plastflärpen som det står Tesla på. Har Y dock. Och fick aldrig skylten till att bli sittande innan denna konstruktion. Nu sitter den där den skall och är snabb och enkel att få dit😊
Tack för tipsen.
Ren yta, förvärmning av skylt och om det inte funkar; anordning fäst i regskyltens underkant.
MYP 2022
M3 SR+ 2020
Passat Alltrack 2017 HVO100
Skriv svar