Finansiering
Moderator: Redaktion
Finansiering
Från Tesla pressrelease 4 mars, " Lanseringen av konkurrenskraftiga leasings- och finansieringsalternativ liknande de vi nyligen lanserade i Tyskland och Schweiz i samarbete med Sixt förväntas också bidra till tillväxten." Någon som vet vad det kan betyda?
/Henrik
/Henrik
RGNT Classic, Vässla
Moped Express Radexi 1956, fossil
Nimbus 21 DC, akrylat bensin
6,2 kWp solenergi
Kia EV6+ AWD
Kod: Markera allt
Moped Express Radexi 1956, fossil
Nimbus 21 DC, akrylat bensin
6,2 kWp solenergi
Re: Finansiering
Hej förresten, nyreg medlem Lessmog.
Nej, vet vet jag inte. Men i USA har man kunnat få ett förmånligt lån hos två banker med avtal, och då ingår en återköpsgaranti efter tre år. Man lämnar tillbaka bilen, lånet avslutas och man tar en taxi därifrån för de 100 dollar man får i handen.
Det är ingen ren leasing alltså utan ett banklån. Ändå har det påverkat resultaträkningen eftersom redovisningsreglerna kräver att Tesla sätter av tillräckliga medel för att täcka garantin, även om den knappast kommer att användas och även om Elon Musk personligen garanterar pengarna.
Nyligen infördes samma system i Tyskland för att stimulera försäljningen och är tydligen på väg i andra europeiska länder också.
Nej, vet vet jag inte. Men i USA har man kunnat få ett förmånligt lån hos två banker med avtal, och då ingår en återköpsgaranti efter tre år. Man lämnar tillbaka bilen, lånet avslutas och man tar en taxi därifrån för de 100 dollar man får i handen.

Nyligen infördes samma system i Tyskland för att stimulera försäljningen och är tydligen på väg i andra europeiska länder också.
På Sixts svenska blogg kan man läsa följande:
http://www.sixtblogg.se/samarbete-med-tesla/
Det tycks ju onekligen som om det inte än är aktuellt med någon leasing av Teslor genom Sixt i Sverige. Om jag förstår blogginlägget rätt kan det möjligen bli aktuellt för Sixt att ta in Teslor som hyrbilar i Sverige.
För ca två veckor sedan frågade jag info@sixt.se om de erbjuder eller kommer att erbjuda leasing för Model S. Jag har ännu inte fått något svar.
http://www.sixtblogg.se/samarbete-med-tesla/
Det tycks ju onekligen som om det inte än är aktuellt med någon leasing av Teslor genom Sixt i Sverige. Om jag förstår blogginlägget rätt kan det möjligen bli aktuellt för Sixt att ta in Teslor som hyrbilar i Sverige.
För ca två veckor sedan frågade jag info@sixt.se om de erbjuder eller kommer att erbjuda leasing för Model S. Jag har ännu inte fått något svar.
Jag har beställt en S 85 med preliminär leverans i maj. Ska ha bilen som leasingbil genom företaget (omsättning omkr. 60 MSEK, 25 anställda, god lönsamhet) och har tagit in några leasingofferter från olika bolag. I mitt fall ska den totala bilkostnaden vara kostnadsneutral för företaget, vilket innebär att såväl leasingavgiften, periodiserad första förhöjd avgift (båda med halv moms), sociala avgifter för förmånsvärdet, service och försäkring mm dras av från min ersättning från företaget.
Finansieringsbeloppet är omkr. 850 TSEK inkl. moms minus 17 TSEK handpenning och (förhoppningsvis) 40 TSEK supermiljöbilspremie.
Leasingperiod: 36 månader.
Jag har fått följande offerter (belopp i SEK, exkl. moms):
1. (Finansiell leasing)
1:a förhöjd avgift: 100 000
Restvärde: 42%
Leasingavgift per månad: 11 421
2. (Finansiell leasing)
1:a förhöjd avgift: 200 000
Restvärde: 30%
Leasingavgift per månad: 7 696
(Not: Kräver personlig borgen)
3. Preliminär offert (Finansiell leasing)
Restvärde: 40%
Leasingavgift per månad: 6 238
4. (Operationell leasing, dvs. kostnader för service, försäkring, däckbyten och däckhotell ingår)
1:a förhöjd avgift: 0
Restvärde: 38%
Leasingavgift per månad: 16 115
(Not: Leasinggivaren garanterar restvärdet. Om jag vill köpa ut bilen efter leasingperioden sker det via auktion på KVD)
Jag kan tänka mig att det finns andra på forumet som tittat på leasing. Har ni hittat några bra alternativ? Vad tror ni är ett vettigt restvärde vid finansiell leasing? Leasingbolagen verkar själva ganska osäkra just vad gäller restvärdet för Model S. Det kan man ju möjligen förstå med tanke på att det förmodligen kommer hända en del på elbilsfronten de kommande 3 åren. Det är ju trots allt inte säkert att Model S kommer vara fullt lika het då som den är nu
Finansieringsbeloppet är omkr. 850 TSEK inkl. moms minus 17 TSEK handpenning och (förhoppningsvis) 40 TSEK supermiljöbilspremie.
1. (Finansiell leasing)
2. (Finansiell leasing)
4. (Operationell leasing, dvs. kostnader för service, försäkring, däckbyten och däckhotell ingår)
(Not: Leasinggivaren garanterar restvärdet. Om jag vill köpa ut bilen efter leasingperioden sker det via auktion på KVD)
Jag kan tänka mig att det finns andra på forumet som tittat på leasing. Har ni hittat några bra alternativ? Vad tror ni är ett vettigt restvärde vid finansiell leasing? Leasingbolagen verkar själva ganska osäkra just vad gäller restvärdet för Model S. Det kan man ju möjligen förstå med tanke på att det förmodligen kommer hända en del på elbilsfronten de kommande 3 åren. Det är ju trots allt inte säkert att Model S kommer vara fullt lika het då som den är nu

Kör Leasing med följande siffror
50% restvärde på 24mån
17400 kr/mån (efter att halv moms e dragen)
Försäkring etc tillkommer.
50% restvärde på 24mån
17400 kr/mån (efter att halv moms e dragen)
Försäkring etc tillkommer.
Jag har tittat på leasing. Det företag jag jobbar för erbjuder bara operationell leasing mot bruttoavdrag på lönen så jag har inget val.Jowe skrev:Jag har beställt en S 85 med preliminär leverans i maj. Ska ha bilen som leasingbil genom företaget (omsättning omkr. 60 MSEK, 25 anställda, god lönsamhet) och har tagit in några leasingofferter från olika bolag. I mitt fall ska den totala bilkostnaden vara kostnadsneutral för företaget, vilket innebär att såväl leasingavgiften, periodiserad första förhöjd avgift (båda med halv moms), sociala avgifter för förmånsvärdet, service och försäkring mm dras av från min ersättning från företaget.
1. (Finansiell leasing)
2. (Finansiell leasing)
Men lite att tänka på:
Försök göra en kalkyl för hur stort bruttolöneavdraget blir för respektive alternativ. Alt 3 ser ju bra ut vid en första anblick. Men inget av alternativen 1-3 räknar med periodiseringen av den första förhöjda avgiften som för 200 KKr blir i storleksordningen 5600 Kr om ingen ska ha ränta på de pengarna. Glöm inte slå på service, försäkring, osv också. Borde lägga på någonting i stil med 2-2,5 KKr (dyr försäkring om du följt den tråden).
Kan du köpa loss bilen efter leasingtiden för restvärdet i alt 1-3 utan att den värderas om? Planerar du att göra det? Då är ett lågt restvärde bra eftersom en större del av bilen då är betald med bruttolön om du kan ta den lägre lönen som blir resultatet.
Hör också med ditt företag om de låter dig nytja den lägre arbetsgivaravgiften som blir resultatet för deras del. Om inte så gör de plus på affären och då är den inte kostnadsneutral. Anledningen till att det blir så är att löneavdraget är större än förmånsvärdet, mellanskillnaden slipper helt plötsligt företaget betala arbetsgivaravgift på (31,42%).
Sen löänar sig det hela såklart bäst om man har en hög marginalskatt, d.v.s. kan ta hela bruttoavdraget på den del av lönen som har statlig skatt.
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Tack för ingående och värdefulla kommentarer matbl!
Jag har en ganska omfattande excel-snurra där jag matar in leasingparametrarna, förmånsvärde, bruttolön, soc. avg, pensionsavsättningar, (halv) moms-sats och kostnader för försäkring, service mm. Snurran tar hänsyn till periodisering av den första förhöjda avgiften inkl. halv moms (men exkl. ränta som inte belastar mig) och ger mig fördelen av den lägre arbetsavgiften som du mycket riktigt noterar. Sedan räknar den ut min nettokostnad, dvs minskad inkomst efter skatt för mig personligen. Resultatet i minskad nettoinkomst per månad för de olika alternativen blir:
1. 9 083 kr
2. 8 726 kr
3. 8 177 kr
4. 9 323 kr
(Motsvarande nettokostnad för en BMW 530d Xdrive (enbart som referens!) blir 8 534 kr. Med bränslekostnader, som jag betalar själv, räknar jag med att BMW:n skulle bli ytterligare ca. 1 700 kr dyrare i månaden än Teslan. Så det går att räkna hem en Model S!)
Det stora frågetecknet blir ju, som du också noterar, vad man ska räkna med att Teslan är värd vid leasingperiodens slut. För företagets del kan jag köpa ut bilen till restvärdet. Men så vitt jag vet kräver skattereglerna att det måste ske en värdering av marknadsvärdet för bilen vid tiden för utköpet. Om marknadsvärdet är högre än det jag köper loss bilen för (restvärdet) så kommer jag att förmånsbeskattas för mellanskillnaden. Å andra sidan, om jag bestämmer mig för att inte behålla bilen och jag/företaget inte får ut restvärdet då den säljs, kommer jag att belastas med skillnaden mellan försäljningsintäkten och restvärdet.
Alternativ 3, ovan ser ju fortfarande bra ut men då ska man tänka på att restvärdet är 10%-enheter (omkr. 70 TSEK) högre än för alt. 2. Slår man ut den skillnaden rakt av över leasingperioden (36 månader) blir det ca 1 900 kr i månaden. Så det lutar kanske trots allt mot att "play it safe" och gå på det lägre restvärdet med 550 kr högre månadskostnad.
Mycke' räknande blir det
Jag har en ganska omfattande excel-snurra där jag matar in leasingparametrarna, förmånsvärde, bruttolön, soc. avg, pensionsavsättningar, (halv) moms-sats och kostnader för försäkring, service mm. Snurran tar hänsyn till periodisering av den första förhöjda avgiften inkl. halv moms (men exkl. ränta som inte belastar mig) och ger mig fördelen av den lägre arbetsavgiften som du mycket riktigt noterar. Sedan räknar den ut min nettokostnad, dvs minskad inkomst efter skatt för mig personligen. Resultatet i minskad nettoinkomst per månad för de olika alternativen blir:
1. 9 083 kr
2. 8 726 kr
3. 8 177 kr
4. 9 323 kr
(Motsvarande nettokostnad för en BMW 530d Xdrive (enbart som referens!) blir 8 534 kr. Med bränslekostnader, som jag betalar själv, räknar jag med att BMW:n skulle bli ytterligare ca. 1 700 kr dyrare i månaden än Teslan. Så det går att räkna hem en Model S!)
Det stora frågetecknet blir ju, som du också noterar, vad man ska räkna med att Teslan är värd vid leasingperiodens slut. För företagets del kan jag köpa ut bilen till restvärdet. Men så vitt jag vet kräver skattereglerna att det måste ske en värdering av marknadsvärdet för bilen vid tiden för utköpet. Om marknadsvärdet är högre än det jag köper loss bilen för (restvärdet) så kommer jag att förmånsbeskattas för mellanskillnaden. Å andra sidan, om jag bestämmer mig för att inte behålla bilen och jag/företaget inte får ut restvärdet då den säljs, kommer jag att belastas med skillnaden mellan försäljningsintäkten och restvärdet.
Alternativ 3, ovan ser ju fortfarande bra ut men då ska man tänka på att restvärdet är 10%-enheter (omkr. 70 TSEK) högre än för alt. 2. Slår man ut den skillnaden rakt av över leasingperioden (36 månader) blir det ca 1 900 kr i månaden. Så det lutar kanske trots allt mot att "play it safe" och gå på det lägre restvärdet med 550 kr högre månadskostnad.
Mycke' räknande blir det

Mitt råd är i så fall att ta alt 3. Jag tror inte restvärdet är lägre än 40% efter 3 år. Om du väljer för lågt restvärde är ju risken bara att du får ligga och betala för mycket...
Då skulle jag hellre riska att få betala 10% extra i klumpsumma sen. Men det beror ju på hur den egna ekonomin ser ut....
Då skulle jag hellre riska att få betala 10% extra i klumpsumma sen. Men det beror ju på hur den egna ekonomin ser ut....
Får man fråga vilket bolag det är som kunde erbjuda operationell leasing?
Med det bolag jag är hänvisad till såg allt bra ut till en början men problemenen började när de faktislt fick en beställning. Då visade det sig att Teslas ordermodell eller rättare sagt betalningsmodell kansne passar privatpersoner men den passar definitivt inte banker som har hårda krav på hur de får betala pengar. Stora problemet tycks vara att betala bilen i sin helhet innan den levererats.
Med det bolag jag är hänvisad till såg allt bra ut till en början men problemenen började när de faktislt fick en beställning. Då visade det sig att Teslas ordermodell eller rättare sagt betalningsmodell kansne passar privatpersoner men den passar definitivt inte banker som har hårda krav på hur de får betala pengar. Stora problemet tycks vara att betala bilen i sin helhet innan den levererats.
Föresten...
Ni som leasar en MS. Hur gjorde era banker/leasingbolag med beställning och betalning?
Ni som leasar en MS. Hur gjorde era banker/leasingbolag med beställning och betalning?
Det är Autolease (DNB Bank ASA, filial Sverige) som offererat operationell leasing. Vi har inte diskuterat detaljerna kring slutbetalning. I samband med offerten ställde jag frågan om det var något problem med att jag redan beställt bilen och att köpeavtalet står i mitt namn. Fick då svaret att det "borde fungera" men att frågan om den redan erlagda "handpenningen" (17 TSEK) skulle lösas i samråd med Tesla Sverige.matbl skrev:Får man fråga vilket bolag det är som kunde erbjuda operationell leasing?
Ingen som vill dela med sig av det?matbl skrev:Föresten...
I mitt fall så beställde jag bilen på nätet. Leasingbolaget betalade "handpenningen" samt att jag fyllde i deras uppgifter på My Tesla. Sedan när slutfakturan kom så betalade bara lesingbolaget den.
Får man fråga vilket leasingbolag?Wester skrev:I mitt fall så beställde jag bilen på nätet. Leasingbolaget betalade "handpenningen" samt att jag fyllde i deras uppgifter på My Tesla. Sedan när slutfakturan kom så betalade bara lesingbolaget den.
Jag har precis signat med Svea Leasing. I beställningsmomentet så lägger du själv avgiften på 17k men Tesla betalar tillbaka den pengen när leasingbolaget lägger beställningen hos Tesla. Svea använder supermiljöbilspremien som första förhöjd leasinghyra. Exakt hur de hanterar slutbetalningen vet jag tyvärr inte men jag antar att du syftar på att Tesla vill ha förskottsbetalning? Svea verkar vara ok med det.matbl skrev:Ingen som vill dela med sig av det?matbl skrev:Föresten...
Till skillnad från Wester så fyllde jag i mina egna uppgifter på My Tesla och skrev även under köpeavtalet själv.
Model X P100D
Betalar tillbaka? Då antar jag att leasingbolaget måste betala den istället eller?EricH skrev:Jag har precis signat med Svea Leasing. I beställningsmomentet så lägger du själv avgiften på 17k men Tesla betalar tillbaka den pengen när leasingbolaget lägger beställningen hos Tesla. Svea använder supermiljöbilspremien som första förhöjd leasinghyra. Exakt hur de hanterar slutbetalningen vet jag tyvärr inte men jag antar att du syftar på att Tesla vill ha förskottsbetalning? Svea verkar vara ok med det.matbl skrev:Ingen som vill dela med sig av det?matbl skrev:Föresten...
Till skillnad från Wester så fyllde jag i mina egna uppgifter på My Tesla och skrev även under köpeavtalet själv.
Och hur lägger leasingbolaget beställningen om du redan gjort det?
Ja, leasingbolaget betalar slutlikvid inklusive de 17k. Beträffande beställningen så antar jag att leasingbolaget övertar beställningen men jag vet inte hur detaljerna ser ut. Jag återkommer om jag får ytterligare klarhet.matbl skrev:Betalar tillbaka? Då antar jag att leasingbolaget måste betala den istället eller?
Och hur lägger leasingbolaget beställningen om du redan gjort det?
Model X P100D
Till slut lyckades jag få ihop det med Autoplan efter lite hjälp från Tesla. De skickar ordern till Tesla på papper (inskannat) och jag lägger ordern och betalar de 17000 på nätet. Sen kopplas det där ihop hos Tesla på något sätt. När Autoplan sen betalt slutfakturan på hela bilens pris så får jag tillbaka de 17000.
Så äntligen är bilen beställd.
Så äntligen är bilen beställd.

Du har inte lust att dela med dig av snurran?Jowe skrev:Jag har en ganska omfattande excel-snurra där jag matar in leasingparametrarna, förmånsvärde, bruttolön, soc. avg, pensionsavsättningar, (halv) moms-sats och kostnader för försäkring, service mm. Snurran tar hänsyn till periodisering av den första förhöjda avgiften inkl. halv moms (men exkl. ränta som inte belastar mig) och ger mig fördelen av den lägre arbetsavgiften som du mycket riktigt noterar. Sedan räknar den ut min nettokostnad, dvs minskad inkomst efter skatt för mig personligen. Resultatet i minskad nettoinkomst per månad för de olika alternativen blir
Har rätt dugliga inkomster i, och suget efter en Model S är stoooooort

85D #88123 matt brun metallic (2015-2019), väntar på Y LR
*bump*
Detta är ju en troligen för många intressant tråd, som aldrig riktigt avslutas. Skulle vara trevligt om folk kunde skriva hur det går/gick - är själv i startgroparna för att leasa en Model S, troligen genom DNB som det ser ut i dagsläget (men inget är skrivet i sten).
Detta är ju en troligen för många intressant tråd, som aldrig riktigt avslutas. Skulle vara trevligt om folk kunde skriva hur det går/gick - är själv i startgroparna för att leasa en Model S, troligen genom DNB som det ser ut i dagsläget (men inget är skrivet i sten).
Efter lite krångel så gick Tesla med på att först leverera bilen och sen få betalt. Så det funkade till slut med autoplan även om det varit en del krångel längs vägen.
Jag leasade av Handelsbanken Finans utan minsta krångel någon gång.Werzion skrev:*bump*
Jag leasar genom Svea Leasing. Restvärde 30 % efter 3 år spelar mindre roll sålänge det finns pengar i mitt företag. Problem med att få teckna försäkring löstes även genom ett vagnparksavtal som i sin tur tecknade försäkring med Trygg Hansa.
Tesla model S 85-14 såld
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
Är i slutskedet med Handelsbanken Finans nu, återkommer med slutresultatet. De erbjuder en försäkring genom Gjensidige som är gratis de första tre månaderna.Jag beställde själv och kommer få de 17 tkr som jag lagt in tillbaka av leasingbolaget.Werzion skrev:*bump*