Nurbergring

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 9052
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Nurbergring

Inlägg av Pontus »

Tänkte bara dela med mig av ett intressant klipp, samma tempo som en GT3 RS i början i varje fall.
http://jalopnik.com/heres-what-a-tesla- ... 1600644908

Någon som vet vilket "säkerhets" läge han pratar om, kan batterierna bli för varma?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Nurbergring

Inlägg av LarsL »

Skulle det installeras kylanläggning i bilen för att hålla ner temperaturen? Eller är det något annat som skapar problemet?
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7940
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Nurbergring

Inlägg av TiborBlomhall »

Istället för gamla bilars lustgas kommer framtidens vrålåk trimmas med flytande kväve?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Nurbergring

Inlägg av LarsL »

Kanske är något för att hålla nere tempen under ett varv.
Användarvisningsbild
Chris
Teslaägare
Inlägg: 40
Blev medlem: 20 okt 2014 23:36

Re: Nurbergring

Inlägg av Chris »

Formula E-klassen har iofs en betydligt lättare bil än en Model S, men jag gissar att kylning av batteri och motor ändå blir en av utmaningarna för att få bilarna i mål.
Detta är väl den enda stora akilleshälen för en el-bil, vilket för normala brukare vägs upp mångdubbelt av alla fördelar.

Teslarati.com har en tes att även extrema G-krafter kan reducera krafturtaget:
http://www.teslarati.com/tesla-power-li ... -g-forces/
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1816
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Nurbergring

Inlägg av Franz »

Är det batterierna eller motorn/växerlriktaren som blir för varm? Om det är det senare så borde ju en P85D kunna sprida ut sin belastning lite mer mellan motorerna och därmed inte vara lika känsliga för överhettning?
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7940
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Nurbergring

Inlägg av TiborBlomhall »

Det är framför allt växelriktaren som blir varmt, men även motorn och batterierna.

Allt det där kan dimensioneras större om pengar inte är ett hinder. Tesla fick kompromissa lite, de tog lagom stora (och dyra) komponenter så bilen fick blixtrande prestanda - i tre minuter. Räcker mer än väl till allt förutom ren bankörning.
Användarvisningsbild
kanylbullen
Teslaägare
Inlägg: 764
Blev medlem: 03 jul 2014 09:41
Ort: Skokloster

Re: Nurbergring

Inlägg av kanylbullen »

Hur är det att cruisa i 200 på autobahn då? Går den i limp-mode av det också efter ett tag?
_____________________________
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Multicoat Red Model S 85D

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7940
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Nurbergring

Inlägg av TiborBlomhall »

Bakhjulsdrivna modellen klarar kontinuerlig 200km/h. I högre farter blir det begränsningar efter ett tag.

Fyrhjulsdrivna modellen kommer klara högre farter pga annan utväxling på främre motorn. Toppfart 250 borde betyda åtminstone 230 kontinuerligt.

Läs mer på http://teslaclubsweden.se/autobahn/
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1816
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Nurbergring

Inlägg av Franz »

Nu är jag inte så jättebevandrad i elektronikvärlden men om jag förstått det rätt används en krets kallad IGBT i omvandlingen från likström till växelström. Dessa är normalt tillverkade med kisel som halvledarmaterial. På senare tid har det börjat komma IGBT-er och MOSFETs i så kallade "wide band gap"-material som kiselkarbid (SiC) och galliumnitrid (GaN). Dessa material gör att man kan göra växelriktare som har högre verkningsgrad och som också råkar vara mer värmetåliga. Före Teslas del skulle det kunna innebära några extra mils räckvidd samtidigt som man kunde dra på fullt under en mycket längre tid. Säkerligen finns det någon civilingengör i elektroteknik här som har bättre koll.
Driver sajten Car.info
Skriv svar