Skadad Tesla hur gå tillväga?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Referralkod: ts.la/tomas4789

Skadad Tesla hur gå tillväga?

Inlägg av Lophornis »

En fråga/fundering har dykt upp i vårat köp av Tesla MX. Ta ex om man inte har Teslas egna försäkringsbolag och man får en skada på bilen ex påbackning eller dörr isidan. Hur går man tillväga?
Vi är bortskämda idag med att plåtverkstaden fixar allt med försäkringen etc det enda vi betalar till plåtverkstaden är självrisken. Funkar det likadant med Tesla att man visar upp skadan för någon och de sedan fixar med försbolaget eller måste man självmant ordna kontakt?
Vart reparerar man ex plåtskador i Sverige på Teslor?
Tesla Model 3 LR 2024 blå
Tesla Model 3 LR 2021 vit (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Kontakt:

Re: Skadad Tesla hur gå tillväga?

Inlägg av ovelundkvist »

Det funkar precis på samma sätt. I Stockholmsområdet är det RM Bilservice i Danderyd som reparerar:
http://www.rmbilservice.se
Användarvisningsbild
Tenk
Teslaägare

Inlägg av Tenk »

Jepp råkar veta att det är så på en X, dock lite lång leveranstid på tex baklucka. (Så se till att bilen är körbar :))
Model X 100D -19
Model X Plaid - 23 såld
Väntebil, Hummer H2, Volvo XC90 T8 Båda sålda
Model X P100DL-16, SÅLD
Model S 85 -15 SÅLD
Model X 90D -16 SÅLD
Användarvisningsbild
tobbeturbo
Teslaägare

Inlägg av tobbeturbo »

Jag ska lämna in bilen för en liten olycka på fronten. Bor i Norrköping men närmsta var tydligen Danderyd, Stockholm. Men de på verkstan verkade superbra så det känns inte som ett större problem.
Dock lång leveranstid på reservdelar verkar det som. Tagit en månad nu, o de har inte sagt något om de kommit eller ej men att jag ska komma in imorn iaf så får väl se. Fronten plus detaljer så som radar och nytt emblem ska bytas.
Referral: http://---
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Ja bortsett från det ytterst begränsade antalet verkstäder som får mecka med Tesla så är iaf RM riktigt bra att ha att göra
med :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Andreas Muller
Teslaägare

Inlägg av Andreas Muller »

Körde på en stenbumling som var utlagt vid infarten av SC i Kristianstad. Nu är bilen 2 månader inne i verkstad och reservdelar har fortfarande inte kommit fram. Protector försäkrings 45 dagar för ersättningsbil ta slut nu. Då står jag för notan. Själva tycker jag att vänta månader för reservdelar är faktiskt dålig. Här få TESLA klart underkänd - även om dem få en nybörjare bonus. Någon som har gjort upp med TESLA om en lösning för hyrbil efter Protector stå för hyrbilsnotan? Skulle vore intressant att veta.
Stromare
Användarvisningsbild
mjwahl
Teslaägare

Inlägg av mjwahl »

Andreas Muller skrev:
Körde på en stenbumling som var utlagt vid infarten av SC i Kristianstad. Nu är bilen 2 månader inne i verkstad och reservdelar har fortfarande inte kommit fram. Protector försäkrings 45 dagar för ersättningsbil ta slut nu. Då står jag för notan. Själva tycker jag att vänta månader för reservdelar är faktiskt dålig. Här få TESLA klart underkänd - även om dem få en nybörjare bonus. Någon som har gjort upp med TESLA om en lösning för hyrbil efter Protector stå för hyrbilsnotan? Skulle vore intressant att veta.
Om bilen inte är rejält smälld borde tesla stå för hela eller stor del av hyrbilskostnaden efter 45 dagar. 60 dagar är definitivt inte är en skälig leveranstid för reservdelar. Om tesla är lomhörda inför dina önskemål är mitt råd att du kontaktar en jurist som kan konsumentköplagen, eller köplagen om du har köpt den som företag, och ber denne att formulera ett brev. Jag gissar att du har rätten på din sida.
Kia EV9

Tidigare Teslor:
Tesla model S P85 Lud - 15
Tesla. model X P90 Lud - 17
Tesla model Y LR- 21
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare

Inlägg av MangeT »

Känner en på RM Bilservice och de är riktigt bra och proffsiga.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
selfish
Teslaägare

Inlägg av selfish »

Jag är också nöjd med RM den gången jag behövde hjälp! Riktigt proffsiga.
P3D | Shareholder
Användarvisningsbild
Andreas Muller
Teslaägare

mjwahl skrev:
Andreas Muller skrev:
Om bilen inte är rejält smälld borde tesla stå för hela eller stor del av hyrbilskostnaden efter 45 dagar. 60 dagar är definitivt inte är en skälig leveranstid för reservdelar. Om tesla är lomhörda inför dina önskemål är mitt råd att du kontaktar en jurist som kan konsumentköplagen, eller köplagen om du har köpt den som företag, och ber denne att formulera ett brev. Jag gissar att du har rätten på din sida.

Det känns bra att man få stöd när det gäller. TESLA ställer upp och hjälpa till. Dock få jag inte bilen tillbaka förre nästa år. Då blir det över 9 veckor i verkstan. Man känner sig nästan som en elbils-junkie - beroendet gör livet väldig surt när du är tvungen köra fossilt vecka efter vecka!
Stromare
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Jag ska in till Mölnlycke Lackering nästa månad eftersom ett rådjur sprang in i sidan på bilen. Får be de som arrenderar jakten att skjuta lite mer rådjur eller så får de lära rådjuren att inte bara lyssna utan även titta efter bilar innan de springer över...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare

Inlägg av bat »

Andreas Muller skrev:
mjwahl skrev:
Andreas Muller skrev:

Det känns bra att man få stöd när det gäller. TESLA ställer upp och hjälpa till. Dock få jag inte bilen tillbaka förre nästa år. Då blir det över 9 veckor i verkstan. Man känner sig nästan som en elbils-junkie - beroendet gör livet väldig surt när du är tvungen köra fossilt vecka efter vecka!
Fick du stå för hela hyrbilskostnaden själv av det som Protector inte tog? Tycker man blir rätt utlämnad som kund då man inte har någon kontroll över reservdelsleveranstider.
Användarvisningsbild
Andreas Muller
Teslaägare

Efter de 45 dagar från Protektor var förbrukade fixade Tesla en hyrbil åt mig. Det som jag bekosta själva är bara självrisken och 25% av hyrbilskostnaden. Det känns ändå bra eftersom hela skadan kosta långt över 100 k-sek. :roll:
Stromare
matsstholm

Inlägg av matsstholm »

Akta er för Protector / Tesla Försäkringar.
Våran MS gjorde en "Samsung" och smälte under laddning vid Påsk den 27 mars förra året 2016.

Vi har inte fått något stöd av Tesla och det tog ända till i mitten av oktober innan vi fick ut ersättning av Protector / Tesla Försäkringar och i fredags kom ersättningsbilen.

Men vi har varit utan bil i nästan ett år känns lite tråkigt när man köpt en bil för nästan en miljon SEK.

Det märkliga är att ingen på Tesla verkar bry sig. Direkt efter olyckan blev vi kontaktad av en Kjell Arne Wold som lovade både loaner och hjälp i övrigt. Men sen har ingen återkopplat när vi varit i kontakt med Tesla i Sverige och vi besökte till och med fabriken i sommras men ingen brydde sig där heller. Men vi fick en bra visning av fabriken och MX.

Om någon har några tips på någon vettig att prata med på Tesla så är vi tacksamma för tipps tycker dom borde bry sig lite mer...
IMG_5772.JPG
IMG_6091.JPG
IMG_5771.JPG
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare

Inlägg av bat »

Var det några speciella omständligheter kring laddningen så det krävdes en större utredning eller vad gjorde att det drog ut så mycket på tiden?
matsstholm

Inlägg av matsstholm »

Nej det va en vanlig 400 V 16 amp med orginalladdaren.

Problemet var väl att Tesla och Tesla Försäkringar hade olika uppfattning. Försäkringsbolaget gjorde snabbt en utredning genom ett oberoende haveriutredning genom ett företag som heter ISE. Utredaren Erling Swensson tog hjälp av Teslas tekniker Mattias Holmström och konstaterade att det va ett tekniskt fel som orsakat branden. Dvs bilens garanti skulle gälla och Tesla skulle laga eller ersätta bilen men det tyckte inte Tesla. Och genom att det inte va ett försäkringsärende pga att det va en garantifråga enl försäkringsbolaget så la man ned ärendet och gav ingen hjälp i övrigt tex hyrbil. Tesla struntade i försäkringsbolagets beslut och den oberoende utredningen och gjorde ingenting trots utlovad hjälp från Kjell Arne Wold och ville heller inte låna ut någon loaner eller hjälpa till i övrigt.

Det enda vi kunde göra var att tjata och till slut betalade man i oktober ut en liten ersättning.

Tur att man är loyal med varumärket men vi känner oss mer frågande över hur Teslas personal hanterar oss som kund.

Skulle någon annan bilhandlare eller bilmärke agerat på ett liknande sätt tror jag att det skulle vara få kunder som skulle köpa läget. Tesla verka utgå från att kunderna är 100% loyala och står ut med vad som helst.
Och dom har i sig rätt i vårt fall, vi har beställt en ny bil och inte berättat för någon om våra problem för än nu och Tesla har fått sålt 2 bilar...
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

En bil i miljonklassen (typ ny?) brinner upp totalt och efter typ ett halvår får du en "mindre summa" och sedan är
saken klar och du köper en till bil för typ en miljon? Har jag fattat det rätt då?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Inlägg av Tars »

matsstholm skrev:
Nej det va en vanlig 400 V 16 amp med orginalladdaren.

Problemet var väl att Tesla och Tesla Försäkringar hade olika uppfattning. Försäkringsbolaget gjorde snabbt en utredning genom ett oberoende haveriutredning genom ett företag som heter ISE. Utredaren Erling Swensson tog hjälp av Teslas tekniker Mattias Holmström och konstaterade att det va ett tekniskt fel som orsakat branden. Dvs bilens garanti skulle gälla och Tesla skulle laga eller ersätta bilen men det tyckte inte Tesla. Och genom att det inte va ett försäkringsärende pga att det va en garantifråga enl försäkringsbolaget så la man ned ärendet och gav ingen hjälp i övrigt tex hyrbil. Tesla struntade i försäkringsbolagets beslut och den oberoende utredningen och gjorde ingenting trots utlovad hjälp från Kjell Arne Wold och ville heller inte låna ut någon loaner eller hjälpa till i övrigt.

Det enda vi kunde göra var att tjata och till slut betalade man i oktober ut en liten ersättning.

Tur att man är loyal med varumärket men vi känner oss mer frågande över hur Teslas personal hanterar oss som kund.

Skulle någon annan bilhandlare eller bilmärke agerat på ett liknande sätt tror jag att det skulle vara få kunder som skulle köpa läget. Tesla verka utgå från att kunderna är 100% loyala och står ut med vad som helst.
Och dom har i sig rätt i vårt fall, vi har beställt en ny bil och inte berättat för någon om våra problem för än nu och Tesla har fått sålt 2 bilar...
Låter helt åt helvete!
Trist att höra.
Låter som om ingen kom till skada i alla fall.
Jag hade testat att kontakta Pär Melin på Tesla och kollat med honom om detta ärende. Eller kanske tweetat med Elon själv. Bild

Skickat från min Motorola v66 med Tapatalk
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
matsstholm

Teslan smälte under laddning...

Inlägg av matsstholm »

Har inte provat att Tweta, har inte Twitter...
Men vi har provat att maila till Elon Musk utan svar och när vi va på fabriken hade vi skrivet ett vanligt brev på papper med bilder och hela historien. Vi lämnade det till värdinnan som lovade att ge det till någon ansvarig.
Per Melin har svarat att han inte kan hjälpa till då man inte anser att det är en garantifråga.
Men det borde väl finnas någon chef som bryr sig tycker jag.

Hade tex en BMW tidigare som jag köpt via Molin Bil i Sundsvall. Om det hade varit något problem med den hade jag bara åkt in till närmsta BMW representant och fått det fixat. Hade det vare något allvarligare så vet jag att ägaren till bilaffären Joakim Molin garanterat hade tagit tag i det hela och löst det.

När det gäller Tesla är det mer som att prata med tjejen i kassan på Coop om att det är för lite kött i köttbullarna. Hon lyssnar säkert artigt och lovar att föra det vidare men jag vet att det knappast kommer att nå fram till mamma Scan och ännu mindre ge något resultat...

Känns ganska jobbigt men man vill ju inte heller säga så mycket till vänner och bekanta. Dom kommer bara att tycka att vi är dumma och lurade av Tesla. Det hela har kostat en massa pengar och en massa tid för oss och det känns också tråkigt vid sidan av den brist på respekt som vi upplever att Teslas personal har...

Funderar också på att gå ut med hela historien till pressen, biltidningar och andra tidningar antar att både branden och Teslas sätt att ta hand om oss som kund kommer att väcka en hel del intresse. Vi har många bra bilder som när Tesla kom och hämtade vraket i vita overaller och svar från Tesla Försäkringar och Tesla själva osv. Men vi är trots allt Teslafans och en sådan sak skulle kunna ge Tesla mycket negativ publicitet.
IMG_6782.PNG
Senast redigerad av matsstholm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Är detta bilen som var utrustad med taxameter?
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Är det bilen i ljungaverk ? Där sa tesla vid ett tillfälle att bilen laddades med förlngäingssladd och att den hade nån inverter utrustning samt användes i komerciell syfte
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
matsstholm

Inlägg av matsstholm »

Ja det är rätt bilen ägdes av vårt företag dvs kommersiell verksamhet och inte en privat kund dvs konsumentköplagen gäller inte. Man är eventuellt lite mer utlämnad som liten företagare. (Antar att det finns fler Teslor som är köpta och ägs av företag?)

Angående sladden så är det också rätt. Teslas orginalsladd var ansluten till en vanlig 400V 16 amp förlängningsladd. Det var tur för om det hade funnits plats i verkstadslokalen och bilen stått inne hade troligen hela verkstaden brunnit upp. (Antar att det är fler som anslutet själva laddkabeln i någon form av förlängningdladd eller utdragen kontakt? Inget i ISC rapport talar för att det skulle påverka.)

Det fanns heller ingen inverter för utom bilens egna eller mobil laddare i bilen, en iPhone sladd fanns i bilens USB utag i mittkonsolen.
Användarvisningsbild
mjwahl
Teslaägare

Inlägg av mjwahl »

Efter allt du gått igenom så valde du att ändå köpa en ny tesla? Hur resonerade du kring det?
Kia EV9

Tidigare Teslor:
Tesla model S P85 Lud - 15
Tesla. model X P90 Lud - 17
Tesla model Y LR- 21
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

matsstholm skrev:
Ja det är rätt bilen ägdes av vårt företag dvs kommersiell verksamhet och inte en privat kund dvs konsumentköplagen gäller inte. Man är eventuellt lite mer utlämnad som liten företagare. (Antar att det finns fler Teslor som är köpta och ägs av företag?)

Angående sladden så är det också rätt. Teslas orginalsladd var ansluten till en vanlig 400V 16 amp förlängningsladd. Det var tur för om det hade funnits plats i verkstadslokalen och bilen stått inne hade troligen hela verkstaden brunnit upp. (Antar att det är fler som anslutet själva laddkabeln i någon form av förlängningdladd eller utdragen kontakt? Inget i ISC rapport talar för att det skulle påverka.)

Det fanns heller ingen inverter för utom bilens egna eller mobil laddare i bilen, en iPhone sladd fanns i bilens USB utag i mittkonsolen.
Bara för att vara övertydlig jag dömmer inte på nåt sätt
Har egna bilen på firman och har som många andra använt förlängningssladd när det behövs

För mig att säga att bilen används i kommersiell syfte är typ taxi utställning reklam transport inte tjänstebil
Sa de nåt om vad som orsakade branden ?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
matsstholm

Inlägg av matsstholm »

Det är inte bara jag som bestämmer men sammanfattningsvis tycker vi att Tesla som produkt och koncept är fantastisk. Innan olyckan var också bilen fantastisk.
Vi jobbar också med andra "lågserieprodukter" lastbilar, kranar och skogsmaskiner och det kanske är fel att säga att vi är vana med problem. Men vi har förståelse för att tekniskt "avancerade" produkter kan krångla och allt inte är fullt ut utprovat.
Tesla blir bara bättre och bättre det här som hände och andra småproblem som funnits på Model S löser Tesla med kontinuerliga förbättringar på hård och mjukvara.
Skriv svar