Hur mycket extra kommer du utrusta din M3 med?
Moderator: Redaktion
Hur mycket extra kommer du utrusta din M3 med?
Jag har ingen reservation själv, men ni som har en, hur kommer ni utrusta era bilar?
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Re: Hur mycket extra kommer du utrusta din M3 med?
Det beror ju helt på hur standardutförande ser och och vad tillvalen blir. Minsta batteriet räcker gott och väl för mig. CCS klarar jag mig med bra och betalar gärna för supercharging de få gånger jag kommer behöva det. Förmodligen köper jag eftermarknadsfälgar pga prisläget. Kostar kanske på mig en metallicfärg om det blir någon snygg sådan. Sen som sagt får vi se hur paketen ser ut. Jag tänker inte lägga 50papp på premiumpaket bara för att få rattvärme exempelvis.
BMW i3 REX i väntan på Model3
Re: Hur mycket extra kommer du utrusta din M3 med?
Det beror väl också lite på vad grundmodellen kostar här i Sverige. Går den loss på närmare en halv mille så tror jag att många kommer helt enkelt bli tvungna att snåla på tillvalen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hur mycket extra kommer du utrusta din M3 med?
Som sagt, beror på pris och på vad man får för pengarna.
Autopilot vill jag ha då jag kör massor på motorväg. Fräsch inredning och snygg färg är också viktigt. Dragkrok ska det vara. Allt annat jag vill ha tror jag kommer vara standard ändå.
Autonom körning vore nice men som konceptet är nu skulle jag inte köpa till det. Man får ju bokstavligen ingenting för pengarna. Så länge inte lagstiftningen är på plats känns det nästan lite som bondfångeri faktiskt. Men det har diskuterats på andra ställen.
Jag är egentligen en utpräglad begagnatköpare och skulle aldrig fundera på ny bil om det inte vore för att det är en elbil. Drömmen om att kunna göra sig av med fossilskrället för alltid är dock värd pengarna.
Autopilot vill jag ha då jag kör massor på motorväg. Fräsch inredning och snygg färg är också viktigt. Dragkrok ska det vara. Allt annat jag vill ha tror jag kommer vara standard ändå.
Autonom körning vore nice men som konceptet är nu skulle jag inte köpa till det. Man får ju bokstavligen ingenting för pengarna. Så länge inte lagstiftningen är på plats känns det nästan lite som bondfångeri faktiskt. Men det har diskuterats på andra ställen.
Jag är egentligen en utpräglad begagnatköpare och skulle aldrig fundera på ny bil om det inte vore för att det är en elbil. Drömmen om att kunna göra sig av med fossilskrället för alltid är dock värd pengarna.
Re: Hur mycket extra kommer du utrusta din M3 med?
Jag måste ha drag och frugan vill ha fin färg sen räcker det
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Hur mycket extra kommer du utrusta din M3 med?
Dragkrok är ett måste. Sen får jag se vad annat kostar om det är något som känns lockande.
Re: Hur mycket extra kommer du utrusta din M3 med?
Som min S men med större batteri skulle jag gissa. Röd, panotak, AWD, autopilot (autonom tror jag inte förrän jag kan sova vid ratten, och det är lagligt, vilket kan dröja). Ett större batteri lockar. P blir nog alldeles för dyrt.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Re: Hur mycket extra kommer du utrusta din M3 med?
Vet jag kommer kryssa dragkrok, D och stort batteri. Sen får vi se.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Re: Hur mycket extra kommer du utrusta din M3 med?
Transportstyrelsen konstaterade i sin förstude från 2014 att autonom körning är tillåten så länge någon sitter bakom ratten. Att sova bakom ratten under autonom körning är inte ett lagbrott - men kommer så klart leda till en prejudicerande rättsprocess angående vem som bär ansvaret vid en olycka. Lagen förbjuder inte självkörande fordon, eftersom det inte fanns när den formulerades. Däremot är radiostyrda fordon förbjudna (eller snarare reglerade), vilket i praxis antagligen kommer innebära fjärrstyrda fordon i största allmänhet. I Sverige är de juridiska hindren för självkörande bilar överskattade, och ofta förväxlade med juridiska problem.bjelkeman skrev:autonom tror jag inte förrän jag kan sova vid ratten, och det är lagligt, vilket kan dröja
En rolig slutsats från förstudien är att lagen måste ändras så att det blir förbjudet att genomföra förarprov i en autonom bil.
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Re: Hur mycket extra kommer du utrusta din M3 med?
Som jag skrev i någon annan tråd får man tillgång till en rätt intressant "konfigurator" om man registrerar sin reservation på
http://www.model3tracker.info/
Någonstans attraheras jag av nakna instegsbilar med nyttan i fokus. De känns enkla och ärliga på något vis.
Samtidigt vet jag att de tidigare bilköp som gjorts med hjärnan före hjärtat, blivit mina dyraste köp, av den enkla anledningen att jag tröttnat och bytt ut dem i förtid. Bättre att köpa det man vill ha på en gång, så finns det chans att man kan skriva av bilen på längre tid och ha kul under tiden.
Själv har jag egentligen inget behov av större batterier. Det mesta känns stort nog när man som jag kommer från 19 tillgängliga kWh i nuvarande bilen. Men jag gissar att största batteriet, luftfjädring och AWD är krav för Ludicrous, vilket jag känner en svårförklarad fascination inför. Vi får se om det är värt det när prissättningen och dollarfallet (håller tummarna) är klart.
Autopilot känns givet. Total självkörning kanske får vänta. Beror på priset och hur långt utvecklingen har kommit
Krok har jag haft förut och aldrig använt. Gissar att jag ändå väljer detta, mest för att visa omgivningen att man inte behöver försaka något för att man åker elbil. Känner jag mig själv rätt tvingar jag med familjen på husvagnssemester bara för att visa att det går.
Ultra Hi-Fi. Om skillnaden i ljudkvalitet är stor nog slår jag till. Det är i princip endast i bilen jag lyssnar på musik.
Om HUD blir ett tillval det är klart intressant om det är en lösning som går klart längre (tänk AR) än vad som tidigare funnits på marknaden.
Köldpaketet har jag aldrig förstått mig på. Känns bara som det är värmen i ratten som är något att ha. Sjukt överprissatt rattvärme om ni frågar mig. Men det är ju skönt så den får nog följa med.
Snygga hjul är så klart trevligt, men Teslas prissättning av dessa gör att endast idioter kryssar för dessa. Så jag lär väl åka på den niten också.
Glastak blir det för känslan och ljusets skull. Troligen vitt fuskskinn för att det är snyggt och praktiskt.
Premiumpaket eller ej beror så klart på innehållet. Avsaknad av elbaklucka känns som en dealbreaker på Model S (hej I-landsproblem), men på 3ans lilla brevådeinkast kan det lika gärna vara. Om interiören känns klart bättre med paketet så är jag på. Samtidigt är jag osäker på om Tesla kan leverera på detta i dagsläget. Tycker ex.vis att dagens alcantarainlägg på panelen inte är helt smakfulla.
Börjar inse att jag nog går att övertala till det mesta på tillvalslistan. Kanske tur att man har ett begränsat bankkonto som sätter stopp för de värsta extravaganserna.
http://www.model3tracker.info/
Någonstans attraheras jag av nakna instegsbilar med nyttan i fokus. De känns enkla och ärliga på något vis.
Samtidigt vet jag att de tidigare bilköp som gjorts med hjärnan före hjärtat, blivit mina dyraste köp, av den enkla anledningen att jag tröttnat och bytt ut dem i förtid. Bättre att köpa det man vill ha på en gång, så finns det chans att man kan skriva av bilen på längre tid och ha kul under tiden.
Själv har jag egentligen inget behov av större batterier. Det mesta känns stort nog när man som jag kommer från 19 tillgängliga kWh i nuvarande bilen. Men jag gissar att största batteriet, luftfjädring och AWD är krav för Ludicrous, vilket jag känner en svårförklarad fascination inför. Vi får se om det är värt det när prissättningen och dollarfallet (håller tummarna) är klart.
Autopilot känns givet. Total självkörning kanske får vänta. Beror på priset och hur långt utvecklingen har kommit
Krok har jag haft förut och aldrig använt. Gissar att jag ändå väljer detta, mest för att visa omgivningen att man inte behöver försaka något för att man åker elbil. Känner jag mig själv rätt tvingar jag med familjen på husvagnssemester bara för att visa att det går.
Ultra Hi-Fi. Om skillnaden i ljudkvalitet är stor nog slår jag till. Det är i princip endast i bilen jag lyssnar på musik.
Om HUD blir ett tillval det är klart intressant om det är en lösning som går klart längre (tänk AR) än vad som tidigare funnits på marknaden.
Köldpaketet har jag aldrig förstått mig på. Känns bara som det är värmen i ratten som är något att ha. Sjukt överprissatt rattvärme om ni frågar mig. Men det är ju skönt så den får nog följa med.
Snygga hjul är så klart trevligt, men Teslas prissättning av dessa gör att endast idioter kryssar för dessa. Så jag lär väl åka på den niten också.
Glastak blir det för känslan och ljusets skull. Troligen vitt fuskskinn för att det är snyggt och praktiskt.
Premiumpaket eller ej beror så klart på innehållet. Avsaknad av elbaklucka känns som en dealbreaker på Model S (hej I-landsproblem), men på 3ans lilla brevådeinkast kan det lika gärna vara. Om interiören känns klart bättre med paketet så är jag på. Samtidigt är jag osäker på om Tesla kan leverera på detta i dagsläget. Tycker ex.vis att dagens alcantarainlägg på panelen inte är helt smakfulla.
Börjar inse att jag nog går att övertala till det mesta på tillvalslistan. Kanske tur att man har ett begränsat bankkonto som sätter stopp för de värsta extravaganserna.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19603
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Hur mycket extra kommer du utrusta din M3 med?
Ett av alla exempel Volvo pratade om för ganska länge sedan nu var ju att bilen skulle hindra en olycka om man somnar bakom ratten (den larmar och hjälper till när bilen drar ut mot vita linjer tex) och nästaboreno skrev:Transportstyrelsen konstaterade i sin förstude från 2014 att autonom körning är tillåten så länge någon sitter bakom ratten. Att sova bakom ratten under autonom körning är inte ett lagbrott - men kommer så klart leda till en prejudicerande rättsprocess angående vem som bär ansvaret vid en olycka. Lagen förbjuder inte självkörande fordon, eftersom det inte fanns när den formulerades. Däremot är radiostyrda fordon förbjudna (eller snarare reglerade), vilket i praxis antagligen kommer innebära fjärrstyrda fordon i största allmänhet. I Sverige är de juridiska hindren för självkörande bilar överskattade, och ofta förväxlade med juridiska problem.bjelkeman skrev:autonom tror jag inte förrän jag kan sova vid ratten, och det är lagligt, vilket kan dröja
En rolig slutsats från förstudien är att lagen måste ändras så att det blir förbjudet att genomföra förarprov i en autonom bil.
steg skulle ju såklart kunna vara att bilen tar över helt och kör vidare tills föraren vaknar (om alls, det kan ju bero på en sjukdom oxo tex) och fortsätter köra tills faran är över, tesx genom att ta sig till en
parkeringsmöjlighet eller föraren tar över kontrollen igen, och detta är något som Volvo arbetat med länge så jag tror oxo att autonomi faktiskt ligger närmare än vad man tror (tex redan juridiskt tillåtet), för
annars skulle ju Volvos princip vara olaglig istället för att kunna rädda liv lixom
Klarar inte bilen av att köra alls typ (vi är gaska många som räknat upp lägen där nuvarande teknik knappast skulle klara av full autonomi osv) så lär den helt enkelt stanna bilen och slå varningsblinkers osv (som Teslan
gör i vissa lägen).
Kul det där med förarprov förresten
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Hur mycket extra kommer du utrusta din M3 med?
Jag gillar alla nya tekniska lösningar, så kommer nog välja en hel del, så länge det inte är fullständigt "felprisat". Då får man ju också prio i kön
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Hur mycket extra kommer du utrusta din M3 med?
Denna fråga är ju inte enkel, de är många variabler i frågan.
Men för mig så kommer det vara krav med Dragkrok, adaptivfarthållare och en range på minst 25 mil oavsett väder och utan att lätta allt för mycket på pedalen.
Om inte dessa saker uppfylls till en rimlig peng (dvs jag har råd) så blir det ingen modell3 för min del.
Man kan ju också lägga till att jag i ovanstående krav räknar med att de ingår en massa utrustning i standard bilen men jag räknar ju med att de ingår standard saker som regnsensor, automatisk avbländande backspegel, en OK stereo med BT möjlighet, mm. Skulle tro att alla här räknad med dessa prylar och jag har mycket svårt att tänka mig att Tesla skulle snåla på de.
Om jag sedan har råd till ännu mer extra utrustning så lär jag välja till ytterligare saker.
Men för mig så kommer det vara krav med Dragkrok, adaptivfarthållare och en range på minst 25 mil oavsett väder och utan att lätta allt för mycket på pedalen.
Om inte dessa saker uppfylls till en rimlig peng (dvs jag har råd) så blir det ingen modell3 för min del.
Man kan ju också lägga till att jag i ovanstående krav räknar med att de ingår en massa utrustning i standard bilen men jag räknar ju med att de ingår standard saker som regnsensor, automatisk avbländande backspegel, en OK stereo med BT möjlighet, mm. Skulle tro att alla här räknad med dessa prylar och jag har mycket svårt att tänka mig att Tesla skulle snåla på de.
Om jag sedan har råd till ännu mer extra utrustning så lär jag välja till ytterligare saker.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Hur mycket extra kommer du utrusta din M3 med?
Intressant!boreno skrev:Transportstyrelsen konstaterade i sin förstude från 2014 att autonom körning är tillåten så länge någon sitter bakom ratten. Att sova bakom ratten under autonom körning är inte ett lagbrott - men kommer så klart leda till en prejudicerande rättsprocess angående vem som bär ansvaret vid en olycka. Lagen förbjuder inte självkörande fordon, eftersom det inte fanns när den formulerades. Däremot är radiostyrda fordon förbjudna (eller snarare reglerade), vilket i praxis antagligen kommer innebära fjärrstyrda fordon i största allmänhet. I Sverige är de juridiska hindren för självkörande bilar överskattade, och ofta förväxlade med juridiska problem.bjelkeman skrev:autonom tror jag inte förrän jag kan sova vid ratten, och det är lagligt, vilket kan dröja
En rolig slutsats från förstudien är att lagen måste ändras så att det blir förbjudet att genomföra förarprov i en autonom bil.
Naturligtvis är det så att det inte är förbjudet eftersom systemet inte fanns när lagen skrevs.
Så vad är tillåtet? Det mesta så länge en ansvarig förare är på plats, verkar det som.
Re: Hur mycket extra kommer du utrusta din M3 med?
Must have:
- Vinterhjul, extravagant eller hur?
Nice to have beroende på pris:
- Beroende på batterikapacitet i basversionen så ett större batteri, typ en nivå upp från basnivån.
- Autopilot
Med andra ord, en basbil eller eventuellt en bil med lite större batteri (och möjligtvis awd) samt AP.
Hade jag kunnat välja utan hänsyn till ekonomi hade jag prioriterat maximalt potent drivlina, luftfjädring och bra fälgar/däck då jag gillar att köra och framförallt gillar prestandabilar.
Teslaköpet är överlag villkorat av hur möjligheterna att ladda hemma utkristalliserar sig, bor i en av de större städerna och passar tyvärr inte in i den grupp elbilsköpare som just nu kan ladda hemma eller på jobbet
- Vinterhjul, extravagant eller hur?
Nice to have beroende på pris:
- Beroende på batterikapacitet i basversionen så ett större batteri, typ en nivå upp från basnivån.
- Autopilot
Med andra ord, en basbil eller eventuellt en bil med lite större batteri (och möjligtvis awd) samt AP.
Hade jag kunnat välja utan hänsyn till ekonomi hade jag prioriterat maximalt potent drivlina, luftfjädring och bra fälgar/däck då jag gillar att köra och framförallt gillar prestandabilar.
Teslaköpet är överlag villkorat av hur möjligheterna att ladda hemma utkristalliserar sig, bor i en av de större städerna och passar tyvärr inte in i den grupp elbilsköpare som just nu kan ladda hemma eller på jobbet
Model Y RWD - 2024
Re: Hur mycket extra kommer du utrusta din M3 med?
Alternativet "Så grannarna klagar" saknas.
Nä, lite lullull behöver man ju. Tror nästa kommer bli fyrhjulsdriven, ha relativt stort batteri (kanske inte största) och massor av utrustning. Dragkrok behöver jag nog inte, men så mycket självkörning som möjligt, skinnklädsel, glastak och liknande är kul att ha. Stor stereo är ju alltid ett plus och hur man än vänder och vrider på kalkylen så lär den bli bättre på en Model 3 än på min nuvarande. Win-win!
Nä, lite lullull behöver man ju. Tror nästa kommer bli fyrhjulsdriven, ha relativt stort batteri (kanske inte största) och massor av utrustning. Dragkrok behöver jag nog inte, men så mycket självkörning som möjligt, skinnklädsel, glastak och liknande är kul att ha. Stor stereo är ju alltid ett plus och hur man än vänder och vrider på kalkylen så lär den bli bättre på en Model 3 än på min nuvarande. Win-win!
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Re: Hur mycket extra kommer du utrusta din M3 med?
Skulle frugan sticka så har jag i alla fall en miljöbil kvar
Det borde väl dra till sig en nerdig kvinna i sådana fall.
Vi kommer troligen byta in vår nuvarande Subba om vi får bra pris för inbytet samt att vi inte tappar distansen alltför mycket.
Subban är en Boxer-CNG 2014 och så välompysslad att den borde skämmas
Det borde väl dra till sig en nerdig kvinna i sådana fall.
Vi kommer troligen byta in vår nuvarande Subba om vi får bra pris för inbytet samt att vi inte tappar distansen alltför mycket.
Subban är en Boxer-CNG 2014 och så välompysslad att den borde skämmas
Re: Hur mycket extra kommer du utrusta din M3 med?
Billigaste billiga för att jag ska ha råd.
Får ja pengar över är följande prio som gäller:
1. Aauto pilot
2.större batteri
3. Allt annat lulllull
Får man ingen HUD eller instrumentkluster i standard utförande så blir det nog ingen Model 3 för mig.
Får ja pengar över är följande prio som gäller:
1. Aauto pilot
2.större batteri
3. Allt annat lulllull
Får man ingen HUD eller instrumentkluster i standard utförande så blir det nog ingen Model 3 för mig.
Re: Hur mycket extra kommer du utrusta din M3 med?
Vad mig anbelangar är det jag prioriterar räckvidd, komfort och utrymmen - allt annat är bonus.
Ärligt talat vill jag helst se den färdiga bilen i verkligheten och provköra den innan jag beställer. Har man inte löst frågan med "brevinkastet" till baklucka kan det faktistk bli en dealbreaker - hoppas fortfarande på en halvkombilucka även om det kanske är ett fåfängt hopp...
Har någon gång tidigare prioriterat extra tillval ungefär så här:
Större batteri
Dragkrok (främst för att kunna transportera cyklar, kan funka med en taklösning annars)
Vinterpaket
Dual Drive.
Ärligt talat vill jag helst se den färdiga bilen i verkligheten och provköra den innan jag beställer. Har man inte löst frågan med "brevinkastet" till baklucka kan det faktistk bli en dealbreaker - hoppas fortfarande på en halvkombilucka även om det kanske är ett fåfängt hopp...
Har någon gång tidigare prioriterat extra tillval ungefär så här:
Större batteri
Dragkrok (främst för att kunna transportera cyklar, kan funka med en taklösning annars)
Vinterpaket
Dual Drive.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Re: Hur mycket extra kommer du utrusta din M3 med?
Vi kanske ska bilda en intresseförening. Jag hoppas fortfarande lite smått optimistiskt att det där brevinkastet bara var en tillfällig nödlösning som togs fram för att kunna visa en fungerande bil på eventet, men den färdiga bilen kommer att få en riktig baklucka som Model S. Annars är Model 3 lika intressant för mig som en fossilbil. Jag kunde sträcka mig så långt att jag accepterade en bil utan dragkrok (min Model S alltså), men skulle jag inte längre få plats med vovvarna i bilen så är det en dealbreaker såklart. Tyvärr är man helt utan valmöjlighet då. Model X är på tok för dyr. Model S också, såvida man inte behåller den nuvarande bilen jättelänge, dessutom har den ingen dragkrok, Model 3 är obrukbar pga igensatt baklucka. Alla andra elbilar är mer eller mindre skräp... Vad gör man då?StefL skrev:Har man inte löst frågan med "brevinkastet" till baklucka kan det faktistk bli en dealbreaker - hoppas fortfarande på en halvkombilucka även om det kanske är ett fåfängt hopp...
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hur mycket extra kommer du utrusta din M3 med?
Ja, jag har i grunden en alldeles för praktisk syn på bilägande. Visserligen delar jag den med väldigt många i vårt kombitäta land, men vi utgör ändå en försvinnande del av världsmarknaden så man ska nog inte hoppas att en tillverkare i en annan världsdel ska ta för stor hänsyn just till oss. Samtidigt har jag lite svårt att förstå varför man inte skulle göra Model 3 till en hatchback när Model S är det och fördelarna är så uppenbara. Det enda argumentet jag hört från Tesla är att det skulle påverka huvudutrymmet i baksätet negativt då man vill få in den "hela" glasskivan i taket och slippa en tvärbalk, men jag är ärligt talat tveksam till om glastaket kommer att vara standard. Personligen avstår jag det gärna om jag får en hatchbacklucka iställetmati skrev:Vi kanske ska bilda en intresseförening. Jag hoppas fortfarande lite smått optimistiskt att det där brevinkastet bara var en tillfällig nödlösning som togs fram för att kunna visa en fungerande bil på eventet, men den färdiga bilen kommer att få en riktig baklucka som Model S. Annars är Model 3 lika intressant för mig som en fossilbil. Jag kunde sträcka mig så långt att jag accepterade en bil utan dragkrok (min Model S alltså), men skulle jag inte längre få plats med vovvarna i bilen så är det en dealbreaker såklart. Tyvärr är man helt utan valmöjlighet då. Model X är på tok för dyr. Model S också, såvida man inte behåller den nuvarande bilen jättelänge, dessutom har den ingen dragkrok, Model 3 är obrukbar pga igensatt baklucka. Alla andra elbilar är mer eller mindre skräp... Vad gör man då?StefL skrev:Har man inte löst frågan med "brevinkastet" till baklucka kan det faktistk bli en dealbreaker - hoppas fortfarande på en halvkombilucka även om det kanske är ett fåfängt hopp...
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Re: Hur mycket extra kommer du utrusta din M3 med?
Jag ser också väldigt praktik på bilägande och jo bagaget skulle kunna vara en deal breaker för mig också men jag vill såklart se den först.StefL skrev:Ja, jag har i grunden en alldeles för praktisk syn på bilägande. Visserligen delar jag den med väldigt många i vårt kombitäta land, men vi utgör ändå en försvinnande del av världsmarknaden så man ska nog inte hoppas att en tillverkare i en annan världsdel ska ta för stor hänsyn just till oss. Samtidigt har jag lite svårt att förstå varför man inte skulle göra Model 3 till en hatchback när Model S är det och fördelarna är så uppenbara. Det enda argumentet jag hört från Tesla är att det skulle påverka huvudutrymmet i baksätet negativt då man vill få in den "hela" glasskivan i taket och slippa en tvärbalk, men jag är ärligt talat tveksam till om glastaket kommer att vara standard. Personligen avstår jag det gärna om jag får en hatchbacklucka iställetmati skrev:Vi kanske ska bilda en intresseförening. Jag hoppas fortfarande lite smått optimistiskt att det där brevinkastet bara var en tillfällig nödlösning som togs fram för att kunna visa en fungerande bil på eventet, men den färdiga bilen kommer att få en riktig baklucka som Model S. Annars är Model 3 lika intressant för mig som en fossilbil. Jag kunde sträcka mig så långt att jag accepterade en bil utan dragkrok (min Model S alltså), men skulle jag inte längre få plats med vovvarna i bilen så är det en dealbreaker såklart. Tyvärr är man helt utan valmöjlighet då. Model X är på tok för dyr. Model S också, såvida man inte behåller den nuvarande bilen jättelänge, dessutom har den ingen dragkrok, Model 3 är obrukbar pga igensatt baklucka. Alla andra elbilar är mer eller mindre skräp... Vad gör man då?StefL skrev:Har man inte löst frågan med "brevinkastet" till baklucka kan det faktistk bli en dealbreaker - hoppas fortfarande på en halvkombilucka även om det kanske är ett fåfängt hopp...
Någon som vet på hur reaktionerna på bagaget är i övriga världen, har de varit mycket kritik? Som jag ser de så borde ju Tesla lyssna och anpassa sig om kritiken varit hård i många regioner men är de bara vi i Sverige som har en åsikt om de så lär de inte bli någon förändring.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Hur mycket extra kommer du utrusta din M3 med?
Bra drag är det viktigaste!
Krok och massor av effekt vill jag ha
Krok och massor av effekt vill jag ha
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Re: Hur mycket extra kommer du utrusta din M3 med?
Jag har väl sett några kommentarer angående brevinkastet, och Elon har ju lovat ändring. Frågan är bara om det är enbart luckan som har blivit lite större eller om hela konceptet har förändrats. Jag kan åtminstone säga såhär att världens alla hundägare inte är nöjda och många kommer inte att köpa en Model 3 utan vettig baklucka. Baksätet funkar liksom inte riktigt lika bra.
Det är ju inget svenskt fenomen heller, det finns ganska mycket folk med hundar runtom i världen.
Det är ju inget svenskt fenomen heller, det finns ganska mycket folk med hundar runtom i världen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14