Model 3 specifikationer

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Seregon
Teslaägare
Inlägg: 486
Blev medlem: 05 apr 2016 09:37
Ort: Uppsala

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av Seregon »

I ett försök att återgå till ämnet:

Jag skulle gärna köra på stora batteriet till 3:an, men om inte priset hinner sjunka på ett år och bli lite mer rimligt så blir det nog standard där.
Färgvalen tror jag kommer att sjunka i pris alternativt bli i princip utan kostnad inom ett år när produktionslinan har satt sig. Svart är jag inte jättesugen på; av de val som finns nu skulle det nog bli blå.
Det kommer definitivt bli vegansäten, troligen vita när de kommer.
Premiumpaketet är mestadels inte jätteintressant, men om det stannar som det ser ut nu lär det ändå bli det iom att jag vill ha glastaket fram.
Dragkrok har jag egentligen inget direkt behov av så det hänger helt och hållet på priset.
AP lägger jag pengar på enbart om det blir betydligt billigare eller bättre än nu.

Så 35+5(+1) = $40-41k för mig som det ser ut just nu.

Hade jag haft råd hade jag gärna haft en S, men även beg är fortfarande på tok för dyra för mig som bara hunnit ha en ordentlig karriär i knappa två år. Kommer i bästa fall ha 250k i sparkapital till slutet av september 2018 (förväntan har nu dessvärre flyttats från Q1-2/18 till Q4/18).
Model S85D -15, "Voltaire"
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10330
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av Legato »

peken skrev:
Denna tråden har ju för övrigt spårat ur och är verkligen off topic. Ska vi se till att komma back on track?
Agree. Tar gärna diskussionen på annat håll, det var dock inte min avsikt att skapa en politisk ot-diskussion här. Blir inga mer svar på det temat från mig.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10330
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av Legato »

Seregon skrev:
I ett försök att återgå till ämnet:

Jag skulle gärna köra på stora batteriet till 3:an, men om inte priset hinner sjunka på ett år och bli lite mer rimligt så blir det nog standard där.
Färgvalen tror jag kommer att sjunka i pris alternativt bli i princip utan kostnad inom ett år när produktionslinan har satt sig. Svart är jag inte jättesugen på; av de val som finns nu skulle det nog bli blå.
Det kommer definitivt bli vegansäten, troligen vita när de kommer.
Premiumpaketet är mestadels inte jätteintressant, men om det stannar som det ser ut nu lär det ändå bli det iom att jag vill ha glastaket fram.
Dragkrok har jag egentligen inget direkt behov av så det hänger helt och hållet på priset.
AP lägger jag pengar på enbart om det blir betydligt billigare eller bättre än nu.

Så 35+5(+1) = $40-41k för mig som det ser ut just nu.

Hade jag haft råd hade jag gärna haft en S, men även beg är fortfarande på tok för dyra för mig som bara hunnit ha en ordentlig karriär i knappa två år. Kommer i bästa fall ha 250k i sparkapital till slutet av september 2018 (förväntan har nu dessvärre flyttats från Q1-2/18 till Q4/18).
Håller med. Glastaket ser verkligen grymt ut, synd att det krävs hela premiumpaketet för det.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
peken
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 12 feb 2016 15:22
Ort: Vännäsby

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av peken »

Legato skrev:
Seregon skrev:
I ett försök att återgå till ämnet:

Jag skulle gärna köra på stora batteriet till 3:an, men om inte priset hinner sjunka på ett år och bli lite mer rimligt så blir det nog standard där.
Färgvalen tror jag kommer att sjunka i pris alternativt bli i princip utan kostnad inom ett år när produktionslinan har satt sig. Svart är jag inte jättesugen på; av de val som finns nu skulle det nog bli blå.
Det kommer definitivt bli vegansäten, troligen vita när de kommer.
Premiumpaketet är mestadels inte jätteintressant, men om det stannar som det ser ut nu lär det ändå bli det iom att jag vill ha glastaket fram.
Dragkrok har jag egentligen inget direkt behov av så det hänger helt och hållet på priset.
AP lägger jag pengar på enbart om det blir betydligt billigare eller bättre än nu.

Så 35+5(+1) = $40-41k för mig som det ser ut just nu.

Hade jag haft råd hade jag gärna haft en S, men även beg är fortfarande på tok för dyra för mig som bara hunnit ha en ordentlig karriär i knappa två år. Kommer i bästa fall ha 250k i sparkapital till slutet av september 2018 (förväntan har nu dessvärre flyttats från Q1-2/18 till Q4/18).
Håller med. Glastaket ser verkligen grymt ut, synd att det krävs hela premiumpaketet för det.
Själv har jar hela tiden sagt att jag ska ha dual motor. Men efter att ha sett priserna nu så tror jag att jag måste tänka om där. Jag vill ha premium paketet av flera anledningar, som glastak, bättre ljudpaket mm. Sedan vill jag verkligen ha long range. Frun har en e-golf, så vi vill gärna ha en bil som vi kan åka långt med på ett smidigt sätt.
Sen 19" fälgarna och AP, det kommer kosta! Ju längre det dröjer desto mer hinner jag spara ihop. Så dual motor är kanske inte helt uteslutet, men om jag ska få ner kostanden så tror jag att jag kör RWD, även att jag bor i norrland. Den bakhjulsdrivna ska ju vara rätt bra ändå som jag förstått det med den traction control som bilarna har.
Model 3 LR AWD, Pearl White, Svart interiör, 19" s-däck, 18" v-däck, dragkrok. Uthämtad 18/12-2019
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av Svenssons »

peken skrev:
Så dual motor är kanske inte helt uteslutet, men om jag ska få ner kostanden så tror jag att jag kör RWD, även att jag bor i norrland. Den bakhjulsdrivna ska ju vara rätt bra ändå som jag förstått det med den traction control som bilarna har.
Det är inte enbart traction control som är bra utan faktumet att det är mycket lättare att mer exakt styra acceleration på en elbil än en avgasbil. Inget tjafs med växlar heller.

Länkade till nedan nyhetsartikel från Tibor nyligen i chatten:
http://teslaclubsweden.se/odubbade-vinterdack/
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av Smutt »

Prislistan är ett mästerverk, man blir sugen på allt! Premiumpaketet känns verkligen premium var det här vår enda bil hade jag köpt det mest pga dom inviduella stol och spegel inställningarna så skönt att alltid köra en perfekt inställd bil 8-)

Större batteri skulle jag också köpt 75 är precis lagom eftersom man laddar 80% och det går lagom fort på SUC
Fälgarna känns märkligt dyra om jag ska klaga på nåt

Miele kan inte göra robotar så jag har ingen, tvätt tork disk är dom bäst på
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av Kalle »

Ja kommer behöva välja mällan längre reckvid och autopiloten då ja inte har råd med båda :(

Svårt val. De skulle va grymt skönt med autopiloten iom att jag kommer köra mycket motorväg (e4 mellan lkpng och sthlm)
Men längre reckvid är ju ochså ett stort pluss.

Gaaah! Beslutsångest!!
Hur hadde ni gjort?
Användarvisningsbild
peken
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 12 feb 2016 15:22
Ort: Vännäsby

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av peken »

Kalle skrev:
Ja kommer behöva välja mällan längre reckvid och autopiloten då ja inte har råd med båda :(

Svårt val. De skulle va grymt skönt med autopiloten iom att jag kommer köra mycket motorväg (e4 mellan lkpng och sthlm)
Men längre reckvid är ju ochså ett stort pluss.

Gaaah! Beslutsångest!!
Hur hadde ni gjort?
Jag tror jag hade gått på längre räckvidd i ditt läge. AP kan du köpa till i efterhand om du behöver tid att spara lite längre, även om det kommer bli lite dyrare än om du beställer det direkt. Längre räckvidd är inget du kan köpa till i efterhand.
Model 3 LR AWD, Pearl White, Svart interiör, 19" s-däck, 18" v-däck, dragkrok. Uthämtad 18/12-2019
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av LarsL »

20 mil borde du klara även med lilla batteriet.
Användarvisningsbild
peken
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 12 feb 2016 15:22
Ort: Vännäsby

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av peken »

LarsL skrev:
20 mil borde du klara även med lilla batteriet.
Med long range klarar man säkert den sträckan tur och retur. Kan behöver ladda lite i vissa förhållanden men det lär inte vara så mycket.
Model 3 LR AWD, Pearl White, Svart interiör, 19" s-däck, 18" v-däck, dragkrok. Uthämtad 18/12-2019
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av Kalle »

LarsL skrev:
20 mil borde du klara även med lilla batteriet.
Jo, fast jag kommer inte ha ladningsmöjlighet i stockholm (parkerar i en spartansk hamn sydöst om stockholm) så jag kommer nog behöva ladda i sillekrog på vägen ner eller upp ovavset, men behöver inte ladda så länge med stora batteriet tänker jag
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av Kalle »

peken skrev:
Kalle skrev:
Ja kommer behöva välja mällan längre reckvid och autopiloten då ja inte har råd med båda :(

Svårt val. De skulle va grymt skönt med autopiloten iom att jag kommer köra mycket motorväg (e4 mellan lkpng och sthlm)
Men längre reckvid är ju ochså ett stort pluss.

Gaaah! Beslutsångest!!
Hur hadde ni gjort?
Jag tror jag hade gått på längre räckvidd i ditt läge. AP kan du köpa till i efterhand om du behöver tid att spara lite längre, även om det kommer bli lite dyrare än om du beställer det direkt. Längre räckvidd är inget du kan köpa till i efterhand.
Det är sant, vet man hur mycket dyrare AP blir att köpa i efterhand?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av LarsL »

Om du ändå måste ladda så tycker jag det inte spelar så stor roll om det är 10 eller 15 minuter tex.
Användarvisningsbild
peken
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 12 feb 2016 15:22
Ort: Vännäsby

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av peken »

LarsL skrev:
Om du ändå måste ladda så tycker jag det inte spelar så stor roll om det är 10 eller 15 minuter tex.
Det beror på vilken laddare man har tillgång till. Har man en laddstolpe som erbjuder 7,4kW så spelar det roll. Har man nära till en SuC så har det ju mindre betydelse. Men det är ju helt individuellt det där. Det kostar en del att gå upp på det större så man får överväga noga och försöka se vad som passar en själv bäst. Själv vill jag inte stå där och inse efter en tid att jag borde ha tagit det större.
Model 3 LR AWD, Pearl White, Svart interiör, 19" s-däck, 18" v-däck, dragkrok. Uthämtad 18/12-2019
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av LarsL »

Sillekrog är en Supercharger.
Men bäst är så klart om det går att få till laddning i Stockholm medan bilen ändå står där. Skulle inte förvåna mig om den möjligheten finns 2019 när bilen kommer.
Användarvisningsbild
peken
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 12 feb 2016 15:22
Ort: Vännäsby

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av peken »

Kalle skrev:
peken skrev:
Kalle skrev:
Ja kommer behöva välja mällan längre reckvid och autopiloten då ja inte har råd med båda :(

Svårt val. De skulle va grymt skönt med autopiloten iom att jag kommer köra mycket motorväg (e4 mellan lkpng och sthlm)
Men längre reckvid är ju ochså ett stort pluss.

Gaaah! Beslutsångest!!
Hur hadde ni gjort?
Jag tror jag hade gått på längre räckvidd i ditt läge. AP kan du köpa till i efterhand om du behöver tid att spara lite längre, även om det kommer bli lite dyrare än om du beställer det direkt. Längre räckvidd är inget du kan köpa till i efterhand.
Det är sant, vet man hur mycket dyrare AP blir att köpa i efterhand?
Från electrek:

Enhanced Autopilot – $5,000 Model 3 will match speed to traffic conditions, keep within a lane, automatically change lanes, transition from one freeway to another, exit the freeway and self-park at your destination.

Additional features will roll out over time through software updates.

Full Self-Driving Capability – $3,000 (requires Enhanced Autopilot) In the future, Model 3 will be capable of conducting trips with no action required by the person in the driver’s seat.
Model 3 LR AWD, Pearl White, Svart interiör, 19" s-däck, 18" v-däck, dragkrok. Uthämtad 18/12-2019
Användarvisningsbild
peken
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 12 feb 2016 15:22
Ort: Vännäsby

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av peken »

Och dom där priserna är samma som för S och X. Och kollar man de svenska priserna så kostar AP 55000kr om du köper direkt och 64000kr om du köper till det i efterhand.
Model 3 LR AWD, Pearl White, Svart interiör, 19" s-däck, 18" v-däck, dragkrok. Uthämtad 18/12-2019
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av Smutt »

LarsL skrev:
Om du ändå måste ladda så tycker jag det inte spelar så stor roll om det är 10 eller 15 minuter tex.
Blir många SUC besök där man behöver fullt batteri om man tar det mindre finns väl inga siffror men typ 1,5 timme medan det större når 80% på en timme
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av LarsL »

Man behöver inte ladda fullt varje gång... :roll: Fattas det 10 mil för Kalle i Sillekrog så behöver han bara ladda 10 mil, det bör inte ta mer än 10 minuter totalt att få i.

Edit från spec: Supercharging rate: 209 km of range per 30 minutes
Användarvisningsbild
peken
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 12 feb 2016 15:22
Ort: Vännäsby

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av peken »

Nä det är beslutsångest här också. Jag klarar mig på standard de allra flesta gångerna. Man vill ju ha det större när man bilar längre sträckor vilket jag gör minst en gång per år. Umeå - Oskarshamn. Fast är det värt $9000, vilket säkert kommer vara drygt 100000 SEK.
Model 3 LR AWD, Pearl White, Svart interiör, 19" s-däck, 18" v-däck, dragkrok. Uthämtad 18/12-2019
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av e5m1r »

peken skrev:
Nä det är beslutsångest här också. Jag klarar mig på standard de allra flesta gångerna. Man vill ju ha det större när man bilar längre sträckor vilket jag gör minst en gång per år. Umeå - Oskarshamn. Fast är det värt $9000, vilket säkert kommer vara drygt 100000 SEK.
Tänk nu på att annonserad range är baserat på ett extremt effektivt fordon
Detta betyder att väder och vind kommer ha större påverkan än på S och X
Själv lutar jag därför mer åt det större batteriet trots att jag kör S70 idag
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av LarsL »

Det som skulle få mig att gå för det stora batteriet är dragkroken. För att få rimlig räckvidd med tex en hästtransport så behövs det kWh då räcker det inte med effektiv aerodynamik. Jag måste ha ungefär samma range som Leaf har idag så att man kan köra mellan snabbladdare. Men 100 000kr är väldigt mycket så det blir förmodligen det lilla batteriet ändå.

På långresor har jag inga som helst problem med att ta en paus efter 25 mil, så där funkar det lilla bra. Sen kan det ju bli andra problem i framtiden som köer vid Superchargers och då kan det vara bra att inte vara tvingad till laddning. Men även här så är 100 000kr lite väl mycket för att det ska vara värt det.
Användarvisningsbild
peken
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 12 feb 2016 15:22
Ort: Vännäsby

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av peken »

Jag kom precis hem från min bilsemester. När jag åkte söderut så hade det varit en allvarlig olycka strax norr om Gävle, så E4 var avstängd från tidig eftermiddag och skulle öppna tidigast midnatt stod det. När jag hade några mil kvar till Gävle så blev vi omdirigerade från E4 -> Ockelbo -> Sandviken -> Gävle.
Då tänkte jag att vilken tur att jag inte kör en elbil nu och hade planerat att ta mig till SuC i Gävle. Det är vid såna tillfällen man vill ha lite buffert och marginal också. Så man inte blir strandad mitt ute i ingenstans, eller tvingas ladda 2kW i Ockelbo i flera timmar :D
Model 3 LR AWD, Pearl White, Svart interiör, 19" s-däck, 18" v-däck, dragkrok. Uthämtad 18/12-2019
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5520
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av Gustafsson »

Räckvidd är en lite överskattad parameter på Tesla. I början laddade jag alltid 100 % innan jag skulle ut på längre resor och var orolig över räckvidden i min 70D, som ju går upp till ca 40 mil på sommaren å drygt 30 mil på vintern med 100 % laddning. När det sedan kommer till kritan så står jag ju i 95% av tillfällena på samma SuC som 85/90-bilarna och laddar i praktiken lika länge, dvs så lång tid det tar att gå och äta en bit och göra det man behöver dessutom. Laddar aldrig över 90% längre eftersom det inte behövs. Det kommer garanterat att vara likadant med modell 3. Fler laddstolpar/stationer kommer ju med en rasande fart, så när 3:an kommer finns liksom inte problemet.
Har man stålarna - köp gärna ett stort batteri eller varför inte en model S, men det går lika bra med det lilla! Om det är viktigt med de få minuterna som vid sällsynta tillfällen är skillnaden mellan små å stora batterier, kanske man ska köpa en hybridbil med de nackdelar det innebär...
Kommer man från E-golf/Zoe/Leaf/I3 å andra bilar med små batterier är det dock en förståelig reaktion.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av LarsL »

Tycker tvärtom att mina resor med Leaf har lärt mig att jag inte behöver så stort batteri. Det mest irriterande med det lilla batteriet är att stoppen blir lite väl korta. Jag och ungarna hinner inte äta och leka innan vi måste tillbaka till bilen igen. Dessutom kommer nästa stopp lite tätt inpå. Ett dubbelt så stort batteri som i Model 3 skulle åtgärda bägge problemen och få resorna att funka som om vi åkte fossilbilen.
Skriv svar