BMW tror att elbilar kan konkurrera med fossilbilar om 7 år

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

vigge50

BMW tror att elbilar kan konkurrera med fossilbilar om 7 år

Inlägg av vigge50 »

Nu säger BMW att de tror inte batteriutvecklingen går tillräckligt snabbt för att elbilar ska kunna konkurrera med fossilbilar på riktigt förrän om 7 år :o
We’ve learned that people aren’t prepared to pay a higher price for an electric vehicle. I don’t see some kind of disruptive element coming from electric cars that would prompt sales to go up quickly in the next five to six years.

BMW ska förvisso utveckla en elektrisk mini och en X3 till 2020 men de känns som att de kommer komma rejält efter eller vad tror ni?
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Referralkod: ts.la/stefan9931

Re: BMW tror att elbilar kan konkurrera med fossilbilar om 7

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Fick just ut en Audi som lånebil mot min S, helt säker på att gemene man efter en provkörning och en titt i en driftkalkyl kan tänka sig att betala rejält med premium för en elbil.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Swede1

Inlägg av Swede1 »

SR-71-BlackBird skrev:
Fick just ut en Audi som lånebil mot min S, helt säker på att gemene man efter en provkörning och en titt i en driftkalkyl kan tänka sig att betala rejält med premium för en elbil.
Säg att du sparar 10-15' per år i bränsle och kanske 5' i verkstadsbesök?

Avbetalning 5-10 år. 50' - 200' extra kan folk betala rent ekonomiskt, sen miljö premie på 40-60'. Så mellan 90-260' får elbilen kosta extra. Ja, 330 är det tjänster bils max, 420-590 före subventioner får elbilen kosta, då är den jämförbar ekonomiskt med en oljebrännare.
Användarvisningsbild
Teslalink
Teslaägare

Inlägg av Teslalink »

Swede1 skrev:

Avbetalning 5-10 år. 50' - 200' extra kan folk betala rent ekonomiskt, sen miljö premie på 40-60'. Så mellan 90-260' får elbilen kosta extra. Ja, 330 är det tjänster bils max, 420-590 före subventioner får elbilen kosta, då är den jämförbar ekonomiskt med en oljebrännare.
Jag håller med. Kalkylen för vår bensinare (Volvo V50) som nu är 10 år säger mig att en elbil får kosta ca 450' för att nå break even. Då kostade Volvon 270' ny.
Model 3 LR AWD 19"
Jerka

Inlägg av Jerka »

Just BMW i3 är väl ett klockrent exempel på att folk ÄR beredda att betala mer för eldrift. Jag menar, vem skulle köpa den bilen för 400 000 om den vore bensindriven?
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

BMW var visst glömt bort den där saken vi känner till som Model 3.

För övrigt skulle ingen heller köpa Leaf om den skulle funnits med ICE. Allt som gör den bilen bra har med drivlinan att göra.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Ytterligare ett sånt roligt uttalande :lol:
Knepigt att dom vet att ingen vill köpa en elbil som är dyrare när det redan rullar flera hundra tusen...
Och även om dom syftar på sina egna kunder så är det ju som sagt i princip redan bevisat ändå...
Ursäkter brukar det kallas i andra sammanhang.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Swede1

Inlägg av Swede1 »

Jerka skrev:
Just BMW i3 är väl ett klockrent exempel på att folk ÄR beredda att betala mer för eldrift. Jag menar, vem skulle köpa den bilen för 400 000 om den vore bensindriven?
En del kan och vill betala mer. Men de flesta gör en rakt av ekonomisk kalkyl, sen tillkommer risken med ny teknik och nytt att lära sig. Så det finns inbyggda trögheter. Dessutom problemet med räckvidd.

Men sakta så smyger sig elbilarna in och många börjar gilla och förstå fördelarna. Vi får hoppas på hockey klubba grafen, att helt plötsligt så exploderar försäljningen.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Utvecklingen borde gå så mycket snabbare. Jag fattar verkligen inte varför det går så segt.

Det finns bara en enda bil jag verkligen tror och hoppas på och det är model 3. Om de får fram den så som de vill med en riktigt grym basmodell så kommer den säljas i mängder, en kombi redan 2018 kommer att dra på försäljning ännu mer. Fatta om de kan kränga 1 miljon bilar redan 2019!? Och 2 miljoner 2020. Det verkar inte finnas nån annan konkurrens liksom så jag tror inte att det är omöjligt. Och då kommer konkurrenterna vakna på riktigt!

Det jag ser som ett måste hos en riktigt grym bil:
25 mils räckvidd i 125km/h på vintern.
Minst 100kW laddning upp till 70-80% SoC (tror inte Tesla fixar det idag)
Gjord som förstabil "motorvägsbil"
Drag o (takräcke)
Fem ordentliga sittplatser och mycket bagage
0-100 på max 8s och bra körkänsla
Pris Max 400k

Finns det nån annan modell än model 3 som kommer fixa ovanstånde?
hooked

Inlägg av hooked »

:)
Senast redigerad av hooked, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Torkel

Inlägg av Torkel »

Teslalink skrev:
Swede1 skrev:

Jag håller med. Kalkylen för vår bensinare (Volvo V50) som nu är 10 år säger mig att en elbil får kosta ca 450' för att nå break even. Då kostade Volvon 270' ny.
Jag håller med BMW. Skillnaden i pris mellan jämförbara modeller är för hög för gemene man ännu.

E-golf kostar 230 mer än en vanlig golf i grundutförande. Du får köra många mil innan det går jämnt ut. Då får du också dras med en bil som är krånglig att ta på länge resor, något som bara blir värre med åren. Efter mer än 5 år med riktiga elbilar finns fortfarande bara en handfull modeller, de flesta små stadsbilar.

Däremot ser det nog helt annorlunda ut om 7 år tror jag. Då lär elbilarna spruta ut ur fabrikerna och ICEarna blir allt mer svårsålda. Då är priset lägre och flexibiliteten högre.
Swede1

Inlägg av Swede1 »

http://insideevs.com/1000-bmw-i3s-sold- ... rketshare/

Succé för BMW i3 i Norge, var 13e ny bil en i3 i november. 20 mil på el och sen på rex i nödfall/långresa.

Många elbilar med räckvidd under 20-30 mil skulle bli mer användbara med en 100 kg rex generator. BMW har gjort så otroligt rätt här. Du åker 90-99% på el, men då ibland är rex helt nödvändig.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Swede1 skrev:

Succé för BMW i3 i Norge, var 13e ny bil en i3 i november. 20 mil på el och sen på rex i nödfall/långresa.

Många elbilar med räckvidd under 20-30 mil skulle bli mer användbara med en 100 kg rex generator. BMW har gjort så otroligt rätt här. Du åker 90-99% på el, men då ibland är rex helt nödvändig.
Tar hellre 100kg batterier alla dar i veckan. Säger som James May, Hybrider är för fegisar.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

hooked skrev:
Teslaspolen skrev:
BMW var visst glömt bort den där saken vi känner till som Model 3.

För övrigt skulle ingen heller köpa Leaf om den skulle funnits med ICE. Allt som gör den bilen bra har med drivlinan att göra.
Det samma gäller ju även Tesla. Vem skulle köpa en överprisad jenkarbil med fossilspis för 1,5 miljoner?
Ja då blir det absolut mera lika. Tekniken finns dock fortfarande i Tesla, pekskärmen, autopilot och OTA uppdateringar.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Swede1 skrev:

I Norge är i3 med Rex momsbelagd, medan den utan är momsfri bl.a. Därför säljs de flesta i3 där utan Rex. Undersökningar där har också visat att de flesta som har Rex aldrig använder den.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

apkungen skrev:
Utvecklingen borde gå så mycket snabbare. Jag fattar verkligen inte varför det går så segt.
Jag tror det handlar om utbud. Det finns helt enkelt för lite att välja på än så länge. Men jag tror på hockeyklubban, den kan man redan se om man tar med hybriderna, där det nu finns rätt mycket valmöjligheter.

Med Hyundaien, Bolt, M3 och ett par till närmsta åren kommer ökningen fortsätta.. En försäljningsökning med dubblerar varje år som vi nästan sett nu sen 2013 kan nog fortsätta, och då har vi hälften av alla bilar som säljs 2025 eldrivna..

Vi kunde redan varit längre fram om biltillverkarna inte varit så förbannat sega. Men det kunde sett värre ut också.. Tesla har både visat att det går samt börjat skrämma upp de etablerade.

Det kommer bara säga swosh! Snart så...
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Teslaspolen skrev:
Sant. Och det är väl knappast någon som hade köpt en svindyr Tesla heller om den inte hade varit eldriven. Många här på forumet har lagt betydligt mer pengar på sin bil än vad de i vanliga fall hade gjort, just för att den går på el. Visst, vi är early adopters, och en del kallar oss för sekterister och knäppissar. Men jag är säker på att väldigt många kan tänka sig att betala mer för en elbil. Men man måste såklart fortfarande ha råd, alla kan och vill inte lägga en miljon på en aluminiumburk.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

apkungen skrev:

Det finns bara en enda bil jag verkligen tror och hoppas på och det är model 3. Om de får fram den så som de vill med en riktigt grym basmodell så kommer den säljas i mängder, en kombi redan 2018 kommer att dra på försäljning ännu mer. Fatta om de kan kränga 1 miljon bilar redan 2019!? Och 2 miljoner 2020. Det verkar inte finnas nån annan konkurrens liksom så jag tror inte att det är omöjligt. Och då kommer konkurrenterna vakna på riktigt!

Drag o (takräcke)
Pris Max 400k

Den sista punkten känns allt mer avlägsen för oss på den här sidan av Atlanten tyvärr, fast jag hoppas verkligen att vi kan landa omkring 400tkr :)
(enbart den senaste prishöjningen, om den nu kommer på 5%, slår ju tex 20tkr på 400tkr)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
Den sista punkten känns allt mer avlägsen för oss på den här sidan av Atlanten tyvärr, fast jag hoppas verkligen att vi kan landa omkring 400tkr :)
(enbart den senaste prishöjningen, om den nu kommer på 5%, slår ju tex 20tkr på 400tkr)
Ja. Är man lite pessimist så får man utgå ifrån att en hyfsat utrustad Model 3 hamnar ungefär på samma prislapp här i Sverige som de allra första Model S 2013/14. Det beror naturligtvis inte på att Model 3 blir lika dyr egentligen, utan på den numera mycket svaga kronan. Jag är rädd för det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
hooked

Inlägg av hooked »

apkungen skrev:

Drag o (takräcke)
Pris Max 400k

Problemet är att det finns väldigt många bra bensin och diesel bilar som klarar av alla de kriterierna du listar, fast till ett mkt billigare pris. Det finns dessutom en begagnatmarknad där man kan köpa en bra och säker bil för en relativt billig peng. Alla är inte så frälsta i el-drift och har inte ekonomin att investera dessa summor i en bil.

När det gäller att skala upp produktionen på Model 3 i den takt som Elon pratar om så är jag mycket skeptisk. Min gissning, utan att vara negativ till Tesla, är att tyskarna kommer att dominera segmentet för "prisvärda" elbilar om cirka 5 år när CCS-nätverket är utbyggt. Jag tror Tesla är och kommer att förbli ett entusiastmärke som får problem med ekonomi och volym. Time will tell :)
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare

Inlägg av pegs »

Tror rätt många här på forumet, inklusive mig, bytt från BMW till Tesla. 7 år... önsketänkande kära BMW ;-)

Skickat från min iPad med Tapatalk
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare

Inlägg av MangeT »

Japp. Byter från BMW 5-serie.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
thomas76
Teslaägare

Inlägg av thomas76 »

Även jag byter från två BMW till en Tesla
Model S 75 2017 (corked) AP3 FSD
Användarvisningsbild
Torkel

Inlägg av Torkel »

pegs skrev:
Tror rätt många här på forumet, inklusive mig, bytt från BMW till Tesla. 7 år... önsketänkande kära BMW ;-)

Skickat från min iPad med Tapatalk
Men frågan är ju då om detta forum är representativt för gemene man? Jag tror forumet sticker ut mot kohorten både i fråga om köpkraft och engagemang för ny teknik.
Användarvisningsbild
Gas P Dahl
Teslaägare

Inlägg av Gas P Dahl »

Byter också 5-serie mot Tesla Model 3.
Även om BMW släpper en vettig elbil som till och med är bättre, så blir det ändå Tesla.
Tesla är i princip det enda bilmärket som har visioner och verkligen vill tillverka elbilar och inte bara gör det för att de måste.
Model Y Pearl White AWD Long Range med autopilot , 19" 2022
Skriv svar