Rated range vid 90%
Moderator: Redaktion
Rated range vid 90%
Vad får ni för rated räckvidd vid 90% på 85KWh batteriet?
Jag fick 445km vid 1600mil.
Jag fick 445km vid 1600mil.
- Segelflygaren
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jesper1523
Re: Rated range vid 90%
Tar rated också hänsyn till historiskt körnönster? (Inte läst på)
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Från Tesla:
Thank you for reaching out to us at Tesla Motors, and for patiently awaiting a response from us. I was delighted to get a clear reply from our powertrain systems architect. He states, with regard to how Rated Range is calculated:
Rated range = the car’s estimate of remaining energy / a fixed whpm. The fixed whpm is different for different vehicles (85kWh / 60kWh) and in different markets based on the regulatory test for that vehicle in that market.
Rated range bör alltså vara användbar för att jämföra batteritillståndet mellan fordon och över tid.
Anledningen till min fråga är att Tesla service byter mitt batteri nu och har läst en del amerikanska trådar där ägare har fått betydligt sämre refurbished-batterier. Av det jag har läst så har Tesla dock löst det för de drabbade.
Thank you for reaching out to us at Tesla Motors, and for patiently awaiting a response from us. I was delighted to get a clear reply from our powertrain systems architect. He states, with regard to how Rated Range is calculated:
Rated range = the car’s estimate of remaining energy / a fixed whpm. The fixed whpm is different for different vehicles (85kWh / 60kWh) and in different markets based on the regulatory test for that vehicle in that market.
Rated range bör alltså vara användbar för att jämföra batteritillståndet mellan fordon och över tid.
Anledningen till min fråga är att Tesla service byter mitt batteri nu och har läst en del amerikanska trådar där ägare har fått betydligt sämre refurbished-batterier. Av det jag har läst så har Tesla dock löst det för de drabbade.
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Observera dock "Rated range = the car’s estimate of remaining energy / a fixed whpm"
Bilen beräknar batteriets innehåll vid 90% laddning. Enda tidpunkten den egentligen absolut vet batteriets energiinnehåll är vid 100% laddning. Enda sättet att absolut ta reda på bilens räckvidd är att ladda den full och sedan köra den tills dess den inte rullar längre.
Allt annat är bara beräkningar baserade på antaganden och uppskattningar.
Bilen beräknar batteriets innehåll vid 90% laddning. Enda tidpunkten den egentligen absolut vet batteriets energiinnehåll är vid 100% laddning. Enda sättet att absolut ta reda på bilens räckvidd är att ladda den full och sedan köra den tills dess den inte rullar längre.
Allt annat är bara beräkningar baserade på antaganden och uppskattningar.
Skulle vara mer intressant att veta exakt hur "typical" beräknas.
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Om man får tro energiappen så är det fast 200 wh/km. Det har inte ändrats för mig, eller har någon annat något annat värde där?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Jag hade tidigare 445 km vid 90%, nu har jag 439 vid 1000 mil.
Man bör dock balansera batteripacket med jämna mellanrum för att få bättre kapacitet. Det gör man genom att köra till 0 km kvar, därefter ladda till 100%, helst med långsam laddning (ej supercharger).
Man bör dock balansera batteripacket med jämna mellanrum för att få bättre kapacitet. Det gör man genom att köra till 0 km kvar, därefter ladda till 100%, helst med långsam laddning (ej supercharger).
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Grunden till min fråga är, hypotetiskt..
Mitt batteri gav en rated range om 445km vid 90% laddning.
Efter att Tesla har bytt batteriet till refurbished, så får jag en rated range om 425km.
I min värld så är det ett batteri som är betydligt sämre (ca 5%) än det batteri som satt i bilen innan, ett batteri som har använts längre tid eller har laddats på ett ofördelaktigt sätt.
Jag får något som är sämre än vad jag hade innan, och det känns inte rätt. Hypotetiskt, jag har inte sett resultatet av batteribytet ännu.
Mitt batteri gav en rated range om 445km vid 90% laddning.
Efter att Tesla har bytt batteriet till refurbished, så får jag en rated range om 425km.
I min värld så är det ett batteri som är betydligt sämre (ca 5%) än det batteri som satt i bilen innan, ett batteri som har använts längre tid eller har laddats på ett ofördelaktigt sätt.
Jag får något som är sämre än vad jag hade innan, och det känns inte rätt. Hypotetiskt, jag har inte sett resultatet av batteribytet ännu.
Senast redigerad av Chris, redigerad totalt 1 gånger.
Varför byter de batteriet? Blev nått fel på de?Chris skrev:
"Pull over safely"
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... f=10&t=753
Har läst mig till att det nog är contactorn, som sitter inne i batteripaketet som felar. Dock måste de byta hela paketet för att åtgärda felet.
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... f=10&t=753
Har läst mig till att det nog är contactorn, som sitter inne i batteripaketet som felar. Dock måste de byta hela paketet för att åtgärda felet.