Upplevelsen med vinterdäck
Moderator: Redaktion
- Datordoktorn
- Teslaägare
- Inlägg: 327
- Blev medlem: 27 mar 2014 21:46
- Ort: Partille
Upplevelsen med vinterdäck
I förrgår var jag och lade på vinterdäcken, Nokia Hakka R2. Ni andra som har de här däcken, hur upplever ni bilen efter det skiftet?
Helt klart är att alla former av demokörningar är definitivt över för säsongen.....mer än halv gas ifrån stillastående och bilen slingrar sig fram som en huggorm med ilsket blinkande antispinnlampa.
Även "fullgas" ifrån typ 60-70 kilometer resulterar i samma effekt. Om man kör slalomkörning i typ 50 km/h så känner man hur bilen liksom nästan känns lite hög och svajig.
Gaspådrag i kurva ska man liksom inte ens försöka om man vill slippa överraskningar.
Jag vet förstås också att vinterdäckens konstruktion med sajpade klackar ger väldigt låg stabilitet i både sidled och längsled men så stor skillnad?
Sen är förstås inte temperaturen med 10+ direkt optimal. För de som undrar så testade jag med 3,1 kilo ifrån däckgubben vilket nedkylt blev 2,9. Nu har jag tryckt i 3,2, kalla däck, men ingen nämnvärd skillnad.
Tror ni däcken blir bättre när de slitits till och/eller när det blir kallare? Positivt dock att däcken beter sig tämligen förutsägbart och inte släpper greppet oväntat utan ganska mjukt. Dessutom bör man kunna rita fina streck med dem men de kanske man ska undvika när de kostar över 3000 stycket?
Och för er som påstår att originaldäcken är odugliga.....ni fattar inte vilket bra jobb de gör förrän ni testat vinterdäck!
Helt klart är att alla former av demokörningar är definitivt över för säsongen.....mer än halv gas ifrån stillastående och bilen slingrar sig fram som en huggorm med ilsket blinkande antispinnlampa.
Även "fullgas" ifrån typ 60-70 kilometer resulterar i samma effekt. Om man kör slalomkörning i typ 50 km/h så känner man hur bilen liksom nästan känns lite hög och svajig.
Gaspådrag i kurva ska man liksom inte ens försöka om man vill slippa överraskningar.
Jag vet förstås också att vinterdäckens konstruktion med sajpade klackar ger väldigt låg stabilitet i både sidled och längsled men så stor skillnad?
Sen är förstås inte temperaturen med 10+ direkt optimal. För de som undrar så testade jag med 3,1 kilo ifrån däckgubben vilket nedkylt blev 2,9. Nu har jag tryckt i 3,2, kalla däck, men ingen nämnvärd skillnad.
Tror ni däcken blir bättre när de slitits till och/eller när det blir kallare? Positivt dock att däcken beter sig tämligen förutsägbart och inte släpper greppet oväntat utan ganska mjukt. Dessutom bör man kunna rita fina streck med dem men de kanske man ska undvika när de kostar över 3000 stycket?
Och för er som påstår att originaldäcken är odugliga.....ni fattar inte vilket bra jobb de gör förrän ni testat vinterdäck!
Blå S75 AP2 beställd o avbeställd (pga sjukdom)
Blå S75D, vit insida, pano, AP, premium, kolfiber.
Elskåp (e-NV200 2017)
http://---
Re: Upplevelsen med vinterdäck
Dubbfria vinterdäck måste köras en bit innan de normaliserar sig.
Dubbade vinterdäck är tvärtom, dubben är mest effektiv de första 100 milen.
Dubbade vinterdäck är tvärtom, dubben är mest effektiv de första 100 milen.
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Re: Upplevelsen med vinterdäck
Även dubbdäck ska köras in försiktigt så att dubben sätter sig.
Menar du att dubbfriadäck blir stabilare efter ett tag?
Det finns ju trots allt en anledning till att man inte kör med vinterdäck året om... Hade de haft samma grepp och varit lika stabila som sommardäcken hade väl ingen bekymmrat sig om att byta.
Menar du att dubbfriadäck blir stabilare efter ett tag?
Det finns ju trots allt en anledning till att man inte kör med vinterdäck året om... Hade de haft samma grepp och varit lika stabila som sommardäcken hade väl ingen bekymmrat sig om att byta.
Re: Upplevelsen med vinterdäck
Jag har dubb (Hakka 8). Ljudnivån helt ok. Dubben gör att antispinn går in om man trampar plattan i botten. Men acceleratioen rullande är mer än ok. Hakka 8 behöver man inte köra in på samma sätt men ljudet minskar något över tid. Notera att dubbdäck inte har like mjukt gummi som dubbfria. Med tanke på tyngden och prestandan misstänker jag att dubbfria kommer nötas mycket snabbare... Skall bli intressant att följa!
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Re: Upplevelsen med vinterdäck
Hade samma problem som du i början, men det känns bättre nu efter ca 50-60 mil. Har däcktryck 3,2 fram och 3,3 bak. Hade på tok för lågt förut.Datordoktorn skrev:I förrgår var jag och lade på vinterdäcken, Nokia Hakka R2. Ni andra som har de här däcken, hur upplever ni bilen efter det skiftet?
Helt klart är att alla former av demokörningar är definitivt över för säsongen.....mer än halv gas ifrån stillastående och bilen slingrar sig fram som en huggorm med ilsket blinkande antispinnlampa.
Även "fullgas" ifrån typ 60-70 kilometer resulterar i samma effekt. Om man kör slalomkörning i typ 50 km/h så känner man hur bilen liksom nästan känns lite hög och svajig.
Gaspådrag i kurva ska man liksom inte ens försöka om man vill slippa överraskningar.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Re: Upplevelsen med vinterdäck
Bytte till Hakka 8 i tisdags. Stockholmsvintern har ju inte riktigt kommit än, men det är ganska stor skillnad, både till ljudvolym och körkontakt. Från stillastående känns det som att man åker över rullgrus eller bubbelplast när det kommer till ljudet. Bilen släpper även vid ganska modesta gaspådrag från stillastående. Inget att oroa sig över, men man är inte lika snabb ur startblocken längre. Inte kollat trycket i dom än, utan tänkte ta och göra det när temperaturen kryper ner närmare nollan.
Re: Upplevelsen med vinterdäck
Såg att Pirelli Sottozero har fått lite kritik på forumet. Ibland kan centraleuropeiska vinterdäck vara att föredra tycker jag.
Själv kör jag på Continental TS850 (dock ej Tesla) och de känns i princip som sommardäcken i grepp och stabilitet.
Visst är de sämre på snö och is, men då jag medvetet eller omedvetet alltid kör mycket lugnare då så funkar det för mig.
Jag värdesätter egenskaperna i slask, vått och torrt då hastigheten och körsättet liknar det på sommaren...
Själv kör jag på Continental TS850 (dock ej Tesla) och de känns i princip som sommardäcken i grepp och stabilitet.
Visst är de sämre på snö och is, men då jag medvetet eller omedvetet alltid kör mycket lugnare då så funkar det för mig.
Jag värdesätter egenskaperna i slask, vått och torrt då hastigheten och körsättet liknar det på sommaren...
Re: Upplevelsen med vinterdäck
Köper inte Coninental sedan de sabbade Gislaved, som jag alltid hade förut.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Re: Upplevelsen med vinterdäck
Centraleuropeiska däck är farliga vid svartis eller oväntat väder... De är bra ned till ca 0 sedan se upp! Skulle personligen aldrig körs på dessa då jag vet hur ofta det kan bli svartis på E4an... Ändrat uppfattning helt efter två incidenter. Glad att jag lever och det var på centraleuropeiska på en Alpina, ja jag körde försiktigt på motorväg men det släppte... Bilen rejält kvaddad... Never again. Men upp till var och en att göra sin egen bedömning.
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Re: Upplevelsen med vinterdäck
var ordet sa Bull! Det blev en lite chockartad upplevelse faktiskt, styrde 20 mil i snöslasket förra torsdagen, fick slaskplaning i hastigheter över 80, den gick bara rakt framhuggorm
Man får vara försiktig på gasen som du säger, det spinner väldigt lätt. Hoppas upplevelsen är bättre när det blir kallare och riktig snö, just nu känns det inget vidare.
Model 3 LR/DM, mars 2019, röd, 19”, svart premiuminteriör, AP.
Re: Upplevelsen med vinterdäck
Ljudet minskade efter jag kört lite med mina Hakka 8. Nu tycker jag inte de låter mer än Ps2 på motorväg faktiskt. Ja när man rullar ut ur garaget är det ju dubbljudet men i fart försvinner det. Det vanlig vägljudet är högre än däckljudet. Så inga problem alls. Med lite minus och is skall det bli kul att prova dem. Nej man kan inte accelerera på samma sätt från stillastående men det är nog mindre smart på vintern oavsett... Kan tänka mig att nordiska dubbfria är ännu mer snaky då gummit är mjukare... Bör ändra uppträdande vid kyla...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Re: Upplevelsen med vinterdäck
Jag har samma däck och exakt samma upplevelse. Vi bor i fel land, vore bättre att slippa vinterdäcken.Datordoktorn skrev:I förrgår var jag och lade på vinterdäcken, Nokia Hakka R2. Ni andra som har de här däcken, hur upplever ni bilen efter det skiftet?
Helt klart är att alla former av demokörningar är definitivt över för säsongen.....mer än halv gas ifrån stillastående och bilen slingrar sig fram som en huggorm med ilsket blinkande antispinnlampa.
Även "fullgas" ifrån typ 60-70 kilometer resulterar i samma effekt. Om man kör slalomkörning i typ 50 km/h så känner man hur bilen liksom nästan känns lite hög och svajig.
Gaspådrag i kurva ska man liksom inte ens försöka om man vill slippa överraskningar.
Jag vet förstås också att vinterdäckens konstruktion med sajpade klackar ger väldigt låg stabilitet i både sidled och längsled men så stor skillnad?
Sen är förstås inte temperaturen med 10+ direkt optimal. För de som undrar så testade jag med 3,1 kilo ifrån däckgubben vilket nedkylt blev 2,9. Nu har jag tryckt i 3,2, kalla däck, men ingen nämnvärd skillnad.
Tror ni däcken blir bättre när de slitits till och/eller när det blir kallare? Positivt dock att däcken beter sig tämligen förutsägbart och inte släpper greppet oväntat utan ganska mjukt. Dessutom bör man kunna rita fina streck med dem men de kanske man ska undvika när de kostar över 3000 stycket?
Och för er som påstår att originaldäcken är odugliga.....ni fattar inte vilket bra jobb de gör förrän ni testat vinterdäck!
Re: Upplevelsen med vinterdäck
Tänk på att odubbade Nordiska däck blir sämre och sämre med värmen. De blir riktigt ormiga när det är många plusgrader men blir bättre från noll och ned. Beror nog på den mjukare gummiblandningen. Dubbdäck är hårdare och känns inte lika ormiga vid plusgrader. dock gör ju dubben en hel för antispinn... Dvs antispinnen får lite frispel och tror den har dåligt grepp pgr av dubben... Klassiskt på sportbilar...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Re: Upplevelsen med vinterdäck
Kör på Pirelli Sottozero och än så länge tycker jag att de känns ganska bra och inte så stor skillnad mot sommardäcken (när jag väl hade fått rätt tryck i däcken) och med tanke på att temperaturen här i södra Skåne ofta ligger en bra bit över noll så hoppas jag att de ska funka bra under hela den Skånska "vintern".
Re: Upplevelsen med vinterdäck
Tänk på att dubben på dubbdäcken är så rundade efter 200-300 mil på barmark att det är bättre utan dem...hybris skrev:Tänk på att odubbade Nordiska däck blir sämre och sämre med värmen. De blir riktigt ormiga när det är många plusgrader men blir bättre från noll och ned. Beror nog på den mjukare gummiblandningen. Dubbdäck är hårdare och känns inte lika ormiga vid plusgrader. dock gör ju dubben en hel för antispinn... Dvs antispinnen får lite frispel och tror den har dåligt grepp pgr av dubben... Klassiskt på sportbilar...
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
- Andyglader
- Teslaägare
- Inlägg: 13
- Blev medlem: 29 sep 2014 23:37
Re: Upplevelsen med vinterdäck
Jag bytte till Pielli Sottozero i Köpenhamn igår. Bor också i södra Skåne. Vad kör du med för tryck i däcken?Dan skrev:Kör på Pirelli Sottozero och än så länge tycker jag att de känns ganska bra och inte så stor skillnad mot sommardäcken (när jag väl hade fått rätt tryck i däcken) och med tanke på att temperaturen här i södra Skåne ofta ligger en bra bit över noll så hoppas jag att de ska funka bra under hela den Skånska "vintern".
Re: Upplevelsen med vinterdäck
Matlab vilket skitsnack. Kört med hakka dubb många vintrar och de greppar sjukt bra, tex räddade mina Hakka SUV mig från en krock förra vintern. Tredje året på de däcken och de bromsade mycket bra på svartis så snacka inte dumheter!
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Re: Upplevelsen med vinterdäck
sottozero är Europeiska dubbfria.,dvs de är bra ned till nollan. Säkert bra i Skåne om Ni slipper riktig vinter. Kör mycket försiktigt om du hälsar på i mer nordliga breddgrader speciellt med luriga vädret man får runt nollan...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Re: Upplevelsen med vinterdäck
Kör Nokia dubbfri och tycker inte att jag känner någon större skillnad mot sommardäcken, lite högre ljudnivå kanske?
Re: Upplevelsen med vinterdäck
Jag har fyllt på till 3,2 bar.Andyglader skrev:Jag bytte till Pielli Sottozero i Köpenhamn igår. Bor också i södra Skåne. Vad kör du med för tryck i däcken?Dan skrev:Kör på Pirelli Sottozero och än så länge tycker jag att de känns ganska bra och inte så stor skillnad mot sommardäcken (när jag väl hade fått rätt tryck i däcken) och med tanke på att temperaturen här i södra Skåne ofta ligger en bra bit över noll så hoppas jag att de ska funka bra under hela den Skånska "vintern".
Re: Upplevelsen med vinterdäck
Fick bilen levererad med Sottozero och körde med dessa hela förra vintern (som ju var rätt mild i Stockholmstrakten). Funkade bättre än förväntat även om 90 procent av tiden knappast kan betraktas som vinterväglag. Överlag bra grepp även i acceleration. Snö och modd var inte heller något problem, men de är naturligtvis inte optimala på isiga vägar. Nu har de åkt på igen och jag ligger kring 3.0 bar i tryck. Någon tiondel mer bak.
- Datordoktorn
- Teslaägare
- Inlägg: 327
- Blev medlem: 27 mar 2014 21:46
- Ort: Partille
Re: Upplevelsen med vinterdäck
Nu när mina R2 rullat 100 mil och temperaturen sjunkit ner mot nollstrecket och under så är däcken helt annorlunda att köra på. Mycket bättre grepp och känns inte alls lika svajiga längre.
Lär mig läxan till nästa år och väntar med att lägga på vinterhjulen tills det blir vinterväglag.
Lär mig läxan till nästa år och väntar med att lägga på vinterhjulen tills det blir vinterväglag.
Blå S75 AP2 beställd o avbeställd (pga sjukdom)
Blå S75D, vit insida, pano, AP, premium, kolfiber.
Elskåp (e-NV200 2017)
http://---
Re: Upplevelsen med vinterdäck
En norsk representant på Tesla sa just att Hakka R2 kunde upplevas lite sliriga och vobbla i något högre temperaturer, men att de kommer till sin rätt vid lägre temperaturer. I ett par plusgrader är känslan kring grepp och acceleration med Sottozero faktiskt rätt nära sommarens 21-tummare. I väta och modd funkar de helt också helt ok, men som sagt - vid isigt väglag är de inga test-vinnare.
Re: Upplevelsen med vinterdäck
Vi lär oss lite olika läxor. Efter att 9 gånger av 10 under 40 år ha behövt åka med sommardäcken när första snön kommer, alternativt ligga på knä i snöblasket halvfem på morgonen och byta hjul så har jag lärt mig läxan att lägga på vinterdäcken i tid. Därtill har jag nog åkt av två gånger och glidit in i en annan bil en gång. Att åka med lite sunkiga däck några veckor är ok.Datordoktorn skrev:Nu när mina R2 rullat 100 mil och temperaturen sjunkit ner mot nollstrecket och under så är däcken helt annorlunda att köra på. Mycket bättre grepp och känns inte alls lika svajiga längre.
Lär mig läxan till nästa år och väntar med att lägga på vinterhjulen tills det blir vinterväglag.
Re: Upplevelsen med vinterdäck
Kör försiktigt!
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19911401.ab
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19911401.ab
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.