Kul kommentarer i blogg
Moderator: Redaktion
Kul kommentarer i blogg
Bloggen Anthropocene av Lars Bern tog upp ett sidoämne "förbränningsmotorns dagar är räknade" han fick 191(hittills) kommentarer. Jag kommenterade de allra värsta. Tex. en kunde inte köpa Tesla för det var så ynkligt bagageutrymme! En annan de farliga Teslor som körde i 50 på E 6:an för de hade slut på strömmen. mmmmmmmm! 

Re: Kul kommentarer i blogg
Vilka märkliga kommentarer...
TM3 LR 2019, Kona Electric 64kWh 2020 (med batteriknaset tydligen)
Jag orkar inte läsa alla kommentarer, men alltså allvarligt. Är folk bara emot för att vara emot eller är de verkligen så dumma? Förlåt men man börjar du undra.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Avundsjuka. Jantelagen.mati skrev:Jag orkar inte läsa alla kommentarer, men alltså allvarligt. Är folk bara emot för att vara emot eller är de verkligen så dumma? Förlåt men man börjar du undra.

Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Folk är också fruktansvärt okunniga. Jag var på en fest för ett par veckor sedan och pratade elbil med några ytligt bekanta. En av dem sa att han inte kunde tänka sig en elbil, för han ville "åka bekvämt"! Jag försökte få honom att förklara vad han menade med det, men det kom saker emellan och sen pratade vi inte mer om det. Men folk har verkligen märkliga fördomar mot elbilar!
Funderade på att posta en kommentar men inser att i princip alla kommentarer är totalt förlegade. Allt från att elbilar brinner lite då och då till att 80% av vår el kommer från fossilt.
Som ngn skrev. Folk är verkligen dumma i huvudet

Det är intressant att på nära håll försöka förstå människors tankesätt.
i mångt och mycket är det tydligen lätt att "lita på" morbror Arne för han har ju rätt.
Fakta och egen reflektion är en förmåga som börjar förloras, antagligen då propaganda är lätt att ta till sig och inte kräver någon anstängning.
i mångt och mycket är det tydligen lätt att "lita på" morbror Arne för han har ju rätt.
Fakta och egen reflektion är en förmåga som börjar förloras, antagligen då propaganda är lätt att ta till sig och inte kräver någon anstängning.
TM3 LR 2019, Kona Electric 64kWh 2020 (med batteriknaset tydligen)
Absolut." Mot dumhet kämpar t o m gudarna förgäves"! Men vet man inte /vill inte lära sej-så.....!Gorr skrev:Funderade på att posta en kommentar men inser att i princip alla kommentarer är totalt förlegade. Allt från att elbilar brinner lite då och då till att 80% av vår el kommer från fossilt.
X100 lev.14/8-18.
Min brorsa - som jobbar på FOI och vet vad han talar om när det gäller farliga gaser och sånt - envisas med att alltid ta upp att OM ett litiumbatteri någon gång fattar eld så bildas det i princip nervgas (eller tja, något lika illa i alla fall) som dödar allt i den närmaste omgivningen. Det har jag hittills inte haft något bra svar på förutom att risken för brand bevisligen är mycket liten. Någon som har mer kunskap om just detta?
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
"The gas released by a venting Li-ion cell is mainly carbon dioxide (CO2). Other gases that form through heating are vaporized electrolyte consisting of ethylene and/or propylene. Burning gases also include combustion products of organic solvents."StefL skrev:Min brorsa - som jobbar på FOI och vet vad han talar om när det gäller farliga gaser och sånt - envisas med att alltid ta upp att OM ett litiumbatteri någon gång fattar eld så bildas det i princip nervgas (eller tja, något lika illa i alla fall) som dödar allt i den närmaste omgivningen. Det har jag hittills inte haft något bra svar på förutom att risken för brand bevisligen är mycket liten. Någon som har mer kunskap om just detta?
http://batteryuniversity.com/learn/arti ... ith_li_ion
Haha så ett felaktigt liteumbatteri som väntar är altså ungefär som en fult fungerande volkswagenbat skrev:"The gas released by a venting Li-ion cell is mainly carbon dioxide (CO2). Other gases that form through heating are vaporized electrolyte consisting of ethylene and/or propylene. Burning gases also include combustion products of organic solvents."StefL skrev:Min brorsa - som jobbar på FOI och vet vad han talar om när det gäller farliga gaser och sånt - envisas med att alltid ta upp att OM ett litiumbatteri någon gång fattar eld så bildas det i princip nervgas (eller tja, något lika illa i alla fall) som dödar allt i den närmaste omgivningen. Det har jag hittills inte haft något bra svar på förutom att risken för brand bevisligen är mycket liten. Någon som har mer kunskap om just detta?

Ja skulle inte vilja ha nån av dom i garaget me stängd dörr. Skilnaden är ju att fosilbilen gör så i normaltillstånd.
http://batteryuniversity.com/learn/arti ... ith_li_ion
- Teslaspolen
- Teslaägare
Glöm inte heller att litiumbatterier brinner "långsamt", till skillnad från en mera explosionsartad brand vid exempelvis bensin.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
- Elbilisten
Ur en ren psykologisk synvinkel är det intressant hur sjukligt problemfokuserade somliga är. Finns det inte ett konkret problem nu måste det ju dyka upp ett snart. Folk bygger höga murar av teoretiska problem som hinder för sig själva. Kommentarsfältet verkar vara någon tävling för bakåtsträvare i allmän negativism. Några har hur mycket tid som helst att bildligt talat titta i backspegeln men ingen tid att uppdatera sig om ny teknik. De sista ångloken som byggdes var överlägsna alla tidigare och hittade sina köpare. Likaså med de sista tjock-TVn. Ändå slutade man tillverka dem. Det blir kanske folk från detta kommentarsfält som hamstrar de sista fossilbilar precis innan myndigheterna slutar lämna ut registreringsskyltar till avgasbilar. Man förstår på kommentarerna att det är en del män med rätt hög ålder. Stofilerna kan inte vända omställningen, så det är ingen idé att lägga energi på dem. Bättre att predika det glada budskapet om elbilen 

- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Har ibland tänkt att dom är ganska rädda för denna nya teknik som dom uppfattar som nonsens och besvärlig påElbilisten skrev:Ur en ren psykologisk synvinkel är det intressant hur sjukligt problemfokuserade somliga är. Finns det inte ett konkret problem nu måste det ju dyka upp ett snart. Folk bygger höga murar av teoretiska problem som hinder för sig själva. Kommentarsfältet verkar vara någon tävling för bakåtsträvare i allmän negativism. Några har hur mycket tid som helst att bildligt talat titta i backspegeln men ingen tid att uppdatera sig om ny teknik. De sista ångloken som byggdes var överlägsna alla tidigare och hittade sina köpare. Likaså med de sista tjock-TVn. Ändå slutade man tillverka dem. Det blir kanske folk från detta kommentarsfält som hamstrar de sista fossilbilar precis innan myndigheterna slutar lämna ut registreringsskyltar till avgasbilar. Man förstår på kommentarerna att det är en del män med rätt hög ålder. Stofilerna kan inte vända omställningen, så det är ingen idé att lägga energi på dem. Bättre att predika det glada budskapet om elbilen
alla sätt och vis, något som rubbar dom ur en trygg zon och helt mot deras vilja, vilket slutar med försvarsmekanismer
där dessa inlägg på diverse sajter är en av dom. Dom känner sig hotade helt enkelt.
Då letar man antingen efter fel eller så attackerar man desperat med vad som helst.
(Tycker det känns väldigt bekant i några andra delar av samhället tex)
Sedan finns det ju alltid en grupp människor som alltid måste förstöra och tjafsa av anledningar som jag inte riktigt fattar
men det verkar vara ilska och förakt bakom iaf (eller tom en form av nöje ibland)...
Och såklart en grupp som helt enkelt tycker det är knäppt med elbilar utan att eg brytt sig så mkt om det eg.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Jag finner det lite underhållande att läsa kommentarsfältet till elbils-artiklar på sidor som mest riktar sig till petrolheads. Där ena argumentet är dummare än det andra, men om dom bara visste om vad dom egentligen har missat. 

Model 3 LR AWD -19 *Såld*
Model 3 LR AWD -21
Model 3 LR AWD -21
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Jo visst är det lite underhållning allt, har skrattat rejält några ggrJojje167 skrev:Jag finner det lite underhållande att läsa kommentarsfältet till elbils-artiklar på sidor som mest riktar sig till petrolheads. Där ena argumentet är dummare än det andra, men om dom bara visste om vad dom egentligen har missat.

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Kan vi inte sätta en påminnelse om ca 5 år och återläsa kommentarerna. 

Model 3 LR AWD 19"
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Ja det är konstigt att vissa bara bestämt sig för att BEV är skit, utan att ha några som helst kunskaper eller erfarenhet i frågan.
En kollega från Stockholm som var tillfälligtvis och jobbad hos oss i Göteborg, fick syn på min Tesla som stod på parkeringen. Han frågande direkt vem den lättlurade var som hade skaffat Tesla. Sedan radade han upp den ena elbilsmyten efter den andra som anledning till att jag var lurad. När jag slagit hål på alla hans vanföreställningar så sa han till slut. -Det spelar ingen roll vad du säger. Den är ju så jäkla ful så jag kommer aldrig att skaffa någon ändå!
Trodde faktiskt inte att han brydde sig om bilars utseende eftersom han nyligen la drygt 450k på en Passat kombi. Men jag sa inget. Det kändes liksom meningslöst att försöka fortsätta diskussionen.
En kollega från Stockholm som var tillfälligtvis och jobbad hos oss i Göteborg, fick syn på min Tesla som stod på parkeringen. Han frågande direkt vem den lättlurade var som hade skaffat Tesla. Sedan radade han upp den ena elbilsmyten efter den andra som anledning till att jag var lurad. När jag slagit hål på alla hans vanföreställningar så sa han till slut. -Det spelar ingen roll vad du säger. Den är ju så jäkla ful så jag kommer aldrig att skaffa någon ändå!

Trodde faktiskt inte att han brydde sig om bilars utseende eftersom han nyligen la drygt 450k på en Passat kombi. Men jag sa inget. Det kändes liksom meningslöst att försöka fortsätta diskussionen.

Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Jag och sambon skulle i helgen prova att lasta en stor hundbur i Teslan. Jag var inte säker om bakluckan skulle gå att stänga (det gick inte kom vi fram till), men sen kom det en snubbe och tjatade nånting om "fel bil" och "för liten" och "full med batterier istället" osv. Jag höll precis på och laddade med en massa argument, man är ju ganska van vid att försvara sig, men då började han bara skratta och sa, "ingen fara, jag är ju bara avundsjuk, det fattar du väl?"
Jag tror att det är oftast anledningen till att folk är så otroligt emot elbilar. Elbil = Tesla = alldeles för dyr = avundsjuk. En enkel ekvation.

Jag tror att det är oftast anledningen till att folk är så otroligt emot elbilar. Elbil = Tesla = alldeles för dyr = avundsjuk. En enkel ekvation.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Anthropocene. Vilket kommentarsfält! Värdigt vilket mörkerforum som helst. Trollkommentarer i vissa fall. Tack för varningen så jag slipper läsa om gubbar som finner nöje i att gräva ned sig i På spaning efter den tid som flytt. 

Var dig själv, alla andra är upptagna
BMW i4 IDrive40
BMW i4 IDrive40
Men, it has been well said, think in herds; it will be seen that they go mad in herds, while they only recover their senses slowly, and one by one. (Charles Mackay)
(Råkade se på bloggen kvartal.se)
Det finns många laggers.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Early_adopter
(Råkade se på bloggen kvartal.se)
Det finns många laggers.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Early_adopter