Frågor, frågor och frågor. :)

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
r_o_n
Inlägg: 22
Blev medlem: 05 nov 2016 09:57
Ort: södra Småland

Frågor, frågor och frågor. :)

Inlägg av r_o_n »

Den körsträcka som Tesla själv uppger på en laddning (oavsett modell) är det en realistisk körsträcka?

Ponera varm eller extremt kall dag och kliman får jobba för högtryck. Dessutom spelar jag bilstereo på gränsen till tinnitus och har allt annat igång på skärmen, som gps osv. Hur mycket påverkar (minskar) körsträckan av detta?

Vad uppger Tesla som livstid på batterierna? Kommer de att dö från en dag till nästa eller är det som på en bärbar dator att det tappar effekt procentuellt?

Vad händer om man kör "soppatorsk"? Alltså under den batterinivå som kan få bilen att röra sig?
Vad har en Teslaägare istället för reservdunk? En "kickstarter"?

Vad har man för olika anslutningar för laddning i en Tesla? Trefas eller vanligt jordat uttag? Kan man ansluta en kickstarter med klämkontakter (typ billaddare)?

Vad är skillnaden nu om man kan ladda med vanligt jordat? Trefas? Supercharger?

Blir laddeffekten i batterierna samma oavsett källa? Så bara tiden man laddar avgör?

Vad är laddtiden på de olika alternativen som man har?

Har läst att man i Superchargerstationerna kan ladda till 80% av full effekt på 15 minuter, stämmer det?

Om ja på förra, när man laddar nästa gång, på en typ långresa, får manb 80% då med? Eller ger den bara 80% på de förra 80% man laddade?

Har hört att internetuppkoppling ingår i bilen liksom Spotify, vilken operatör använder sig Tesla av?

Besökte Tesla showroom i onsdags på Mall of Scandinavia, Solna och även i Malmö förra helgen (Emporia) men kände inte att jag kunde traggla dessa frågor med representanten där. :)
Frågade däremot om ev. serviceintervall. Det behövs ingen service så därför finns inga intervall. Däremot sa han att de rokommenderar service en gång/år till en fast kostnad på 4500kr.
Vad gås igenom på denna service? Själv har jag 20 mil till närmaste ställe som kan utföra service på Tesla...

En hel del frågor
Senast redigerad av r_o_n, redigerad totalt 1 gånger.
vigge50
Inlägg: 7475
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Frågor, frågor och frågor. :)

Inlägg av vigge50 »

r_o_n skrev:
Den körsträcka som Tesla själv uppger på en laddning (oavsett modell) är det en realistisk körsträcka?

Den på 50 mil är inte realistisk men längst ner på sidna för Model S finns en räckviddsberäknare som ger realistiska siffror även om det finns fler faktorer som kan påverka negativt så du kan inte se de som strikt rätta.

Vad uppger Tesla som livstid på batterierna? Kommer de att dö från en dag till nästa eller är det som på en bärbar dator att det tappar effekt procentuellt?
Batterierna tappar energikapacitet efterhand men det sker långsamt.

https://steinbuch.wordpress.com/2015/01 ... tion-data/
Vad händer om man kör "soppatorsk"? Alltså under den batterinivå som kan få bilen att röra sig?
Vad har en Teslaägare istället för reservdunk? En "kickstarter"?
Teslas gps varnar om du är påväg att köra utanför räckvidd till en laddare så om du inte verkligen vill köra slut på batteriet och följer bilens varningar så är det inga problem. Om du ändå gör det och det inte finns något eluttag i närheten så får du nog ringa bergare.
Vad har man för olika anslutningar för laddning i en Tesla? Trefas eller vanligt jordat uttag? Kan man ansluta en kickstarter med klämkontakter (typ billaddare)?
I telsan finns ett uttag för att ladda via en typ2 kontakt eller SuperCharger, till bilen förljer det med så att du kan ladda via vanligt vägguttag och röd trefas.
Vad är skillnaden nu om man kan ladda med vanligt jordat? Trefas? Supercharger?

Blir laddeffekten i batterierna samma oavsett källa? Så bara tiden man laddar avgör?
Vanligt jordat ger 2,3 kW, trefas ger 11 kW och SuperCharger ger upp till 120 kW.


Vad är laddtiden på de olika alternativen som man har?
Beror på hur långt du har kört och hur mycket du behöver ladda, oftast laddar du inte mer än 80-90% för att skydda batteriet och för att få tiden dividerar du mängden energi på effekten.
Har läst att man i Superchargerstationerna kan ladda till 80% av full effekt på 15 minuter, stämmer det?
Nä, tar lite längre tid men vet inte exakta siffror.

Svarade på det jag kunde.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Frågor, frågor och frågor. :)

Inlägg av Teslaspolen »

Jag svarar på det jag känner mig "säker" på, så får de faktiska Tesla-ägarna besvara resten.

Ponera varm eller extremt kall dag och kliman får jobba för högtryck. Dessutom spelar jag bilstereo på gränsen till tinnitus och har allt annat igång på skärmen, som gps osv. Hur mycket påverkar (minskar) körsträckan av detta?
Värmen brukar man säga påverkar 20% av totala räckvidden (Enligt TeslaClubSwedens FAQ), men jag själv som kör en Nissan Leaf måsta lägga till att jag inte upplever någon markant förändring med AC på eller av än så länge. Skillnaden blir säkert mera påtaglig om du ska riktigt långt mellan laddställena. Resten, så som skärm, GPS osv har ingen märkbar effekt.

Vad uppger Tesla som livstid på batterierna? Kommer de att dö från en dag till nästa eller är det som på en bärbar dator att det tappar effekt procentuellt?
Tesla ger 8 års batterigaranti om jag minns rätt. Batterierna kommer inte att bara dö från en dag till nästa, de degraderas över tid. Se punkt 1. http://teslaclubsweden.se/elbilsmyter/

Vad händer om man kör "soppatorsk"? Alltså under den batterinivå som kan få bilen att röra sig?
Vad har en Teslaägare istället för reservdunk? En "kickstarter"?
Det gör man egentligen inte. Inte ens jag med en Leaf med sitt fjuttiga 24 kWh batteri. Eftersom du alltid startar på morgonen med laddat batteri och vet exakt hur många % som är kvar och ungefärliga räckvidden så är risken liten. Speciellt då navigatorn talar om för dig om du kommer nå fram till din destination eller inte utan att ladda emellan. Det är helt enkelt ett annat sätt än att "Köra tills tanken är (nästan) tom"-modellen som bensin/diesel gör.

Vad har man för olika anslutningar för laddning i en Tesla? Trefas eller vanligt jordat uttag? Kan man ansluta en kickstarter med klämkontakter (typ billaddare)?
Teslan tar emot en rad olika elkontakter. Fysiskt på bilen sitter det en så kallad Typ-2 kontakt. http://www.kan-data.no/ladminelbil/Type2kontakt.png som Tesla har modifierat för att ta emot deras egna SuperCharger. Med eller utan adapter tar Tesla följande kontakter: Schuko (Aka vanligt jordat uttag), Trefas, Typ-2 Mennekes, Tesla SuperCharger samt CHAdeMO med Teslas egna CHAdeMO adapter. Jag kan skriva mer om skillnaden mellan AC och DC laddning, men det blir rätt mycket. Här är en bra och kort läsning om ämnet: http://teslaclubsweden.se/wp-content/up ... lbilar.pdf

Vad är skillnaden nu om man kan ladda med vanligt jordat? Trefas? Supercharger?
Som jag skrev ovan är det skillnad mellan AC (växelström) och DC (likström). Vid Schuko, trefas och "vanlig" Typ-2 uttag så matas det växelström, denna matar då ström till en laddare som sitter inbyggd i bilen. I nyare Teslors fall är den på antingen 11 eller 16 kW, det spelar då ingen roll om Typ-2 uttaget då klarar av att mata 22 kW, du får aldrig mer än vad laddaren ombord kan ge. DC laddning, vilket är fallet med SuperCharger, CHAdeMO (Samt CCS) matar likström direkt in i bilens batteri och klarar då extremt mycket starkare ström, CHAdeMO är oftast på 50 kW, SuperCharger på 120-135 kW. Som jämförelse så får du cirka 3,6 kW från ett vanligt vägguttag och 11 kW från ett trefas uttag.

Blir laddeffekten i batterierna samma oavsett källa? Så bara tiden man laddar avgör?
Se ovan.

Vad är laddtiden på de olika alternativen som man har?
Det beror på vilken batteristorlek du har samt hur många % du börjar ladda ifrån.

Har läst att man i Superchargerstationerna kan ladda till 80% av full effekt på 15 minuter, stämmer det?
Se ovan.

Om ja på förra, när man laddar nästa gång, på en typ långresa, får manb 80% då med? Eller ger den bara 80% på de förra 80% man laddade?
Det som anges är alltid % av fullt batteri.

Har hört att internetuppkoppling ingår i bilen liksom Spotify, vilken operatör använder sig Tesla av?
Telia, om jag minns korrekt.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Frågor, frågor och frågor. :)

Inlägg av mati »

Körsträckan som anges här i Sverige baseras på den europeiska körcykeln NEDC. Den är ganska orealistisk. Precis som förbrukningssiffrorna som anges för bensinbilar. Det går att köra så, men räkna inte med att du kommer så långt.
Det som påverkar förbrukningen mest är din högerfot och hur mycket ACn får jobba. ACn drar upp till 6kW och det käkar räckvidd. På sommaren kan jag med min P85 köra mellan 36 och 45 mil, beroende på hur fort jag kör. På vintern blir det ungefär 30% mindre. Om man förvärmer bilen innan avfärd blir minskningen inte så stor.

Tesla lämnar 8 års garanti på batteri och drivlina. Kom ihåg att det intr är ett batteri, utan över 7000 celler. Även om några celler skulle dö så är inte hela batteriet förstört.
Batterierna tappar kapacitet medan de åldras. Både tid och körsträcka påverkar degraderingen. Det finns inga exakta siffror, men degraderingskurvan verkar plana ut någonstans en bit över 90%. Jag har tappat ungefär 4-5% på 2,5 år och efter 4000mil. Det verkar ha stannat av mer eller mindre.

Soppartorsk i en elbil är ungefär samma som i en bensinbil. Du kan inte köra mer. Tesla har en liten reserv som innebär att 0% inte är tomt, utan du har en marginal på ungefär 2 mil. Sen är det bärgaren som gäller, förutsatt att du inte hittar ett vägguttag nånstans.

Du kan ladda hemma via trefas eller vanligt väggutag. Trefas 16A laddar ca 5 mil/timme, enfas 10A laddar lite drygt 1 mil/timme.
Det går även att ladda på laddstolpar med typ 2 kabel. Beroende på vad bilen har för laddare inbyggd så laddar man mellan 11kW (5 mil/timme) och 22 kW (10 mil/timme).
Superchargern laddar med upp till 120kW, vilket ger 1 mil/minut. Detta gäller dock enbart så länge batteriet inte är laddat till mer än 40%. Därutöver minska laddströmmen successivt för att inte skada batteriet.
Men en adapter kan du även snabbladda på ChaDeMo-laddare med upp till 50kW.

Angående service så är det frivilligt att serva bilen, dvs du förlorar inte garantin om du struntar i det. Det gäller dock inte när du leasar bilen och vill behålla restvärdesgarantin. Då är det service som gäller. Det står nånstans på Teslas hemsida vad som görs vid de olika servicetillfällen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9356
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Frågor, frågor och frågor. :)

Inlägg av bylund »

Ofta blir det faktiskt lättare att starta en ny tråd per fråga, det blir lite rörigt när man svarar på så mycket i samma tråd, och vissa saker är redan besvarade, men det blir lätt att missa.
r_o_n skrev:
Den körsträcka som Tesla själv uppger på en laddning (oavsett modell) är det en realistisk körsträcka?

Ponera varm eller extremt kall dag och kliman får jobba för högtryck. Dessutom spelar jag bilstereo på gränsen till tinnitus och har allt annat igång på skärmen, som gps osv. Hur mycket påverkar (minskar) körsträckan av detta?
Den angivna räckvidden är enligt NEDC-cykeln, d v s EU:s väldigt optimistiska testcykel. Räckvidden är ungefär lika realistisk som att en dieselbil som ska dra 0,3 l/mil verkligen gör det under normal körning. D v s det går att komma upp i dessa siffror, och till och med slå dem om man kör riktigt snålt, men det är inte så man normal kör.

Stereo, belysning etc drar väldigt lite i förhållande till att flytta på bilen och att värma eller kyla den. Det som påverkar räckvidden mest är hastigheten, så känns det på gränsen att komma fram så kan man slå av på tempot lite.
r_o_n skrev:
Vad uppger Tesla som livstid på batterierna? Kommer de att dö från en dag till nästa eller är det som på en bärbar dator att det tappar effekt procentuellt?
Tesla uppger ingen livstid på batterierna, men de har 8 år garanti. Det finns de som kört runt 15 000 mil på batterierna, och de fungerar fint fortfarande.
r_o_n skrev:
Vad händer om man kör "soppatorsk"? Alltså under den batterinivå som kan få bilen att röra sig?
Vad har en Teslaägare istället för reservdunk? En "kickstarter"?
Bilen kommer att sänka effekten på motorerna och klimatanläggningen när man börjar närma sig att det tar slut. Det kommer stå "charge now" på instrumentbrädan ett tag, tills den stannar. Man ser helt enkelt till att inte hamna i läget att man kör slut på batteriet. Bilen är väldigt tydlig med hur långt du kan köra innan det tar stopp.
r_o_n skrev:
Vad har man för olika anslutningar för laddning i en Tesla? Trefas eller vanligt jordat uttag? Kan man ansluta en kickstarter med klämkontakter (typ billaddare)?
Man kan inte ladda driftbatteriet från en 12-V laddare. Det laddas via en modifierad typ-2-anslutning, där man kan ansluta en typ-2-kabel, Teslas superladdare, Teslas chademoadapter eller Teslas mobila anslutning. Till Teslas mobila anslutning kan man ansluta olika adaptrar, bl a vanlig schuko, röd 16 A trefas, blå 32 A enfas, brittisk jordad ansluting o s v.
r_o_n skrev:
Vad är skillnaden nu om man kan ladda med vanligt jordat? Trefas? Supercharger?

Blir laddeffekten i batterierna samma oavsett källa? Så bara tiden man laddar avgör?
10 A enfas 230 V ger c:a 2,3 kW, Tesla superladdare 120 kW, så det är upp till en faktor 50 i skillnad. Vad du ansluter till gör stor skillnad
r_o_n skrev:
Vad är laddtiden på de olika alternativen som man har?
Det beror på hur mycket du behöver. Räkna med 1 km/h/fas från vägguttag.
D v s 10 A enfas ger ungefär 10 km/h. Ska du köra 10 mil måste du alltså ladda i 10 h.
Trefas 16 A ger alltså runt 48 km/h, så då behöver då ladda i 2 h.
r_o_n skrev:
Har läst att man i Superchargerstationerna kan ladda till 80% av full effekt på 15 minuter, stämmer det?

Om ja på förra, när man laddar nästa gång, på en typ långresa, får manb 80% då med? Eller ger den bara 80% på de förra 80% man laddade?
Detta i ideala förhållanden. Men räkna med att man oftast behöver stanna 20-30 minuter på en superladdare, om nästa mål är en superladdare
r_o_n skrev:
Har hört att internetuppkoppling ingår i bilen liksom Spotify, vilken operatör använder sig Tesla av?
Det verkar växla över tid.
r_o_n skrev:
Besökte Tesla showroom i onsdags på Mall of Scandinavia, Solna och även i Malmö förra helgen (Emporia) men kände inte att jag kunde traggla dessa frågor med representanten där. :)
Frågade däremot om ev. serviceintervall. Det behövs ingen service så därför finns inga intervall. Däremot sa han att de rokommenderar service en gång/år till en fast kostnad på 4500kr.
Vad gås igenom på denna service? Själv har jag 20 mil till närmaste ställe som kan utföra service på Tesla...
Det verkar som det öppnar ett servicecenter i Malmö nästa år, vilket torde vara närmre från södra Småland.
r_o_n skrev:
En hel del frågor
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Frågor, frågor och frågor. :)

Inlägg av Foluke »

Jag konstaterar från din presentation att du tror att du inte bestämt dig! :D.
Så läser jag alla dina frågor och konstaterar att "du är körd"! En provkörning och du sväljer betet med hull och hår.
För övrigt startar du en lång och rolig inlärningsperiod om Tesla.
Model S P85D,
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Frågor, frågor och frågor. :)

Inlägg av LarsL »

r_o_n skrev:
Den körsträcka som Tesla själv uppger på en laddning (oavsett modell) är det en realistisk körsträcka?
Det som anges på beställningssidan är enligt NEDC, New Eurpean Drive Cycle, som är på tok för snäll körcykel. Ja, du kan uppnå siffrorna om du anstränger dig men inte till vardags. Tesla anger något de kalkar typical för att visa laddnivå, vilket är mer rättvisande. Kolla också räckviddsberäknaren på deras egen sida.
Ponera varm eller extremt kall dag och kliman får jobba för högtryck. Dessutom spelar jag bilstereo på gränsen till tinnitus och har allt annat igång på skärmen, som gps osv. Hur mycket påverkar (minskar) körsträckan av detta?
Stereo, lampor stolsvärme, GPS och annat liknande påverkar inte räckvidden överhuvudtaget, inte så att du märker det i alka fall. De här grejerna drar helt enkelt för lite energi.
Värmning och kylning kan påverka räckvidden något, men inte i någon betydelsefull utsträckning. Säg att värmeelementet är på 6kW. Om du då kör det i 1 timme på full effekt (vilket du inte kommer göra) så har du förbrukat 6kWh. En Tesla kommer ungefär 1 mil på 2kWh i landsvägsfart (generellt för alla elbilar). Så du har alltså förlorat 3 mils räckvidd på 10 mils körning ungefär.
Höghastighet och dåligt väglag, regn/slask drar betydligt mer i verkligheten.
Vad uppger Tesla som livstid på batterierna? Kommer de att dö från en dag till nästa eller är det som på en bärbar dator att det tappar effekt procentuellt?
De är i princip dator batterier så de borde tappa effekt på liknande sätt. Men med en viktig skillnad! Batterierna i en Tesla lever ett lättare liv än det i en telefon eller en dator. Tesla lämnar därför 8-års garanti på batteriet (80% kapacitet), vilket för mig visar att inget kommer hända med batteriet på åtminstone 10-12 år. Personligen tror jag att batterierna överlever elbilarna.
Vad händer om man kör "soppatorsk"? Alltså under den batterinivå som kan få bilen att röra sig?
Vad har en Teslaägare istället för reservdunk? En "kickstarter"?
Teslan har koll på hur långt du kommer och föreslår laddare på vägen, ignorerar du de varningarna kommer bilen till slut stanna. Men du behöver sedan bara ansluta en vanlig stickkontakt för att få tillbaka energin, det finns enenorm mängd stickontakter, Schukel i Sverige så inget behov av "reservdunk". Annars kan du alltid ringa Tesla så skickar de en bärgare, enklast. Ja, de kommer förmodligen ringa upp dig för de ser att du kört soppatorsk.
Men jag antar att du som lastbilschaufför ALDRIG kör slut på soppa med tanke på jobbet det är att dra igång en diesel igen.
Vad har man för olika anslutningar för laddning i en Tesla? Trefas eller vanligt jordat uttag? Kan man ansluta en kickstarter med klämkontakter (typ billaddare)?
Teslan har en anslutning, en modifierad Typ 2 kontakt. Till den kan du ansluta Teslas laddsladd, typ 2 offentliga laddare, en Chademo och Superchargern. Hemma kan du ansluta till Schukel, alltså jordatuttag, och 3-fas CEE Röd. Jag rekommenderar det senare.
Vad är skillnaden nu om man kan ladda med vanligt jordat? Trefas? Supercharger?
Skillnaden är effekten, alltså hur lång tid det tar att ladda för att komma en viss sträcka. Med Schuckel och 3-fas CEE så använder du den inbyggda laddaren i bilen. Den laddaren är begränsad till 11kW, vid 3-fas 16A (eller 16kW om du aktiverar den stora laddaren). Schukel ger ungefär 3kW vid 13A oavsett ombordladdare.
En Supercharger och Chademo använder en stationär laddare och matar batteriet direkt med likström. Här är effekterna alltså oberoende av din ombordladdare. Effekterna är också betydligt större från 40kW till 135kW ungefär, det går alltså ruskigt fort att ladda.

Blir laddeffekten i batterierna samma oavsett källa? Så bara tiden man laddar avgör?
Ja
Vad är laddtiden på de olika alternativen som man har?
För att få 1kWh i batteriet måste du ladda med en effekt av 1kW under en timme. Laddar du med 10kW så får du 10kWh på en timme. Så det är bara att räkna... Men underskatta inte en låg effekt om bilen får stå länge, det är därför alktid smart att ladda bilen på natten när den ändå bara står still.
Har läst att man i Superchargerstationerna kan ladda till 80% av full effekt på 15 minuter, stämmer det?
Beror på var du börjar. Snabbast är att ladda från 20% till 80% eftersom batteriet kan ta emot mest laddning då. Säg alltså 60% av 85kWh = 51kWh. Det tar 22,7 minuter att ladda med 135kW... Så svaret blir alltså nej.
Om ja på förra, när man laddar nästa gång, på en typ långresa, får manb 80% då med? Eller ger den bara 80% på de förra 80% man laddade?
Det är som en bensintank du kan tanka fulltankad även om du tanka halvfullt förra gången.
Har hört att internetuppkoppling ingår i bilen liksom Spotify, vilken operatör använder sig Tesla av?
Vet ej men rycktet säger Telia.
Besökte Tesla showroom i onsdags på Mall of Scandinavia, Solna och även i Malmö förra helgen (Emporia) men kände inte att jag kunde traggla dessa frågor med representanten där. :)
Frågade däremot om ev. serviceintervall. Det behövs ingen service så därför finns inga intervall. Däremot sa han att de rokommenderar service en gång/år till en fast kostnad på 4500kr.
Vad gås igenom på denna service? Själv har jag 20 mil till närmaste ställe som kan utföra service på Tesla...

En hel del frågor
Behövs ingen service för att garantin ska gälla. Men rekommendationen är att serva varje år så att däcken blir ordentligt sparkade :D

Hoppas att jag har svarat på dina frågor, har gjort mitt bästa för att få dem rätt.
Användarvisningsbild
NCC1701D
Teslaägare
Inlägg: 48
Blev medlem: 06 sep 2016 14:22

Re: Frågor, frågor och frågor. :)

Inlägg av NCC1701D »

Foluke skrev:
Jag konstaterar från din presentation att du tror att du inte bestämt dig! :D.
Så läser jag alla dina frågor och konstaterar att "du är körd"! En provkörning och du sväljer betet med hull och hår.
För övrigt startar du en lång och rolig inlärningsperiod om Tesla.
Igenkänningsfaktor: skyhög. Tog mig ca 2 månader att gå från "1000 frågor" till "din Model S är i produktion" :-)
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Frågor, frågor och frågor. :)

Inlägg av bullen »

Ang supercharger. 0-50% på 20 min. 50-80% ca 20 min till. Det är min erfarenhet.
Max kan du få 120kw dvs 2kwh per minut. Så 50% av mitt 85kwh batteri skulle teoretiskt ta ca 20 min. Sedan sjunker effekten ju fullare batteriet blir. Sista 10% tar väldigt mycket längre tid.
Användarvisningsbild
r_o_n
Inlägg: 22
Blev medlem: 05 nov 2016 09:57
Ort: södra Småland

Re: Frågor, frågor och frågor. :)

Inlägg av r_o_n »

Tack för era utförliga svar. Uppskattas enormt :D
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Frågor, frågor och frågor. :)

Inlägg av bullen »

Lite om nödladdning vid soppatorsk. I teorin kan du ta med ett bilbatteri och en 12v-220v inverter. Men lägsta laddström i bilen är 5A dvs 1 kw.
Om du har ett 80 Ah bilbatteri och en 1 kw inverter kan du tömma bilbatteriet på en tinme och sedan köra ca 5 km på det. Rätt värdelöst o helt onödig uträkning känner jag nu
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19604
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Frågor, frågor och frågor. :)

Inlägg av Bjelke »

bullen skrev:
Lite om nödladdning vid soppatorsk. I teorin kan du ta med ett bilbatteri och en 12v-220v inverter. Men lägsta laddström i bilen är 5A dvs 1 kw.
Om du har ett 80 Ah bilbatteri och en 1 kw inverter kan du tömma bilbatteriet på en tinme och sedan köra ca 5 km på det. Rätt värdelöst o helt onödig uträkning känner jag nuBild
:lol: fast alltid lite roligt ur faktasynpunkt ändå :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare
Inlägg: 693
Blev medlem: 16 okt 2015 17:13
Ort: Ronneby

Re: Frågor, frågor och frågor. :)

Inlägg av far1far2 »

r_o_n skrev:
Tack för era utförliga svar. Uppskattas enormt :D
Ja och spillde över på en gammal dumgubbe som fortfarande är nybegynnare i gemet!
X100 lev.14/8-18.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4358
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Frågor, frågor och frågor. :)

Inlägg av dstr »

Någon "reserv" verkar inte finnas längre.

http://www.teslarati.com/what-happens-r ... a-model-s/

Frun rullade fö. In på Ödeshög med 1km kvar igår. Mitt rekord är 3km.
Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare
Inlägg: 693
Blev medlem: 16 okt 2015 17:13
Ort: Ronneby

Re: Frågor, frågor och frågor. :)

Inlägg av far1far2 »

http://www.teslarati.com/what-happens-r ... a-model-s/
Mycket intressant. Då har man sett och hört Björn Nyland. vicken kille! Och frugan måste vara ett under av tålamod!
En helt ovidkommande sak som jag själv konstaterade vid en "långladdning" häromdan, är hur bekväm bilen är att ligga och slagga en halvtimme i! :P
X100 lev.14/8-18.
Användarvisningsbild
r_o_n
Inlägg: 22
Blev medlem: 05 nov 2016 09:57
Ort: södra Småland

Re: Frågor, frågor och frågor. :)

Inlägg av r_o_n »

Men som jag frågade en bit upp. Man kan inte ha av den typ som är på länken för att ge den så pass med ström så man klarar någon/några kilometer? Att man laddar i 10-15 minuter för att komma dit man ska...

https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... ri-608010/
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4358
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Frågor, frågor och frågor. :)

Inlägg av dstr »

r_o_n skrev:
Men som jag frågade en bit upp. Man kan inte ha av den typ som är på länken för att ge den så pass med ström så man klarar någon/några kilometer? Att man laddar i 10-15 minuter för att komma dit man ska...

https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... ri-608010/
Helt utan förluster så innehåller den där ca 200w, dvs en kilometer. Det finns inga batteripooler att docka på, så du behöver en inverter som orkar 10A och vanliga laddkabeln.

Jag skulle gissa att du får 500 meter i praktiken. Invertern kostar nog som fem bärgningar.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Frågor, frågor och frågor. :)

Inlägg av LarsL »

r_o_n skrev:
Men som jag frågade en bit upp. Man kan inte ha av den typ som är på länken för att ge den så pass med ström så man klarar någon/några kilometer? Att man laddar i 10-15 minuter för att komma dit man ska...

https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... ri-608010/
Nej, absolut inte. Teslas batteri är på 380V den där levererar 12V.

Även om det skulle gå så förstår jag inte poängen. Du kommer ju inte bli överraskad av att batteriet helt plötsligt tar slut, du kommer hela tiden vara informerad om energimängden. Om du då ser att det här går illa, sänk farten. Går inte det sök efter ett eluttag, det finns ca 50 miljoner i Sverige.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4358
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Frågor, frågor och frågor. :)

Inlägg av dstr »

r_o_n skrev:
Men som jag frågade en bit upp. Man kan inte ha av den typ som är på länken för att ge den så pass med ström så man klarar någon/några kilometer? Att man laddar i 10-15 minuter för att komma dit man ska...

https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... ri-608010/
För övrigt är det här ett rätt sött exempel på hur det bara är icke-teslaägare som brottas med räckviddsångest. ;)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19604
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Frågor, frågor och frågor. :)

Inlägg av Bjelke »

r_o_n skrev:
Men som jag frågade en bit upp. Man kan inte ha av den typ som är på länken för att ge den så pass med ström så man klarar någon/några kilometer? Att man laddar i 10-15 minuter för att komma dit man ska...

https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... ri-608010/
Nej tyvärr, 12v-batteriet används inte överhuvudtaget till motordriften i en elbil...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4358
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Frågor, frågor och frågor. :)

Inlägg av dstr »

r_o_n skrev:
Men som jag frågade en bit upp. Man kan inte ha av den typ som är på länken för att ge den så pass med ström så man klarar någon/några kilometer? Att man laddar i 10-15 minuter för att komma dit man ska...

https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... ri-608010/
Men om du nu har behovet av att balansera på gränsen så är det här produkten du behöver. Säkert billigare än invertern.

http://www.jula.se/catalog/verktyg-och- ... rk-740053/
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Frågor, frågor och frågor. :)

Inlägg av LarsL »

dstr skrev:
r_o_n skrev:
Men som jag frågade en bit upp. Man kan inte ha av den typ som är på länken för att ge den så pass med ström så man klarar någon/några kilometer? Att man laddar i 10-15 minuter för att komma dit man ska...

https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... ri-608010/
För övrigt är det här ett rätt sött exempel på hur det bara är icke-teslaägare som brottas med räckviddsångest. ;)
Ja i praktiken så är det ett betydligt större problem att åka med en dieselbil där soppan håller på att ta slut. Vad gör man då? Du får absolut inte köra tort... och du vet inte exakt om det är 5 liter eller 1 liter kvar i tanken.
Och det dräller inte av dieseldepåer ute i skogarna direkt. Ja, du kan åka in till en bonde och fråga om ett par liter... men då kan man ju på samma sätt åka in och be att få låna 3-fas uttaget.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Frågor, frågor och frågor. :)

Inlägg av LarsL »

dstr skrev:
r_o_n skrev:
Men som jag frågade en bit upp. Man kan inte ha av den typ som är på länken för att ge den så pass med ström så man klarar någon/några kilometer? Att man laddar i 10-15 minuter för att komma dit man ska...

https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... ri-608010/
Men om du nu har behovet av att balansera på gränsen så är det här produkten du behöver. Säkert billigare än invertern.

http://www.jula.se/catalog/verktyg-och- ... rk-740053/
Många av dem funkar inte emot UMC:n har jag hört.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19604
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Frågor, frågor och frågor. :)

Inlägg av Bjelke »

LarsL skrev:
dstr skrev:
r_o_n skrev:
Men som jag frågade en bit upp. Man kan inte ha av den typ som är på länken för att ge den så pass med ström så man klarar någon/några kilometer? Att man laddar i 10-15 minuter för att komma dit man ska...

https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... ri-608010/
Men om du nu har behovet av att balansera på gränsen så är det här produkten du behöver. Säkert billigare än invertern.

http://www.jula.se/catalog/verktyg-och- ... rk-740053/
Många av dem funkar inte emot UMC:n har jag hört.
Kan nog stämma, är väl inte den bästa spänningen/jord/nollan osv ut från ett sånt där...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Frågor, frågor och frågor. :)

Inlägg av Svenssons »

LarsL skrev:
dstr skrev:
r_o_n skrev:
Men som jag frågade en bit upp. Man kan inte ha av den typ som är på länken för att ge den så pass med ström så man klarar någon/några kilometer? Att man laddar i 10-15 minuter för att komma dit man ska...

https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... ri-608010/
Men om du nu har behovet av att balansera på gränsen så är det här produkten du behöver. Säkert billigare än invertern.

http://www.jula.se/catalog/verktyg-och- ... rk-740053/
Många av dem funkar inte emot UMC:n har jag hört.
För att fungera mot UMC:n krävs det 230V växelström, 12V likström funkar inte. Bärbart startbatteri ger så otroligt lite att om det ens skulle fungera skulle tex ett 12V 17Ah räcka en kilometer. Lösningen är inte att försöka släpa runt på extrabatterier eller liknande utan ifall man klantat sig så bilen börjar klaga på att den inte tar sig till närmaste kända laddare så kör man till närmaste lämpliga hus och ber om att få ladda lite. Bärbara startbatterier fungerar varken praktiskt eller ger teoretiskt någon vidare räckvidd.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Skriv svar