Renault Zoe balans.

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Wozzer
Inlägg: 19
Blev medlem: 29 nov 2016 12:19

Renault Zoe balans.

Inlägg av Wozzer »

Har nu kört min Renault Zoe sedan September. Upplever att den drar till vänster. Någon annan som upplever detta? Haft den inne på kontroll hos Renault som inte hittar ngt fel. Är samma sak med både vinter och sommardäck.

Det handlar inte om att den spårar. Då det hela tiden är åt vänster den drar.

Verkstaden har kollat däcktryck, hjulinställningar, framvagnen. Men hittar inget.

Någon som upplever detta i sin Zoe? Är årsmodell 2016 på min.
Användarvisningsbild
Alexander
Teslaägare
Inlägg: 203
Blev medlem: 16 jul 2015 13:00
Ort: Saltsjöbaden
Kontakt:

Re: Renault Zoe balans.

Inlägg av Alexander »

Många problem med min Zoe och lååånga verkstadsbesök men bilen går rakt fram iaf.
ElectricRide på Instagram | Tesla Model S och Renault Zoe | The Supercharger Grand Challenge på 34,5h https://www.instagram.com/electricride/
Wozzer
Inlägg: 19
Blev medlem: 29 nov 2016 12:19

Re: Renault Zoe balans.

Inlägg av Wozzer »

Alexander skrev:
Många problem med min Zoe och lååånga verkstadsbesök men bilen går rakt fram iaf.
Vad har varit ditt problemet? Fick nu bekräftat av Vianor att bakhjulen inte är korrekt inställda.

Får vi se vad Renault säger. Vart många turer nu.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Renault Zoe balans.

Inlägg av lator »

Är det samma som på Leaf? Stel bakaxel som inte är rak?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Wozzer
Inlägg: 19
Blev medlem: 29 nov 2016 12:19

Re: Renault Zoe balans.

Inlägg av Wozzer »

lator skrev:
Är det samma som på Leaf? Stel bakaxel som inte är rak?
Oj. Det vet jag inte. Kanske är det som strular.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19604
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Renault Zoe balans.

Inlägg av Bjelke »

Wozzer skrev:
Alexander skrev:
Många problem med min Zoe och lååånga verkstadsbesök men bilen går rakt fram iaf.
Vad har varit ditt problemet? Fick nu bekräftat av Vianor att bakhjulen inte är korrekt inställda.

Får vi se vad Renault säger. Vart många turer nu.
Sjukt dåligt att man inte ska kunna lämna in bilen till sin egen verkstad och få den åtgärdad, jag har lite svårt
att tro Reanault kollat vinklarna utan att se felet som fanns lixom...
Jag hade lika på en sprillans Mondeo och efter tre vändor på deras verkstad tröttnade jag och lämnade in den
på annat håll där dom justerade vinklarna lite och sedan gick den spikrakt.
Kan tyvärr inte säga att Tesla är mkt bättre heller, krävdes tre besök pgav kraftiga vibrationer innan dom fick till det
(berodde även det på hjulvinklar), inför tredje besöket var jag minst sagt irriterad eftersom jag bad dom kolla just
hjulvinklarna redan första vändan (efter tips här på forumet) och då har jag dessutom 25 mil dit :evil:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Alexander
Teslaägare
Inlägg: 203
Blev medlem: 16 jul 2015 13:00
Ort: Saltsjöbaden
Kontakt:

Re: Renault Zoe balans.

Inlägg av Alexander »

Wozzer skrev:
Alexander skrev:
Många problem med min Zoe och lååånga verkstadsbesök men bilen går rakt fram iaf.
Vad har varit ditt problemet? Fick nu bekräftat av Vianor att bakhjulen inte är korrekt inställda.

Får vi se vad Renault säger. Vart många turer nu.
Störst problemet har varit att den inte går att ladda. Detta har inträffat tre gånger under snart två år. Vid senaste tillfället tog det 6 veckor att få fixat. Laddproblemet löstes då med att hela ac systemet fick bytas. Nu är den inne för fjärde gången för att spolarvätskesprutet inte funkar. Det är fortfarande inte löst trots att Bilia Haga Norra har jobbat på problemet totalt 9 arbetsdagar nu. Den årliga servicen går på över 2000 kr men allt jag fått fixat är nytt kupéfilter och påfylld spolarvätska. Har endast gjort det pga av inte förlora garantin.
ElectricRide på Instagram | Tesla Model S och Renault Zoe | The Supercharger Grand Challenge på 34,5h https://www.instagram.com/electricride/
Wozzer
Inlägg: 19
Blev medlem: 29 nov 2016 12:19

Re: Renault Zoe balans.

Inlägg av Wozzer »

Bjelke skrev:
Wozzer skrev:
Alexander skrev:
Många problem med min Zoe och lååånga verkstadsbesök men bilen går rakt fram iaf.
Vad har varit ditt problemet? Fick nu bekräftat av Vianor att bakhjulen inte är korrekt inställda.

Får vi se vad Renault säger. Vart många turer nu.
Sjukt dåligt att man inte ska kunna lämna in bilen till sin egen verkstad och få den åtgärdad, jag har lite svårt
att tro Reanault kollat vinklarna utan att se felet som fanns lixom...
Jag hade lika på en sprillans Mondeo och efter tre vändor på deras verkstad tröttnade jag och lämnade in den
på annat håll där dom justerade vinklarna lite och sedan gick den spikrakt.
Kan tyvärr inte säga att Tesla är mkt bättre heller, krävdes tre besök pgav kraftiga vibrationer innan dom fick till det
(berodde även det på hjulvinklar), inför tredje besöket var jag minst sagt irriterad eftersom jag bad dom kolla just
hjulvinklarna redan första vändan (efter tips här på forumet) och då har jag dessutom 25 mil dit :evil:
Dom har haft min Zoe 4 ggr sedan jag köpte den i September. Sista dom sa "Vi hittar inga fel". Kände mig tvungen att kolla med Vianor. Och jag fick rätt i min känsla. Verkstadskillen på Vianor var mycket kritisk till att dom inte sett ngt. Det var fel inställt på 3 av 4 däck. Vi får se vart det leder nu.

Älskar min Zoe. Det är en underbar bil. Men dem förstör allt med sina misstag och usla kundservice.
Wozzer
Inlägg: 19
Blev medlem: 29 nov 2016 12:19

Re: Renault Zoe balans.

Inlägg av Wozzer »

Alexander skrev:
Wozzer skrev:
Alexander skrev:
Många problem med min Zoe och lååånga verkstadsbesök men bilen går rakt fram iaf.
Vad har varit ditt problemet? Fick nu bekräftat av Vianor att bakhjulen inte är korrekt inställda.

Får vi se vad Renault säger. Vart många turer nu.
Störst problemet har varit att den inte går att ladda. Detta har inträffat tre gånger under snart två år. Vid senaste tillfället tog det 6 veckor att få fixat. Laddproblemet löstes då med att hela ac systemet fick bytas. Nu är den inne för fjärde gången för att spolarvätskesprutet inte funkar. Det är fortfarande inte löst trots att Bilia Haga Norra har jobbat på problemet totalt 9 arbetsdagar nu. Den årliga servicen går på över 2000 kr men allt jag fått fixat är nytt kupéfilter och påfylld spolarvätska. Har endast gjort det pga av inte förlora garantin.
Har mesig spolarvätskesprutning. Trodde det skulle vara så? Strålen tar sig knappt upp 20 cm. Inte tänkt på det som ett fel. Kanske ska funka bättre?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10944
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Renault Zoe balans.

Inlägg av Jerker »

Wozzer skrev:
Har mesig spolarvätskesprutning. Trodde det skulle vara så? Strålen tar sig knappt upp 20 cm. Inte tänkt på det som ett fel. Kanske ska funka bättre?
Den kan du justera. Inte nån lysande konstruktion, men det gick efter några försök. Det sitter som en cylinder och man använder en mejsel till att vrida på den för höja och sänka vinkeln på strålarna. Jag trodde att den satt fast, men efter att ha fått loss den så fick jag vrida den fram och tillbaka upprepade gånger för att "slipa" ytorna och minska friktionen så att det gick att justera den med små rörelser och till slut fick jag till den vinkel jag ville. För att komma åt att göra detta får man öppna huven och ta loss munstyckena från undersidan av huven, så det är lite bökigt och kräver många försök med sätta tillbaka munstyckena, stänga huven och testa, sen öppna, ta loss, justera, sätta tillbaka, stänga huven, testa... Men det gick till slut!
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19604
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Renault Zoe balans.

Inlägg av Bjelke »

Jerker skrev:
Wozzer skrev:
Har mesig spolarvätskesprutning. Trodde det skulle vara så? Strålen tar sig knappt upp 20 cm. Inte tänkt på det som ett fel. Kanske ska funka bättre?
Den kan du justera. Inte nån lysande konstruktion, men det gick efter några försök. Det sitter som en cylinder och man använder en mejsel till att vrida på den för höja och sänka vinkeln på strålarna. Jag trodde att den satt fast, men efter att ha fått loss den så fick jag vrida den fram och tillbaka upprepade gånger för att "slipa" ytorna och minska friktionen så att det gick att justera den med små rörelser och till slut fick jag till den vinkel jag ville. För att komma åt att göra detta får man öppna huven och ta loss munstyckena från undersidan av huven, så det är lite bökigt och kräver många försök med sätta tillbaka munstyckena, stänga huven och testa, sen öppna, ta loss, justera, sätta tillbaka, stänga huven, testa... Men det gick till slut!
Smidigt :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10944
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Renault Zoe balans.

Inlägg av Jerker »

Jag har ju, tillsammans en hel del andra, nåt fel på värmepumpen. Den är nyckfull och startar inte alltid och då får jag ingen värme alls. Det finns ett par olika workarounds som funkar ibland, ibland inte. Och när det är kallare än -10 så räcker inte den värme till som pumpen ändå producerar.

Jag har haft den inne utan att det gick att åtgärda (eller, teknikern trodde att han hade åtgärdat det eftersom han hade hittat en trasig givare och bytt den. Dessvärre gjorde han ingen funktionstest, så han märkte inte att det fortfarande bara blåste fisljummet in i kupén. Det enda som var skillnad var att utetemperaturgivaren nu visar +5 grader varmare...). Efter att ha läst en massa på olika fora och FB-grupper har det visat sig att detta är ett fel som är väl känt av Renault fast de har ingen lösning på det. Vissa bilar har felet men de vet inte hur de ska lösa det.
Wozzer
Inlägg: 19
Blev medlem: 29 nov 2016 12:19

Re: Renault Zoe balans.

Inlägg av Wozzer »

Ja det verkar vara många småfel tyvärr. Även fasst bilen funnits sedan 2013.

Renault verkar satsa mera på luftslott än att ta tag i problemen på rätt nivå, dvs direkt.

Mycket sopas under mattan som jag känner det. Vi får se hur dem bemöter min nuvarande rapport från Vianor.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19604
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Renault Zoe balans.

Inlägg av Bjelke »

Hmm, jag ska kanske inte klaga så mkt på min Leaf ändå, har faktiskt inte varit på verkstad med ett enda fel förutom när jag trodde att batteritemperaturen (eller rättare sagt mätaren)
visade absolut inget alls när det var kring -20 grader, vilket dom efter en kontroll kunde konstatera att inget var fel, även om dom höll med om att det var ett jäkla sjukt sätt att visa
temperaturen på (hur ska jag som ägare kunna veta om batteriet fryst sönder när mätaren inte visar något lixom).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Elbilspappan
Inlägg: 37
Blev medlem: 23 maj 2016 13:40
Ort: YSTAD

Re: Renault Zoe balans.

Inlägg av Elbilspappan »

Bjelke skrev:
Hmm, jag ska kanske inte klaga så mkt på min Leaf ändå, har faktiskt inte varit på verkstad med ett enda fel förutom när jag trodde att batteritemperaturen (eller rättare sagt mätaren)
visade absolut inget alls när det var kring -20 grader, vilket dom efter en kontroll kunde konstatera att inget var fel, även om dom höll med om att det var ett jäkla sjukt sätt att visa
temperaturen på (hur ska jag som ägare kunna veta om batteriet fryst sönder när mätaren inte visar något lixom).
Renault Zoe är en bra elbil men den har en del "Fel". Jag upplever en Leaf 2016 med 30Kwh som en mycket bättre elbil än vad Zoe är. Nu på vintern står range mätaren på 99km med fulladdat batteri (OBS: state of healt 89% @ 6400mil) och kör man 1km med värmen på kryper vi ner till 93km range.... :shock:

Men just värmen funkar ju inte alls och nu är det ca 2 grader plus ute, den blir lite värme i början dom första 5 minuterna sen blåser den mest ljummen luft. Jag förvärme varje morgon och man kan höra hur den drar igång värmen och fläktarna ca 20 min innan avresa och kör 10min efter önskad avresetid så man har lite marginal vilket är bra om man är sen.

Skrev i en annan tråd hur jag eventuellt kunde tänkte mig att lägga ytterligare 35000kr på min bil för att få 41kW-batteriet men efter många kalla mil i kupén vet jag inte hur intressant det är. 41kW batteriet fixar ju "Lite" av räckviddsångesten men sen då? Det löser ju inget mer....( I väntan på Model 3 )

Ang Zoe Balans och drar åt något håll
- Min bil går riktigt fint, kör 16" nu på vinterdäck, men körde 17 Techfälgarna på sommardäcken....går stabilt och bra inget fel där alls.
Renault Zoe -14, White, Intens
Att köra elbil är som att segla....
- Man vet aldrig när man kommer fram!
http://www.elbilspappan.se - http://www.laddaelbilen.se
Wozzer
Inlägg: 19
Blev medlem: 29 nov 2016 12:19

Re: Renault Zoe balans.

Inlägg av Wozzer »

Jo värmen är ett problem för mig också. Inte varit kallare än -5 här iallafall.

Så vi får se hur den klarar -10 och kallare.
Wozzer
Inlägg: 19
Blev medlem: 29 nov 2016 12:19

Re: Renault Zoe balans.

Inlägg av Wozzer »

Nu är Zoe inne igen. För 3 fel.

Värmen är dålig. Tydligen många med detta fel.

Konstaterat sne bakaxel. Får vi se lösningen på det.

Dålig spolarvätskesprutning.

Behövdes 5 gånger på deras verkstad innan dom kunde hitta felet med balansen. Uselt.
Skriv svar