Som sagt, svårt att spekulera, jag gick efter M3-priserna i Tibors artikel om just det ämnet, då hamnar vi där jag sa. Att jämföra intropriser gäller ju bara om utrustningen är likvärdig, mycket som ingår i I-Pace S är kräver premiumpaketet i M3. Men det är möjligt att inte allt i premiumpaketet "behövs".
Men det är ju också spekulationer, precis som att priset på I-Pace 320 hp är spekulationer, men jag tror att den kommer hamna närmare 700k än 800k med tanke på vad 400 hp intro kostar.
Det är ju även möjligt att I-pace 320 hp kommer med en lägre utrustningsnivå som intro jämfört med 400 hp.
Vi får väl se vart det landar, Model Y är ju oavsett inte en konkurrent till I-pace _än_ - då den inte finns att köpa.
Tibors artikel är bra, men jag tror att han ligger fel gällande fraktkostnaderna. 130k för att skicka en X till Europa med båt är inte rimligt. Fraktkostnaderna "blir" snarare så stora i hans ekvation pga att Tesla ej justerat för en fallande dollar (ännu?). Men visst, det går inte att ge några exakta siffror såklart. Gällande AWD så har det dock talats om $3000 samt att det ska vara signifikant billigare än S och X, så 50.000:- tror jag definitivt är för mycket.
Gällande utrustningen så håller jag inte med. S-varianten av i-Pace "fanns" ju inte ens när den presenterades först i Sverige. Jag tycker den är extremt avskalad och jag tror man la till den för att många (inklusive mig) avbokade när "start"-priset presenterades som en bit över 900.000:-. Jag tycker inte den är mer generöst utrustad än Model 3 och jag har svårt att se att man skulle göra en ännu mer avskalad version av 320 hp.
830k är ju priset för 400 hk S-modellen. Runt 40k verkar vara en rimlig "rabatt" till 320 hk baserat på F-Pace prissättning. Då landar man på 790.000:-. Visst kan den bli billigare, men jag har extremt svårt att se att den skulle landa under 750k.
Jo 130k i frakt för en X är nog i överkant. Om en Model 3 Long Range då skulle kosta $55k + $3k för AWD och vi använder samma förhållande mellan dollarn och kronan som på Model S-priserna landar vi istället på drygt 700kkr... Men så dyr kan den inte bli, då kommer Tesla få det svårt.
Det beror ju såklart på vad man värdesätter, men det råder i alla fall inga tvivel om att den valbara utrustningen kommer vara mycket mer omfattande i Jaggan (då kostar det såklart flis), än i Model 3 där de ju försöker hålla ner varianterna. Spontant skulle jag sakna HUD och strålkastarspolning i en M3. Hur är det med luftfjädring och dragkrok, är någon av dem bekräftade till M3? Också trevliga tillval...
Aja, det är ju kul att spekulera iaf... Jag är mest bitter över att jag har 1,5 år kvar på mitt nuvarande leasingavtal så jag kan inte skaffa någon av dem. Vill inte åka diesel längre nu när det börjar komma roliga och lite mer rimliga alternativ.
Min poäng var att Tibors fraktpriser blev så höga för att han räknade "bakvägen" och utgick ifrån den "omvandlingskurs" som gällde när han skrev artikeln. Om han hade använt den dollarkurs som gällde när Tesla senast uppdaterade de svenska priserna på Model S och X så tror jag fraktkostnaden hade sett mycket rimligare ut. Hittills har ju Tesla då och då justerat priserna efter dollarkursen, nu har man inte gjort detta på ett bra tag. Det rimligaste antagandet IMO är att man kommer fortsätta på den inslagna banan och då borde 3an ligga på 410-420k. Har man justerat sin prissättningsstrategi för Sverige och vill hålla högre marginaler, då är nog Tibors uträkning med 450k rimlig.
HUD tycker jag också var en stor miss att inte ha i 3an, dock finns det riktigt kompetenta sådana att eftermontera (vilket jag kommer göra). Det är dock det enda jag saknar i trean.
Jag har ännu längre leasing kvar, men räknar ändå med att byta någon av bilarna
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Tack Tjell för intressanta kommentarer och bilder!
Att mekaniskt reglera ratten var verkligen oväntat på en så dyr bil. Startknapp känns också extremt fånigt.
Fick du någon klarhet i om man kan "stänga av" motorljudet? Personligen hade jag irriterat ihjäl mig på det, men jag utgår ifrån att det kan stängas av...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Läste dragkrok ej klart vad betyder det? Att om man beställer nu så finns det inga att montera på när bilen levereras?
dragkrok är bekräftat och monteras hos ÅF (dock endast 750kg)
elektrisk ratt är fortfarande oklart. Förproduktionsbilarna som visas nu har det inte, men det refereras till det på diverse jaguardokument, så det är inte omöjligt att det kommer när de första kundbilarna kommer ut.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tack Tjell för intressanta kommentarer och bilder!
Att mekaniskt reglera ratten var verkligen oväntat på en så dyr bil. Startknapp känns också extremt fånigt.
Fick du någon klarhet i om man kan "stänga av" motorljudet? Personligen hade jag irriterat ihjäl mig på det, men jag utgår ifrån att det kan stängas av...
motoljudet kan stängas av ja, men inte varningsljudet på utsidan för fotgängare.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tack Tjell för intressanta kommentarer och bilder!
Att mekaniskt reglera ratten var verkligen oväntat på en så dyr bil. Startknapp känns också extremt fånigt.
Fick du någon klarhet i om man kan "stänga av" motorljudet? Personligen hade jag irriterat ihjäl mig på det, men jag utgår ifrån att det kan stängas av...
motoljudet kan stängas av ja, men inte varningsljudet på utsidan för fotgängare.
Precis, det externa ljudet är väl kopplat till lagkrav som införs 2019 om jag inte minns fel.
Tack Tjell för intressanta kommentarer och bilder!
Att mekaniskt reglera ratten var verkligen oväntat på en så dyr bil. Startknapp känns också extremt fånigt.
Fick du någon klarhet i om man kan "stänga av" motorljudet? Personligen hade jag irriterat ihjäl mig på det, men jag utgår ifrån att det kan stängas av...
motoljudet kan stängas av ja, men inte varningsljudet på utsidan för fotgängare.
Jo, enligt EU-förordningen ska detta varningsljud gå att stänga av tillfälligt. Det är så det funkar på Zoe redan nu. Det finns en knapp i kupén som man trycker på så stängs ljudet av. Men så fort man stannar och "slår av motorn" så är ljudet tillbaka när man startar igen.
Tack Tjell för intressanta kommentarer och bilder!
Att mekaniskt reglera ratten var verkligen oväntat på en så dyr bil. Startknapp känns också extremt fånigt.
Fick du någon klarhet i om man kan "stänga av" motorljudet? Personligen hade jag irriterat ihjäl mig på det, men jag utgår ifrån att det kan stängas av...
motoljudet kan stängas av ja, men inte varningsljudet på utsidan för fotgängare.
Jo, enligt EU-förordningen ska detta varningsljud gå att stänga av tillfälligt. Det är så det funkar på Zoe redan nu. Det finns en knapp i kupén som man trycker på så stängs ljudet av. Men så fort man stannar och "slår av motorn" så är ljudet tillbaka när man startar igen.
Precis som på Leaf... Är det Kia Soul som det inte går att stänga av på och dessutom sitter högtalaren i fronten, även för backvarningen...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Det var huvudanledningen för mig att se till att byta ut min Tesla till en ny i år, före den lagen börjar gälla.
Är du säker på att de inte installerar skiten i efterhand?
För mig släckte man på första service baklysen på en VW Golf 2010
Din förändring hade väl enbart med mjukvara att göra antar jag?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Jag kollade på den I-Pace som står i Eklanda idag mitt på dagen. Mötte en familj där med en Model X som precis var på väg ut, var det någon härifrån?
Intrycken är i alla fall blandade. Snygg och häftig bil, cool design, skön att sitta i och känna på. Men väldigt liten. Frunken är ett skämt. Navsskärmen och de delarna gav mig total klaustrofobi. Jag tänker att det här är en andrabil, inte en familjebil och inte en bil att dra igenom hela Europa med.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Jag kollade på den I-Pace som står i Eklanda idag mitt på dagen. Mötte en familj där med en Model X som precis var på väg ut, var det någon härifrån?
Intrycken är i alla fall blandade. Snygg och häftig bil, cool design, skön att sitta i och känna på. Men väldigt liten. Frunken är ett skämt. Navsskärmen och de delarna gav mig total klaustrofobi. Jag tänker att det här är en andrabil, inte en familjebil och inte en bil att dra igenom hela Europa med.
Allt är relativt. Är man van vid MS/MX så är den klart liten. När jag var yngre drog vi på familjesemester i en Volvo S60 4pers, det gick jättebra och jag kan inte säga att den är större än Ipace.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Alltså, tas det inte i liiiite grann att skriva "väldigt liten"... För den som hade förväntat sig en bil a la stora 7-sits Model X storlek kanske man blir besviken. Men vi pratar ju om en bil som trots allt kan jämföras med t.ex Mercedes GLC eller Volvo XC60 i storlek och har större bagage än båda. Har för övrigt gjort roadtrips med familjen i bilar mindre än så utan problem. För mig som jämför/väljer mot Model S som mitt Tesla val så är den totala bagagerymden sämre i i-Pace såklart och bilen är kanske lite smalare. Men man sitter trots allt bättre med 4 i bilen, mycket skönare sittställning i baksätet och klart mer plats för huvudet. Bara mina intryck. Men "paketeringsförmågan" är inte optimal uppenbarligen då Tesla lyckas skapa både större frunk och utrymme under bagagegolvet vid en jämförelse. Är det "elektroniken" som tar mer plats?
Utrymmet för passagerarna var helt ok. Det vara bagageutrymmet som jag upplevde som litet. Sen kändes den betydligt mer "instängd" med den stora "kardantunneln" osv men det var mer en känsla än fysiskt utrymme.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Alltså, tas det inte i liiiite grann att skriva "väldigt liten"... För den som hade förväntat sig en bil a la stora 7-sits Model X storlek kanske man blir besviken. Men vi pratar ju om en bil som trots allt kan jämföras med t.ex Mercedes GLC eller Volvo XC60 i storlek och har större bagage än båda. Har för övrigt gjort roadtrips med familjen i bilar mindre än så utan problem. För mig som jämför/väljer mot Model S som mitt Tesla val så är den totala bagagerymden sämre i i-Pace såklart och bilen är kanske lite smalare. Men man sitter trots allt bättre med 4 i bilen, mycket skönare sittställning i baksätet och klart mer plats för huvudet. Bara mina intryck. Men "paketeringsförmågan" är inte optimal uppenbarligen då Tesla lyckas skapa både större frunk och utrymme under bagagegolvet vid en jämförelse. Är det "elektroniken" som tar mer plats?
Tror inte elektroniken tar mer plats som så, men det är en annorlunda layout mot Tesla. Betänk att de får in 90 kWh batteri i en bil som är lika lång som Model 3. Tesla kör med offsettransmission och cylinderformad inverter vid sidan av elmotorn. Jaggan har koncentrisk transmission med invertern i en låda ovanpå drivpaketet.
Teslas layout bygger mer i längsled på bilen, medans Jaguars lösning tar mer plats i höjdled. Förmodligen valde Jaguar den layouten de gjorde för att få in så mycket batteri som möjligt mellan hjulaxlarna i en förhållandevis kort bil. Och då blir ju bagageutrymmet både fram och bak mindre.
Utrymmet för passagerarna var helt ok. Det vara bagageutrymmet som jag upplevde som litet. Sen kändes den betydligt mer "instängd" med den stora "kardantunneln" osv men det var mer en känsla än fysiskt utrymme.
Tycker verkligen inte att utrymmet för passagerarna var ok. Jag är 1.87. När jag hade ställt in förarsätet och sedan hoppade in i baksätet bakom förarstolen så satt jag med knäna upptryckta mot stolen.
Hade inte fått med familjen på långresa i den bilen då grabben nu är lika lång som jag.
Däremot så var takutrymmet bak betydligt bättre än vår Model S
Lastutrymmet var inte i närheten av S:n
Annars var det en cool bil som förhoppningsvis attraherar en hyfsat stor målgrupp
Btw jag glömde fråga vad den anskrämliga kardantunneln fyller för funktion. Någon som vet?
Jag var också förbi till Jaguar i Mölndal för att ta mig en titt efter att fått en inbjudan. Bilen såg bättre ut i verkligheten än på bild men den kändes lite för liten för mig, jag är 1,87 . Förarsätet var väl ok men lite trångt för min smak och baksättet kan jag glömma att sitta i då mina knän gick i framsättet , bagage utrymmet hade aldrig funkat för mig då jag fraktar mitt trumset i min bil. Fick frågan om jag kunde tänka mig att byta men det finns starka faktorer som gör att jag aldrig skulle byta bort min Tesla model S 85D. Det var lastutrymme, fri supercharging och den prestanda som den har och att man får nya uppdateringar då och då som gör att bilen aldrig känns gammal och givetvis utseendet . Så jag håller mig till min Tesla
Utrymmet för passagerarna var helt ok. Det vara bagageutrymmet som jag upplevde som litet. Sen kändes den betydligt mer "instängd" med den stora "kardantunneln" osv men det var mer en känsla än fysiskt utrymme.
Tycker verkligen inte att utrymmet för passagerarna var ok. Jag är 1.87. När jag hade ställt in förarsätet och sedan hoppade in i baksätet bakom förarstolen så satt jag med knäna upptryckta mot stolen.
Hade inte fått med familjen på långresa i den bilen då grabben nu är lika lång som jag.
Däremot så var takutrymmet bak betydligt bättre än vår Model S
Lastutrymmet var inte i närheten av S:n
Annars var det en cool bil som förhoppningsvis attraherar en hyfsat stor målgrupp
Btw jag glömde fråga vad den anskrämliga kardantunneln fyller för funktion. Någon som vet?