Ångest!!!

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
REDNEB
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 14 nov 2014 14:08
Ort: Skövde

Ångest!!!

Inlägg av REDNEB »

Hej

Ny medlem här på forumet!

Beställde en TESLA S85D i tisdags. Fantastisk bil!!!

Men det är inte bilvalet som ger upphov till min inre ångest. Det är hur det ska bli att leva med en elbil. Jag kommer antagligen få spendera 3-400 timmar vid en laddstation de närmsta 3 åren ;)

Kanske har ni suttit i samma sits som jag och kan dela med er av era erfarenheter. Omges av skeptiska människor som häcklar mig för mitt(i deras ögon) idiotiska val.

Jag bor i Skövde, kör ca 4-5000mil per år. Laddarna i Arboga, Ljung och Falkenberg kommer bli mina huvudsakliga bränsle depåer. Kör i dagsläget en Audi A6 diesel och frun har som tur nog en Golf ifall nöden skulle tränga på.

Jag är lite av åsikten, att det är personer i min sits som verkligen kan göra en skillnad och påverka miljön i positiv riktning.

Tackar på förhand

//Markus
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Ångest!!!

Inlägg av Surfaren »

Det är ju i allmänhet många skeptiker som tänker att med en elbil kommer man ju inte längre än 20 mil. Alla har inte hängt med i svängarna och förstått att det finns en bil som levererar betydligt bättre räckvidd än så. Du får visa dem denna sida: http://teslaclubsweden.se/elbilsmyter/ ;)

Grattis till bilen :)
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 891
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Ångest!!!

Inlägg av Delta »

Besvärligast är väntan på leverans. Resten är en dans på rosor för dig o miljön. Var rädd om körkorten och gör inga bulor. :P
Användarvisningsbild
olarsson
Teslaägare
Inlägg: 780
Blev medlem: 13 apr 2014 00:23
Ort: Enskede

Re: Ångest!!!

Inlägg av olarsson »

Jag är lite av åsikten, att det är personer i min sits som verkligen kan göra en skillnad och påverka miljön i positiv riktning.
Helt rätt! Hjälte!

Sjäv kör jag kanske tredjedelen av det men vill vara med och driva teknikutvecklingen framåt så att den på sikt kan spridas även till billigare fordon för de som inte kan eller vil betala det en Tesla kostar idag.
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare
Inlägg: 730
Blev medlem: 05 mar 2014 18:45

Re: Ångest!!!

Inlägg av Larofo »

Välkommen till TCS och gratulerar till bilköpet REDNEB!
Tror inte det kommer bli några större problem.
Visst, du kommer få tillbringa en del tid på laddstationerna.
Den tiden kommer du att utnyttja på bästa tänkbara sätt.
Vila sig lite efter många mil bakom ratten, äta en bit mat, pudra näsan,
kanske arbeta lite bakom laptopen eller varför inte bara sitta där och njuta
av att du äger en av världens bästa bilar. :D
Du har tagit helt rätt beslut!!
Användarvisningsbild
Marten
Teslaägare
Inlägg: 163
Blev medlem: 23 maj 2014 09:04
Ort: Lomma / Oslo

Re: Ångest!!!

Inlägg av Marten »

Grattis!!!

Jag har haft samma ångest, under väntan.. Men den finns inte längre nu när jag har bilen så är ångesten borta....

Visst - man får ändra mindset något. Ladda hemma varje natt gör att du kommer ca 30-40mil varje dag. De dagar du skall köra längre så blir det SC. Jag själv pendlar en hel del mellan Oslo - Malmö och tycker det bara är kul att stanna och ladda.. :-)

I går körde jag en (ny) diesel BMW från Oslo - Malmö, det gick lite fortare men uusschh.. vilket ljud, vad trött den var, så osmart den kändes... Kändes som att ta ett stag tilbaka i tiden. Dessutom, shit vad äckligt det är att tanka diesel, kladdigt och lutar illa...
Få rabatt på din Tesla: http://---
S85, Vit, Pano, Tech, Luftfjädring, Carbon, - beställd maj 2014 - leverans september 2014. 4,300mil
Användarvisningsbild
Marten
Teslaägare
Inlägg: 163
Blev medlem: 23 maj 2014 09:04
Ort: Lomma / Oslo

Re: Ångest!!!

Inlägg av Marten »

Marten skrev:
Grattis!!!

Jag har haft samma ångest, under väntan.. Men den finns inte längre nu när jag har bilen så är ångesten borta....

Visst - man får ändra mindset något. Ladda hemma varje natt gör att du kommer ca 30-40mil varje dag. De dagar du skall köra längre så blir det SC. Jag själv pendlar en hel del mellan Oslo - Malmö och tycker det bara är kul att stanna och ladda.. :-)

I går körde jag en (ny) diesel BMW från Oslo - Malmö, det gick lite fortare men uusschh.. vilket ljud, vad trött den var, så osmart den kändes... Kändes som att ta ett stag tilbaka i tiden. Dessutom, shit vad äckligt det är att tanka diesel, kladdigt och lutar illa...
Desstom fick jag inte jobbat/besvarat mail och kollat Facebook på vägen. (Man hinner perfekt kolla/svara på några mail och kolla FB när man SC:ar...)
Få rabatt på din Tesla: http://---
S85, Vit, Pano, Tech, Luftfjädring, Carbon, - beställd maj 2014 - leverans september 2014. 4,300mil
Användarvisningsbild
Olof Borjesson
Teslaägare
Inlägg: 88
Blev medlem: 01 jun 2014 12:59
Ort: Kungshamn, nära Smögen på västkusten

Re: Ångest!!!

Inlägg av Olof Borjesson »

För min del tar laddning ungefär fyra sekunder per dygn. Två sekunder på morgonen då jag drar ur sladden och två sekunder på kvällen då jag sätter i den. De fåtal gånger som jag åker längre än 40 mil på en dag så stannar jag på en supercharger. Oftast räcker det med ett stopp på 5-10 minuter för att tanka de kilowattimmar som saknas. Man har hela tiden full koll på återstående räckvidd och avstånd med GPS:en så man drabbas aldrig av räckviddsångest. Någon gång har jag sänkt hastigheten för att få strömmen att räcka fram till nästa laddställe som oftast är mitt garage. En sänkning från 139 till 110km/h ökar räckvidden väldigt mycket.
Användarvisningsbild
elulf
Teslaägare
Inlägg: 84
Blev medlem: 23 apr 2014 19:31

Re: Ångest!!!

Inlägg av elulf »

Du har absolut inget att oroa dig för. Även om du skulle göra absolut all laddning på superchargers borde 75 timmar per år räcka för 4500 mil. De allra flesta laddar åtminstone 95% av energin nattetid, om du gör väldigt mycket långresor kanske den andelen kan gå ner till 75%, så knappast mer än ca 18-19 timmar per år vid laddstationer.

Lite osäker på hur långt din Audi kommer på en full tank men jag antar att du i nuläget måste tanka ca 70 ggr per år, det borde motsvara minst 10 timmar på bensinmack per år.

Så slutresultatet blir väl max 8-9 timmar extra väntan per år jämfört med idag. Inget att ha ångest för. Med lite större andel laddning hemma kommer du t.o.m. tjäna tid.
Användarvisningsbild
josve
Teslaägare
Inlägg: 482
Blev medlem: 27 mar 2014 20:30

Re: Ångest!!!

Inlägg av josve »

Inför mitt köp av Teslan bytte jag vår "andrabil" mot en något större BMW (bensin) än vad vi hade behov av normalt. Detta för att kunna använda den när Teslan inte skulle räcka till.

2200 mil senare i Teslan har jag aldrig kännt att jag behövt använda "andrabilen" istället för Teslan. Undviker i det längsta att åka BMWn.

Just nu är jag sugen på att byta bort bensinbilen mot en mindre elbil istället.
Användarvisningsbild
REDNEB
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 14 nov 2014 14:08
Ort: Skövde

Re: Ångest!!!

Inlägg av REDNEB »

Hej igen

Tusen tack för alla svar!

Det verkar som om förlossningen är den svåraste biten:)

Jag har inte kryssat för dubbel laddare. Kanske en bra idé...

Så här ser konfigurationen ut. Ja jag vet! Jag har snålat lite....

Några tips på något jag kan tänkas missat. Har fortfarande lite tid på mig att ändra min order.
tesla.jpg
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ångest!!!

Inlägg av LarsL »

Med så många mil per år har du ju tillbaka halva bilen i bränsle på 8 år, om inget chockerande händer med olja. Kostnade blir alltså som för en BMW eller MB i samma klass och då tror jag faktiskt att kontakterna du reser till ser med betydligt bättre ögon på Teslan.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Ångest!!!

Inlägg av hybris »

Tanka gör man inte. Sladd i och sladd ur. Alltid full tank, underbart. Man slipper allt vad äckliga bensinpumpar heter! Många som inte ägt en elbil fattar att man har full tank varje morgon. Annorlunda och väldigt trevligt.mjag har faktiskt aldrig laddat någon annanstans inte ens superchargers. Kör inte så långt att jag behöver mer än 40 mil per dag. 90% av alla Svenskar kör mindre än 4 mil per dag... Mycket snack och jidder men oroa dig inte. Inga problem med elbil om den heter Tesla. Tvärtom kommer du hata fossilbilar och all dålog teknik i dessa bilar. Man vänjer sig otroligt snabbt vid att model S är den nya baselinen... Undra vad andrahandsvärdet på bensin och dieselbilar i samma klass som model S kommer kosta om ett par år. Hälsa dina vänner det! De har köpt något som kommer dala som stenar... ;-)
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
Marten
Teslaägare
Inlägg: 163
Blev medlem: 23 maj 2014 09:04
Ort: Lomma / Oslo

Re: Ångest!!!

Inlägg av Marten »

Mina subjektiva kommentarer:

- Lägg till Panoramataket - det är ett måste om du skall ha takräcke någon gång. Ger härlig rymd och blir Cab-light på sommaren.
- Köldpaketet... hmm jag skippade detta. Har man barn så kanske sätesvärmare bak är bra, Annars njaaaa..

Dubbelladdare (?) Med bra hemmaladdning och SC så behöver man inte detta. Jag har dubbelladdare och har använt det några gånger. Har man har det så är det schysst att ladda 22kW, men inget måste.

//M


REDNEB skrev:
Hej igen

Tusen tack för alla svar!

Det verkar som om förlossningen är den svåraste biten:)

Jag har inte kryssat för dubbel laddare. Kanske en bra idé...

Så här ser konfigurationen ut. Ja jag vet! Jag har snålat lite....

Några tips på något jag kan tänkas missat. Har fortfarande lite tid på mig att ändra min order.
tesla.jpg
Få rabatt på din Tesla: http://---
S85, Vit, Pano, Tech, Luftfjädring, Carbon, - beställd maj 2014 - leverans september 2014. 4,300mil
kanylbullen
Teslaägare
Inlägg: 764
Blev medlem: 03 jul 2014 09:41
Ort: Skokloster

Re: Sv: Ångest!!!

Inlägg av kanylbullen »

För att dra nytta av dubbelladdare hemma behöver dom flesta byta huvudsäkring och det är förutom engångskostnaden en högre månadskostnad. Med Eon hos mig hade det blivit tusentals kronor mer om året, knappast värt det. Dom flesta villor har 20A.

Bild
_____________________________
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Multicoat Red Model S 85D

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare
Inlägg: 1065
Blev medlem: 05 mar 2014 13:33

Re: Sv: Ångest!!!

Inlägg av matbl »

kanylbullen skrev:
För att dra nytta av dubbelladdare hemma behöver dom flesta byta huvudsäkring och det är förutom engångskostnaden en högre månadskostnad. Med Eon hos mig hade det blivit tusentals kronor mer om året, knappast värt det. Dom flesta villor har 20A.

Bild
Många nyare villor måste också byta matarkabel in till huset. :(
Som tur är räcker 25 som huvudsäkring till enkelladdaren så länge man laddar nattetid...
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Ångest!!!

Inlägg av hybris »

Jag har 16 ampere och det räcker mer än väl för att ha full tank varje morgon!!!

Skippa inte köldpaket.,du vill ha värme i stolarna i bak. Det effektivaste sättet att bli varm är vi säten och inte dra på värmen på max i en Tesla. Dvs åker du längre och vill få max räckvidd är rangemode och sätesvärme det bästa och inte för hög temperatur i bilen... Och spolare liksom värme för att defrosta vindrutetorkarna ingår. För den slanten är det värt att inte skippa detta! Om du har någon form av vinter...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
micha
Inlägg: 184
Blev medlem: 16 nov 2014 19:13
Ort: Märsta

Re: Ångest!!!

Inlägg av micha »

Hej!
Kan tipsa om en Smart som elbil.
Finns för vettiga pengar.
P85D med leverans i mitten på mars!!
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1773
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Ångest!!!

Inlägg av leiflodde »

Kör också en del och många tankar fanns då kring räckviddsångest och förra vecka såg ut enligt nedan och jag har några frågor till er som vet angående räckvidd.

Mån Lödde-Karlskrona-Lödde (40 mil) klarar man detta om man laddat fullt vid avfärd?

Tis Lödde- Smålandsstenar-Örebro (19+31 mil) Från Lödde till Ödeshög är det ca 38 mil klarar man det?

Ons Örebro- Lödde (48 mil) Här finns SC på vägen.

Tor Malmö- Smålandsstenar-Lödde (41 mil) Klarar man detta?

Fre Lödde-Falkenberg-Lödde (32 mil) Här finns SC på vägen.

Så min fundering är om man "vågar" chansa på att komma 40 mil vintertid om man iallafall håller lagstadgad hastighet?

DS fick i början av förra veckan besked om att tillverkning påbörjats och idag när jag loggade in idag att bilen lämnat fabriken, snabbt går det.

mvh Leif H
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Inlägg: 914
Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
Ort: Skövde

Re: Ångest!!!

Inlägg av Nicklas »

Då får jag gratulera till ett mycket bra köp!

Det ska bli spännande och se hur många Teslor det kommer till Skövde under nästa år... Idag har vi vad jag vet endast en (även om det rör sig några genom stan ibland), men om både du och jag redan beställt finns det säkert fler :D

Vad gäller räckvidd så ska det bli oerhört spännande att se hur mycket D egentligen gör på långfärder...
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1773
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Ångest!!!

Inlägg av leiflodde »

Nicklas skrev:
Då får jag gratulera till ett mycket bra köp!

Det ska bli spännande och se hur många Teslor det kommer till Skövde under nästa år... Idag har vi vad jag vet endast en (även om det rör sig några genom stan ibland), men om både du och jag redan beställt finns det säkert fler :D

Vad gäller räckvidd så ska det bli oerhört spännande att se hur mycket D egentligen gör på långfärder...
Bor inte inte i Skövde (Lödde) utan svarade egentligen på ångesten för räckvidden men spelar mindre roll var vi bor. Själva bor nära SC i Lödde och helt omöjligt att inte titta ditt när man kör förbi och på eftermiddagen stod 3 och "tankade" samtidigt så det känns som det ökar.
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Inlägg: 914
Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
Ort: Skövde

Re: Ångest!!!

Inlägg av Nicklas »

Hihi, det är inte lätt med syftning på ett forum :D

Jag hänvisade till trådens skapare (Markus) som skrev att han bodde i Skövde...

Själv har jag predikat en hel del för elbilar i och runt Skövde så jag kanske träffat honom utan att jag egentligen vet om det :roll:
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1773
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Ångest!!!

Inlägg av leiflodde »

Nicklas skrev:
Hihi, det är inte lätt med syftning på ett forum :D

Jag hänvisade till trådens skapare (Markus) som skrev att han bodde i Skövde...

Själv har jag predikat en hel del för elbilar i och runt Skövde så jag kanske träffat honom utan att jag egentligen vet om det :roll:
Jag fattade det efter jag tryckt skicka.

Men har tänkt på samma sak när man sett och möt en Tesla och undrar då vem det är, finns ju inte så många i landet.
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1730
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Ångest!!!

Inlägg av Bod »

leiflodde skrev:
Bor inte inte i Skövde (Lödde) utan svarade egentligen på ångesten för räckvidden men spelar mindre roll var vi bor. Själva bor nära SC i Lödde och helt omöjligt att inte titta ditt när man kör förbi och på eftermiddagen stod 3 och "tankade" samtidigt så det känns som det ökar.
Klar det ökar!

Idag när jag skulle ladda vid Sandhamnsgatan i Stockholm, vilket jag gjort några gånger, stod en Tesla redan där och laddade. Jag har laddat där några gånger, men det var första gången det stod en annan Tesla där och laddade. Vi blir fler. :)
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
REDNEB
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 14 nov 2014 14:08
Ort: Skövde

Re: Ångest!!!

Inlägg av REDNEB »

Gott!

Nu känner jag mig lugnare i själen!

Jag hade inte faktiskt inte lagt så stor vikt vid "laddning hemma" grejen. Det är lätt att gå bort sig i alla fakta om hur fantastisk bilen är.

Det blir till att beställa ett 3fas, 16A uttag till garageuppfarten till April.

Fick tips från min kollega annars;)

Portabelt elverk från JULA 2,2kW, 1995kr
Elverk.jpg
Skriv svar