Baby steps
Moderator: Redaktion
Baby steps
Vägen till elbil må vara lång, men nu har vi i vår familj i alla fall tagit ett första litet steg. I förra veckan bytte vi in vår fossilare mot en hybrid, i form av en Kia Niro. Vi fick bra betalt för den gamla, och en bra deal på en demobil, så vi slog till! Riktigt nöjda hittills, känns väldigt trevligt att få köra elbil ibland, måhända inte så jätteofta men ibland så!
En grej som jag har tänkt på är att regen skulle kunna vara starkare, jag är ju van vid att kunna motorbromsa (har bara ägt bilar med manuell låda hittills), men denna bil rullar väldigt lätt när man släpper på gasen. Men det kanske i denna sorts bil är ett bättre sätt att ta vara på rörelseenergin.
En grej som jag har tänkt på är att regen skulle kunna vara starkare, jag är ju van vid att kunna motorbromsa (har bara ägt bilar med manuell låda hittills), men denna bil rullar väldigt lätt när man släpper på gasen. Men det kanske i denna sorts bil är ett bättre sätt att ta vara på rörelseenergin.
Tesla Model 3 reserverad, kör hybrid (Kia Niro) så länge.
Re: Baby steps
Regen har väl att göra med hur kraftig motor och laddare bilen har för att ta tillvara energin. Låter som ni tagit bra kliv åt rätt håll i bilvalet i varje fall, Grattis!
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19929
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Baby steps
Min första gen. Leaf rullar oxo larvigt lätt tom på "Eco"-läget, och andra gen. Leaf har bra mkt bättre regen fast den i övrigt är väldigt lik med samma batteri osv.
Lite synd att inte alla bygger ordentligt redan från början så kan man själv välja hur hårt man vill ha regen-effekten lixom.
Storleken på batteriet har såklart betydelse oxo, liksom temperaturen, så på en hybrid med lite mindre batteri kan det kanske vara "kört" ändå...
Trevligt att ni tagit första steget iaf
Lite synd att inte alla bygger ordentligt redan från början så kan man själv välja hur hårt man vill ha regen-effekten lixom.
Storleken på batteriet har såklart betydelse oxo, liksom temperaturen, så på en hybrid med lite mindre batteri kan det kanske vara "kört" ändå...
Trevligt att ni tagit första steget iaf

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Baby steps
Men är inte det lite konstigt? Jag har hittills utgått ifrån att just hybrider bygger huvudsakligen på regenerering. Främst vanliga hybrider, alltså icke-laddhybrider, måste ju ladda batterierna med hjälp av rörelseenergin. Annars är ju hela konceptet fullkomligt meningslöst.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Baby steps
Fast små batterier kan i regel inte ta emot lika mycket effekt som stora batterier.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Baby steps
Ja, det var lite så jag tänkte också, men det kan ju vara så att med det här relativt lilla batteriet, så blir det mer energieffektivt överlag att regen inte är så stark. Men det vore helt klart bra om det gick att styra det själv, kanske till och med att det blir starkare regen när en trycker lite lätt på bromspedalen, och bromsen kickar in först när en trycker lite hårdare på bromspedalen.mati skrev:Men är inte det lite konstigt? Jag har hittills utgått ifrån att just hybrider bygger huvudsakligen på regenerering. Främst vanliga hybrider, alltså icke-laddhybrider, måste ju ladda batterierna med hjälp av rörelseenergin. Annars är ju hela konceptet fullkomligt meningslöst.
Kia Niro ska för övrigt komma som laddhybrid under 2017, och elbil senare, ska bli kul att se vad det blir för räckviddssiffror på dessa!
Tesla Model 3 reserverad, kör hybrid (Kia Niro) så länge.
Re: Baby steps
Vår Mitsubishi i-miev har ganska bra regen och man kan dessutom ställa in hur kraftig den ska vara, via ett växelreglage utformat som en labyrint.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: Baby steps
Opel Ampera (classic) som var min laddhybrid (inkörsport till tyngre el-bilar) fungerade på samma sätt.Herr X skrev:Vår Mitsubishi i-miev har ganska bra regen och man kan dessutom ställa in hur kraftig den ska vara, via ett växelreglage utformat som en labyrint.
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Kört Tesla sedan feb. 2015
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19929
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Baby steps
Leaf:en har så, att den ökar regen när man bromsar (även om man bara nuddar pedalen sas)...Indigo skrev:Ja, det var lite så jag tänkte också, men det kan ju vara så att med det här relativt lilla batteriet, så blir det mer energieffektivt överlag att regen inte är så stark. Men det vore helt klart bra om det gick att styra det själv, kanske till och med att det blir starkare regen när en trycker lite lätt på bromspedalen, och bromsen kickar in först när en trycker lite hårdare på bromspedalen.mati skrev:Men är inte det lite konstigt? Jag har hittills utgått ifrån att just hybrider bygger huvudsakligen på regenerering. Främst vanliga hybrider, alltså icke-laddhybrider, måste ju ladda batterierna med hjälp av rörelseenergin. Annars är ju hela konceptet fullkomligt meningslöst.
Kia Niro ska för övrigt komma som laddhybrid under 2017, och elbil senare, ska bli kul att se vad det blir för räckviddssiffror på dessa!
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Baby steps
Samma med Zoe:n. I appen CanZE kan man se hur regen och mekanisk broms samverkar och den ger lika mycket till båda. Att använda bromspedalen är det enda sättet att ladda batteriet med upp till 43 kW på min modell som bara går att ladda med 22 kW från laddare. När jag bromsar kraftigt stiger regen till max.Bjelke skrev:Leaf:en har så, att den ökar regen när man bromsar (även om man bara nuddar pedalen sas)...Indigo skrev:Ja, det var lite så jag tänkte också, men det kan ju vara så att med det här relativt lilla batteriet, så blir det mer energieffektivt överlag att regen inte är så stark. Men det vore helt klart bra om det gick att styra det själv, kanske till och med att det blir starkare regen när en trycker lite lätt på bromspedalen, och bromsen kickar in först när en trycker lite hårdare på bromspedalen.mati skrev:Men är inte det lite konstigt? Jag har hittills utgått ifrån att just hybrider bygger huvudsakligen på regenerering. Främst vanliga hybrider, alltså icke-laddhybrider, måste ju ladda batterierna med hjälp av rörelseenergin. Annars är ju hela konceptet fullkomligt meningslöst.
Kia Niro ska för övrigt komma som laddhybrid under 2017, och elbil senare, ska bli kul att se vad det blir för räckviddssiffror på dessa!
Re: Baby steps
Svarar mig själv lite här, det visade sig ju att det är precis så det fungerar, trycker jag lätt på bromspedalen så laddar bilen batteriet mer, den vanliga bromsen tar vid när jag trycker lite hårdare på pedalen.Indigo skrev:Ja, det var lite så jag tänkte också, men det kan ju vara så att med det här relativt lilla batteriet, så blir det mer energieffektivt överlag att regen inte är så stark. Men det vore helt klart bra om det gick att styra det själv, kanske till och med att det blir starkare regen när en trycker lite lätt på bromspedalen, och bromsen kickar in först när en trycker lite hårdare på bromspedalen.mati skrev:Men är inte det lite konstigt? Jag har hittills utgått ifrån att just hybrider bygger huvudsakligen på regenerering. Främst vanliga hybrider, alltså icke-laddhybrider, måste ju ladda batterierna med hjälp av rörelseenergin. Annars är ju hela konceptet fullkomligt meningslöst.
Kia Niro ska för övrigt komma som laddhybrid under 2017, och elbil senare, ska bli kul att se vad det blir för räckviddssiffror på dessa!
Annars är vi fortfarande nöjda med bilen. Förbrukningen ligger ju tyvärr lite över det som specificerats, men det är väl samma sak som för NEDC-siffror på elbilar

Tesla Model 3 reserverad, kör hybrid (Kia Niro) så länge.