Vinterkörning

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Agusten
Teslaägare

Vinterkörning

Inlägg av Agusten »

Jag undrar om någon har erfarenhet av vinterkörning. Vi har planer på att ta Teslan till Österrike och om man förlorar mycke i räckvidd om man har takbox?
Med vänlig hälsning,
Anders
Användarvisningsbild
Gastrogate
Teslaägare
Kontakt:

Re: Vinterkörning

Inlägg av Gastrogate »

Har inte koll på det ännu, men inom kort blir det en resa till fjällen med takräcke, fjällpulka och längdskidor på taket.
55 mil där vi passerar Mora och laddar upp för både matpaus och vila.

Dock har dagens korta snökörning resulterat i en ganska osynlig bakdel på bilen.
Sjukt farligt när ljusen försvinner under snön.
IMG_3162.JPG
Annars är det väl som vanligt att parkeringssensorerna snöar igen och piper konstant eller sätter systemet ur drift.
IMG_3161.JPG
P100D - Röd Multi-Coat-färg, Panoramatak, Ludicrous, Uppgraderad Autopilot (AP2), Premium Uppgraderingspaket, Aktiv Luftfjädring, Ultra Hi-Fi, Köldpaket - http://---
Användarvisningsbild
Agusten
Teslaägare

Inlägg av Agusten »

Du kanske kan återkomma efter din resa, vi åker inte förrän v.10
Användarvisningsbild
Cliff Barnes
Teslaägare

Vinterkörning

Inlägg av Cliff Barnes »

Vi har kört Kungsbacka-Hemsedal med stor takbox. Känslan var att den drog ca 10% extra vid runt 100 km/h. I övrigt känns det som att vår 85D funkar väldigt bra i halt väglag. Har även kört en gång till Hemsedal och en gång till Trysil utan takbox
Användarvisningsbild
stefan007
Teslaägare

Inlägg av stefan007 »

Cliff Barnes skrev:
Vi har kört Kungsbacka-Hemsedal med stor takbox. Känslan var att den drog ca 10% extra vid runt 100 km/h. I övrigt känns det som att vår 85D funkar väldigt bra i halt väglag. Har även kört en gång till Hemsedal och en gång till Trysil utan takbox
Klarar du Solli till Hemsedal eller fyller du lite i Gol också? Hur är det med laddning i Hemsedal? Ska finnas några Type-2 enligt dom själva.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Gastrogate, om du får uppåt 600 Wh/km i förbrukning nu så ska det bli intressant att se vad det blir med takbox :shock:

Fast det kanske blir färre ludicrousstarter då ;)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Gastrogate
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Gastrogate »

bylund skrev:
Gastrogate, om du får uppåt 600 Wh/km i förbrukning nu så ska det bli intressant att se vad det blir med takbox :shock:

Fast det kanske blir färre ludicrousstarter då ;)
Hehe, jag tror takbox och allt som inledningsvis satt fast på taket är borta vid accelerationer, fast när man kör med takbox är det troligtvis snö ute och då blir det automatiskt utjämnat.

Bifogar en liten bild från dagens tur från jobbet till dagis för att hämta barnen.
IMG_3163.PNG
P100D - Röd Multi-Coat-färg, Panoramatak, Ludicrous, Uppgraderad Autopilot (AP2), Premium Uppgraderingspaket, Aktiv Luftfjädring, Ultra Hi-Fi, Köldpaket - http://---
Användarvisningsbild
Cliff Barnes
Teslaägare

Inlägg av Cliff Barnes »

stefan007 skrev:
Cliff Barnes skrev:
Klarar du Solli till Hemsedal eller fyller du lite i Gol också? Hur är det med laddning i Hemsedal? Ska finnas några Type-2 enligt dom själva.
Hade absolut kunnat klara Solli-Hemsedal, men jag har ändå stannat i Gol för att jag velat ha lite marginal för att kunna ta mig tillbaka till Gol ifall det inte skulle funka med laddning i Hemsedal.

Båda gångerna jag har varit där har jag laddat med 11 kw på gaveln av Alpin Lodge. Första gången funkade det utan att betala. Nu innan jul fick jag betala. Använde "Lade i Norge"-appen. Reggade ett kreditkort förra säsongen när jag använde den i Trysil
Användarvisningsbild
stefan007
Teslaägare

Inlägg av stefan007 »

Tack! Då blir det som jag planerat. Det går ju ganska mycket uppåt sista biten.
Användarvisningsbild
Teslanorr
Teslaägare

Inlägg av Teslanorr »

Gastrogate, varifrån får du den bilden med förbrukningen etc?
Användarvisningsbild
Gastrogate
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Gastrogate »

Teslanorr skrev:
teslafi.com
Användarvisningsbild
Teslanorr
Teslaägare

Inlägg av Teslanorr »

Ok, är det säkert ge dom user o password? Kan man ändra password efter man fått "token"?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Gastrogate skrev:
Har inte koll på det ännu, men inom kort blir det en resa till fjällen med takräcke, fjällpulka och längdskidor på taket.
55 mil där vi passerar Mora och laddar upp för både matpaus och vila.

Dock har dagens korta snökörning resulterat i en ganska osynlig bakdel på bilen.
Sjukt farligt när ljusen försvinner under snön.

Annars är det väl som vanligt att parkeringssensorerna snöar igen och piper konstant eller sätter systemet ur drift.
Skit oxo, skulle tagit kort på min bil igår kväll, den hade byggt ca 10cm baktill men man såg ff lyktorna ganska bra faktiskt, snön bygger ganska speciellt på dom här, mest som
en fet spoiler upptill på mitten samt längst ner, ser lite coolt ut tom :)
Ska se om det blir läge snart igen...
Men visst, inte speciellt trafiksäkert med täckta lyktor, jag brukar stanna och sopa av lite då och då...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
Men visst, inte speciellt trafiksäkert med täckta lyktor, jag brukar stanna och sopa av lite då och då...
En av nackdelarna med moderna bilar som har LED. Gamla hederliga glödlampor smälter ju bort snön.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Bjelke skrev:
En av nackdelarna med moderna bilar som har LED. Gamla hederliga glödlampor smälter ju bort snön.
Japp så är det... Mer värmeslingor kopplad till bakrutevärmaren kanske? Fast bilen byggs ju i Californien så... :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Teslanorr
Teslaägare

Inlägg av Teslanorr »

Gastrogate skrev:
Teslanorr skrev:
teslafi.com
Är det säkert att ge dom inloggning etc? Antar man kan testa och sen byta password sen?!
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Teslanorr skrev:
Gastrogate skrev:
Teslanorr skrev:
teslafi.com
Är det säkert att ge dom inloggning etc? Antar man kan testa och sen byta password sen?!
Att lämna ut lösenordet är alltid en risk, så man får ju bedöma vad risken mot nyttan är. Själv skulle jag inte ge ut lösenordet till en tjänst som sparar det hos sig själva, då, även om de själva har gott uppsåt, kan han gjort något misstag, och ett läckt användarnamn och lösenord räcker för att köra iväg med bilen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Inlägg av Tars »

Bjelke skrev:
mati skrev:
Bjelke skrev:
Japp så är det... Mer värmeslingor kopplad till bakrutevärmaren kanske? Fast bilen byggs ju i Californien så... :lol:
Eller byta ut alla lampor till glödlampor helt enkelt. Bild

Skickat från min Motorola v66 med Tapatalk
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Skriv svar