Hej,
Är på G att köpa en Passat GTE men har en fundering på om man måste lägga till motorvärmare som extrautrustning vid köp av ny bil. Är det någon som vet hur det ligger till där? Väljer man utrustningsvalet "Parkeringsvärmare" så följer det med en kupévärmare, men jag kan inte se någonting om hur det är med motorvärmare. Är motorvärmare inbyggt när man laddar bilen eller måste man köpa till det?
Motorvärmare på Passat GTE
Moderator: Redaktion
Re: Motorvärmare på Passat GTE
Kunskapen om VW tror jag inte är särskilt ingående på detta forum. Själv har jag ingen aning.
Re: Motorvärmare på Passat GTE
Jag kör själv Golf GTE och valde inte motorvärmare som extra tillval. Anledningen till detta var att bilen alltid kommer vara inkopplad på nätterna och då kan jag reglera temperaturen i bilen innan avfärd på morgonen. Kör ju ändå på el så för mig behövdes ingen motor/parkeringsvärmare
Re: Motorvärmare på Passat GTE
Köp till bensinvärmaren! Då har du kupevärmare även då du vill värma förvärma bilen då batteriet är tomt.
Tänk på att strömmen tar slut ganska fort i en laddhybrid. Därav att du kanske vill kunna förvärma kupen även då.
Tänk på att strömmen tar slut ganska fort i en laddhybrid. Därav att du kanske vill kunna förvärma kupen även då.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
- Franz
- Teslaägare
- Inlägg: 1738
- Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
- Ort: Kungsbacka
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Re: Motorvärmare på Passat GTE
Ställer du in det via timer eller loggar in via mobil-appen? En kompis till mig som har en Golf GTE säger att det är hopplöst att logga in med app-en till hans bil. Det tar evigheter och slår inte igenom ändå. Det hela verkar dock ha varit på grund av överbelastning i VWs nät så det kan ju ha blivit bättre.Maxen skrev:Jag kör själv Golf GTE och valde inte motorvärmare som extra tillval. Anledningen till detta var att bilen alltid kommer vara inkopplad på nätterna och då kan jag reglera temperaturen i bilen innan avfärd på morgonen. Kör ju ändå på el så för mig behövdes ingen motor/parkeringsvärmare
Driver sajten Car.info
Re: Motorvärmare på Passat GTE
VWs car-net app som den heter är hopplös. Har den till eGolfen och den funkar mycket sämre än Teslas. Ofta får man ingen kontakt alls och får man kontakt, så tar allt väldigt lång tid. Dessutom måste man trycka in dels Pin-kod samt car-net lösenord (liknande mytesla) varje gång man loggar in, jätteomständligt!Franz skrev:Ställer du in det via timer eller loggar in via mobil-appen? En kompis till mig som har en Golf GTE säger att det är hopplöst att logga in med app-en till hans bil. Det tar evigheter och slår inte igenom ändå. Det hela verkar dock ha varit på grund av överbelastning i VWs nät så det kan ju ha blivit bättre.Maxen skrev:Jag kör själv Golf GTE och valde inte motorvärmare som extra tillval. Anledningen till detta var att bilen alltid kommer vara inkopplad på nätterna och då kan jag reglera temperaturen i bilen innan avfärd på morgonen. Kör ju ändå på el så för mig behövdes ingen motor/parkeringsvärmare
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Motorvärmare på Passat GTE
Jo jag använder car-net. Fast appen är under all kritik och fungerar kasst. Men på senare tid har den fungerat lite bättre. Varje morgon klickar jag på att starta värmen, stänger ner appen direkt och "hoppas" på att anslutningen inte bryts. Fungerar i 80% av fallen.Franz skrev:Ställer du in det via timer eller loggar in via mobil-appen? En kompis till mig som har en Golf GTE säger att det är hopplöst att logga in med app-en till hans bil. Det tar evigheter och slår inte igenom ändå. Det hela verkar dock ha varit på grund av överbelastning i VWs nät så det kan ju ha blivit bättre.Maxen skrev:Jag kör själv Golf GTE och valde inte motorvärmare som extra tillval. Anledningen till detta var att bilen alltid kommer vara inkopplad på nätterna och då kan jag reglera temperaturen i bilen innan avfärd på morgonen. Kör ju ändå på el så för mig behövdes ingen motor/parkeringsvärmare
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Motorvärmare på Passat GTE
Tillvalet parkeringsvärmare är en bensindriven värmare som värmer både kupé och motor (genom att värma vatten som sedan cirkuleras igenom både motor och ventilationssystemet). Jag tror bilen kan generera elektrisk värme också även utan tillvalet parkeringsvärmare, men då värms inte motorn.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Motorvärmare på Passat GTE
Har Passat GTE med både bensinvärmare och el-värmare via car-net.
Först och främst är Car-net är opålitligt och långsamt, bara så du vet på förhand vad du får. Det sagt så är det bättre än inget.
Jag köpte förkonfigurerad bil och fick med den bensindrivna parkeringsvärmaren. Om du behöver den tror jag beror på hur mycket tid och vilka krav på funktion du har.
El-värmaren spottar bara ur sig värme med 2.3 kW (om du inte har biffig laddbox hemma), vilket bara nätt och jämnt räcker för att lossa isen på rutan när det är några minus ute. Det blir ingen mysig kupé av den men det är billigt och eldrivet - bra!
Har du bråttom eller vill få loss ett rejält lager snö och is så kommer bensinvärmaren göra det snabbt. Det är dessutom ruskigt enkelt att använda den med fjärrkontroll.
För egen del är jag kluven till bensinvärmaren. Ogillar att den är så mycket bättre än elvärmaren, det gör att den är frestande att använda. Å andra sidan, väldigt skönt att bli av med isen även när car-net är nere.
Först och främst är Car-net är opålitligt och långsamt, bara så du vet på förhand vad du får. Det sagt så är det bättre än inget.
Jag köpte förkonfigurerad bil och fick med den bensindrivna parkeringsvärmaren. Om du behöver den tror jag beror på hur mycket tid och vilka krav på funktion du har.
El-värmaren spottar bara ur sig värme med 2.3 kW (om du inte har biffig laddbox hemma), vilket bara nätt och jämnt räcker för att lossa isen på rutan när det är några minus ute. Det blir ingen mysig kupé av den men det är billigt och eldrivet - bra!
Har du bråttom eller vill få loss ett rejält lager snö och is så kommer bensinvärmaren göra det snabbt. Det är dessutom ruskigt enkelt att använda den med fjärrkontroll.
För egen del är jag kluven till bensinvärmaren. Ogillar att den är så mycket bättre än elvärmaren, det gör att den är frestande att använda. Å andra sidan, väldigt skönt att bli av med isen även när car-net är nere.