Familj i elbil, vilken är bäst?

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Torkel

Familj i elbil, vilken är bäst?

Inlägg av Torkel »

Hej TCS.

Jag har funderat lite kring familj i elbil och vill ta del av forumets samlade erfarenhet. Vår Golf kombi (ICE :oops: ) innehåller två människor-under-utveckling just nu (en vänd framåt och en bakåt) och dessutom går en relativt utrymmeskrävande barnvagn in utan svårigheter i bagaget.
På bilder och bloggar (Sondell, mycket utförlig) verkar det som att Tesla MS rymmer flera barn och barnvagnar (annat vore väl konstigt med den storleken). Men tyvärr är Tesla inte så barnvänlig ur ekonomiskt perspektiv (glöm företagsleasing, jag är offentligt anställd).

Hur är det då med e-Golf, Leaf, Soul-ev och andra alternativ? Många (i3, Leaf) verkar ha ganska trånga bagageutrymmen. Hur funkar det för er?
Användarvisningsbild
Zoidberg
Teslaägare

Re: Familj i elbil, vilken är bäst?

Inlägg av Zoidberg »

Inte snygg, men praktisk. Nissan e-NV200
https://www.nissan.se/fordon/fordon-utb ... combi.html
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Användarvisningsbild
Torkel

Inlägg av Torkel »

Zoidberg skrev:
Frågan är om den är så praktisk? Rymlig - ja men det verkar ju bara vara en Oversize Leaf med dålig räckvidd.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Zoidberg skrev:
Ja i den får man ju enkelt plats :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Zoidberg
Teslaägare

Inlägg av Zoidberg »

Nä... Det blir nog inte några medelhavsresor med en e-NV200.
Men att köra kidsen till träning och handla mat duger den nog till. Speciellt när många matbutiker har 16A el. 32A laddning.

Alternativet blir ju... Model X.
Men den kostar ju lite mer också. :mrgreen:
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Användarvisningsbild
Lembritt
Teslaägare

Inlägg av Lembritt »

Blev själv sugen på en Hyundai EV som andrabil när jag kollat på Fully Charged.

hittade en bild på bagaget, borde kunna få in en barnvagn.
ioniq-1.jpg
2015 02 - 2019 03: S60 Vit | SÅLD
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare

Inlägg av evilirish »

Jag blev förvånad över hur mycket bagage-utrymme det var i vår Leaf. Har själv nästan samma familjekonstellation, minus barnvagn plus hund. Har gett upp den skrymmande barnvagnen mot paraplyvagn om det skulle behövas, står en medium hundbur där den annars kunde fått plats.
Både fram och bakåtvända barnstolar får plats utan problem. Har rullat på helg-utflykt med all packning därtill med hela familjen, blir lite tetris p.g.a hundburen men inga större bekymmer.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

Tycker oxo att Leafen förvånar lite grand faktiskt, större än man tror även om den inte är jättestor lixom :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Torkel

Inlägg av Torkel »

Zoidberg skrev:
Nä... Det blir nog inte några medelhavsresor med en e-NV200.
Men att köra kidsen till träning och handla mat duger den nog till. Speciellt när många matbutiker har 16A el. 32A laddning.

Alternativet blir ju... Model X.
Men den kostar ju lite mer också. :mrgreen:
Sant. Fast med bara två barn skulle en skåpbil/SUV vara lite väl stort. Och räcker inte en vanlig bil till får de träna något stillsammare, typ bridge.

Ioniq EV verkade ganska rymlig i bagaget när jag tittade på den på elbilsmässan. Hybriderna däremot verkar ha helt horribelt små bagage. Det var exempelvis helt uteslutet att få in en barnvagn i Kia Optima, och då går den ändå in i en vanlig Golf utan särskilt mycket krångel.
Användarvisningsbild
Alexander
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Alexander »

Kan också instämma att Nissan Leaf sväljer mer än vad man tror. BMW i3 har det minsta bagageutrymmet man kan tänka sig.
Jag har en kompis som kör en Nissan Evalia (e-NV200). De är fem i familjen och tycker bilen funkar toppen. De privatleasar den.
ElectricRide på Instagram | Tesla Model S och Renault Zoe | The Supercharger Grand Challenge på 34,5h https://www.instagram.com/electricride/
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare

Inlägg av evilirish »

Allra bästa är nog helt enkelt att åka runt och kolla på de olika bilarna, och ta med barnvagnen. Då får du svart på vitt om det funkar ;)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Zoidberg skrev:
Har tyvärr för dålig krocksäkerhet för att jag ska kunna acceptera den.
Användarvisningsbild
Torkel

Inlägg av Torkel »

evilirish skrev:
Allra bästa är nog helt enkelt att åka runt och kolla på de olika bilarna, och ta med barnvagnen. Då får du svart på vitt om det funkar ;)
Helt klart. Det är dock ett projekt som kräver mer planering än att posta på TCS :D . Skämt åsido så finns det massa erfarenhet här och forumet är välordnat och aktivt.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Inlägg av Tars »

Torkel skrev:
Hej TCS.

Jag har funderat lite kring familj i elbil och vill ta del av forumets samlade erfarenhet. Vår Golf kombi (ICE :oops: ) innehåller två människor-under-utveckling just nu (en vänd framåt och en bakåt) och dessutom går en relativt utrymmeskrävande barnvagn in utan svårigheter i bagaget.
På bilder och bloggar (Sondell, mycket utförlig) verkar det som att Tesla MS rymmer flera barn och barnvagnar (annat vore väl konstigt med den storleken). Men tyvärr är Tesla inte så barnvänlig ur ekonomiskt perspektiv (glöm företagsleasing, jag är offentligt anställd).

Hur är det då med e-Golf, Leaf, Soul-ev och andra alternativ? Många (i3, Leaf) verkar ha ganska trånga bagageutrymmen. Hur funkar det för er?
Kan vara vettigt att titta på en beg model s.
Finns en del ute. Import från Norge kanske.
Köpa en 85:a

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Användarvisningsbild
ulsa
Teslaägare

Inlägg av ulsa »

Kan vara vettigt att titta på en beg model s.
Tycker jag absolut är en idé som borde undersökas noga innan man helt avskriver en Tesla. Kan man svälja ~150k i insats och ~6k i månaden så är man hemma.
Tesla Model S 85 (2015) Mörkblå
abaader77

Inlägg av abaader77 »

Torkel skrev:
Hej TCS.

Har haft en Leaf som endabil i snart 2 år.
3 barn i baksätet: 4 år (bakåtvänt), 10 år (sittkudde) och 12 år gamla just nu.
Det har fungerat superbra! De fåtal gånger vi har åkt på bilsemester har vi hyrt eller lånat en Volvo V70.
Den enda justering vi fick göra var att byta till en barnvagn med något mindre "footprint", en Kronan.
Dessutom går ju Leaf att leasa "billigt" på 2 årsbasis
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Du skulle ha gått på elbilsmässan i nacka son var nyligen, där kunde man se de flesta bilarna.

Min favorit därifrån vart också Hyundai ioniq. Bra inneutrymmen och bäst bagage. Kommer också få bra räckvidd på motorväg, kanske 18mil. Snygg interiör och okej exteriör också.

Tips nummer två är givet, en e-golf eftersom du redan har en sån o vet att det funkar. Snart kommer en ny modell ut med 36kWh batteri, lär också komma runt 18mil på motorväg.

Leaf har bra innermått men gillar inte måtten på bagaget. Bagaget är högt men inte så mycket mer och det är ofta rätt onajs att stapla grejer på höjden.

Kia soul är nog också ett alternativ.
Swede1

Inlägg av Swede1 »

Alexander skrev:
Kan också instämma att Nissan Leaf sväljer mer än vad man tror. BMW i3 har det minsta bagageutrymmet man kan tänka sig.
Jag har en kompis som kör en Nissan Evalia (e-NV200). De är fem i familjen och tycker bilen funkar toppen. De privatleasar den.
Testa fälla säten i BMW i3, 1100 liter, plats för cykel:

http://bmwi3owner.com/sv/2016/04/spacious/#more-605
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

Swede1 skrev:
Alexander skrev:

Funkar nog, men är det barnvagn man behöver plats till så är oftast "fälla säten" inte en lösning sas (ungen ska ju sitta någonstans oxo).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Torkel

Inlägg av Torkel »

Bjelke skrev:
Swede1 skrev:
Alexander skrev:

Funkar nog, men är det barnvagn man behöver plats till så är oftast "fälla säten" inte en lösning sas (ungen ska ju sitta någonstans oxo).
Ha ha, ha. :lol: Ja den lösningen är inte populär.
Användarvisningsbild
Stefan T
Teslaägare

Inlägg av Stefan T »

Jag har haft mellan maj och oktober bara en roadster att köra med (har lite andra bilar av gammal modell dock) till vardags och det har gått jätte fint
Frugan har dock en fosilbil (vi har inga barn)
Men roadster som inte ens har snabbladdning funkat fint
Får in 5 kassar i bagaget och får plats med frugan.
Den har varit i Jönköping i nordost till i norr Alingsås, Nossebro
Och söder i Hässleholm och Helsingborg, med bara lite extra ladding

Nossebro var kört fram och tillbaka utan att ladda
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 :)
Användarvisningsbild
Torkel

Inlägg av Torkel »

apkungen skrev:
Du skulle ha gått på elbilsmässan i nacka son var nyligen, där kunde man se de flesta bilarna.

Min favorit därifrån vart också Hyundai ioniq. Bra inneutrymmen och bäst bagage. Kommer också få bra räckvidd på motorväg, kanske 18mil. Snygg interiör och okej exteriör också.

Tips nummer två är givet, en e-golf eftersom du redan har en sån o vet att det funkar. Snart k hiommer en ny modell ut med 36kWh batteri, lär också komma runt 18mil på motorväg.

Leaf har bra innermått men gillar inte måtten på bagaget. Bagaget är högt men inte så mycket mer och det är ofta rätt onajs att stapla grejer på höjden.

Kia soul är nog också ett alternativ.
Jag gick på den på Eriksberg, men det lär vara ungefär samma. Hur står sig e-golfen jämfört med sin ice-kusin i utrymmet? En del (kia) lånar av bagaget för att få plats med batterierna.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Jag är ganska säker på att både golf och up inte tappar något utrymme då de utvecklades som elbilar redan från början parallellt med fossilalternativ.

Ionicen tappar en hel del däremot om jag förstått rätt men det gör int så mycket tycker jag. Med elversionen så blir bagaget på samma nivå som kofångaren. Det blir bara att skjuta in grejerna. Hybriden får nån dm eller två djupare bagage men stora skrymmande saker blir typ inte lättare att få in för det, snarare nästan svårare :p.
Skriv svar