Prisbilden gällande Elbilar
Moderator: Redaktion
Prisbilden gällande Elbilar
Har planer på att köpa ny bil i slutet på Maj och givetvis finns elbil med i bakhuvudet. Men kommer förmodligen köpa nån miljödiesel. Så som det ser ut verkar de flesta bilar, de som är på gång, hamna på 400K+ vilket knappast är något för en vanlig Svensson. Själv kommer mitt maxpris stanna någonstans runt 250-270 vilket jag tror är en smärtgräns för en vanlig knegare? Så när kommer de vanliga bilarna i "normala" prisklasser tro?
Re: Prisbilden gällande Elbilar
Vad för typ av bil hade du tänkte köpa och hur ser dina behov ut?
Renault Zoe kan du köpa från 219 900 kr och sen tillkommer förvisso batterihyra men detta kanske motsvarar vad du skulle lagt på bensin och diesel ändå?
Volkswagen har sagt att deras kommande ID inte ska kosta mer än en golf diesel och ha en räckvidd på 400-600 km men denna kommer först 2020.
Renault Zoe kan du köpa från 219 900 kr och sen tillkommer förvisso batterihyra men detta kanske motsvarar vad du skulle lagt på bensin och diesel ändå?
Volkswagen har sagt att deras kommande ID inte ska kosta mer än en golf diesel och ha en räckvidd på 400-600 km men denna kommer först 2020.
- EnTraktor
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael25
Vad är en 'miljödisel' för något? Låter som nått som förstör miljön extra mycket...
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Antar att du förstår vad jag menar.EnTraktor skrev:Vad är en 'miljödisel' för något? Låter som nått som förstör miljön extra mycket...
Mitt behov är en driftsäker bil som kommer att gå ca 10-12 mil per dag samt några enstaka längre turer per år. Sen kommer ju detta med att man vill ha dragkrok och kunna dra iväg på nån bilsemester kanske 50-60 mil...
Då är det nog i praktiken en begagnad Laddhybrid som är alternativet för dig de närmaste 1-2 åren i alla fall.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Man får ju titta på månadskostnaden tycker jag. Hur ska du köpa, privat eller via företagsleasing? Leasing gör elbilar mer fördelaktigt då förmånsvärdet är lägre. Därtill är frågan hur långt du kör, dvs hur mycket spar du i bränsle?Ragnvlad skrev:Har planer på att köpa ny bil i slutet på Maj och givetvis finns elbil med i bakhuvudet. Men kommer förmodligen köpa nån miljödiesel. Så som det ser ut verkar de flesta bilar, de som är på gång, hamna på 400K+ vilket knappast är något för en vanlig Svensson. Själv kommer mitt maxpris stanna någonstans runt 250-270 vilket jag tror är en smärtgräns för en vanlig knegare? Så när kommer de vanliga bilarna i "normala" prisklasser tro?
Om en snåldiesel kostar 7kr/mil mer än en elbil i bränsle så har du spart 31500kr på tre år om du kör 1500mil/år, vilket innebär att du kan köpa en bil som är 63000kr dyrare än en snåldiesel (om halva värdet är kvar efter 3 år)
Just nu är den bästa bilen för pengarna enligt mig en Hyundai Ioniq Electric. Den kan man nog få för 320kkr inkl lite utrustning och efter supermiljöbilsavdrag o lite rabatt från återförsäljaren. Den kommer i runda slängar 20mil om man kör lite lugnt. Om man leasar den via företag blir nog kalkylen ännu lägre, speciellt om man har 50% marginalskatt men det har du nog som vanlig "knegare" inte?
320kkr - 63kkr = 257kkr ungefär det du sa att du kunde lägga.
När model 3 kommer och ampera-e så kommer de nog kosta runt 400kkr som du säger och då handlar det ju om lite mer pengar, men om du inte klarar dig på Ioniq electric så kör du nog mer än 1500mil per år och då kan du nog tom. räkna hem en model 3.
Säg halva värdet efter 3 år på en ioniq. det kan bli mer, det kan bli mindre men vi kör på det tycker jag. Det innebär 160kkr på 3år eller 174kkr med 3% ränta. 174/36 = 4833kr/mån. Med el o lite service o försäkring så kanske man hamnar på 5500kr/mån på 1500mil och det är inte så farligt för en ny fin bil.
Senast redigerad av apkungen, redigerad totalt 1 gånger.
du har säkert lika bra koll på framtida elbilar och tidsplaner som någon här, men
kör man 3500-4000 mil om året, har provkört en tesla, sätter lite på ett yolo konto, och lagom dos självbedrägeri så funkar det, finns även beg tesla, frågan är ny bil/gammal teknik eller tvärtom
färre mil får man justera nåt annat
dragkrok på semestern= husvagn? man får många hotell/campingstuge nätter för vad avskrivningen på en husvagn är
kör man 3500-4000 mil om året, har provkört en tesla, sätter lite på ett yolo konto, och lagom dos självbedrägeri så funkar det, finns även beg tesla, frågan är ny bil/gammal teknik eller tvärtom
färre mil får man justera nåt annat
dragkrok på semestern= husvagn? man får många hotell/campingstuge nätter för vad avskrivningen på en husvagn är
ms 76132 "Eleamore"
Har en Mazda CX5 i perfekt skick all utrustning lyftbar moms 7 år garanti kvar säljes pga Elon Musk ledig sista mars
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
O om självkörande model 3 kan köra taxi när du jobbar så får du nog in ett antal tusen på det varje månad och då blir bilen nästan gratis :O
En mycket trevlig bil. Jag hade en sådan själv innan jag skaffade min Model S. När det gäller byggkvalitet, hållbarhet och felfrihet är den totalt överlägsen Teslan. Men den kan tyvärr knappast betraktas som "miljödiesel".Smutt skrev:Har en Mazda CX5 i perfekt skick all utrustning lyftbar moms 7 år garanti kvar säljes pga Elon Musk ledig sista mars
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Det där känns som Sci-Fi än så länge, det som är oklart, Regler och lagar, våra vanor och beteenden och många praktiska frågor som ingen ens hunnit tänka på än.apkungen skrev:O om självkörande model 3 kan köra taxi när du jobbar så får du nog in ett antal tusen på det varje månad och då blir bilen nästan gratis :O
Sen så klart, när kommer en bilen vara helt autonom, ingen vet det ännu.
MYLR-24
Om det är lättförtjänta pengar så kommer det bli många som erbjuder tjänsten och priset går ner. Jag tror det är optimistiskt att tro att "bilen blir nästan gratis".apkungen skrev:O om självkörande model 3 kan köra taxi när du jobbar så får du nog in ett antal tusen på det varje månad och då blir bilen nästan gratis :O

Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
...och dessutom, Tesla har ju en Disclaimer om det när man beställer. Antar att Tesla vill vara med och dela på intäkten?
Model S P85DL+
Nej, jag tror faktiskt inte vi förstår... Det finns inget som är en miljövänlig diesel, det går helt enkelt inte ihop på riktigt.Ragnvlad skrev:Antar att du förstår vad jag menar.EnTraktor skrev:Vad är en 'miljödisel' för något? Låter som nått som förstör miljön extra mycket...
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =28&t=7246
Dragkrok finns bara på Model X, just nu. Det kommer också komma till Model 3.Ragnvlad skrev:Mitt behov är en driftsäker bil som kommer att gå ca 10-12 mil per dag samt några enstaka längre turer per år. Sen kommer ju detta med att man vill ha dragkrok och kunna dra iväg på nån bilsemester kanske 50-60 mil...
Men om vi bortser från det så har du en hel del bilar som klarar 10-12 mil som du kan få för runt 300kkr efter miljöbonus. Titta på Hyundai Ioniq, Nissan Leaf 30kWh (privatleasing från 3000kr/månad), Renault Zoe 41kWh.
- tobbeturbo
- Teslaägare
Får jag fråga vad för slags knegare?Ragnvlad skrev:Har planer på att köpa ny bil i slutet på Maj och givetvis finns elbil med i bakhuvudet. Men kommer förmodligen köpa nån miljödiesel. Så som det ser ut verkar de flesta bilar, de som är på gång, hamna på 400K+ vilket knappast är något för en vanlig Svensson. Själv kommer mitt maxpris stanna någonstans runt 250-270 vilket jag tror är en smärtgräns för en vanlig knegare? Så när kommer de vanliga bilarna i "normala" prisklasser tro?
Jag är själv knegare inom Byggnads, golvläggare i Sthlm. Tänker om du har reseersättning? 18kr/mil som inom Byggnads o resor på 10-15mil/dag så får jag ca 4,5k-6k i månaden. Rent. Vilket täcker min model s 60 jag köpte. Då har jag en bil gratis i stort sett.
Referral: http://---
Du får en ny Renault Zoe med en räckvidd på 30 mil (under bra förhållanden) och över 20 mil vintertid för ca 200 000 kr (frånpris, efter supermiljöbilspremien). Till det kommer batterihyra, men den är inte på mer än vad du ändå skulle lagt ut på diesel, iallafall inte om du kör mycket.Ragnvlad skrev:Har planer på att köpa ny bil i slutet på Maj och givetvis finns elbil med i bakhuvudet. Men kommer förmodligen köpa nån miljödiesel. Så som det ser ut verkar de flesta bilar, de som är på gång, hamna på 400K+ vilket knappast är något för en vanlig Svensson. Själv kommer mitt maxpris stanna någonstans runt 250-270 vilket jag tror är en smärtgräns för en vanlig knegare? Så när kommer de vanliga bilarna i "normala" prisklasser tro?
Du får med andra ord elbilen med marknadens längsta räckvidd (förutom självklart Tesla då) för långt under din budget på 250 000 - 270 000 kr. Så nu finns det ingen ursäkt att fortsätta släppa ut koldioxid, cancerogener, och andra miljöföroreningar

Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Frånpriset på den billigaste varianten av Ionic utan extra utrustning är 371 000 kr, vilket blir 331 000 kr. Jag har sett flera som påstår att det priset inte gäller och tror de kan få en rabatt på 30-40 kkr, men var har man fått det ifrån? Mig veterligen har det inte sålts en enda Ionic till privatpersoner i Sverige änny, jag har iallafall inte sett att någon faktiskt har köpt den till ett så pass rabatterat pris. Hyundai är inte ett märke som överprisar sina modellen och därmed har stora marginaler.apkungen skrev:Ragnvlad skrev:Den kan man nog få för 320kkr inkl lite utrustning och efter supermiljöbilsavdrag o lite rabatt från återförsäljaren.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
10% rabbatt är rätt väl spritt och verkar gå att få för de flesta. Grejen är att de i Sverige lagt på de 40 000kr som vi får i miljöbonus om man jämnför med tex Norge. Det gör att de ganska obekymrat kan lämna det som rabbatt om någon frågar.iAkita skrev:Frånpriset på den billigaste varianten av Ionic utan extra utrustning är 371 000 kr, vilket blir 331 000 kr. Jag har sett flera som påstår att det priset inte gäller och tror de kan få en rabatt på 30-40 kkr, men var har man fått det ifrån? Mig veterligen har det inte sålts en enda Ionic till privatpersoner i Sverige änny, jag har iallafall inte sett att någon faktiskt har köpt den till ett så pass rabatterat pris. Hyundai är inte ett märke som överprisar sina modellen och därmed har stora marginaler.apkungen skrev:Ragnvlad skrev:Den kan man nog få för 320kkr inkl lite utrustning och efter supermiljöbilsavdrag o lite rabatt från återförsäljaren.
Har en arbetskamrat som fick tag en Ioniq, han beställde i oktober. Han fick 10% men då på en Premium Echo.
Även jag fick 10% utan att ens fråga, men tyvärr hade man ingen bil att leverera.
Hur räknar man om man får en månadskostnad på 4500-6000 kr för S60. Har försökt lura mig själv ett antal gånger men hamnar alltid runt 10000 kr/månad.
. (Privatägd).
Även jag fick 10% utan att ens fråga, men tyvärr hade man ingen bil att leverera.
Hur räknar man om man får en månadskostnad på 4500-6000 kr för S60. Har försökt lura mig själv ett antal gånger men hamnar alltid runt 10000 kr/månad.

Model 3 LR AWD vit, BMW I3.
- tobbeturbo
- Teslaägare
Jag gick in med 220k, och betalar idag 6300kr/mån men har inte klämt in supermiljöbilspremien som jag trodde skulle in på lånet direkt, men då kommer den ner på 5200kr eller nåt sånt.2xA skrev:Har en arbetskamrat som fick tag en Ioniq, han beställde i oktober. Han fick 10% men då på en Premium Echo.
Hur räknar man om man får en månadskostnad på 4500-6000 kr för S60. Har försökt lura mig själv ett antal gånger men hamnar alltid runt 10000 kr/månad.. (Privatägd).
Har en restvärdesgaranti på 45% om jag inte missminner mig, på 36mån.
- tobbeturbo
- Teslaägare
Men då jag flyttat o inte har lika mycket resor längre så kanske jag måste sälja teslan tyvärr, och har hört att man tidigare kunde få hjälp av DNB att sälja bilen, tillsammans med lånet, så stt den som "tar över" lånet får samma ränta o så. Så är du sugen, o det går åt helvete för mig att övertyga tjejen att det inte är mycket pengar på en bil, så kan den finnas till försäljning om nån månad :/tobbeturbo skrev:Jag gick in med 220k, och betalar idag 6300kr/mån men har inte klämt in supermiljöbilspremien som jag trodde skulle in på lånet direkt, men då kommer den ner på 5200kr eller nåt sånt.2xA skrev:Har en arbetskamrat som fick tag en Ioniq, han beställde i oktober. Han fick 10% men då på en Premium Echo.
Hur räknar man om man får en månadskostnad på 4500-6000 kr för S60. Har försökt lura mig själv ett antal gånger men hamnar alltid runt 10000 kr/månad.. (Privatägd).
Du har alltså inte räknat med de 220 kkr du gick in med, plus att du inte har räknar med några driftkostnader. Jag räknar med alla kostnader då hamnar man på drygt 10000 kr/månader.(2500 mil/år).Jag gick in med 220k, och betalar idag 6300kr/mån men har inte klämt in supermiljöbilspremien som jag trodde skulle in på lånet direkt, men då kommer den ner på 5200kr eller nåt sånt.
Med ditt sätt att räkna blir bilen gratis om man betalar max belopp i ditt fall 55% av nypriset vid köpetillfället.
Model 3 LR AWD vit, BMW I3.
- tobbeturbo
- Teslaägare
Jag räknar ju inte med det jag gick in med, i månadskostnaden.2xA skrev:Du har alltså inte räknat med de 220 kkr du gick in med, plus att du inte har räknar med några driftkostnader. Jag räknar med alla kostnader då hamnar man på drygt 10000 kr/månader.(2500 mil/år).Jag gick in med 220k, och betalar idag 6300kr/mån men har inte klämt in supermiljöbilspremien som jag trodde skulle in på lånet direkt, men då kommer den ner på 5200kr eller nåt sånt.
Med ditt sätt att räkna blir bilen gratis om man betalar max belopp i ditt fall 55% av nypriset vid köpetillfället.
Min månadskostnad är knappa 7000kr då jag laddar mycket gratis (mestadels) och med försäkring, och ska få ner den lite extra med att gå in med supermiljöbilspremien också.
Det är vad jag betalar iaf