Slå av och på dolby surround för bättre ljud?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
aalto
Teslaägare

Slå av och på dolby surround för bättre ljud?

Inlägg av aalto »

Vet inte om jag fantiserar men har fått för mig att ljudet är ganska platt (EQ i rak linje) när jag hoppar in i bilen och drar igång lite musik. Eq-kurvan ser kurvig och bra ut men ljudet är klent.
Om jag däremot slår av Dolby surround och sedan direkt slår på det igen så blir ljudet bättre.
I avstängt läge låter det nog som jag förväntar mig men med DS på så vill jag få lite surroundljud som det ska vara med den på.

Någon annan som också upplever platt ljud trots DS på? Testa gärna att slå av och på och se om det blir skillnad.

Jag är beredd att erkänna att kan vara vilse här :-)
X90D och S100D
Tidigare P85D
Användarvisningsbild
olarsson
Teslaägare

Re: Slå av och på dolby surround för bättre ljud?

Inlägg av olarsson »

Jag föredrar DS av och fadar ljudet lite bakåt, typ till kanten på baksätet i grafiken. Justera efter smak med EQ. Tycker det ger ett fylligare ljud än med DS.
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Användarvisningsbild
aalto
Teslaägare

Inlägg av aalto »

Jo jag föredrar också DS av, har däremot inte dragit fadern bakåt så värst mycket.
Det jag jagar efter här är om det är en bugg i systemet eftersom jag upplever skillnad om man slår av och på DS. Verkar som om att DS vaknar till liv först efter en "reset".
X90D och S100D
Tidigare P85D
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Inlägg av Tars »

Samma här. Blev faktiskt ganska förvånad att det blev bättre avstängt.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Ragnvlad

Inlägg av Ragnvlad »

Pratar vi musik som är inspelad i stereo så låter det betydligt bättre utan surround och andra moderniteter. Detta beror på att musiken är inspelad och mixad i stereo. En riktig surroundmix är en helt annan femma, dock är den mesta musiken mixad för Stereo, 2 kanaler.
Skriv svar