Klarar elnätet av om alla går över till elbilar? hur många?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Klarar elnätet av om alla går över till elbilar? hur många?

Inlägg av Mickep »

med tanke på insändaren som skapade rabalder så har det är tillkommit två (2) insändare som bestämt säger att elnätet inte klarar av om alla går över till elbilar.

Förutsättning: 2020 så finns det 5 miljoner elbilar (2017 finns det 4.8 men vi avrundar) (ALLA personbilar har på ett magiskt sätt blivit elbil!)
källa:
http://www.scb.se/hitta-statistik/stati ... statistik/

Varje elbil gör av med ca 1500 mil så säg att det totalt blir 3 MHh (folk får inte hybris och ger sig av på eurosemester) (elektrikern i insändaren påstår 9 MWh) per år

5 miljoner * 3 MWh = 15 TWh.

2020 så räknar man med ett överskott på 37 TWh. (dock blir det lägre 2030, ca 20TWh pga av bortfall av kärnreaktorer) men det är fortfarande över 15.
källa:
http://www.johanenfeldt.se/wp-content/u ... el2030.png

Så det finns bestämt ett ökat behov av el, men vem säger att man inte kommer investera och möta det behovet? Elnätet kommer klara sig oavsett. (någon som kan verifiera påståendet?)

Effektmässigt har jag inte lyckats hitta några uppgifter men det skulle vara intressant att få fram hur många samtida snabbladdare som systemet klarar. (anta 40Kw) (sedan skulle det vara intressant att veta bristningsgränsen)
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Klarar elnätet av om alla går över till elbilar? hur mån

Inlägg av zyax »

För många, precis som för mig själv, så innebär köpet av elbil en ny grej som verkligen visar att man kan vara med och förändra och då tittar man på en lösning för detta. Lösningen heter solceller på taket. Många men långtifrån alla, kommer som jag, att sätta upp solceller på taket pga bilen på garageuppfarten. Solcellsmarknaden kommer öka markant i Sverige. Om man tror att endast 10% med elbil sätter sådant på taket så innebär det att upp emot 50% av det nya behovet täcks om man betänker att de som sätter upp celler gör så för långt mer än bara bilens behov.

Att vi egentligen redan har ett överskott på ren el och har råd att byta alla bilar till elbilar redan idag är en annan sak.

Summa sumarum, vi kommer att avveckla kärnkraften inom 30 år för att gå över till sol och vind och ha vattenkraften som buffert för totalbehovet och ändå ha råd med det ökade elenergibehovet som transportsektorn vill åt!
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
boreno
Teslaägare
Inlägg: 777
Blev medlem: 02 dec 2015 07:37
Ort: Stockholm

Re: Klarar elnätet av om alla går över till elbilar? hur mån

Inlägg av boreno »

Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10931
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Klarar elnätet av om alla går över till elbilar? hur mån

Inlägg av Jerker »

Den här är en lite fördjupning i ämnet. Också värd att läsa:

http://teslaclubsweden.se/om-alla-bilar ... r-elbilar/
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Klarar elnätet av om alla går över till elbilar? hur mån

Inlägg av LarsL »

Detta stycke tycker jag räcker som förklaring (om man förstått att en elbil laddas hemma på natten)
Visste du dessutom att genomsnittsvillan drar 2,500 kWh mindre el idag än på 90-talet? De energieffektiva vitvaror du har skaffat sparar faktiskt sammanlagt lika mycket el som en elbil drar per år. Skaffar du elbil drar ditt hus lika mycket el igen som den gjorde på 90-talet. Elnätet tålde det då – den tål det nu också.
Användarvisningsbild
JonasPersson
Teslaägare
Inlägg: 278
Blev medlem: 17 feb 2016 10:55
Ort: Dvärsätt

Re: Klarar elnätet av om alla går över till elbilar? hur mån

Inlägg av JonasPersson »

Sen tror jag att det kommer vara betydligt fler som har egna solceller så det kanske till och med kommer vara mer överskott än man kan tänka sig.
2014 Leaf Tekna 24kWh Såld
2014 Tesla Model S85 Midnight Silver med AP Såld
2018 Tesla Model X 100D FSD. HW 3.0.
2009 Th!nk City. Härlig norsk elbil med 23kWh

Life is too short to drive boring cars
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Klarar elnätet av om alla går över till elbilar? hur mån

Inlägg av Mickep »

Att den klarar av det har vi visat. men hur många står den pall för?
Någon som kan göra en beräkning? det finns en gräns men det borde vara intressant att se var den går.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Klarar elnätet av om alla går över till elbilar? hur mån

Inlägg av LarsL »

Snabbladdare går att lösa med stationära batterier vid laddaren om nätet är "dåligt". Har för mig att Tesla använde en sådan strategi i Spanien där de hade svårt att få fram effekten (kan ha varit ett ryckte bara).

Här kan du se hur elproduktionen ser ut i Sverige.
http://www.svk.se/drift-av-stamnatet/kontrollrummet/
joel80
elbilist
Inlägg: 3073
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Klarar elnätet av om alla går över till elbilar? hur mån

Inlägg av joel80 »

Du räknar i första inlägget rätt högt. Snittbilen i svergie körs 1224mil per år... Och snittförbrukningen på elbilar kommer väl vara en bit under 2kwh/mil? De flesta bilar är inte fartvidunder med +600hk som är så stora som Tesla..
Tror man åtminstone kan sänka behovet per bil till 2200kwh per år.
Då blir det 2.2tWh per miljon bilar. 11tWh per år för a
5 miljoner..

Med tanke på att det säljs runt 300k bilar per år i Sverige blir ju ökningen per år inte speciellt mycket mer så utbyggnad av kapacitet med solceller kan göras i samma takt om man vill. (nu har vi redan sån överproduktion att det inte behövs.. Men ska man stänga kärnkraften är det kanske bra.)

Om andra delar av vår transport också förändras lika snabbt kanske det behövs det dubbla? Tänker alltså på lastbilar och så..
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Klarar elnätet av om alla går över till elbilar? hur mån

Inlägg av chpaulin »

Om man dessutom är lite smart har man tidstariff och laddar på natten då det både finns överkapacitet och priset är lågt.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
joel80
elbilist
Inlägg: 3073
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Klarar elnätet av om alla går över till elbilar? hur mån

Inlägg av joel80 »

Tror vi kommer se en omvandling till "smart grid" rätt snart också samt att det blir en lösning på eltoppar där det antingen får bort från operatörshåll med batterilagring som tar topparna eller med hjälp av elbilar där man kan sälja tillbaka en del av det man laddat när det blir toppar. Kan jag ladda 10kwh när det är billigt och sälja tillbaka 5kwh (alternativt använda det i egna huset) för samma pris (eftersom elbolaget kan sälja det ännu dyrare då) skulle jag tycka det var okej att använda min bil som lagring.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Klarar elnätet av om alla går över till elbilar? hur mån

Inlägg av jonas »

Om man kunde ha alla elbilar inkopplade medan man är på jobbet eller hemma, när man inte utnyttjar bilen skulle den kunna agera som buffert. I sin smartphone har man en smartapp till sitt smartgrid där man lägger in när man skall lämna bygget och tillåter då gridden att låna och ladda upp så länge jag har den önskade mängden energi enligt uppsatta avgångstider.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Klarar elnätet av om alla går över till elbilar? hur mån

Inlägg av LarsL »

Första steget blir ju att elbilen agerar buffert åt ena hållet. Vi laddar alltså när det är överskott. Till viss del sker det ju redan nu då jag laddar på natten men det skulle gå att styra ännu bättre.

Att ladda ur batteriet blir lite knepigare då det skulle slit på mitt batteri. Det kanske inte lönar sig för mig totalt sett att göra så.
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2351
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Klarar elnätet av om alla går över till elbilar? hur mån

Inlägg av AGCF »

LarsL skrev:
Första steget blir ju att elbilen agerar buffert åt ena hållet. Vi laddar alltså när det är överskott. Till viss del sker det ju redan nu då jag laddar på natten men det skulle gå att styra ännu bättre.

Att ladda ur batteriet blir lite knepigare då det skulle slit på mitt batteri. Det kanske inte lönar sig för mig totalt sett att göra så.
Hellre det än att investera i ytterligare batterier bara för att ha i huset. Men det senare är klart lite mer praktiskt
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Klarar elnätet av om alla går över till elbilar? hur mån

Inlägg av mickeisol »

AGCF skrev:
LarsL skrev:
Första steget blir ju att elbilen agerar buffert åt ena hållet. Vi laddar alltså när det är överskott. Till viss del sker det ju redan nu då jag laddar på natten men det skulle gå att styra ännu bättre.

Att ladda ur batteriet blir lite knepigare då det skulle slit på mitt batteri. Det kanske inte lönar sig för mig totalt sett att göra så.
Hellre det än att investera i ytterligare batterier bara för att ha i huset. Men det senare är klart lite mer praktiskt

Det här är gammalt, men det gäller fortfarande angående "Vehicle to grid".

http://gas2.org/2016/08/23/jb-straubel- ... y-storage/
(synd att videon är borta)

Är lite av en dålig idé, att ladda elbilen när tillgången är stor och efterfrågan låg är ju smart.
men att sälja tillbaka på regelbunden basis från bilen är ingen bra idé (som backup och reservkraft kanske).
18650
Inlägg: 542
Blev medlem: 27 jan 2015 13:33

Re: Klarar elnätet av om alla går över till elbilar? hur mån

Inlägg av 18650 »

Mickep skrev:
Klarar elnätet av om alla går över till elbilar? hur många?
Personligen så kör jag 3500mil per år fördelat på lite olika bilar. 3500mil gånger snittet på 175Wh/km gånger verkningsgrad på laddaren 90% blir 6750kWh. Delat på 365dagar och 24h per dygn blir det 770watt eller Säkring på 3.3A som jag behöver. Om vi säger att jag laddar på jobbet och på natten för att faktiskt kunna köra bilen också så blir det en 5A säkring jag behöver.

Om elnätet fixar detta åt mig och alla andra samtidigt behöver man väl inte gissa speciellt långt för att förstå :) Om alla ställer sig och snabbladdar samtidigt så blir det kanske jobbigt, men det hade det ju blivit på en bensinmack också så att säga.
Senast redigerad av 18650, redigerad totalt 1 gånger.
BMW i3 REX i väntan på Model3
joel80
elbilist
Inlägg: 3073
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Klarar elnätet av om alla går över till elbilar? hur mån

Inlägg av joel80 »

Det behöver inte vara några mämgder för att det ska vara lönsamt. Man kan t.ex kanske säkra ner hela huset (eller slippa säkra upp) om man under korta perioder kan ta ut från bilen.

Även hela områden skulle kunna slippa att byta matninsstationer eller så. Det handlar ju inte om att ladda ur hela batteriet, utan kanske under en timme vid hög belastning i elnätet dra 4-5kwh.

Får man rätt betalt för det ser jag inte att det skulle vara speciellt dumt.. Kanske kan man även ha ett billigare abonnemang om man gör på det viset.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Klarar elnätet av om alla går över till elbilar? hur mån

Inlägg av Mickep »

18650 skrev:

Om elnätet fixar detta åt mig och alla andra samtidigt behöver man väl inte gissa speciellt långt för att förstå :) Om alla ställer sig och snabbladdar samtidigt så blir det kanske jobbigt, men det hade det ju blivit på en bensinmack också så att säga.
hmm. det skulle kanske kunna vara en kul jämförelse. (apokalypsmängd) hur många tankningar samtidigt innan resp system kollapsar? (per dag)
Säg att man 40 Kw laddning (snabbladdning)
jämfört med att tanka 40 liter på bensinstation.
Någonstans finns det en bristningsgräns, det gäller bara hitta när leveranssystemen inte längre klarar av att försörja. (tror att bränslebilarna kommer hamna i rejält underläge. det är inte mycket som behövs för att köerna skall ringla långa vi pumparna) men går det att sätta en siffra på det hela? jag menar det finns 2670 stationer i landet, säg att det finns 4 pumpar på varje (=10680 pumpar) (och varje pump kan betjäna 288 st/dag bilar om varje tjänst tar 5 min) . det blir 10680 pumpar * 288 bilar = 3 075 840. 3 miljoner bilar. Det är då 1.7 miljon som inte ens hinner tanka på en dag. om ens bränslet räcker då 120 miljoner liter per dag är väldigt mycket (nu säljer de inte ens 1.2 miljoner m3 per månad sammanräknat all bränslesorter)
källa:http://spbi.se/statistik/forsaljningsstallen/
Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare
Inlägg: 553
Blev medlem: 20 feb 2016 21:54

Re: Klarar elnätet av om alla går över till elbilar? hur mån

Inlägg av Andersen »

Jag måste bara dela med mig av Rolf Dahlbergs tweet från idag:

"4.700.000 *1.200*1,8~10.000.000.000? Om alla bilar blir elbilar så måste vi producera 10.000.000TWh utöver nuv elproduktion. Koll på läget?"

Och vidare:

"Undrar om politikerna har koll? Väntetid laddning? Kabel som måste grävas ner? Hur många ton batteri är det. Bytas efter fem år? Vätgas <3"


Han brukar citera elbilsmyter, och jag brukar försöka rätta honom. Men det verkar inte gå fram.

"Tesla S batteripack=544kg. Det blir 2,6 milj ton om Sveriges bilar var elbilar idag. Byte var 5:e år. Miljöfarlig produktion och avfall."

Han är övertygad vätgasfanatiker. Några dagar innan:

"Vätgas är lösningen inte batterier. Nu släpps en svensk studie om elbilar – och det är inte goda nyheter för Tesla – http://www.va.se/nyheter/2017/05/31/nu- ... for-tesla/"

"@Knytanders Det ska bli intressant att följa hur man löser problemet med för få laddstolpar. Och när de och elen ska betalas."

"@Knytanders Räcker inte på långa vägar. Få bilar klarar snabbladdning! Dvs liten bil (45kwh) tio timmar laddningstid. Två bilar/dygn. Hur kul är det?"

"@Knytanders Alla klarar inte snabbladdning och det kräver ordentliga kablar. http://emobility.se/startsida/laddstati ... lladdning/ Nya kärnkraftverk om alla ska elbil?"

Och så vidare.
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Användarvisningsbild
Nikke
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 07 jan 2017 18:28
Ort: Malmö

Re: Klarar elnätet av om alla går över till elbilar? hur mån

Inlägg av Nikke »

Han verkar inte ha koll
Model S (2023)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Klarar elnätet av om alla går över till elbilar? hur mån

Inlägg av LarsL »

Lägg inte energi på sånt. Tåget har redan gått, även om alla inte insett det än, vi kommer hur det än går att få våra elbilar och vi kommer få laddare till dem. Vi vet att de är energieffektiva och vi vet att elnätet kan hantera dem. Och framför allt vet vi att rena elbilar är en bättre upplevelse än fossiler och hybrider, inklusive vätgashybrider.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Klarar elnätet av om alla går över till elbilar? hur mån

Inlägg av Teslaspolen »

Verkade nästan troll-nivå på den där typen...
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Klarar elnätet av om alla går över till elbilar? hur mån

Inlägg av mati »

Andersen skrev:
Jag måste bara dela med mig av Rolf Dahlbergs tweet från idag:

"4.700.000 *1.200*1,8~10.000.000.000? Om alla bilar blir elbilar så måste vi producera 10.000.000TWh utöver nuv elproduktion. Koll på läget?".
Ähm. Fel med faktor en miljon. Sex nollor för mycket. :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Klarar elnätet av om alla går över till elbilar? hur mån

Inlägg av chpaulin »

Killen borde få sitt twitterkonto deaktiverat pronto
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Klarar elnätet av om alla går över till elbilar? hur mån

Inlägg av bullen »

mati skrev:
Andersen skrev:
Jag måste bara dela med mig av Rolf Dahlbergs tweet från idag:

"4.700.000 *1.200*1,8~10.000.000.000? Om alla bilar blir elbilar så måste vi producera 10.000.000TWh utöver nuv elproduktion. Koll på läget?".
Ähm. Fel med faktor en miljon. Sex nollor för mycket. Bild
En nolla mer än Audi alltså?
Skriv svar