Odubbade vinterdäck

Vintervag

I hela mitt liv har jag varit en ortodox dubbdäcks-fundamentalist. Alltid ansett att dubbdäck är det enda gångbara på vintern.

Efter första vintern med dubbdäckssmatter i en annars knäpptyst elbil började jag vackla. Skulle jag möjligtvis kunna testa dubbfritt nästa gång? Tack vare globala uppvärmningen har vi ju knappt ens vintrar längre i Stockholmstrakten.

Så när det plötsligt kom en möjlighet att jag skulle kunna testa dubbfria vinterdäck (Michelin X-ICE) i år tog jag chansen att vidga mina vyer och pröva något nytt.

Tack vare en ovanlig November som har bjudit på allt från barmark till snökaos och däremellan även lös snö, packad snö, snöslask, blankis och alla kombinationer av dessa kan jag faktiskt konstatera att dubbfria vinterdäck funkar – och de passar elbilar särskilt bra!

Inte enbart av den uppenbara ljud-fördelen.

Varför har man egentligen dubbar på ett dubbdäck? Så länge man kör normalt gör ju dubbarna varken till eller ifrån. Det är först när hjulet släpper som dubbarna kan greppa tag i isen och ge friktion istället för att gummit bara glider på isen.

Så mycket dubbdäcksfundamentalist är jag fortfarande att jag är fortsatt övertygad om att bromsar jag på blankis är dubbat att föredra. Men ofta är det inte att stanna som är första problemet med bilen på vintern – utan att över huvud taget komma iväg!

Med en fossilbil är det svårt att få bilen i rullning tex på blankis. Man får vara jätteförsiktig med gasen så man inte spinner loss. Koppling, dragläge, använda tvåans växel, etc. Med odubbat vinterhjul är det lätt hänt att hjulen spinner loss lite -om än bara ett kvarts varv eller ännu mindre- och omedelbart polerar upp isytan. Då är det bra med dubbdäck som kan få grepp. Samma sak när man ska starta i djup snö. Är man oförsiktig med gasen snurrar hjulen till och omvandlar snön till en balja av blankpolerad is under hjulen. Lycka till att komma iväg sen. Dubbarna kan klösa sig fast även i den isen.

Men med min elbil har jag ju oerhört mycket bättre kontroll på hjulen än i en fossilbil! Jag kan krypa fram kontrollerat i sådana krypfarter jag inte ens kunde drömma om förut. Krypa fram så långsamt att ett hjulvarv tar 10 sekunder är inga problem. Då kan man få iväg bilen även på blankis utan problem, eller i så djup snö tom fyrhjulsdrivna bilar hade problem med häromveckan. Min Nissan Leaf kunde utan problem köra även mitt i det värsta snöovädret som lämnade bilar fastkörda till höger och vänster.

Får man inte problemet med att hjulen polerar upp isen behöver man inte dubbarna för att kompensera fossilmotorns ryckighet.

Att bromsa då? Då är det väl ändå bäst med dubbar? Jo, det är det. Men även där har jag fördel av att ha elbil: regenerativa bromsningen är mycket mjukare och mer välkontrollerad än mekaniska bromsar. Det är åter igen mycket mindre risk att hjulen låser sig och bilen börjar glida fram över isen och polera den. Som elbilist har jag ändå vant mig vid att planera körningen och låta bilen långsamt bromsa in så energin återladdas batteriet än att komma farandes i hög fart och hårt bromsa in på slutet.

Ja, jag måste åka mjukare och mer försiktigt med odubbade vinterdäck än jag kunde med dubbade förut. Men tack vare min elbils överlägsna kontroll över hjulen klarar jag mig mycket bättre med dem än om jag hade en fossilbils ryckiga drivlina.

Är det då värt risken att odubbade vinterdäck ändå är ofrånkomligen sämre i vissa situationer? Jag har kommit fram till att ja, det är det faktiskt. I alla fall i trakterna där jag bor, i Stockholms norra förorter. Jag kommer fram bättre med kombinationen elbil+dubbfritt än jag gjorde med fossilbil+dubbat och dubbdäckssmattret mot barmark var en plåga att lyssna på i fjol. Mot det får jag väga in sämre panikbromsförmåga på blankis. Än så länge är ekvationen till dubbfria vinterdäckens fördel – vi får se efter första panikbromsningen på blankis…

 

 


TCS två år sedan: Kolla trycket!

Redan för två år sedan gick vi ut med varningen att kolla upp däcktrycket i dina vinterdäck! Och inte i rumstemperatur utan ute i vinterkylan. Har du för lågt däcktryck får du märkbart sämre köregenskaper än om du kör med rätt tryck.

 

Tagged . Bookmark the permalink.
  • Marcus

    Jag kan bara hålla med dig Tibor. Nu är det bara smattrandet från alla dubbade bilar runt omkring mig som förstör min tysta elbilsupplevelse. Aldrig tidigare har jag lagt märke till hur mycket dubbdäcken väsnas.

  • mattias001

    Dubbfria däck i en brant skogsbacke med snö ovanpå knagglig is raderade min sista tro på att dubbade däck åtminstone kan vara bra att ha ibland. Förvisso så var det 15 minus och därmed inte alls så halkigt som vid noll grader.

    Den dominerande sträckan som de flesta av oss som bor i stadsregion åker är på motorväg. Där är det till 99% barmark. Stål mot asfalt ger garanterat ett sämre grepp än gummi mot asfalt. Därmed är saken avgjord: Dubbdäck är farligare att ha än dubbfria däck.

    Icke att förglömma de spår som dubbarna river upp. Hur många har fått vattenplaning pga vatten som samlas i de fördjupningar som dubbarna orsakar?

    Dubbdäck används av folk som går på säljsnacket. Dubbdäck är dyrare och ger därmed mera pengar till dem som säljer dem.

  • Magnus Olsson

    Funderar i samma banor själv fast jag bor i lite kallare breddgrader och på landet där man kan få gräva sig fram i 2dm nysnö om inte plogbilen kommit än. Men när jag får köpa min Model 3 så funderar jag på dubbfritt, hoppas jag får råd med en D så blir de nog ännu bättre o köra dubbfritt.

  • Claes

    Hm…visst är tystnaden nice. Jag kör inte elbil än, men jag har kört både dubbat och odubbat med avgasbilar och jag kan bara säga att dubbat slår odubbat, iaf om man inte vill byta ut de odubbade varje vinter och vill slippa att vara i vägen för andra medtrafikanter. Odubbat bra första vintern, sämre andra vintern, läskiga tredje vintern…har aldrig provat en fjärde vinter. Dubbat har också en försämrande ålders-/förslitningskurva men inte alls lika märkbar. Å så verkar studier nu visa (om än inte så medialt spridda) att varken miljön eller hälsan påverkas så negativt av dubbdäck som det påstås. Har inte studiens länk men jag vet att Robert Collin har skrivit om det, se länk http://www.aftonbladet.se/bil/collin/article21714759.ab

    • Magnus Olsson

      Dessutom drar visst odubbat nytta av de som kör dubbat som river upp blankisen lite så att odubbat får bättre grepp, körde alla odubbat så skulle de blir halare då de polerar isen. Sen beror de ju på hur mycket saltfabriken är ute och kör också, i städer är de ju sällan ren blankis.

      • mattias001

        20% bör använda dubbdäck enligt erfarenhet från Oslo för att undvika det som du beskriver.

        Å andra sidan så är det så sällan som det är sådana isvintrar och problemet är mest lokalt framför trafikljus och i korsningar. Man kanske kan sanda istället? Eller salta.

        • Magnus Olsson

          Ja lite sand vore bra, saltet slipper ja gärna men de hjälper ju det med.

  • Tomas Ekenman

    Med fyrhjulsdrift är odubbat helt klart värt tystnaden. Dessutom mer miljövänligt. Glöm inte att motionsbromsa då och då bara…. :)

  • Mocke

    Har alltid kört dubbdäck men har trots det kanat av vägen i en backe med godkända däck (gamla men ändock) tror att tyngden har större betydelse. att dubbdäck låter kan jag bara hänvisa till dålig ljudisolering.
    Det viktigaste tycker jag att man har vinterdäck anpassade för vintern, om man bor i ett område som knappast får snö ser jag ingen mening att ha dubbar, bara man byter till däck med gummi som fungerar i kalla temperaturer. (och givetvis byter tillbaka till sommardäck!) Det farliga med dubbat-odubbat diskussionen är att visst folk kan få för sig att köra sommardäck året om, eftersom dubbdäck=vinterdäck i mångas medvetande.
    Kommer nog fortsätta köra dubbdäck, för att sådana behövs för att dubbfria skall ha det trevligt.