Baby steps

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Indigo
Inlägg: 71
Blev medlem: 16 jan 2015 22:36

Baby steps

Inlägg av Indigo »

Vägen till elbil må vara lång, men nu har vi i vår familj i alla fall tagit ett första litet steg. I förra veckan bytte vi in vår fossilare mot en hybrid, i form av en Kia Niro. Vi fick bra betalt för den gamla, och en bra deal på en demobil, så vi slog till! Riktigt nöjda hittills, känns väldigt trevligt att få köra elbil ibland, måhända inte så jätteofta men ibland så!

En grej som jag har tänkt på är att regen skulle kunna vara starkare, jag är ju van vid att kunna motorbromsa (har bara ägt bilar med manuell låda hittills), men denna bil rullar väldigt lätt när man släpper på gasen. Men det kanske i denna sorts bil är ett bättre sätt att ta vara på rörelseenergin.
Tesla Model 3 reserverad, kör hybrid (Kia Niro) så länge.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 9052
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Baby steps

Inlägg av Pontus »

Regen har väl att göra med hur kraftig motor och laddare bilen har för att ta tillvara energin. Låter som ni tagit bra kliv åt rätt håll i bilvalet i varje fall, Grattis!
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19929
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Baby steps

Inlägg av Bjelke »

Min första gen. Leaf rullar oxo larvigt lätt tom på "Eco"-läget, och andra gen. Leaf har bra mkt bättre regen fast den i övrigt är väldigt lik med samma batteri osv.
Lite synd att inte alla bygger ordentligt redan från början så kan man själv välja hur hårt man vill ha regen-effekten lixom.
Storleken på batteriet har såklart betydelse oxo, liksom temperaturen, så på en hybrid med lite mindre batteri kan det kanske vara "kört" ändå...
Trevligt att ni tagit första steget iaf :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Baby steps

Inlägg av mati »

Men är inte det lite konstigt? Jag har hittills utgått ifrån att just hybrider bygger huvudsakligen på regenerering. Främst vanliga hybrider, alltså icke-laddhybrider, måste ju ladda batterierna med hjälp av rörelseenergin. Annars är ju hela konceptet fullkomligt meningslöst.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9404
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Baby steps

Inlägg av bylund »

Fast små batterier kan i regel inte ta emot lika mycket effekt som stora batterier.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Indigo
Inlägg: 71
Blev medlem: 16 jan 2015 22:36

Re: Baby steps

Inlägg av Indigo »

mati skrev:
Men är inte det lite konstigt? Jag har hittills utgått ifrån att just hybrider bygger huvudsakligen på regenerering. Främst vanliga hybrider, alltså icke-laddhybrider, måste ju ladda batterierna med hjälp av rörelseenergin. Annars är ju hela konceptet fullkomligt meningslöst.
Ja, det var lite så jag tänkte också, men det kan ju vara så att med det här relativt lilla batteriet, så blir det mer energieffektivt överlag att regen inte är så stark. Men det vore helt klart bra om det gick att styra det själv, kanske till och med att det blir starkare regen när en trycker lite lätt på bromspedalen, och bromsen kickar in först när en trycker lite hårdare på bromspedalen.

Kia Niro ska för övrigt komma som laddhybrid under 2017, och elbil senare, ska bli kul att se vad det blir för räckviddssiffror på dessa!
Tesla Model 3 reserverad, kör hybrid (Kia Niro) så länge.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4177
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Baby steps

Inlägg av Herr X »

Vår Mitsubishi i-miev har ganska bra regen och man kan dessutom ställa in hur kraftig den ska vara, via ett växelreglage utformat som en labyrint.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Zoidberg
Teslaägare
Inlägg: 977
Blev medlem: 19 jul 2014 14:45
Ort: Frillesås

Re: Baby steps

Inlägg av Zoidberg »

Herr X skrev:
Vår Mitsubishi i-miev har ganska bra regen och man kan dessutom ställa in hur kraftig den ska vara, via ett växelreglage utformat som en labyrint.
Opel Ampera (classic) som var min laddhybrid (inkörsport till tyngre el-bilar) fungerade på samma sätt.
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19929
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Baby steps

Inlägg av Bjelke »

Indigo skrev:
mati skrev:
Men är inte det lite konstigt? Jag har hittills utgått ifrån att just hybrider bygger huvudsakligen på regenerering. Främst vanliga hybrider, alltså icke-laddhybrider, måste ju ladda batterierna med hjälp av rörelseenergin. Annars är ju hela konceptet fullkomligt meningslöst.
Ja, det var lite så jag tänkte också, men det kan ju vara så att med det här relativt lilla batteriet, så blir det mer energieffektivt överlag att regen inte är så stark. Men det vore helt klart bra om det gick att styra det själv, kanske till och med att det blir starkare regen när en trycker lite lätt på bromspedalen, och bromsen kickar in först när en trycker lite hårdare på bromspedalen.

Kia Niro ska för övrigt komma som laddhybrid under 2017, och elbil senare, ska bli kul att se vad det blir för räckviddssiffror på dessa!
Leaf:en har så, att den ökar regen när man bromsar (även om man bara nuddar pedalen sas)...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11182
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Baby steps

Inlägg av Jerker »

Bjelke skrev:
Indigo skrev:
mati skrev:
Men är inte det lite konstigt? Jag har hittills utgått ifrån att just hybrider bygger huvudsakligen på regenerering. Främst vanliga hybrider, alltså icke-laddhybrider, måste ju ladda batterierna med hjälp av rörelseenergin. Annars är ju hela konceptet fullkomligt meningslöst.
Ja, det var lite så jag tänkte också, men det kan ju vara så att med det här relativt lilla batteriet, så blir det mer energieffektivt överlag att regen inte är så stark. Men det vore helt klart bra om det gick att styra det själv, kanske till och med att det blir starkare regen när en trycker lite lätt på bromspedalen, och bromsen kickar in först när en trycker lite hårdare på bromspedalen.

Kia Niro ska för övrigt komma som laddhybrid under 2017, och elbil senare, ska bli kul att se vad det blir för räckviddssiffror på dessa!
Leaf:en har så, att den ökar regen när man bromsar (även om man bara nuddar pedalen sas)...
Samma med Zoe:n. I appen CanZE kan man se hur regen och mekanisk broms samverkar och den ger lika mycket till båda. Att använda bromspedalen är det enda sättet att ladda batteriet med upp till 43 kW på min modell som bara går att ladda med 22 kW från laddare. När jag bromsar kraftigt stiger regen till max.
Indigo
Inlägg: 71
Blev medlem: 16 jan 2015 22:36

Re: Baby steps

Inlägg av Indigo »

Indigo skrev:
mati skrev:
Men är inte det lite konstigt? Jag har hittills utgått ifrån att just hybrider bygger huvudsakligen på regenerering. Främst vanliga hybrider, alltså icke-laddhybrider, måste ju ladda batterierna med hjälp av rörelseenergin. Annars är ju hela konceptet fullkomligt meningslöst.
Ja, det var lite så jag tänkte också, men det kan ju vara så att med det här relativt lilla batteriet, så blir det mer energieffektivt överlag att regen inte är så stark. Men det vore helt klart bra om det gick att styra det själv, kanske till och med att det blir starkare regen när en trycker lite lätt på bromspedalen, och bromsen kickar in först när en trycker lite hårdare på bromspedalen.

Kia Niro ska för övrigt komma som laddhybrid under 2017, och elbil senare, ska bli kul att se vad det blir för räckviddssiffror på dessa!
Svarar mig själv lite här, det visade sig ju att det är precis så det fungerar, trycker jag lätt på bromspedalen så laddar bilen batteriet mer, den vanliga bromsen tar vid när jag trycker lite hårdare på pedalen.

Annars är vi fortfarande nöjda med bilen. Förbrukningen ligger ju tyvärr lite över det som specificerats, men det är väl samma sak som för NEDC-siffror på elbilar :)
Tesla Model 3 reserverad, kör hybrid (Kia Niro) så länge.
Skriv svar