Jag frågade Tesla hur personer utanför min bil skulle göra för att rädda ev. skadade och eller medvetslösa människor inuti bilen, nu när det inte finns några handtag att dra i.
Fick som svar bifogade pdf med många fina tekniska sprängskisser. Men enda sättet att utifrån öppna måsvingedörrarna (givet att 12 V-batteriet inte funkar) verkar vara med en kraftig hydraulisk sax och goda kunskaper om var man inte får klippa (i högspänningskomponenter). Så även om det brinner får man tålmodigt invänta räddningstjänsten. https://www.tesla.com/sites/default/fil ... ide_en.pdf
Modell X 90D från mars 2017. Drygt 15.000 mil (aug -24)
Modell X från aug 2023. Knappt 2000 mil (aug -24)
---
Mina barns värvningskoder : midori64001 resp. hampus29576
Jag frågade Tesla hur personer utanför min bil skulle göra för att rädda ev. skadade och eller medvetslösa människor inuti bilen, nu när det inte finns några handtag att dra i.
Fick som svar bifogade pdf med många fina tekniska sprängskisser. Men enda sättet att utifrån öppna måsvingedörrarna (givet att 12 V-batteriet inte funkar) verkar vara med en kraftig hydraulisk sax och goda kunskaper om var man inte får klippa (i högspänningskomponenter). Så även om det brinner får man tålmodigt invänta räddningstjänsten. https://www.tesla.com/sites/default/fil ... ide_en.pdf
Detta har alltid varit min huvudsakliga invändning mot elektriska lås osv. Det finns ju gott om exempel på människor som blivit instängda i bilar vid olyckor där dörrarna inte gått att låsa upp eller öppna inifrån. Jag ser ju t.ex. alltid till att avaktivera automatisk låsning vid färd i de bilar jag kör. Jag vill inte sitta i en låst bil om nåt skulle hända. Det finns inga garantier för att dörrlåsen ska fungera som det är tänkt vid ett haveri. Då är det åtminstone bättre att dörrarna är olåsta. Visst kan ett haveri också orsaka nån kortslutning så dörrarna låses, men oddsen känns iaf lite bättre om de inte är låsta från början.
Kul med lite bilder som inte bara visar en snyggt lackad bil.
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Min sambo jobbar i räddningstjänsten och de har aldrig lärt sig eller ens diskuterat hur man gör med en elbil vid en ev olycka..! Nu har jag gett henne den information som finns på tesla.com om hur man hanterar en Tesla vid olyckor. Hoppas att hon kan lära sina kollegor!
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21" Pearl | Model 3 SR+ 2019 Prince | Model 3 Performance Mars 2019 Dementor | Model S 90D 2017 Kalle | Model S 85D 2016
Man får hoppas att Tesla bygger in i sin programvara att när bilen detetekterar att "nu kommer det att smälla" låser upp dörrarna iaf
Eller i alla fall efter det har smällt/bilen utsätts för visst krockkvåld
Skulle tro det är krav på biltillverkare att ev låsta dörrar låses upp vid en olycka, det är nog mer eller mindre standard på alla bilar från 90-talet och framåt (från det man började med krocksensorer)
Sen kan det ju vara lite problematiskt om det inte finns något fysiskt handtag att dra i utifrån.
Skulle tro det är krav på biltillverkare att ev låsta dörrar låses upp vid en olycka, det är nog mer eller mindre standard på alla bilar från 90-talet och framåt (från det man började med krocksensorer).
Men hur ska man kunna lita på det? Det är ju en krock man råkar ut för och då ingår det ju liksom i definitionen att saker går sönder och inte fungerar längre, så varför skulle man kunna lita på att den funktionen är intakt efter en krock?
För att ta ett talande exempel: Här utanför Nyköping hände det en vårdag när det smälte väldigt mycket och det blev stående vatten under en bro. En bil körde ner i vattnet - föraren uppfattade inte hur djupt det var - och bilen stannade och började fyllas med vatten. Då slogs dessutom elsystemet i bilen ut och kvinnan som satt i kunde inte ta sig ur bilen. Dörrarna gick inte att låsa upp och vindrutorna gick inte att hissa ner. Som tur var kom det andra till undsättning så de fick upp bilen ur vattnet igen.
Jag ska nog köpa mig en glashammare på en gång och ha i bilen, trots att dörrarna på våra bilar inte låses under färd - det motsatta kan ju kanske inträffa när elsystemet för spel!
Jag har glashammare i mina bilar.. Problemet med låsta dörrar är ju om man är fast i bilen avsvimmad och nån försöker rädda en. Jag har autolåsningen avstängd.. Glashammare är bra ändå om man hamnar under vatten och inte får upp dörrarna p.g.a trycket.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Min sambo jobbar i räddningstjänsten och de har aldrig lärt sig eller ens diskuterat hur man gör med en elbil vid en ev olycka..! Nu har jag gett henne den information som finns på tesla.com om hur man hanterar en Tesla vid olyckor. Hoppas att hon kan lära sina kollegor!
Oj! Verkligen hög tid då! Även om vi teslister inte krockar självmant kan vi ju drabbas av andra. Vältande tankbilar eller vad som helst.
Risker med högspänningskomponenter måste ju finnas i alla elbilar. Dags att räddningstjänstens ledning tar tag i detta och utbildar sin personal på alla förekommande! De riskerar ju att skada sig själva också!
Modell X 90D från mars 2017. Drygt 15.000 mil (aug -24)
Modell X från aug 2023. Knappt 2000 mil (aug -24)
---
Mina barns värvningskoder : midori64001 resp. hampus29576
Har sett en utbildningsvideo (tror det var räddningstjänsten, el motsvarande) (kanske var den engelsk, osäker) där de talar om hur räddningspersonal skall göra när de skall klippa upp en modell X. så det finns gäller bara att personalen får ta del av dem. tyvärr är elbilar en så liten del och det är inte meningen att blåljuspersonal skall hålla reda på vilken som är en elbil och inte. annars kanske tesla kan bistå med en gammal som brandkåren får öva på?