Dåliga strålkastare?
Moderator: Redaktion
- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/stefan9931
Dåliga strålkastare?
Ser att det gnälls en hel del på bilens strålkastare, någon som uppgraderat från till 25 till 35 watt?
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Re: Dåliga strålkastare?
Tycker de är helt ok. Inte upplevt några problem. Inte tokstarka men helt ok
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Jag upplever att det är ganska kort ljusbild på halvhjuset, det plus avsaknaden av spolning är jobbigt just nu i det skitiga väglaget. Helljuset är dock helt ok.
Dessutom har jag ständigt imma i lykthusen, nån annan som har det?
Byta till starkare lampor, kan man göra det själv?
Skoda Enyaq 85x 2025
Hmm... Hur kombinerar man det med helbilsgodkännandet och att ljusstyrkan måste vara under ett visst värde då strålkastarspolning saknas?SR-71-BlackBird skrev:Ser att det gnälls en hel del på bilens strålkastare, någon som uppgraderat från till 25 till 35 watt?
Eftermonterade extraljus är däremot en helt annan sak...
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Jag har också mycket imma i lykthusen. Har pratat med Service, men de verkar inte tycka likadant. Får ta det ett varv till.ironjack skrev:Jag upplever att det är ganska kort ljusbild på halvhjuset, det plus avsaknaden av spolning är jobbigt just nu i det skitiga väglaget. Helljuset är dock helt ok.
Imma i fram? Bak är välkänt problem men fram har jag inte sett...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Jag har massor med imma, jag tror att 35w xenon skulle kunna värma bort imman bättre.
Ett strålkastarglas ska självklart inte har imma. Det är något som ska åtgärdas av Tesla.
Snabbt sätt är att stoppa imman är att stoppa in fuktpåsar i lyktorna.
När det gäller ljusbilden, så blir den inte nämnvärt bättre pga utformningen av strålkastarna.
Har provat en del själv på andra bilar med xenon, och visst blir det lite bättre, men inte tillfredställande.
Det man skulle kunna laborera med är superled som innehåller det ljus som närmast simulerar dagsljus.
Anledningen varför jag vet det är för jag jobbar med kameraövervakning och ljus ljus från led återger dagsljuset bäst.
Tror dock att det är mycket jobb att få till.
Som sagt var, huvudproblemet är lyktans konstruktion.
Sitter det bixenon i bilen?
Om inte så hade man kunnat laborera med helljuset i alla fall.
Snabbt sätt är att stoppa imman är att stoppa in fuktpåsar i lyktorna.
När det gäller ljusbilden, så blir den inte nämnvärt bättre pga utformningen av strålkastarna.
Har provat en del själv på andra bilar med xenon, och visst blir det lite bättre, men inte tillfredställande.
Det man skulle kunna laborera med är superled som innehåller det ljus som närmast simulerar dagsljus.
Anledningen varför jag vet det är för jag jobbar med kameraövervakning och ljus ljus från led återger dagsljuset bäst.
Tror dock att det är mycket jobb att få till.
Som sagt var, huvudproblemet är lyktans konstruktion.
Sitter det bixenon i bilen?
Om inte så hade man kunnat laborera med helljuset i alla fall.
P85D med leverans i mitten på mars!!
- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
Lampan heter HID D3S om det säger dig nåt (vet själv väldigt lite om detta), om jag förstått det hela rätt har vi svagare (25 watt) mot 35 i USA, finns lampor som passar på 55 watt.
Har du någon jämförelse från andra märken?ironjack skrev:Jag upplever att det är ganska kort ljusbild på halvhjuset, det plus avsaknaden av spolning är jobbigt just nu i det skitiga väglaget. Helljuset är dock helt ok.
Typ audi har schyst belysning tycker jag. Är det jämförbart både halv och helljus?
P85D med leverans i mitten på mars!!
Kan inte säga något om Audi tyvärr, jag var van vid Volvon jag hade innan, den hade framförallt bättre halvljus.micha skrev:Har du någon jämförelse från andra märken?
Typ audi har schyst belysning tycker jag. Är det jämförbart både halv och helljus?
Skoda Enyaq 85x 2025
Sant det!Sofie skrev:Jag har massor med imma, jag tror att 35w xenon skulle kunna värma bort imman bättre.
Lite banalt
, men om ni inte redan gör det, så sänk kontrasten på skärmen till 0% alternativt "cleaning mode" på landsvägskörning. Strålkastarna upplevs som betydligt bättre då
! Lite bättre svärta på hastighetsmätarskärmen hade inte skadat heller.

Angående halvljuset så har Tesla satt dit extra svagt i Europa då det finns krav på max ljusstyrka om det inte finns strålkastarrengöring. Värdelöst gjort av Tesla att inte sätta dit rengöring och ordentligt lyse är min åsikt.
- Nicklas
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ida2603
Intressant, var har du läst detta?matbl skrev:Angående halvljuset så har Tesla satt dit extra svagt i Europa då det finns krav på max ljusstyrka om det inte finns strålkastarrengöring. Värdelöst gjort av Tesla att inte sätta dit rengöring och ordentligt lyse är min åsikt.
Den förklaringen har även seglat runt på det norska forumet i över ett år. Men aldrig sett någon källa på det direkt. Flera trådar där på hur man byter till 35W också.Nicklas skrev:Intressant, var har du läst detta?matbl skrev:Angående halvljuset så har Tesla satt dit extra svagt i Europa då det finns krav på max ljusstyrka om det inte finns strålkastarrengöring. Värdelöst gjort av Tesla att inte sätta dit rengöring och ordentligt lyse är min åsikt.
Den förklaringen har även seglat runt på det norska forumet i över ett år. Men aldrig sett någon källa på det direkt. Flera trådar där på hur man byter till 35W också.Nicklas skrev:Intressant, var har du läst detta?matbl skrev:Angående halvljuset så har Tesla satt dit extra svagt i Europa då det finns krav på max ljusstyrka om det inte finns strålkastarrengöring. Värdelöst gjort av Tesla att inte sätta dit rengöring och ordentligt lyse är min åsikt.
Teslamotorsclub.comNicklas skrev:Intressant, var har du läst detta?matbl skrev:Angående halvljuset så har Tesla satt dit extra svagt i Europa då det finns krav på max ljusstyrka om det inte finns strålkastarrengöring. Värdelöst gjort av Tesla att inte sätta dit rengöring och ordentligt lyse är min åsikt.
- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
Har även läst att det beror på avsaknad av höjdjustering.
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Strålkastarna i de luftfjädrade bilarna behöver ju inte höjdjusteras iom att fjädringen håller bilen vågrät.
Men har inte normalfjädrade bilarna heller höjdjustering? Det suger faktiskt lite...
Men har inte normalfjädrade bilarna heller höjdjustering? Det suger faktiskt lite...
Bilar med std fjädring har visst höjdjustering av strålkadtarna. Vem sa att de inte har det?
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
Automatisk höjdjustering?
- Nicklas
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ida2603
Det är sådant här jag inte gillar med forum, en massa gissningar och fördomar som snabbt eskalerar... Viskleken någon?
Referenser / källinfo?
Referenser / källinfo?
- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
"6.2.9. Other requirements
The requirements of paragraph 5.5.2. shall not apply to dipped-beam headlamps.
Dipped-beam headlamps with a light source or LED module( s) producing the principal dipped-beam and having a total objective luminous flux which exceeds 2,000 lumen shall only be installed in conjunction with the installation of headlamp cleaning device( s) according to Regulation No. 4511."
http://www.unece.org/fileadmin/DAM/tran ... 048r9e.pdf
The requirements of paragraph 5.5.2. shall not apply to dipped-beam headlamps.
Dipped-beam headlamps with a light source or LED module( s) producing the principal dipped-beam and having a total objective luminous flux which exceeds 2,000 lumen shall only be installed in conjunction with the installation of headlamp cleaning device( s) according to Regulation No. 4511."
http://www.unece.org/fileadmin/DAM/tran ... 048r9e.pdf