Bakåtvända stolar P85D

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
micha

Bakåtvända stolar P85D

Inlägg av micha »

Kan ni som har beställt, och även ni som har dessa i era bilar idag, berätta om det är värt att köpa till.
Jag har idag ett barn på nästan 2 år och ett barn som är på g.
Tänkte att när de blir äldre kan vara bra att ha dem bak och även ha vuxna med i bilen.
P85D med leverans i mitten på mars!!
Användarvisningsbild
Fredriksv
Teslaägare

Re: Bakåtvända stolar P85D

Inlägg av Fredriksv »

Tänk på att det är kraftiga restriktioner på vilka som kan sitta bak. 15-36 kg är sätena klassade för. Sedan ska du nog inte vara över 1.40m lång heller.
Användarvisningsbild
olarsson
Teslaägare

Inlägg av olarsson »

För mig var de en starkt bidragande orsak att välja Tesla. Har två barn, de är grymt användbara när man ska skjutsa kompisar, när farmor/farfar ska med osv. Om du inte känner att du måste maxa bagageutrymme så välj till.
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare

Inlägg av Jojo »

Nackdelen med stolarna är
-viktbegränsning
-att de är bakåtvända (inte alla tål detta)
-nästan onåbart framifrån (problematiskt med barn i vissa ålder)
-oinsynligt (problematiskt med barn i vissa ålder)
-tar bagageutrymme (resor med barn kräver mer bagage än man tror, trust me...)

För korta resor mår de fungera, men jag skulle inte vilja åka på långresa med 6- till 10-åriga där bak. Givetvis är detta min helt personliga åsikt och andra kan ha helt andra behov och uppfattningar. Som tilläggsinformation kan jag medge att jag har redan en bil, som har två extrasäten längst bak, och att jag har viss erfarenhet av hur det ser ut i verkligheten när dessa används.
Cheers
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare

Inlägg av matbl »

Jag har två barn på 0 och 4. Jag valde inte sätena. Ser helt enkelt absolut 0 användning för dem. Däremot har det extra lastutrymmet kommit väl till pass när man ska ha med fullstor barnvagn, resesäng och sen all normal packning.
Jag hade valt bort sätena till förmån för utrymmet även om de hade varit gratis.
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Jag har dessa säten och mina barn är nu 10 och 6 år. Även på den nya P85D beställde jag med säten trots att dottern växt ur så är det perfekt att sonen kan sitta där för då får två vuxna till plats i bilen vilket är suveränt tex med svärföräldrar etc. Vikten är nog ovanligt att man växer ur. Det är längden som styr och man skall vara tjock om man växer ut vikten. Jag tycker dessa säten är helt givna om man har barn då bilen blir 5+2. Man kan lasta i frunken och med panorama kan man dundra på takbox så last kan man lösa även med 5+2 om man inte är nomader när man reser. Hög kvalitet på stolarna och enkla att montera upp/ned med ett par handgrepp. Barnen tycker det är superkul att sitta i bak. Något att tänka på? Rekommenderar solskydd eller solfilm då det blir varmt på sommaren med den stora glasluckan. Har mörkt tonade rutor och inga problem med värmen eller insyn. Hade jag inga barn skulle jag kanske välja bort men som begagnad känns det som ett stort minus utan stolarna. Det man kan lasta under bagaget utan stolarna är för mig helt meningslöst. Min bil är inte ett skrotupplag. :-)
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Gällande säkerhet så är dessa stolar och denna plats garanterat säkrast i bilen. Bakåtvända, fast monterade, trepunktsbälten, extra stålbalk i bak... Dessa platser och mitten bak känns som säkrast i bilen som nog är världens säkraste från början...
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Hur ofta gör du långresor är första frågan. De få gånger du gör det hur mycket behöver du lasta? För mig så körs bilen 99% 0-20 mil. Rent praktiskt är det vid alla dessa kortare resor som det är perfekt att kunna åka sju i bilen. Haft med vänner som annars hade behövt en till bil (miljö och ekonomi). Lämna och hämta barn med vänner på olika sport etc. Fundera på hur du använder bilen. Hur ofta reser du långt. En gång per år till fjällen? Montera takbox och åk sjuni bilen... Semester till Europa. Kör fem och ladta som vanligt utan sätena uppfällda... Flexibelt och grymt bra... Behoven är olika men fundera på hur ofta du reser med sängar och två barnvagnar i bilen... Kontra hur ofta du kan ta en bil med fler personer och spara på miljö och ekonomi... Behoven är olika...

Notera även att de som dissar ett tillbehör i vanlig ordning inte har detta på sina egna bilar. Jag har det som sagt snart på min andra Tesla också. Hade jag tyckt det var sunk hade jag givetvis inte lagt till det på andra bilen. Kom på att frågade min fru om färg och stolarna för den nya bilen. Grå och ja stolarna skall du ha var svaret... ;-) anledningen att jag funderade på skippa dem var att dotter växt ur dem. Men min fru påminde mig att om föräldrar behöver åka med... Då fattas det en plats i bilen... Så även om det då blir mer av 5+1 istället för 5+2 så var det viktigt för oss.
Senast redigerad av hybris, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
sondell
Teslaägare

Inlägg av sondell »

Många bra kommentarer. Har saknat dem ibland. När man har folk på besök och man inte får plats fler i vår bil än bara vår familj. Har man barn som är i barnvagnsålder eller tänker skaffa fler :) så hade jag valt bort extrasäten. Måste ju ändå ha en stor barnvagn därbak. Var därför vi inte valde detta. Och bagageplats är viktigt för en barnfamilj! Med tvillingbebisar och en treåring kan jag säga att de sätena bak aldrig skulle blivit använda. Platsen måste användas till bagage, barnvagnar m.m. När vi varit på långtur har ändå hela bagaget+ under lastgolv, frunk och takbox varit fulla :).

Hur ofta man gör långresor? Ja beror ju på livssituation. Vi som bott i Norge med övrig familj i Sverige har full bil hela tiden. Har man små barn ska man inte vara borta länge förrän halva bohaget ska med :).

Så, slutsatsen är väl att det beror helt på livssituation och hur man använder bilen. För oss har det varit väldigt bra att inte ha sätena. Om några år kanske vi hade tänkt annorlunda.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Det får plats stor barnvagn med extrasäten nedfällda... Prova...
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare

Inlägg av Larofo »

Ni får be Tesla att göra dom bakåtvända extrasätena demonterbara och inte
"endast" hopfällbara.
På så sätt kan man både ha kakan och glufsa i sig den.
Om det nu låter sig göras på ett rimligt smidigt sätt som uppfyller alla säkerhetskrav.
Det borde väl Tesla kunna lösa. Dom är inga dumhuvuden precis.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Här är två filmer som visar barnstolarna.

Om du inte har stolarna är det ingen skillnad på djupet i bagaget så jag förstår intr diskussionen om att man skulle få plats med större saker... Man har ett extra utrymme under golvet...
Användarvisningsbild
micha

Inlägg av micha »

Tack för alla svar! Jag gör ju en del långresor till Europa. Och jag har inte riktigt haft behov att skjutsa runt mycket människor eftersom alla har en egen bil i min bekantskapskrets.
Hm. Det dumma är om man ångrar sig. Man kan ju inte eftermontera dessa.
Är det några fler som kan beskriva komforten?
Hybris, dina barn har sagt att de är bekväma.
Men att åka långt kanske inte är lika bekvämt.

Vad jag förstår är att en del av bagageutrymmet försvinner när man har dessa stolar, men vagn får väl som vanligt plats om dessa är nerfällda. Eller?
Får åka förbi Täby en snabbis för att kolla en gång till.
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare

Inlägg av matbl »

Fälls stolarna ner så får barnvagn plats ja. Men dåvden tar ordentlig plats så blir det extra utrymmet man får om man inte har dem väldigt värdefullt.
Det är en tradeoff, prioriterar man extra utrymme eller möjligheten att åka fler än 5.
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Användarvisningsbild
micha

Inlägg av micha »

Ok. Tack hybris. Nu ser jag att utrymmet inte påverkas, utan det är det där extrautrymmet i botten bara som försvinner. Vart gör man av luckan?
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

hybris skrev:
Det får plats stor barnvagn med extrasäten nedfällda... Prova...
Tror han menade att om man har en barnvagn där bak (nästan alltid) så är det meningslöst med ett nedfällt säte som man inte använder och dessutom stjäl en del lastutrymme.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Bengt
Teslaägare

Inlägg av Bengt »

Du lägger ner luckan i utrymmet som sätet förvaras i, så det tar ingen plats.
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
Användarvisningsbild
Fredriksv
Teslaägare

Inlägg av Fredriksv »

Bengt skrev:
Du lägger ner luckan i utrymmet som sätet förvaras i, så det tar ingen plats.
Mitt rymms inte där, jag lyckades peta in det bakom extrastolarna när jag har dom uppfällda. Hur man ska bli av med hatthyllan är för mig ett mysterium. Nu ligger den hemma, men där dämpar den inte något ljud från vägen...
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Luckan petar man ned där barnen har fötterna. Dvs den blir fotstöd i botten. Det stämmer att luckan är lite trixig att peta ned innan man lärt sig hur. Många har nog lämnat kvar luckan i garaget pgr av att det inte fattat den delen, men tror mig det går utmärkt att peta ned den vid fötterna. En detalj som man dock skall tänka på är hatthyllan. Den är skräpdesign och finns ingen plats för den. Så lämna hatthyllan hemma om du använder barnstolarna. Jag har tonade rutor så jag använder inte hatthyllan längre. Den är ju primärt insynsskydd. Fattar inte att Tesla inte skapar en hatthylla som går att fälla ihop och ha i bilen som i så mpnga andra bilar...
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Gällande extra utrymme utan stolarna så är det ju hålet under golvet där man fäller ned extrastolarna. Har man frunken så lastar man fortfarande mer än en Mercedes E-class touring så tycker verkligen behovet av det hålet är rejält överdrivet. Men är man nomad så... Notera att man även får plats med saker mellan förarstolarna liksom platt golv i bak så det finns rejält med utrymme oavsett. De nya D modellerna har klart mindre frunk så det skall man tänka på. Jag lastar inte ens saker i frunken ofta... ;-)
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Gällande vägljud har jag verkligen inte hört någon skillnade med och utan hatthylla...
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Stolarna är bekväma för barnen. Ingen av dem har klagat. De sitter bra och säkert. Så länge de passar i stolarna och man inte försöker trycka ned barn som är för långa eller tjocka. ;-) de har bra plats för sina saker i bakluckan... tesla borde installera ett par USB därbak så de ka ladda sina devices... :-)

Nej det går inte att eftermontera. Däremot kan man skruva bort stolarna och lyfta ur dem efter. Anledningen till att de inte eftermonteras är att Tesla fabriksmonterar en extra deformationszon i form av en stålbalk i bak. Går inte att göra i efterhand. Själva stolarna skulle de kunna eftermontera men de gör det inte utan extra stålbalken. Säkert något med liability/säkerhet att göra.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Var väldigt populärt både med våra barn och alla kompisar. Åka baklänges i en sportbil och man drar på var väldigt kul tydligen... Så barnen var extra poppis bland kompisarna... Åka berg och dalbana... :-)
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Har du barnvagn i bakluckan hela tiden kommer du aldrig använda utrymmet under speciellt mycket heller...

En vagn som får plats i frunken är ju smidigt om man har barnvagnsålder på barnen. Vi använde stor barnvagn väldigt kort tid och gick över till paraplyvagn ganska snabbt vilket ju är enormt smidigt. Det är väl perioden 0-24 månader max som man meckar med stora vagnar. För oss var paraplyvagn och barn/babystol det vi körde större delen av tiden. Men så fort barnen växer ur vanlig barnvagn är det ju otroligt smutt att ha barnstolarna i bak...
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Gällande hatthyllan så hatar du den så fort du skall lasta saker i bilen... Den får inte plats i bilen på vettigt sätt och den hindrar all form av rejält last... Dvs även utan barnstolar hatar man den... Hatar man den inte lastar man aldrig mycket i bakluckan... ;-)
Skriv svar