100 batteri & SC

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Nisch
Inlägg: 25
Blev medlem: 25 jan 2017 20:28

100 batteri & SC

Inlägg av Nisch »

Kan det vara så att det bara är dom nya 100 batterierna som klarar den nya höga laddningsströmmen i SC3?

Så fort gratis SC försvann så erbjöd dom 100D som nybeställning.

Försökte idag ändra min beställning från 90D till 100D, men fick nej.
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1816
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: 100 batteri & SC

Inlägg av Franz »

Fler battericeller borde klara av en högre total ström åtminstone. Om kylningen är bättre kan det kanske också förbättra förutsättningarna. Jag skulle dock tippa på att 2170-batterierna från GF är de som är förutsättningen för den rejäla laddhastigheten.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare
Inlägg: 971
Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
Referralkod: ts.la/jesper1523

Re: 100 batteri & SC

Inlägg av Segelflygaren »

Kan åtminstone bekräfta att 100 batteriet klarar klart högre laddeffekt vid högre laddnivå än 85 batterierna.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19946
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: 100 batteri & SC

Inlägg av Bjelke »

Segelflygaren skrev:
Kan åtminstone bekräfta att 100 batteriet klarar klart högre laddeffekt vid högre laddnivå än 85 batterierna.
Högre maxeffekt oxo kanske? SuC ska väl iaf kunna ge 135kW (dom nyaste iaf), men hittills har dom bara skickat på
med 120kW...
Fler celler borde ju som sagt iaf kunna ta emot mer ström tot.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Inlägg: 1534
Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
Ort: Björklinge
Referralkod: ts.la/stefan9931

Re: 100 batteri & SC

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Samma celler och konstruktion i 90 som 100 batteriet, skillnaden är lite bättre kylning. Man har helt enkelt pressat i fler celler.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: 100 batteri & SC

Inlägg av blincoln »

Vet inte om denna postats här redan, men en teardown på en kraschad P100 på https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ack.84992/ bekräftar fler batterier per modul och lite förändrad kylning.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
18650
Inlägg: 542
Blev medlem: 27 jan 2015 13:33

Re: 100 batteri & SC

Inlägg av 18650 »

Franz skrev:
Fler battericeller borde klara av en högre total ström åtminstone. Om kylningen är bättre kan det kanske också förbättra förutsättningarna. Jag skulle dock tippa på att 2170-batterierna från GF är de som är förutsättningen för den rejäla laddhastigheten.
Jag tror tvärt om, de nya större cellerna kommer få det kämpigare med högre strömmar in och ut. Tror cellerna vi ser idag i 100 batteriet är de hårdaste vi kommer få se. I samma andetag tror jag absolut inte laddeffekten begränsas av cellerna idag.
BMW i3 REX i väntan på Model3
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7265
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: 100 batteri & SC

Inlägg av danni »

Bjelke skrev:
Segelflygaren skrev:
Kan åtminstone bekräfta att 100 batteriet klarar klart högre laddeffekt vid högre laddnivå än 85 batterierna.
Högre maxeffekt oxo kanske? SuC ska väl iaf kunna ge 135kW (dom nyaste iaf), men hittills har dom bara skickat på
med 120kW...
Fler celler borde ju som sagt iaf kunna ta emot mer ström tot.
145 kW är det faktiskt i de allra nyaste. Men det är ju bra med högre effekt även om bilarna inte klarar det, eftersom två stolpar delar en laddare.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19946
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: 100 batteri & SC

Inlägg av Bjelke »

danni skrev:
Bjelke skrev:
Segelflygaren skrev:
Kan åtminstone bekräfta att 100 batteriet klarar klart högre laddeffekt vid högre laddnivå än 85 batterierna.
Högre maxeffekt oxo kanske? SuC ska väl iaf kunna ge 135kW (dom nyaste iaf), men hittills har dom bara skickat på
med 120kW...
Fler celler borde ju som sagt iaf kunna ta emot mer ström tot.
145 kW är det faktiskt i de allra nyaste. Men det är ju bra med högre effekt även om bilarna inte klarar det, eftersom två stolpar delar en laddare.
Just det 145 kW är det ju nu :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar