Herr X skrev:Morgan skrev:solporten 2.jpg
Var också sugen på ett mindre sådant för några år sedan men efter ordentlig research så insåg jag att dom flesta dom här verken stod still eller fungerade dåligt
varpå jag istället byggde mig en carport med solceller på taket istället.
Tyckte det blev så bra att jag driver numer ett installationsföretag ihop med mina bröder, Solarfarm.se
Rabatt för tesla ägare utlovas!
Jäklar vad snyggt! De solcellerna du har på carporten - är det istället för takpapp eller ligger de över pappen? Har du byggt taket/carporten för att passa med solpanelernas storlek?
Jag har ett dubbelgarage med takpapp som hade kunnat se kanonfint ut om de fick solceller som passade så snyggt som på din bild.
Man får tacka!
Panelerna är monterade på trp högprofilplåt, jag monterade dom ram i ram bara för utseendets skull! (Har flera grannar som fortfarande inte vet att det är solceller!)
Angående att solceller fungerar dåligt här uppe i Norden så är det en myt, en solcell vill för det första vara så kall som möjligt för att producera bäst, alltså en fördel för oss
med hyfsat mycket sol och ganska kallt.
Sen är det så att solceller producerar inte bara i direkt solljus utan fungerar alla ljusa timmar på dygnet om än sämre. Så saker som tex att den ljusa vita snön som ligger på vintern hjälper faktiskt till att producera!
Kan nämna att på min 13kwp anläggning så har jag producerat 2.7kw momentant i ett regnoväder i somras!