r_o_n skrev:Den körsträcka som Tesla själv uppger på en laddning (oavsett modell) är det en realistisk körsträcka?
Det som anges på beställningssidan är enligt NEDC, New Eurpean Drive Cycle, som är på tok för snäll körcykel. Ja, du kan uppnå siffrorna om du anstränger dig men inte till vardags. Tesla anger något de kalkar typical för att visa laddnivå, vilket är mer rättvisande. Kolla också räckviddsberäknaren på deras egen sida.
Ponera varm eller extremt kall dag och kliman får jobba för högtryck. Dessutom spelar jag bilstereo på gränsen till tinnitus och har allt annat igång på skärmen, som gps osv. Hur mycket påverkar (minskar) körsträckan av detta?
Stereo, lampor stolsvärme, GPS och annat liknande påverkar inte räckvidden överhuvudtaget, inte så att du märker det i alka fall. De här grejerna drar helt enkelt för lite energi.
Värmning och kylning kan påverka räckvidden något, men inte i någon betydelsefull utsträckning. Säg att värmeelementet är på 6kW. Om du då kör det i 1 timme på full effekt (vilket du inte kommer göra) så har du förbrukat 6kWh. En Tesla kommer ungefär 1 mil på 2kWh i landsvägsfart (generellt för alla elbilar). Så du har alltså förlorat 3 mils räckvidd på 10 mils körning ungefär.
Höghastighet och dåligt väglag, regn/slask drar betydligt mer i verkligheten.
Vad uppger Tesla som livstid på batterierna? Kommer de att dö från en dag till nästa eller är det som på en bärbar dator att det tappar effekt procentuellt?
De är i princip dator batterier så de borde tappa effekt på liknande sätt. Men med en viktig skillnad! Batterierna i en Tesla lever ett lättare liv än det i en telefon eller en dator. Tesla lämnar därför 8-års garanti på batteriet (80% kapacitet), vilket för mig visar att inget kommer hända med batteriet på åtminstone 10-12 år. Personligen tror jag att batterierna överlever elbilarna.
Vad händer om man kör "soppatorsk"? Alltså under den batterinivå som kan få bilen att röra sig?
Vad har en Teslaägare istället för reservdunk? En "kickstarter"?
Teslan har koll på hur långt du kommer och föreslår laddare på vägen, ignorerar du de varningarna kommer bilen till slut stanna. Men du behöver sedan bara ansluta en vanlig stickkontakt för att få tillbaka energin, det finns enenorm mängd stickontakter, Schukel i Sverige så inget behov av "reservdunk". Annars kan du alltid ringa Tesla så skickar de en bärgare, enklast. Ja, de kommer förmodligen ringa upp dig för de ser att du kört soppatorsk.
Men jag antar att du som lastbilschaufför ALDRIG kör slut på soppa med tanke på jobbet det är att dra igång en diesel igen.
Vad har man för olika anslutningar för laddning i en Tesla? Trefas eller vanligt jordat uttag? Kan man ansluta en kickstarter med klämkontakter (typ billaddare)?
Teslan har en anslutning, en modifierad Typ 2 kontakt. Till den kan du ansluta Teslas laddsladd, typ 2 offentliga laddare, en Chademo och Superchargern. Hemma kan du ansluta till Schukel, alltså jordatuttag, och 3-fas CEE Röd. Jag rekommenderar det senare.
Vad är skillnaden nu om man kan ladda med vanligt jordat? Trefas? Supercharger?
Skillnaden är effekten, alltså hur lång tid det tar att ladda för att komma en viss sträcka. Med Schuckel och 3-fas CEE så använder du den inbyggda laddaren i bilen. Den laddaren är begränsad till 11kW, vid 3-fas 16A (eller 16kW om du aktiverar den stora laddaren). Schukel ger ungefär 3kW vid 13A oavsett ombordladdare.
En Supercharger och Chademo använder en stationär laddare och matar batteriet direkt med likström. Här är effekterna alltså oberoende av din ombordladdare. Effekterna är också betydligt större från 40kW till 135kW ungefär, det går alltså ruskigt fort att ladda.
Blir laddeffekten i batterierna samma oavsett källa? Så bara tiden man laddar avgör?
Ja
Vad är laddtiden på de olika alternativen som man har?
För att få 1kWh i batteriet måste du ladda med en effekt av 1kW under en timme. Laddar du med 10kW så får du 10kWh på en timme. Så det är bara att räkna... Men underskatta inte en låg effekt om bilen får stå länge, det är därför alktid smart att ladda bilen på natten när den ändå bara står still.
Har läst att man i Superchargerstationerna kan ladda till 80% av full effekt på 15 minuter, stämmer det?
Beror på var du börjar. Snabbast är att ladda från 20% till 80% eftersom batteriet kan ta emot mest laddning då. Säg alltså 60% av 85kWh = 51kWh. Det tar 22,7 minuter att ladda med 135kW... Så svaret blir alltså nej.
Om ja på förra, när man laddar nästa gång, på en typ långresa, får manb 80% då med? Eller ger den bara 80% på de förra 80% man laddade?
Det är som en bensintank du kan tanka fulltankad även om du tanka halvfullt förra gången.
Har hört att internetuppkoppling ingår i bilen liksom Spotify, vilken operatör använder sig Tesla av?
Vet ej men rycktet säger Telia.
Besökte Tesla showroom i onsdags på Mall of Scandinavia, Solna och även i Malmö förra helgen (Emporia) men kände inte att jag kunde traggla dessa frågor med representanten där.
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Frågade däremot om ev. serviceintervall. Det behövs ingen service så därför finns inga intervall. Däremot sa han att de rokommenderar service en gång/år till en fast kostnad på 4500kr.
Vad gås igenom på denna service? Själv har jag 20 mil till närmaste ställe som kan utföra service på Tesla...
En hel del frågor
Behövs ingen service för att garantin ska gälla. Men rekommendationen är att serva varje år så att däcken blir ordentligt sparkade
Hoppas att jag har svarat på dina frågor, har gjort mitt bästa för att få dem rätt.