Motorvärmare på Passat GTE

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Marwelln
Teslaägare
Inlägg: 24
Blev medlem: 06 nov 2016 11:04
Ort: Vilhelmina

Motorvärmare på Passat GTE

Inlägg av Marwelln »

Hej,

Är på G att köpa en Passat GTE men har en fundering på om man måste lägga till motorvärmare som extrautrustning vid köp av ny bil. Är det någon som vet hur det ligger till där? Väljer man utrustningsvalet "Parkeringsvärmare" så följer det med en kupévärmare, men jag kan inte se någonting om hur det är med motorvärmare. Är motorvärmare inbyggt när man laddar bilen eller måste man köpa till det?
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 891
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Motorvärmare på Passat GTE

Inlägg av Delta »

Kunskapen om VW tror jag inte är särskilt ingående på detta forum. Själv har jag ingen aning.
Användarvisningsbild
Maxen
Teslaägare
Inlägg: 8
Blev medlem: 22 okt 2016 18:03

Re: Motorvärmare på Passat GTE

Inlägg av Maxen »

Jag kör själv Golf GTE och valde inte motorvärmare som extra tillval. Anledningen till detta var att bilen alltid kommer vara inkopplad på nätterna och då kan jag reglera temperaturen i bilen innan avfärd på morgonen. Kör ju ändå på el så för mig behövdes ingen motor/parkeringsvärmare :)
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3196
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Motorvärmare på Passat GTE

Inlägg av Leo »

Köp till bensinvärmaren! Då har du kupevärmare även då du vill värma förvärma bilen då batteriet är tomt.

Tänk på att strömmen tar slut ganska fort i en laddhybrid. Därav att du kanske vill kunna förvärma kupen även då.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1738
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Motorvärmare på Passat GTE

Inlägg av Franz »

Maxen skrev:
Jag kör själv Golf GTE och valde inte motorvärmare som extra tillval. Anledningen till detta var att bilen alltid kommer vara inkopplad på nätterna och då kan jag reglera temperaturen i bilen innan avfärd på morgonen. Kör ju ändå på el så för mig behövdes ingen motor/parkeringsvärmare :)
Ställer du in det via timer eller loggar in via mobil-appen? En kompis till mig som har en Golf GTE säger att det är hopplöst att logga in med app-en till hans bil. Det tar evigheter och slår inte igenom ändå. Det hela verkar dock ha varit på grund av överbelastning i VWs nät så det kan ju ha blivit bättre.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11884
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Motorvärmare på Passat GTE

Inlägg av HelectriC »

Franz skrev:
Maxen skrev:
Jag kör själv Golf GTE och valde inte motorvärmare som extra tillval. Anledningen till detta var att bilen alltid kommer vara inkopplad på nätterna och då kan jag reglera temperaturen i bilen innan avfärd på morgonen. Kör ju ändå på el så för mig behövdes ingen motor/parkeringsvärmare :)
Ställer du in det via timer eller loggar in via mobil-appen? En kompis till mig som har en Golf GTE säger att det är hopplöst att logga in med app-en till hans bil. Det tar evigheter och slår inte igenom ändå. Det hela verkar dock ha varit på grund av överbelastning i VWs nät så det kan ju ha blivit bättre.
VWs car-net app som den heter är hopplös. Har den till eGolfen och den funkar mycket sämre än Teslas. Ofta får man ingen kontakt alls och får man kontakt, så tar allt väldigt lång tid. Dessutom måste man trycka in dels Pin-kod samt car-net lösenord (liknande mytesla) varje gång man loggar in, jätteomständligt!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Maxen
Teslaägare
Inlägg: 8
Blev medlem: 22 okt 2016 18:03

Re: Motorvärmare på Passat GTE

Inlägg av Maxen »

Franz skrev:
Maxen skrev:
Jag kör själv Golf GTE och valde inte motorvärmare som extra tillval. Anledningen till detta var att bilen alltid kommer vara inkopplad på nätterna och då kan jag reglera temperaturen i bilen innan avfärd på morgonen. Kör ju ändå på el så för mig behövdes ingen motor/parkeringsvärmare :)
Ställer du in det via timer eller loggar in via mobil-appen? En kompis till mig som har en Golf GTE säger att det är hopplöst att logga in med app-en till hans bil. Det tar evigheter och slår inte igenom ändå. Det hela verkar dock ha varit på grund av överbelastning i VWs nät så det kan ju ha blivit bättre.
Jo jag använder car-net. Fast appen är under all kritik och fungerar kasst. Men på senare tid har den fungerat lite bättre. Varje morgon klickar jag på att starta värmen, stänger ner appen direkt och "hoppas" på att anslutningen inte bryts. Fungerar i 80% av fallen.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Motorvärmare på Passat GTE

Inlägg av danni »

Tillvalet parkeringsvärmare är en bensindriven värmare som värmer både kupé och motor (genom att värma vatten som sedan cirkuleras igenom både motor och ventilationssystemet). Jag tror bilen kan generera elektrisk värme också även utan tillvalet parkeringsvärmare, men då värms inte motorn.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
dhogborg
Teslaägare
Inlägg: 243
Blev medlem: 04 jul 2016 19:06

Re: Motorvärmare på Passat GTE

Inlägg av dhogborg »

Har Passat GTE med både bensinvärmare och el-värmare via car-net.
Först och främst är Car-net är opålitligt och långsamt, bara så du vet på förhand vad du får. Det sagt så är det bättre än inget.

Jag köpte förkonfigurerad bil och fick med den bensindrivna parkeringsvärmaren. Om du behöver den tror jag beror på hur mycket tid och vilka krav på funktion du har.

El-värmaren spottar bara ur sig värme med 2.3 kW (om du inte har biffig laddbox hemma), vilket bara nätt och jämnt räcker för att lossa isen på rutan när det är några minus ute. Det blir ingen mysig kupé av den men det är billigt och eldrivet - bra!

Har du bråttom eller vill få loss ett rejält lager snö och is så kommer bensinvärmaren göra det snabbt. Det är dessutom ruskigt enkelt att använda den med fjärrkontroll.

För egen del är jag kluven till bensinvärmaren. Ogillar att den är så mycket bättre än elvärmaren, det gör att den är frestande att använda. Å andra sidan, väldigt skönt att bli av med isen även när car-net är nere.
Model Y, eldriven.
https://offpeak.se , tibber-referal
Skriv svar